تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
یک کارشناس بانکی:

پیش‌نیاز کاهش نرخ سود بانکی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی است/ اعلام دستوری نرخ سود بانکی موفقیت‌آمیز نبوده است

یک کارشناس بانکی درباره تخطی برخی بانک‌ها از نرخ سود‌های مصوب گفت: نرخ سود بانکی بر اساس مصوبه بانک مرکزی در سپرده‌های کوتاه مدت ۱۰درصد و بلند مدت ۱۵ درصد است، اما برخی موسسات مالی قوانین نرخ سوددهی را رعایت نمی‌کنند و بانک‌ها هم به تبع آن‌ها چنین کاری می‌کنند.
پیش‌نیاز کاهش نرخ سود بانکی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی است/ اعلام دستوری نرخ سود بانکی موفقیت‌آمیز نبوده است
رویداد۲۴ احمد حاتمی یزدی با تاکید بر اینکه بالا و پایین کردن نرخ سود‌های بانکی با دستور بانک مرکزی تاکنون موفقیت آمیز نبوده است، افزود: نرخ سود بانکی به سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل میزان نقدینگی بستگی دارد و زمانی که نقدینگی متناسب با تولید نباشد، کنترل همه چیز از دست می‌رود.

وی افزود: حجم نقدینگی در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ۱۰ برابر شد و این میزان در دوره ریاست جمهوری روحانی ۳ برابر شده است؛ بنابراین حجم نقدینگی کشور طی این سال‌ها ۳۰ برابر شده است. ضمن اینکه این وضعیت قابل دوام نیست و با وضعیت بحران اقتصادی در کشور و بانک‌ها، تورم به سرعت بالا می‌رود.

بانک مرکزی به جای تعیین نرخ سود بانکی، باید دست به اصلاحات اساسی و ساختاری در نظام بانکی بزند

این کارشناس بانکی ادامه داد: بانک مرکزی باید به جای تعیین نرخ سود بانکی، باید دست به اصلاحات اساسی و ساختاری در نظام بانکی بزند که اگر نحوه اداره بانک‌ها طبق قوانین بانک مرکزی باشد، قادر به پرداخت سود‌های کلان نخواهند بود.

حاتمی یزدی با بیان اینکه حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بالاست، افزود: در حال حاضر بانک‌ها توان تامین سود‌های پرداختی خود را ندارند چرا که در صورت کمبود منابع، ناگزیر به قرض گرفتن از بانک مرکزی خواهند بود.

بانک مرکزی باید به جای تعیین نرخ سود بانکی، باید دست به اصلاحات اساسی و ساختاری در نظام بانکی بزند
پیش‌نیاز کاهش نرخ سود بانکی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی است/ اعلام دستوری نرخ سود بانکی موفقیت‌آمیز نبوده است
بهترین کشور برای الگو گرفتن برای اعلام نرخ سود بانکی

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین کشور برای الگو گرفتن برای اعلام نرخ سود بانکی کدام است، اظهار کرد: با توجه به رشد نقدینگی، ایران قادر به الگو گرفتن از دیگر کشور‌ها در زمینه تعیین نرخ سود بانکی نیست. البته اگر نرخ نقدینگی و تورم کنترل شود، این امر میسر خواهد شد.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه زمانی که نرخ تورم در کشور ۲۰ درصد باشد نمی‌توان نرخ سود بانکی پنج درصدی برای آن تعیین کرد، ادامه داد: در هر کشوری که نرخ تورم پایین باشد، نرخ سود بانکی کمتری هم پرداخت می‌کند. به طور مثال نرخ سود بانکی در اروپا کمتر از یک درصد است و این عدد در کشور ژاپن به صفر می‌رسد.

وی افزود: اگر سیاست‌های بانکی متناسب با تولید نباشد، کنترل از دست می‌رود و با توجه به بالا بودن حجم نقدینگی در ایران، نمی‌توانیم الگو گیرنده خوبی در این زمینه باشیم.

منبع: اقتصاد۲۴
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سود بانکی ، کاهش تورم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان