تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸

مذاکرات ایران و ترکیه برای کنار گذاشتن دلار

در حالی که ترکیه و روسیه برای افزایش ۴ برابری مبادلات و انجام آن با دلار به توافق رسیده‌اند که با ایران نیز درباره حذف دلار مذاکره شده است.
مذاکرات ایران و ترکیه برای کنار گذاشتن دلار
رویداد۲۴ به نقل از راشاتودی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برنامه افزایش مبادلات تجاری با روسیه به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را طراحی کرده است که این رقم تقریبا ۴ برابر میزان فعلی مبادلات تجاری دو کشور است.

در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور در رقم ۲۵ میلیون دلار ایستاده، اما به اعتقاد اردوغان ظرفیت‌های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد. دو کشور توافقنامه‌های بین دولتی برای استفاده از ارز‌های دو کشور در مبادلات‌شان منعقد کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت: «این قرارداد باعث خدمات مبادله‌ای بی‌وقفه را به ما خواهد داد.»

پیش از این رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا از آماده سازی این کشور برای استفاده از ارز‌های ملی با کشور‌های چین، روسیه و اکراین خبر داده بود و همچنین درباره جایگزینی ارز‌های ملی به جای دلار در مبادله با ایران نیز بحث شد.

مسکو و آنکارا درباره پروژه‌های بخش انرژی با همدیگر همکاری می‌کنند. پروژه‌های «فلگ شیپ» برای ایجاد زیرساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای در ترکیه با نام "آکویو" و همچنین خط لوله گاز «ترکیش استریم» از آن جمله است.

در ماه مارس دو بخش دریایی و خشکی خط لوله به هم وصل شدند و قرار شد تا پایان امسال اجرای این پروژه نهایی شود.

این دو کشور اعلام کردند ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مشترک داشته‌اند که به عنوان یک سرمایه‌گذاری حیاتی و مهم در تاریخ این دو کشور محسوب می‌شود.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان