تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ از قیمت بلیت هواپیما گزارش می‌دهد؛

بازار فروش بلیت‌های هواپیمایی بعد از کاهش قیمت دلار/ لغو پروازها به علت تکمیل نشدن ظرفیت مسافران

به گفته برخی فروشندگان آژانس‌های مسافرتی کاهش نرخ‌ها به کاهش چند روز اخیر نرخ ارز در بازار ازاد و کاهش حجم تقاضای سفر ارتباط دارد.
بازار فروش بلیت‌های هواپیمایی بعد از سقوط دلار / اگر دلار به زیر ۸ هزارتومان برسد کاهش قیمت خواهیم داشت / بسیاری از مسیر‌ها به دلیل تکمیل نشدن کنسل می‌شوند
رویداد۲۴ المیرا بابایی: صنعت هوایی کشور در ماه‌های اخیر اتفاقات زیادی به خود دیده است. از عدم تخصیص ارز گرفته تا لغو قرارداد با شرکت‌های خارجی و گرانی چند برابر بلیت‌های هواپیما. مسئله‌ای که بیش از بقیه به چشم مردم آمده است، مورد گرانی بلیت‌های هواپیما بوده است. کارشناسان گفته‌اند افزایش نرخ دلار و عدم استقبال مردم از سفر‌های هوایی عامل مهمی در افزایش قیمت بوده است، با این حال با کاهش قیمت دلار این امیدواری هست که قیمت بلیت‌ها روند معقول‌تری به خود بگیرد تا با قدرت خرید مردم سازگار شود.

بررسی خبرنگار رویداد۲۴ نشان می‌دهد در روز‌های اخیر نرخ بلیت پرواز‌های داخلی با کاهش محسوسی مواجه شده و در برخی از مسیر‌ها قیمت‌ها به کمتر از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. در این میان اظهارات فروشندگان آژانس‌های مسافرتی با مسئولان صنعت هوایی تفاوت دارد. به گفته برخی فروشندگان آژانس‌های مسافرتی، کاهش نرخ‌ها به کاهش چند روز اخیر نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش حجم تقاضای سفر همزمان با شروع سال تحصیلی ارتباط دارد، درحالیکه کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند از آنجا که تنها بخش بسیار کوچکی از سفر‌های خانوادگی در ایران به صورت هوایی است، پایان تعطیلات تابستانی و آغاز فصل مدارس تأثیری در تغییر قیمت بلیت پرواز‌ها ندارد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت هواپیمایی به رویداد۲۴ گفته است: بازار فروش بلیت‌های هواپیمایی مانند گذشته است و کاهش قیمت ناچیزی که در برخی از مسیر‌ها رخ داده است به دلیل تغییر فصل است و ربطی به کاهش قیمت دلار ندارد. اگر دلار به نرخ زیر ۸ هزار تومان برسد، آن وقت قیمت‌ها تغییر می‌کند درغیر این صورت تغییری در قیمت‌ها نخواهیم داشت.

جابری مدیر یک آژانس هواپیمایی است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: قیمت‌ها از هفته پیش اندکی عقب‌نشینی کرده و نزدیک به ۲۰ درصد در پرواز‌های خارجی متعادل شده است.

او می‌گوید اکثر پرواز‌های داخلی هیچ تغییر قیمتی نداشته و در مسیر‌های خارجی هم بستگی به نوع سفر قیمت‌ها متفاوت است مثلا اکثر پرواز‌های خارجی آسیایی به دلیل کاهش نرخ تقاضا اندکی کاهش یافته است، اما تور‌های اروپایی نه تنها ارزان نشده‌اند بلکه از سه شنبه و چهارشنبه هفته پیش اندکی گران‌تر هم شده است.

عباسی یکی دیگر فروشندگان آژانس‌های مسافرتی به رویداد۲۴ می‌گوید که با کاهش تدریجی نرخ دلار در پرواز‌های خارجی حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتیم و چنانچه قیمت دلار کمتر شود قیمت‌ها باز هم پایین می‌آید و به نرخ واقعی خود نزدیک می‌شود. با آنکه در فضا‌های مجازی گفته می‌شود دلار به زیر ۱۳ هزار تومان آمده است، اما در بازار واقعی حواله‌های مسافرتی با نرخ ۱۴ هزارتومان زده می‌شود که نسبت به نرخ حواله‌های هفته گذشته که با نرخ ۲۰ هزارتومان بود جای امیدواری دارد.

محمدی صاحب آژانس دیگری در مورد وضعیت قیمت‌های تور‌های داخلی گفت: کاهش نرخ دلار تاثیری بر قیمت‌های بلیت‌های داخلی نداشته است و نرخ‌های داخلی مانند گذشته است مگر آنکه تخفیف خاصی به یک مسیری بخورد، اما درغیراین صورت دراکثر موارد به دلیل کاهش تقاضا بیشتر و نبود مسافر پرواز‌ها به حد نصاب نرسیده و کنسل می‌شود که به تبع آن پرواز‌های جایگزین برای آن درنظرگرفته می‌شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز چندی پیش گفته بود که افت ارزش ارز هنوز بازار سفر‌های هوایی را تحت تاثیر قرار نداده و کاهش قیمتی که چند روز گذشته در بلیت هواپیما رخ داده صرفا به عرضه و تقاضا در این فصل مربوط می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان