تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
حمله مدیرعامل بیمه اتکایی امین به بیمه مرکزی:

بیمه مرکزی 90 درصد بازار را در اختیار گرفته/ هیچ جای دنیا بیمه مرکزی این قدر دخالت نمی‌کند

مدیرعامل بیمه اتکایی امین عنوان کرد: 90 درصد بازار اتکایی کشور هم اکنون در اختیار بیمه مرکزی و بیمه ایران است و بیمه مرکزی با داشتن پشتوانه دولتی عملاً قبولی اختیاری و قراردادی را در کنترل خود دارد. این در حالی است که این حجم از فعالیت دولت در بازار بیمه اتکایی در هیچ یک از کشورهای جهان دیده نمی‌شود.
سیدمصطفی کیایی در تشریح عملکرد سال مالی منتهی به شهریور 96 شرکت بیمه اتکایی امین اظهار داشت: حق بیمه قبولی سال مالی 96 بالغ بر 471 هزار و 472 میلیون  ریال بوده است که در مقایسه با سال قبل 43 درصد رشد داشته است،البته رشد حق بیمه به تنهایی ملاک خوب کار کردن نیست بلکه ارزیابی مدیریت ریسک و در نهایت سودآوری شرکت مهم است. 

وی افزود: در این باره باید گفت قرارداد واگذاری مجدد به راهبری بیمه مرکزی است که بخش عمده آن به شرکت‌های داخلی و بخشی به شرکت‌های خارجی واگذار شده است.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین، ادامه داد: همچنین از بابت حق بیمه واگذاری به شرکت‌های خارجی هیچ ارزی به خارج منتقل نشده و تماماً در داخل کشور پرداخت شده است.

به گفته کیایی، در دوره مالی مذکور خسارت‌های سنگین پتروشیمی بوعلی و خسارت شناور کشتی جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده است. 

مدیرعامل بیمه اتکایی امین، یادآور شد: حدود 50 درصد از کل خسارت پرداختی دوره مالی 96 مربوط به خسارت پتروشیمی بوعلی و کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران بوده و در مجموع 45 هزار و 874 میلیون ریال از خسارت پرداختی از بیمه‌گران اتکایی قراردادهای واگذاری، بازیافت شده است.

حجم فعالیت بیمه مرکزی در بازار اتکایی در هیچ جای دنیا قابل مشاهده نیست

مدیرعامل بیمه اتکایی امین عنوان کرد: 90 درصد بازار اتکایی کشور هم اکنون در اختیار بیمه مرکزی و بیمه ایران است و بیمه مرکزی با داشتن پشتوانه دولتی عملاً قبولی اختیاری و قراردادی را در کنترل خود دارد. این در حالی است که این حجم از فعالیت دولت در بازار بیمه اتکایی در هیچ یک از کشورهای جهان دیده نمی‌شود. 

کیایی گفت: جدا از این بیمه مرکزی صندوق تحریم و صندوق ظرفیت مشترک را نیز در اختیار خود قرار داده است،بنابراین عملاً فضای بسیار کوچکی در بازار اتکایی در اختیار بیمه اتکایی امین قرار دارد که امیدواریم با درایت وزیر اقتصاد و فروش سهام دولتی بیمه  اتکایی امین آسیا و البرز سهم اختیاری بیمه مرکزی کاهش یابد.

وی بیان داشت: ریسک توسط شرکت‌های بیمه مستقیم انتخاب و سپس به این شرکت پیشنهاد می‌شود اگر ریسک در شرکت‌های بیمه مستقیم با توجه به شرایط آن شرکت نظیر رقابت و وجوه نقد کمتر مورد توجه قرار گیرد، نرخ ریسک کمتر شده و بیمه‌های اتکایی در قبول آن دچار تردید می‌شوند.

کیایی اضافه کرد: بسیار خوب است بیمه مرکزی و بیمه ایران عملیات اتکایی خود را به صورت تراز منتشر کنند تا بیمه اتکایی امین بتواند با مقایسه تراز آنها با خود نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین ادامه داد: یکی دیگر از موارد قابل تأمل نحوه نظارت بیمه مرکزی بر بیمه‌نامه‌های بزرگ ماده 6 آیین‌نامه شماره 76 شورای عالی بیمه است که اخیراً بیمه مرکزی نظارت خودر ا بر بیمه‌نامه‌های بالای 10 هزار میلیارد ریال اعمال می‌کند. این رقم قبلا 5 هزار میلیارد ریال بوده و به نظر می‌رسد این رویه باید مور بازنگری قرار گیرد.

سهم 850 هزار دلاری بیمه اتکایی امین در سانحه نفتکش سانچی

وی تصریح کرد: شرکت بیمه اتکایی امین به صورت مستقیم از طریق بیمه البرز در ریسک بدنه و ماشین‌آلات شناورهای ملی نفت‌کش مشارکت دارد همچنین از قراردادهای بیمه مرکزی و قرارداد مازاد خسارت بیمه البرز نیز در این خسارت سهم دارد.

کیایی بر هیمن اساس از سهم بیمه اتکایی امین در حادثه نفتکش سانچی خبر داد و گفت از طریق بیمه البرز در پوشش اتکایی نفتکش سانحه دیده سهم داریم و خسارتی بالغ بر 850 هزار دلار را باید بپردازیم.

وی توان بیمه اتکایی امین در پوشش بیمه نامه نفتکش سانچی را بیش از این اعلام کرد و گفت: ایکاش سهم بیشتری در پوشش خسارت این نفتکش داشتتیم.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین افزود: با توجه به ظرفیت‌های شرکت اتکایی داخلی بخش اعظم ریسک بدنه و ماشین‌آلات نفتکش به خارج از کشور منتقل شده در حالی که این ریسک در سه سال گذشته در داخل کشور پوشش داده می‌شد. 

عدم پیش بینی کاهش سود در 12 ماه منتهی به شهریور 97

کیایی ادامه داد: با توجه به ذخایر مناسب خسارت‌های معوقه شرکت و45 درصد (IBNR) در ذخایر سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه احتمال کاهش در سود پیش‌بینی شده بیمه اتکایی امین برای سال مالی منتهی به شهریور 97 به دلیل پرداخت سهم خسارت پیش‌بینی نمی‌شود.

شکایت بیمه اتکایی امین از بیمه توسعه

مدیر عامل بیمه اتکائی امین در ادامه در خصوص شکایت این شرکت از بیمه توسعه اظهار داشت: بیمه اتکایی امین ملکی را در یک مزایده از بیمه توسعه در چهارراه جهان کودک خریداری کرده است، اما این شرکت از تخلیه ساختمان خودداری کرده و در حالی که بیمه ایران در ازاء پرداخت دیون و تعهدات این شرکت ملک را به فروش رسانده، بیمه توسعه اقدام به اجاره ساختمان کرده است.

وی با بیان اینکه ساختمان  به یکی از اعضاء هیات مدیره است اجاره داده شده است، افزود: این اقدام با اصل حسن نیت در تناقض است و طبق اصول حقوقی حکم کیفری خواهد داشت، بنابراین بیمه اتکایی امین اقدامات حقوقی لازم را علیه این شرکت انجام داده است.

کیایی تاکید کرد: بیمه اتکائی امین حافظ منافع سهامداران خود است و در این راستا هر حاشیه ای که منافع سهامداران را به خطر بیندازد، نمی پذیرد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین تاکید کرد: در صورت تعیین تکلیف ساختمان آن را به قطب بیمه گری برای فعالیت کارگزاران، نمایندگان بیمه ، استارت ‌آپ‌ها تبدیل خواهیم کرد.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در خصوص عدم ایفای تعهدات و بحران بیمه توسعه در سال‌های اخیر نیز خاطرنشان کرد: مقامات نظارتی باید بر عملکرد این شرکت که فعالیت‌هایش متوقف اما هنوز به مرحله انحلال و ورشکستگی نرسیده ، نظارت بیشتری داشته باشند.

کیایی افزود: بیمه توسعه در حالی که باید طی سال‌های اخیر در قالب تسویه خسارات و ایفاء تعهدات به بیمه مرکزی گزارش می داد، گزارشی از تراز مالی خود منتشر نکرده است، علاوه بر این اعضاء هیات مدیره این شرکت باید هر دو سال یکبار تایید صلاحیت شوند اما این کار صورت نگرفته و همچنان افرادی که مسبب زیان مردم بوده و حکم کیفری دارند در هیات مدیره حضور دارند.

مدیرعامل بیمه امین تصریح کرد: عده‌ زیادی در جریان بحران بیمه توسعه دچار خسارت شده و حتی به زندان رفتند، اما زمان تسویه خسارت ها طولانی شده و معلوم نیست چه زمانی ایفای تعهدات این شرکت به پایان می‌رسد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان