تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
وال‌استریت ژورنال بررسی کرد

مأموریت خاورمیانه‌ای اوباما؛ بهبود روابط ایران-عربستان

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال ثبات خاورمیانه از طریق ایجاد روابط بهتر میان ایران و عربستان است اما به نظر می‌رسد ایالات‌متحده خود بخشی از مشکل است.
رویداد۲۴- رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال ثبات خاورمیانه از طریق ایجاد روابط بهتر میان ایران و عربستان است اما به نظر می‌رسد ایالات‌متحده خود بخشی از مشکل است.

به گزارش گروه سیاسی رویداد۲۴به نقل از وال‌استریت ژورنال، باراک اوباما راهی ریاض شد تا دستورکار سیاست خارجی که واشنگتن را به میانجی ایران و عربستان تبدیل کرده را توسعه دهد. این دو کشور با مجموعه خطرناکی از بن‌بست‌های رو به رشد در سراسر خاورمیانه روبرو هستند.

اما در این منطقه، آمریکا خود به عنوان عامل تشدیدکننده شکاف میان تهران و ریاض که موجب به راه افتادن دور تازه‌ای از بی‌ثباتی منطقه‌ای شده، دیده می‌شود.

اجرای روند خروج نیروهای آمریکا از عراق در سال 2011 حضور آمریکا و نفوذ این کشور در منطقه را به‌شدت کاهش داد. توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 که باعث شد اوباما از خواسته‌های ریاض عبور کند، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را لغو کرد اما امیدی برای تغییر رفتار ایران ایجاد نکرد.

کاخ سفید امیدوار است برای ایجاد خاورمیانه‌ای باثبات‌تر در سال‌های آینده، بتواند روابط کارآمدی که از سوی اوباما «صلح سرد» خوانده می‌شود را میان ایران و عربستان برقرار کند. او امروز چهارشنبه با سران کشورهای عربی شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار خواهد داشت.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت: «نهایتا این درگیری میان شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران، به‌خصوص میان ایران و عربستان وجود دارد و این امر به عامل برخی بی‌ثباتی‌ها و ناآرامی و فرقه‌گرایی‌های موجود در منطقه شده است.»

وی در ادامه افزود: «در این میان روابط میان کشورهای شورا و ایران باید از نوع دیگری شود و این برای کل منطقه هم خوب خواهد بود. پیشبرد این نوع از گفتگوها همان چیزی است که رئیس‌جمهور در دیدار با سران عربی دنبال می‌کند.»

مقامات آمریکا معتقدند مذاکرات سیاسی برای حل‌وفصل درگیری‌ها در سوریه و یمن می‌تواند ابزار این‌گونه تغییر باشد که به تعدیل مخالفت‌ها در سیاست انرژی و دیگر مسائل هم کمک می‌کند.

اما این استراتژی دست‌کم نیازمند استقبال سران سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است، البته اگر فرض کنیم که ایران موافق چنین پیشنهادی باشد. بااین‌حال خطر مهمی که می‌تواند شرایط را بدتر کند این است که ایران همین‌طور سختگیر بماند و عربستان نیز به دلیل مخالفت‌ها از آمریکا روی برگرداند.

در ایران بی‌اعتمادی به ریاض از راس حرم سیاسی قدرت شروع می‌شود و تا مردم ادامه دارد. و این شرایط پس‌ازآن بدتر شد که مراسم حج که به‌طور سالانه برگزار می‌شود، منجر به مرگ حدود دو هزار نفر که بیش از 400 نفرشان ایرانی بودند، شد.

مشکل اصلی اوباما که تلاش می‌کند دو کشور را به سمت گفتگو هدایت کند، بی‌اعتمادی عمیق و قدیمی میان ایران و آمریکا و همچنین تردید رو به رشد ریاض در مورد اتحاد با واشنگتن است.

مایکل سینگ، مدیرعامل موسسه مطالعاتی واشنگتن در اینباره گفت: «اگر دولت اوباما امیدوار است که عقب‌نشینی آمریکا باعث شود متحدان و دشمنان آمریکا مشکلاتشان را حل کنند، در اشتباه است.»

مقامات کاخ سفید می‌گویند سیاست خاورمیانه‌ای اوباما باهدف تقویت امنیت و همکاری‌های ضد تروریستی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس در عین بهره‌وری از منافع آمریکا طراحی‌شده است.
  

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بزرگوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
0
راس هرم سیاسی نه حرم سیاسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان