تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
داوود محمدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شکایت احمدی‌نژاد از قوه قضاییه در کمیته قضایی کمیسون اصل 90 در حال بررسی است/ اگر لازم باشد، گزارش در صحن قرائت می‌شود

رییس کمیسون اصل نود می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد شکایت کرده و پرونده به کمیسیون اصل نود آمده و حال باید در کمیته قضایی بررسی شود و تا زمانی که دوستان در آن کمیته، موضوع را بررسی و ارزیابی نکردند نمی‌شود راجع به آن نظر داد.
شکایت احمدی‌نژاد از قوه قضاییه در کمیته قضایی کمیسون اصل 90 در حال بررسی است/ اگر لازم باشد، گزارش در صحن قرائت می‌شود

رویداد۲۴- محمد آیتی: چندی پیش ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس خبر از شکایت محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم و دهم از قوه قضاییه درباره نحوه اجرای قانون آیین دادرسی کیفری را داد و گفت اکنون این پرونده به کمیسیون اصل نود ارجاع شده که این شکایت را به کارگروه تخصصی کمیسیون تحویل دادیم. با اینهمه عده‌ای از ضعف عملکرد کمیسیون اصل نود در بررسی پرونده‌های ارجاع شده سخن به میان می‌آورند و معتقدند این کمیسیون خروجی لازم را ندارد و نتیجه عملکرد آن‌ها برای افکار عمومی مشخص نیست.

شکایت احمدی‌نژاد در کمیته قضایی کمیسیون اصل نود بررسی می‌شود

داوود محمدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص شکایت اخیر احمدی‌نژاد از قوه قضاییه و اینکه اکنون این پرونده به کمیسیون اصل نود ارجاع شده، گفت: شکایت آقای احمدی‌نژاد برای بررسی، از قوه قضاییه به کمیسیون اصل نود ارجاع داده شده و این شکایت مربوط به نحوه اجرای قانون آیین دادرسی کیفری است. در کمیسیون اصل نود، ما پنج کمیته داریم که با کمیته ویژه، شش کمیته می‌شود. از این‌رو مسائل براساس موضوع، به این کمیته‌های مربوطه ارجاع می‌شود. موضوع پرونده شکایت آقای احمدی‌نژاد به کمیته قضایی خواهد رفت که آقای تجری، رییس آن کمیته هستند. هر کمیته تعدادی کارشناس دارد و نماینده مربوطه‌ای که در آن کمیته است به عنوان رییس در آنجا فعالیت می‌کند.

مسئول رسیدگی به شکایات، کمیسیون اصل نود است نه کمیسون قضایی

رییس کمیسیون اصل نود در خصوص اینکه بهتر نبود شکایت احمدی‌نژاد ابتدا به کمیسیون قضایی داده می‌شد که اگر نیاز به اصلاح بود این اتفاق صورت می‌گرفت، افزود: این امکان وجود داشت که موضوع به کمیسیون قضایی هم برود و اگر نیاز به اصلاح آیین‌نامه است آنجا انجام شود ولی بطور معمول مسئول رسیدگی به این شکایت‌ها کمیسیون اصل نود است. در کل، روالی که پرونده دنبال کرده و اکنون به کمیسیون ما رسیده، درست و منطقی است.

نماینده قزوین درباره اینکه شکایت احمدی‌نژاد را در این موضوع وارد می‌داند یا خیر، گفت: فعلاً ایشان شکایت کرده و پرونده به کمیسیون اصل نود آمده و حال باید در کمیته قضایی بررسی شود و تا زمانی که دوستان در آن کمیته، موضوع را بررسی و ارزیابی نکردند نمی‌شود راجع به آن نظر داد.

محمدی در خصوص اینکه برخی معتقدند پرونده‌هایی که به کمیسیون اصل نود ارجاع داده می‌شود بی‌نتیجه می‌ماند و اگر هم نتیجه‌ای دارد برای افکار عمومی روشن نیست، اذعان کرد: کمیسیون اصل نود سه کار را می‌تواند انجام دهد. 1- وقتی موضوع در کمیسیون مطرح شد اگر اعضا نیاز دانستند به بالاترین مقامی که از آن شکایت شده تذکر لازم داده می‌شود و در ادامه از آن دستگاه می‌خواهیم که به اصلاح مشکلات موجود در ساختار خود بپردازد. 2- گاهی امکان دارد پرونده جنبه عمومی داشته باشد و لازم است که مردم از مفاد، نحوه رسیدگی و روند کاری دستگاه‌های مختلف مربوط به آن پرونده باخبر باشند که ما در این رابطه رسیدگی خود را انجام می‌دهیم و در نهایت گزارش را برای قرائت در صحن علنی مجلس تقدیم هیات رییسه مجلس می‌کنیم. مثل گزارشی که در خصوص مسکن مهر یا معوقات بانک‌ها داشتیم که در نهایت در صحن علنی مجلس قرائت شد. 3- گاهی هم در دستگاهی خاص در خلال رسیدگی، جرمی اتفاق می‌افتد که ما وظیفه داریم آن موضوع را به مرجع قضایی اعلام کنیم. این سه کار وظیفه کمیسیون اصل نود است که همیشه در این راستا تلاش‌های لازم انجام شده و نمی‌شود گفت که کار کمیسیون اصل 90 خروجی نداشته است.

وی در پایان و در پاسخ به اینکه احتمال دارد در رابطه با موضوع شکایت آقای احمدی‌نژاد نظر کمیسیون طوری باشد که به مذاق قوه قضاییه خوش نیاید و در ادامه تعامل قوه قضاییه با کمیسیون با مشکل روبرو شود، گفت: اول باید رسیدگی به پرونده انجام شود و پس از آن در این خصوص به اظهارنظر پرداخت. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان