تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
آیت الله غرویان در گفتگو با رویداد۲۴:

مشکلات اقتصادی نظام را دچار چالش کرده است/ تندروها فضای روانی مردم را برهم می‌زنند

آیت الله محسن غرویان می‌گوید: بخش اعظم مشکلات کشور مربوط به بخش اقتصادی است که تمام نظام را دچار چالش کرده است و مردم مقداری نسبت به اصل نظام و کلیت نظام حالت خاصی پیدا کرده‌اند.

غرویان

رویداد۲۴ بحران‌های سیاسی، تحریم، تورم، گرانی، خروج ترامپ از برجام، fatf، صف گوشت و ... گوشه‌ای از اتفاقاتی است که مردم در سال ۹۷ تجربه کردند؛ تجربه‌هایی که بخش اعظم آنها هم به اعتمادی نسبت به دولت منجر شد و هم اصلاح‌طلبان را از اقدامات روحانی ناامید کرد.

آیت الله محسن غرویان استاد حوزه در گفتگو با رویداد۲۴، با اشاره به ناامیدی ایجاد شده میان مردم جامعه نسبت به روحانی و جریان اصلاح طلب، گفت: بخش اعظم مشکلات کشور مربوط به بخش اقتصادی است که تمام نظام را دچار چالش کرده است و مردم مقداری نسبت به اصل نظام و کلیت نظام حالت خاصی پیدا کرده‌اند.

او می‌گوید: برخی تلاش دارند این مشکلات را تماما متوجه دولت بدانند که به نظرم اصلا درست نیست. البته نمی‌خواهیم هیچ مشکلی را متوجه دولت نکنیم، بلکه می‌گویم نباید همه این مشکلات و فشار‌ها را ناشی از عملکرد دولت بدانیم! یکسری اهرم‌های فشاری هستند که در مدیریت کشور دخالت می‌کنند و جوسازی‌های زیادی را به راه می‌اندازند، مثلا در مجلس عده‌ای تندرو حضور دارند که مدام انتقاد می‌کنند وفضای روحی و روانی مردم را برهم می‌زنند.

غرویان ادامه داد: دولت نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد، اما نمی‌تواند نتیجه بگیرد و کاری از پیش ببرد، از این جهت معتقدن موانع و سنگ‌اندازی‌هایی در کار است.

غرویان با اشاره به شرایط سیاسیت خارجی کشور گفت: ما می‌بینیم که رئیس جمهور سوریه وارد کشور می‌شود، ولی وزیر خارجه ما حتی در جریان هم قرار نمی‌گیرد! خب این رفتار‌ها چه معنایی دارد. سفر‌هایی توسط برخی از افراد صورت می‌گیرد که نیاز است با هماهنگی و نظارت وزارت خارجه باشد اما هماهنگی صورت نمی‌گرد. طبیعی است این رفتار‌ها مدیریت کشور را بهم می‌ریزد. این رفتار‌ها و مشکلات را ناشی از مداخلات کانون‌های فشار می‌دانم.

این فعال سیاسی ادامه داد: اکنون وضعیت fatf را ببینید که مجمع مدام آن را به تاخیر می‌اندازد! این رفتار‌ها تبعات قهری به دنبال دارد. این نابسامانی‌ها را نباید صرفا متوجه دولت بدانیم هرچند که دولت می‌تواند با قدرت‌نمایی بیشتری وارد شود، اما سد‌ها و موانع بیشماری هم سر راه دولت قرار دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

غرویان با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تاثرات خود را گذاشته است، گفت: دلار، خودرو، قطعات، گوشت و مرغ و همه لوازم زندگی گران شده و همه این‌ها مستقیما با تحریم‌ها مرتبط است و تعجب می‌کنم از کسانی که می‌گویند تحریم‌ها تاثیری ندارد. تاثیر تحریم‌ها همین گرانی‌هایی است که روی زندگی همه ما تاثیر گذاشته است.

این استاد حوزه با اشاره به سخنان اخیر مصباحی مقدم مبنی که گفته بود من تعجب می‌کنم که مردم چطور به خودشان اجازه می‌دهند در مسائلی مانند fatf نظر بدهند، تصریح کرد: تعجب می‌کنم از مصباحی مقدم که گفته بود من متاسفم مردم به خودشون اجازه می‌دهند درباره fatf صحبت کنند. این مردم همان مردمی هستند که در راهپیمایی‌ها، ۲۲ بهمن و... شرکت می‌کنند و در آن زمان شعورشان مورد توجه قرار می‌گیرد، اما اکنون می‌گویند متاسفیم از اینکه مردم اظهار نظر می‌کنند! همین مردم هستند که شما‌ها را انتخاب کردند تا تصمیم‌گیری کنند، اما این افراد حتی تصمیم‌گیری هم نمی‌توانند انجام دهند. آنوقت همین افراد به رای و دیدگاه مردم بی احترامی می‌کنند. این حرف‌ها نشان می‌دهد که مسئولان اگر درد مردم را از نزدیک حس کنند و مانند آن‌ها در صف گوشت بایستند اینگونه سخن نمی‌گفتند.

غرویان ادامه داد: اکنون توده مردم دیگر به دنبال افراد شعارگرا نیستند. دنبال افراد شعورگرا هستند! و شعورگرایان را انتخاب می‌کنند. چه از طیف اصولگرا چه اصلاح طلب مردم دیگر متوجه شده‌اند شعار دادن هیچ تاثیری ندارد و می‌خواهند افرادی عملگرا با فهم و درک بالا که از درد و احساس مردم مطلع هستند بر سر کار بیایند و بتوانند گره از مشکلات مردم باز کنند. روحانی باید بداند که به مردم وعده‌هایی را داده است که به برخی از آن‌ها جامه عمل پوشانده، اما برخی از آن‌ها را نه! مردم باید بدانند که در وعده‌ها و شعار‌ها تحقق عینی پیدا کرده است. مگر نه حضور مردم در صحنه کم خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
علی اصغر قاسم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
4
2
عین واقعینها را گفتند، تحلیل و درکشان بسیار عمیق بود. تندروی و شعارگرایی و فشار جز هزینه، دردی را دوا نمی کند.
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
2
4
بی شرمی هم اندازه ای دارد غرویان هیچ اظهار نظری نمی کند مگر به ساحت رهبری انتقاد و اهانت می کند روابط خارجی و سیاست های کلان کشور و سیاست گذاری طبق قانون اساسی از وظایف مقام رهبری است و وزارت خارجه تنها مجری تصمیمات فرماندهی کل قوا و رهبری نظام است و مسئولیت اجرای دیپلماسی را دارد اگر رهبری به عملکرد دیپلماسی وزارت خارجه اعتماد داشت همه چیز را از طریق دولت دنبال می کرد لکن دولت نشانه ای از اعتماد باقی نگذاشته است از طرفی دیگر متاسفانه وزیر خارجه به هیچ وجه بر مبنای نظر کارشناسی در وزارت خارجه عمل نمی کند بلکه با دیدار و مذاکره با دشمنان به تصور صلح و سازش و دادن امتیاز های بدون جواب عمل می کند.غرویان باید خجالت بکشد که سخن از شعورگرایی دارد در حالیکه تنها شعار می دهد هیچ سواد و معلومات حوزوی و غیر حوزوی ندارد تنها لباس روحانیت بر تن دارد . باید بگوید چه مقام علمی بر سر او عمامه گذاشته است.
آیت الله!!! غرویان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
2
اول. این بابا کی آیت الله شد؟!!!!!
دوم. این بابا درباره عملکرد بت بزرگش روهانی چه نظری داره؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
1
اصلاح طلب = مجموعه انسان های که به عنوان سمبل های ناکارامدی مدیریتی، درمواقع لازم وطن فروشی می کنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان