تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

حواسمان به کردستان باشد

با ورود نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق به کرکوک، مسئله استقلال کردستان عراق وارد فاز تازه‌ای شده است. قبلا حکومت اقلیم اعلام کرده بود اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به آن واکنش نشان می‌دهد و نیروهای پیشمرگه، درگیر خواهند شد.

رویداد۲۴-با ورود نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق به کرکوک، مسئله استقلال کردستان عراق وارد فاز تازه‌ای شده است. قبلا حکومت اقلیم اعلام کرده بود اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به آن واکنش نشان می‌دهد و نیروهای پیشمرگه، درگیر خواهند شد.در واقع یکی از اصلی‌ترین تکیه‌گاه‌های کردستان عراق برای استقلال، منطقه نفت‌خیز کرکوک بود چراکه این منطقه دسترسی به دریای آزاد ندارد و امکان چندانی برای درآمدهای پایدار برای آنان متصور نیست. نبود تمایل در طرفین برای درگیری نظامی گسترده نشان داد ترجیح آنان حل مسالمت‌آمیز ماجراست. پیش از این نخست‌وزیر عراق، خواستار ابطال رفراندوم استقلال کردستان شده بود که از سوی سران حکومت اقلیم پذیرفته نشد. اگر ایران یا سردار سلیمانی به نمایندگی از سوی کشورمان بتوانند نقش میانجی در این غائله ایفا کنند، هم برای آینده منطقه و هم مسئولیت ایران در قبال عراق و کردها، اقدام مثبتی تلقی می‌شود.

کردها به عنوان قوم ایرانی، نگاه تاریخی به ایران‌زمین دارند. همین ترکیه بارها بعد از فروپاشی شوروی اعلام کرده که نسبت به اقوام اورارتویی‌ها به عنوان کانون این قوم، شرایط دوفاکتو در نظر می‌گیرد و در دو کنفرانس آنکارا و آلماتی اعلام کرد درهای کشورش به روی دانشجویان، دانشمندان و فعالان اقتصادی این مناطق باز است. سپس به سرمایه‌گذاری در کشورهای آسیای مرکزی همت گماشت؛ به امید آنکه مردمان این کشورها، وابستگی خود به ترکیه را بیشتر کنند.

حتی نقشه جغرافیایی ترسیم کرد که از فنلاند و مجارستان و لتونی تا تاتارستان، جمهوری آذربایجان و داغستان و حتی آذربایجان و شهرهایی از ایران را در بر می‌گرفت. یا آلمان غربی اعلام کرد مردمان اراضی‌ای که به لهستان ملحق شده یا زادگاه کانت که جزئی از روسیه امروز است و همه آلمانی‌های اروپای شرقی و ولگا، دوفاکتو به عنوان شهروند آلمانی محسوب می‌شوند و ١٣ میلیون نفر به آلمان غربی رفتند. بنابراین کردها باید ایران را ملجأ خود بدانند. ترکیه زمانی به کردها لقب ترک‌های کوهستانی داده بود. در زمان «اوزال» اولین‌بار از واژه کُرد استفاده شد و اکنون هم موضع ترکیه در قبال منطقه آناتولی و برخورد با کردها حتی وکلای مجلس آنان و پ‌ک‌ک روشن است.

از سوی دیگر تمام هم‌وغم این کشور این است که در نفت کرکوک مشارکت کند که سرمایه‌گذاری‌هایی هم صورت داده است. ما نسبت به کردستان عراق، احساس مسئولیت می‌کنیم و این در حمله داعش به این اقلیم، خود را نشان داد. منطقه سلیمانیه در معاهده ارزروم دوم از ایران مفت و مجانی جدا شد. بنابراین کردها باید ایران را ملجأ و پناه خود ببینند؛ نه اینکه ما همسو با ترکیه بخواهیم رفتار کنیم. همین توافق با ترکیه برای سرکوب «پ‌ک‌ک» هم از جمله موضوعاتی است که شاید مسئله ما نباشد. در این شرایط درایت این است که آینده‌نگری ما اجازه ندهد اقلیم تحت فشار و زیر نفوذ ترکیه برود یا پایگاه اسرائیل شود. بله وحدت عراق باید حفظ شود اما درباره مسائل دیگر که درجه دوم است، می‌توان روش‌های دیگری داشت. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان