تاریخ انتشار: ۱۹:۵۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

آلودگی هوا متهم به قتل دختر ۹ ساله لندنی

خانواده اِلا کیسی دبرا معتقدند که باید در حکم دادگاه ذکر شود آلودگی هوا علت مرگ کودک ۹ ساله بوده است، تا این اولین مورد حقوقی باشد که می‌تواند برای رسیدگی به مشکل آلودگی هوا، به دولت فشار بیشتری بیاورد.
 رویداد۲۴ دادگاه عالی بریتانیا حکم بررسی مجدد پرونده مرگ دانش‌آموز ۹ ساله‌ای را داد که در اثر حمله آسم جان سپرده است. تصور می‌شود این حمله آسم به میزان غیر‌قانونی آلودگی هوا در محل زندگی این دختر در جنوب لندن مرتبط باشد.

خانواده اِلا کیسی دبرا معتقدند که باید در حکم دادگاه ذکر شود آلودگی هوا علت مرگ کودک ۹ ساله بوده است، تا این اولین مورد حقوقی باشد که می‌تواند برای رسیدگی به مشکل آلودگی هوا، به دولت فشار بیشتری بیاورد.

به گزارش گاردین، دادستان کل بریتانیا پس از دریافت شواهدی تازه مبنی‌بر ارتباط میان مرگ اِلا و آلودگی هوا، به خانواده‌اش اجازه داد تا درخواست دادرسی مجدد بدهند.

مارک لوکرفت، قاضی دادگاه عالی، گفت: وکیل خانواده شواهد جدیدی آورده است که حاکی است از «کوتاهی بحث برانگیز» دولت در عمل به آنچه در کنوانسیون حقوق بشر اروپا تصریح شده است، یعنی حفاظت از حق زندگی.

اگر در این پرونده آلودگی هوا عامل دخیل در مرگ ذکر شود، می‌تواند آغاز روندی باشد تا پرونده‌های بیشتری علیه کوتاهی مقامات در پاکسازی هوای بریتانیا مطرح شود.

اِلا در فاصله ۲۵ متری جاده کمربندی جنوب لندن زندگی می‌کرد و در فوریه سال ۲۰۱۳ پس از تحمل سه سال حمله‌های مکرر آسم و ۲۷ بار مراجعه به بیمارستان فوت کرد.

مادر اِلا گفت: «اگر ثابت شود که آلودگی اِلا را کشته است، آن‌وقت دولت مجبور می‌شود توجه کند که این قاتل خاموش، اما مهلک دارد عمر بچه‌های ما را کوتاه می‌کند.»

تخمین زده می‌شود آلودگی هوا در بریتانیا سالانه عامل یا دخیل در مرگ ۴۰ هزار نفر باشد، به‌خصوص افرادی که مشکلات تنفسی دارند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هر سال هفت میلیون نفر به‌واسطه آلودگی هوا در زمین می‌میرند.

پروفسور استیون هولگِیت، متخصص آلودگی هوا، در گزارشی که خانواده اِلا دریافت و تسلیم دادستان کل کردند گفته بود اگر آلودگی هوا در منطقه محل زندگی اِلا این‌قدر بالا نبود، شاید زنده می‌ماند.

کرولاین راسل، عضو حزب سبز بریتانیا، در واکنش به بررسی مجدد این پرونده، معتقد است این قضیه می‌تواند پیامد‌های بسیاری برای بخش‌های دولتی داشته باشد، چون دیگر نمی‌توانند از عواقب بی تفاوتی و بی‌عملی‌شان بگریزند و در معرض پیگرد‌های قانونی و جریمه‌های مالی قرار می‌گیرند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان