تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
ملازهی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

جیش العدل چگونه فعالیت و عضوگیری می‌کند؟/ ایران چگونه می‌تواند به تروریست‌ها واکنش نشان دهد؟

گروه جیش العدل پس از اختلافات درونی در جندالله و دستگیری عبدالمالک ریگی تشکیل شد. این گروه به رهبری صلاح الدین فاروقی در مرزهای ایران و پاکستان فعالیت می‌کند. ربودن مرزبانان میرجاوه و حمله انتحاری به اتوبوس سپاه از آخرین اقدامات این گروه در ایران بوده است.
ایران برای برخورد با گروهای تروریستی در پاکستان محتاطانه عمل کند
رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: نام جیش العدل به واسطه حملات تروریستی اخیر، این روزها بیشتر به گوش می‌خورد. پیش از این، نام این گروه در ماجرای ربودن مرزبانان میرجاوه شنیده شد. مقام‌های امنیتی ایران اعلام کردند این گروه در ماجرای حمله به یکی از واحد‌های سپاه در نیکشهر نیز دست داشته است.
 
در آخرین اقدام، جیش العدل با حمله انتحاری به اتوبوسی که نیرو‌های سپاه را جابجا می‌کرد، باعث جان باختن ۲۷ نفر و مجروح شدن۲۰ تن دیگر شد. درگیری جیش العدل و نیرو‌های نظامی ایران از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شد. این گروه سال ۹۱ اعلام کرد مسئولیت کشتن ده‌ها پاسدار با آن‌ها بوده است و پس از آن عملیات مشابه دیگری در ایران انجام داد که باعث جان باختن تعداد دیگری از نظامیان ایران شد.
 
اعدام ۱۶ تن نیروی جیش العدل که محکوم به مرگ شده بودند، فعالیت جیش العدل را بیشتر کرد و این گروه عملیات ربودن ۵ مرزبان ایرانی را در سال ۹۲ انجام داد؛ عملیاتی که منجر به شهادت جمشید دانایی فر توسط جیش العدل شد.
 
جیش العدل چگونه فعالیت می‌کند؟
 
پیرمحمد ملازهی فعال و کارشناس مسائل پاکستان درباره نحوه فعالیت جیش العدل توضیح داده است. او به رویداد ۲۴ می‌گوید: این گروه تروریستی در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان با پاکستان حضور دارند اما دولت مرکزی پاکستان توجه چندانی به مرز‌ها ندارد، زیرا اولویت پاکستان اصلا امنیت مرزهایش با ایران نیست و تمام تمرکز خود را روی مرزهایش با افغانستان و هند قرار داده و گروه‌های تروریستی مانند جیش العدل نیز از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند.
 
ملازهی درباره هدف گروه جیش العدل می‌گوید: آن‌ها معتقدند چون نظام ایران شیعه است، حکومت مرکزی، به مردم اهل سنت که در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان ساکن هستند توجه نمی‌کند بنابراین سعی می‌کند از آن مناطق نیرو جذب می‌کند.
 
ملازهی می‌گوید: قوم بلوچ بیشترین اهل سنت را دارد و عده‌ای معتقدند معتقدند نه تنها حقوق مردم اهل سنت در ایران نادیده می‌شود، بلکه در دستگاه‌ها و مناصب دولتی جایی ندارند و شرایط اقتصادی مناسبی هم دارند، جیش العدل همین مسئله را به عنوان راهی برای جذب نیرو مطرح می‌کند و با ادعای تامین و برگرداندن حق و حقوق مردم اهل سنت از بومی‌های منطقه جذب نیرو می‌کنند. البته این گروه‌ها فعالیتی چند ملیتی دارند، و سعی دارند از همه جا نیرو جذب کنند.

او معتقد است گروه تروریستی جیش العدل می‌تواند با وعده‌های متفاوتی به جذب نیرو بپردازد که بارزترینِ آن‌ها وعده‌های مالی است. به گفته ملازهی سیستان و بلوچستان از محروم‌ترین مناطق ایران است و هیچ سرمایه‌گذاری در آنجا صورت نگرفته و مردم نیز در شرایط سخت مالی و اقتصادی به سر می‌برند، با اینهمه اینگونه نیست که افرادی که دست به عملیات انتحاری انجام می‌زنند صرفا به دلایل گرفتن پول باشد، این کار انگیزه‌های بیشتری نیاز دارد که می‌تواند به دلیل اعتقادات مذهبی و تفکرات ایدئولوژیک باشد.

ملازهی در توضیح سرآغاز درگیری‌های جیش العدل با حکومت ایران می‌گوید: جیش العدل در واقع ادامه همان گروه جندالله است، از همان زمان که عبدالمالک ریگی توسط ایران دستگیر شد، اختلافی درون گروه جندالله ایجاد شد که باعث انشعاب در آن گروه شد؛ بخشی از این انشعاب، گروه جیش العدل را تشکیل دادند.
 
از ملازهی پرسیدیم چرا بیشترین درگیری جیش العدل با سپاه ایران است، او پاسخ داد: از آنجایی که سپاه در منطقه حضور دارد و به نوعی منطقه امنیتی است و امنیت استان سیستان و بلوچستان در دست سپاه است، بیشترین درگیری‌هایی که ایجاد می‌شود، با سپاه است. البته این درگیری‌ها مختص سپاه نیست و در گذشته شاهد این بوده‌ایم که با نیرو‌های نیروی انتظامی نیز درگیری‌هایی را داشتند.
 
ملازهی در ادامه با اشاره به نقش شیوخ محلی در جلوگیری از رشد گروه‌های تروریستی در منطقه گفت: واقعیت این است که در منطقه سیستان و بلوچستان مشکلات بسیار جدی وجود دارد که مهمترین آن‌ها مسائل اقتصادی است. فقر، بیکاری، تبعیض‌های فراوان در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... باعث شده تا نتوان اقدام جدی صورت داد.
 
او معتقد است دولت می‌تواند با برنامه ریزی جدی برای توسعه منطقه، بستر‌های لازم برای رفاه و بهتر شدن شرایط مردم را ایجاد کند تا این گروه‌ها نتوانند از این منطقه یارگیری انجام دهند. البته شیوخ محلی می‌توانند تا حدی ایفای نقش داشته باشند، اما ایفای نقش آن‌ها تا جایی که کاملا جلوی تحرکات آن‌ها را بگیرد، جای بحث دارد. نمی‌توان یک منطقه را در فقر نگاه داشت و انتظار داشت اتفاقی رخ ندهد.

سپاه ایران در واکنش به حمله انتحاری اخیر گفته بود انتقام سخت خواهد گرفت. این مسئله درباره ربودن مرزبان میرجاوه نیز مطرح شده بود که البته هنوز عملی نشده است. از ملازهی پرسیده‌ایم با توجه به اینکه مقر جیش العدل در پاکستان است، انتقام سپاه چگونه خواهد بود؟ او توضیح داد: اگر تجربه حمله به حزب دموکرات کردستان را که با موشک به آن‌ها پاسخ داده شد را در نظر بگیریم، باید بگویم که ارتش پاکستان مانند ارتش عراق نیست. ارتش پاکستان ارتش قدرتمندی است و هر نوع دخالت نظامی در خاک آن‌ها ممکن است با واکنش نظامی همراه باشد و روابط ایران و پاکستان را ممکن است به سوی خصمانه شدن ببرد.
 
ملازهی می‌گوید: ایران در این مسائل باید بسیار منطقی رفتار کنند و اگر قرار است واکنش نظامی داشته باشند، بهتر است با دولت مرکزی پاکستان هماهنگ شوند و علیه گروه‌های تروریستی اقدام مشترکی داشته باشند. اما اگر قرار باشد بدون اجازه پاکستان واکنش نظامی از سوی ایران صورت بگیرد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به همین دلیل بهتر است که ایران رفتار محتاطانه تری داشته باشند.
 
به گزارش رویداد۲۴ به جز گروه جیش العدل، گروه انصار الفرقان (سازمان یافته در دو گروه حزب الفرقان و حرکت انصار ایران) نیز در منطقه سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند. عملیات اخیر تروریستی در چابهار توسط گروه انصار الفرقان انجام شده بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
امراله مهماندوست
|
Germany
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
2
یکی از راه های کمک به مردم استان سیستان و بلوچستان در کشور ایران احداث آبراهه از دریای عمان به دریاچه خزر است که با نصب آب شیرین کن های مناسب در طول مسیر آبراهه از جنوب تا شمال کشور ایران اشتغال به کار کشاورزی و صنعتی و حمل و نقل مسافر و بار دریایی و ... در قسمتی از خاک کشور ایران که مردم خیلی فقیری هم دارد رونق خواهد گرفت.شایع است که اگر گشته شدگان از سوخت بران واقعی و بی گناه باشند که تروریستهای جیش شیطان آنان را بدستور اربابانشان برای ایجاد فتنه در استان سیستان و بلوچستان کشته اند.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
2
0
یه سری برو سیستان ببین بعد بگو اب و کشاورزی. مردم سیستان کوته فکرن من بینشون بودم .ادمای افراطی بهشون بگو تو خوبی برات ادم میکشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
0
2
ابرام شش کلاسه فقط دشمن تراشی میکنه اقتصاد که مال خراست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
1
0
نظری ندارم جزاینکه نمیدونستم ازخرخرترایناهستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
1
0
فقط کافیست زمان بگذرد تا سگان و شغالان هم دیگر را بدرند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان