تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

سیاست‌های نادرست اقتصادی عامل رشد آسیب‌های اجتماعی

رسول خضری*

 رویداد۲۴ امروز آسیب‌های اجتماعی زیادی کشور را تهدید می‌کند که لازم است همه متخصصان امر به دنبال راهکار و چاره این معضلات باشند.

یکی از عمده دلایل بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، فقر است. اکنون بحران اقتصادی و معیشتی مردم تبدیل به یک ابرچالش در ایران شده است. اگر امروز اعتیاد، بیکاری، خودکشی، عصبانیت و دیگر تنش‌های اجتماعی در جامعه بیداد می‌کند این اتفاقات معلول برنامه‌ریزی اشتباه دولتمردان است. ما حدیث معروفی داریم که می‌گوید وقتی فقر از در وارد می‌شود، دین و ایمان از پنجره خارج می‌شوند و دقیقاً این اتفاقات ناخوشایند مصداق همین حدیث است.

برای اینکه معضلات و مشکلات اجتماعی در جامعه به حداقل برسد نیاز است که دولتمردان بستری را فراهم کنند تا امنیت و آرامش به زندگی همگان برگردد. آمار نگران‌کنند‌ه‌ای در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد ۱۲ تا ۱۵ میلیون جوان ایرانی از سن ازدواج و اشتغال آن‌ها گذشته است. من این اتفاق را یک بمب ساعتی می‌دانم، زیرا این حجم جوان بیکار و بی‌شغل، زمینه‌ساز بحران‌های زیادی برای کشور است. صاحبان اصلی نظام و انقلاب، مردم هستند و شایسته نیست که پس از گذشت سال‌ها مملکت با چنین بحران‌های اجتماعی روبرو باشد. هرچه این آمار‌های منفی رشد کند، استرس در بین مردم بیشتر و امید به زندگی در آن‌ها کمتر می‌شود. اگر بنا باشد با همین روند موجود پیش برویم تا سال ۱۴۱۰ به یکی از پیرترین کشور‌های دنیا تبدیل خواهیم شد. کشوری که جمعیت آن پیر است یعنی دیگر نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید به سمت تولید برود و مصرف‌گرایی در آن جامعه به بالاترین حد خود می‌رسد.

با عرض تاسف باید گفت که امروز ایران بالاترین مصرف‌کننده مواد مخدر در جهان است. دلیل اصلی این موضوع این است که ایران، مسیر ترانزیت مواد مخدر سنتی از شرق به غرب و مسیر ترانزیت مواد مخدر صنعتی از غرب به شرق است. حال وقتی برای جلوگیری از این ترانزیت غیرقانونی برنامه‌ای وجود نداشته باشد این مواد به جامعه رسوخ پیدا می‌کند و امروز نتایج غم‌انگیز آن در میزان معتادان در جامعه کاملاً نمایان است. حال بی‌مسئولیتی مدیران در این موضوع یک طرف این بحران است و از طرفی، نبود شغل در کشور و بی‌تدبیری مسئولان، این بحران را دوچندان کرده است.

زمانی که دولت بتواند در طول سال، شغل ایجاد کند و افراد راحت بتوانند به چرخ اقتصادی کشور کمک کنند، آمار اعتیاد هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، زیرا یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش به مواد مخدر بیکاری و درگیری‌های ذهنی است.

چند سالی است که امید به زندگی بهتر در جوانان کمرنگ شده و این موضوع در مهاجرت این قشر به دیگر کشور‌ها، مخصوصاً در دو سال اخیر کاملاً مشهود است. ایران یک کشور جوان است و اگر فکری اساسی برای این قشر شود، هم معضلات اجتماعمی کاهش پیدا می‌کند و هم اقتصاد کشور روی به شکوفایی گام برمی‌دارد، زیرا مولدان اصلی یک کشور، جوانان هستند که خوشبختانه از این نظر، ایران در شرایط خوبی قرار دارد اگر مسئولان برنامه‌ای برای استفاده حداکثری از این ظرفیت داشته باشند

توسعه دارای سه ضلع است: ۱- جمعیت. ۲- زیرساخت‌ها. ۳- موضوعات مالی و اعتباری. ایران یک درصد جمعیت دنیا را داراست و از طرفی شش درصد ثروت کل دنیا در کشور ما وجود دارد. حال سوال اینجاست آیا این ثروت درست و عادلانه در بین جمعیت توزیع شده است؟ واضح است که ثروت درست و منطقی در کشور توزیع نشده و آمار‌های نگران‌کننده موجود در کشور گواه این حرف است. متاسفانه مدیریت منابع نادرست و سوءمدیریت در کشور ما عاملی برای هدر رفت منابع و فقر شده است.

در یک کلام باید گفت که نسل جدید، نسلی است که به دنبال ایده‌پردازی و جریان‌سازی است و تا زمانی که مدیران ارشد کشور راه را برای این قشر با پتانسل هموار نکنند باید در آینده منتظر آمار و ارقام‌های نگران‌کننده بیشتری باشیم.

*نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
0
0
انقلاب نوپای 57 که بر حمایت مردم داخل استوار بود، رهبران انقلاب با هدف جلب حمایت مردم، نسبت به عمران کشور و بهبود شرایط زندگی بطور نسنجیده و شعاری عمل کردند بطوریکه امروزه علاوه بر مشکلات لاینحل اقتصادی، هر فرد داشتن زندگی خوب را حق خود میداند درحالیکه حق هر فرد باندازه تلاش و کار مفید است نه کمکهایی تحت پوشش نهادهای حمایتی که موجب گسترش زندگی انگلی میشود. ثروتهای ملی نباید ابزار اقتدار حکومت و رفاه نابجای مردم شوند این ثروتها حق ایندگان هم هست و نباید حق انها ضایع و مدیون انها شویم. ثروتهای ملی باید فقط صرف توسعه اقتصادی و اشتغال و حیطه فرهنگی بطور محدود شود. اقتصاد خوب در گرو برنامه جامع و کوتاه کردن دست تندروهای امثال احمدی نژاد در اختلاسهای فوق نجومی است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان