تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
محمد عزیزی:

افزایش قیمت خودروهای داخلی قطعی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی را بالا بودن هزینه‌های جاری سایپا و ایران خودرو دانست و گفت: متاسفانه شرکت‌های ما، شرکت‌های متورمی هستند و در گذشته و بدون منطق هزینه‌های جاری را بالا بردند.

رویداد۲۴ محمد آیتی: هفته‌هاست که زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد. مدیران خودروساز داخلی معتقدند که مدت‌هاست قیمت تمام‌شده هر خودرو برای آن‌ها بیش از قیمتی است که به دست مشتری می‌رسد و خواستار افزایش قیمت‌ها هستند. از طرفی پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، کشور وارد جنگ اقتصاد تمام‌عیاری شده است و ماه‌هاست که شاهد افزایش بی‌رویه انواع کالا و خدمات هستیم.

با این وجود، مجلس برای آنکه فشار اقتصادی، بیش از این بر زندگی مردم تحمیل نشود مقابل افزایش قیمت خودرو و بنزین ایستادگی کرده و می‌گوید جامعه دیگر تحمل افزایش قیمت‌ها به خصوص در کالاهای اساسی را ندارد. حال باید به انتظار نشست و دید آیا در روزها و ماه‌های آتی، قیمت خودروها افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر؟

در همین حال محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی چقدر جدی است به اقتصاد۲۴، گفت: در گزارشی که خودروسازان داخلی به ما دادند این‌طور عنوان شده که به ازای تولید هر خودرو میزان قابل توجهی ضرر بر آن‌ها تحمیل می‌شود. این موضوع دلایل زیادی دارد که یکی از عوامل اصلی آن، بالا بودن هزینه‌های جاری آن‌ها است. مدیرعامل سایپا به ما گفته که این شرکت چند هزار نیروی مازاد دارد و همین نظر را هم مدیرعامل ایران خودرو داشت. حقیقتاً در شرایط کنونی امکان تعدیل نیرو در این شرکت‌ها نیست زیرا اگر این اتفاق بیافتد، عده‌ای بیکار می‌شوند و این اصلاً به صلاح نیست.

نماینده ابهر و خرمدره در ادامه می‌گوید: خودروسازان داخلی معتقدند باید قیمت‌ها تغییر کند و نباید قیمت درب کارخانه با حاشیه بازار زیاد باشد، مثلاً قیمت درب کارخانه با حاشیه بازار باید ۱۰ درصد تفاوت داشته باشد. من به شخصه این وضعیت را مناسب و منطقی نمی‌دانم و در کل این کار، مقابله با چالش این روزهای خودروسازان داخلی نیست. متاسفانه شرکت‌های داخلی ما، شرکت‌های متورمی هستند و در گذشته و بدون منطق هزینه‌های جاری را بالا بردند و اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عزیزی ادامه می‌دهد: من چندی پیش در حضور دو خودروساز داخلی گفتم که شما یک روز می‌گویید ما قطعه نداریم و یک روز دیگر می‌گویید خودرو داخلی داریم، حال ما باید قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ چطور می‌شود ادعا داشته باشیم که خودروی داخلی تولید می‌کنیم اما در تامین قطعه مانده‌ایم؟ ما امروز شبکه خودروسازی داریم و خودروساز باید برای هر شرایطی فکر و برنامه داشته باشد.

او در پاسخ به اینکه مکانیزم افزایش قیمت خودرو به چه صورت است و آیا در روزها یا ماه‌های آتی این اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: نمی‌دانم مکانیزم این افزایش دقیقاً به چه صورت است و چه زمانی تصمیم بر این موضوع گرفته خواهد شد و باید موضوع در سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده مطرح شود تا هم، نفع مصرف‌کننده و هم، نفع تولیدکننده در آن لحاظ شود. من در قیمت‌گذاری خودروی داخلی یک اعتقادی دارم و می‌گویم به جای آنکه گفته شود قیمت درب کارخانه ۵ یا ۱۰ درصد با حاشیه بازار تفاوت داشته باشد، خودروسازان داخلی هر قیمتی را خواستند بر روی محصول خود بگذارند به شرط اینکه تعرفه از روی خودروهای وارداتی برداشته شود تا در رقابت با آن‌ها، عیارشان معلوم شود. به هر تقدیر با شرایط فعلی به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودروهای داخلی قطعی باشد.

منبع: اقتصاد24

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
2
هنوز سیر نشدن یعنی کم گرون شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
2
ریدین خودرو ساز پول سال قبل از ما گرفته چه غلطی میکرده
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
2
پدر ملتو درآوردن، نماینده محترم مجلس و عضو کمیسیون محترم لطفا افزایش حقوق کارگران را به همین نسبت افزایش دهید تا دخل و خرج مردم جور دربیاد خدایی شما مجلسیا وضع ملتو نمیبینید من ندارم پول بیشتر بدم میفهمید نداریم نداریم نداریم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
بخدا قسم خسته کردید مردمو. چرا باید گرون بشه خوب به بازار رسیدگی کنید که گرون نفروشن بخدا دیگه مردم به لبشون رسیده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان