تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸

تاثیر استیضاح دونالد ترامپ بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰

هرچه زمان می‌گذرد و افشاگری‌ها بیشتر می‌شود رای دهندگان مردد بیشتر قانع می‌شوند که نیاز است رئیس جمهور استیضاح یا احیانا برکنار شود. آنچه که برای ترامپ خطرناک است این پایگاه آراء است.
استیضاح دونالد ترامپ
رویداد۲۴ وزارت امور خارجه آمریکا بعضی از اسناد مربوط به روابط دولت دونالد ترامپ با اوکراین را منتشر کرده است. این اسناد در پی درخواست یک سازمان غیردولتی نظارت کننده بر عملکرد دولت منتشر شده است. اسناد منتشر شده بیانگر مکالمات مکرر رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ و از جمله افراد کلیدی در پرونده اوکراین با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکاست.

دونالد ترامپ متهم است که اعطای کمک نظامی به اوکراین را به تحقیقات این کشور درباره عملکرد تجاری پسر جو بایدن، یکی از رقبای بالقوه خود در انتخابات سال آینده مشروط کرده است و دموکرات‌های کنگره در حال بررسی امکان استیضاح او در این باره هستند. جولیانی یکی از افرادی است که به گفته دموکرات‌ها از سوی ترامپ ماموریت داشته به طور غیررسمی زمینه برقراری چنین تحقیقاتی را در اوکراین فراهم کند

حال پس از دو هفته حضور مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه در کنگره برای تحقیقات استیضاح، ترامپ تمام اظهارات شاهدان را بی اعتبار خواند. با توجه به اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، استیضاح ترامپ قطعی به نظر می‌رسد، اما احتمال برکناری ترامپ توسط سنای جمهوری خواه بسیار پایین است، اما حتی اگر ترامپ برکنار نشود فرآیند استیضاح می‌تواند روی رای دهندگان مستقل تاثیر بگذارد و او را در انتخابات ۲۰۲۰ با مشکل مواجه کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پایان دو هفته جلسات علنی استماع تحقیقات استیضاح، در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز ضمن دفاع از اقدامات خود به شاهدان حمله کرد و آن‌ها را بی اعتبار خواند. طی دو هفته گذشته، کنگره آمریکا میزبان ۱۲ شاهد از میان مقام‌های ارشد کاخ‌سفید و وزارت خارجه بود که در پاسخ به احضاریه رسمی کنگره برای ادای توضیحات و کمک به تحقیقات استیضاح در برابر نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه قرار گرفتند.

ماریا یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین یکی از این شاهدین بود که بر علیه ترامپ شهادت داد. ترامپ با بی اعتبار دانستن اظهارات او گفت: «این سفیر که همه از او تمجید می‌کنند حاضر نبود که عکس من را در سفارت کی‌یف بیاویزد.»
 
ترامپ گفته است ماریا یوانوویچ حاضر نشده از او دفاع کند و حق دارد سفیرش را عوض کند.

به اعتقاد دمکرات‌ها انتقاد‌های مکرر ترامپ از شاهدان احضارشده به کنگره، ارعاب و تهدید شاهدان است.

تحقیقات استیضاح ترامپ زمانی آغاز شد که یک افشاگر به کنگره خبر داد ترامپ در جریان یک مکالمه تلفنی با همتای اوکراینی خود از او خواسته درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن تحقیق کند.

دموکرات‌ها معتقدند ترامپ با سوء استفاده از قدرت قصد داشته است، دولت اوکراین را وادار به جمع آوری اطلاعات علیه جو بایدن کند و برای رسیدن به هدف خود کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری مصوبه کنگره به اوکراین را معلق نگه داشته است.

تحقیقات استیضاح ترامپ به کجا می‌رسد؟

امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در مورد تاثیر تحولات اخیر در استیضاح ترامپ به فرارو گفت: بدون این شواهد و مدارک هم استیضاح در مجلس نمایندگان اتفاق می‌افتاد. دموکرات‌ها از قبل تصمیم خود مبنی بر استیضاح ترامپ را گرفته بودند. در رای گیری هم که سه هفته پیش صورت گرفت تمام اعضای دموکرات مجلس نمایندگان به جز دو نفر موافقت کردند تحقیقات به طور رسمی آغاز شود. البته این اظهارات و شهود که در جلسات علنی و غیر علنی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان صحبت می‌کنند افشاگرایانه است و ابعاد مختلفی از ماجرا را باز می‌کند، ولی به نظر من موضوع آنقدر حائز اهمیت نیست که بخواهد دیدگاه دموکرات‌ها را تغییر دهد؛ از این جهت استیضاح در مجلس نمایندگان اتفاق خواهد افتاد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: پیش بینی می‌شود از اواسط ماه دسامبر این اتفاق بیافتد و نام ترامپ هم مثل بیل کلینتون و اندرو جانسون به عنوان رئیس جمهور استیضاح شده در تاریخ بماند. اما مساله‌ای که اهمیت بیشتری دارد این است که حاصل استیضاح چه خواهد بود که این بر عهده مجلس سنا خواهد بود.

ابوالفتح ادامه داد: روز گذشته دونالد ترامپ مصاحبه‌ای با «فاکس اند فرندز» داشت و گفت من را محاکمه کنید. این حرف به این معنی است که ترامپ، استیضاح شدن و محاکمه را قطعی می‌داند، اما در مورد نتیجه‌ای که در سنا حاصل خواهد شد، با توجه به جمیع مستندات و شهود به نظر نمی‌رسد آنقدر مدارک قوی باشد که سناتور‌های جمهوری خواه را قانع کند رای به برکناری رئیس جمهور هم حزبی خودشان دهند. از این جهت استیضاح قطعی است حتی اگر این جلسات برگزار نمی‌شد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر استیضاح بر محبوبت ترامپ

این کارشناس مسائل آمریکا در مورد تاثیر فرآیند استیضاح بر محبوبت ترامپ گفت: استیضاح همیشه تیغ دو لبه و در حقیقت قمارسیاسی بسیار بزرگی است. به همین دلیل از بین ۴۵ رئیس جمهور آمریکا تا کنون ۲ نفر استیضاح شده اند و نیکسون در معرض استیضاح استعفا داد. پس استیضاح یک حربه متداول و مرسوم نیست. در بسیاری از کشور‌ها شاید استیضاح خیلی راحت‌تر انجام شود، اما در آمریکا از این کار پرهیز می‌کنند و در موارد بسیار بحرانی از استیضاح استفاده می‌کنند تا جایی که به عنوان بحران قانون اساسی از آن یاد می‌شود.

ابوالفتح ادامه داد: طرفداران ترامپ معتقدند این استیضاح حتی می‌تواند به او کمک کند؛ به ویژه اینکه تقریبا اطمینان دارند ترامپ در سنا موفق می‌شود و برکنار نخواهد شد. سنت تاریخی هم نشان می‌دهد حزبی که وارد فرآیند استیضاح شده است، ولی نتوانسته رئیس جمهور را استیضاح کند، در اولین انتخابات فارغ از اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود، در کنگره کرسی از دست می‌دهد. یعنی جمهوری خواهان معتقدند در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز می‌شوند و بعد هم می‌توانند کرسی‌های بیشتری در کنگره به دست آورند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: از طرف دیگر دموکرات‌ها معتقدند افشاگری‌ها باعث می‌شود مردم آمریکا با تخلفات ترامپ آشنا شوند و این فرآیند منجر به رسوایی و بی حیثیت شدن رئیس جمهور می‌شود و در نهایت پایگاه رای خود را در انتخابات از دست می‌دهد.

ابوالفتح گفت:، اما تا روز ۴ نوامبر ۲۰۲۰ که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام می‌شود هیچ کس نمی‌تواند بگوید کدامیک از این احتمالات تحقق پیدا می‌کند. در آن روز می‌توان گفت استیضاح باعث شده رئیس جمهور در انتخابات شکست بخورد یا پیروز شود.

تاثیر فرایند استیضاح در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

این کارشناس مسائل آمریکا در مورد تاثیر جریاناتی مانند اکراین‌گیت بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت: به طور سنتی گفته می‌شود حدود ۴۰ درصد مردم آمریکا دمکرات و ۴۰ درصد جمهوری خواه هستند و حدود ۲۰ درصد رای دهندگان مستقل یا مردد هستند؛ یعنی تا آخرین روز‌های انتخابات تصمیم نمی‌گیرند که به چه کسی رای دهند. در حال حاضر جامعه آمریکا به شدت قطبی شده است و تعصب حزبی به بالاترین حد خود رسیده است؛ یعنی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان شدیدا روی مواضع خودشان پافشاری می‌کنند.

ابوالفتح گفت: از این جهت قابل انتظار است که هرگونه افشاگری که عیله ترامپ شود روی جمهوری خواهان بی تاثیر باشد. از ترامپ به عنوان کسی که می‌تواند ارزش محافظه کارانه را نجات دهد یاد می‌شود، بنابر این ریزش آرای جمهوی خواهان دور از انتظار است. دموکرات‌ها هم که تصمیم خودشان را گرفته اند. از سال ۲۰۱۵ روزی که ترامپ وارد انتخابات شد با او مشکل داشتند و خواهند داشت.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: آنچه که مهم است رای دهندگان مستقل هستند. بر اساس یک آمار از ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۹ که پرونده اکراین به عنوان یک موضوع مهم به طور رسمی مطرح شد تا چند روز پیش طرفدارن استیضاح و احیانا برکناری ترامپ در بین دمکرات‌ها ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش در مورد جمهوری خواهان فقط یک درصد است. این آمار نشان دهنده این است که این افشاگری‌ها و جلسات مجلس نمایندگان روی جمهوری خواهان تاثیر زیادی نگذاشته است.

ابوالفتح گفت: آنچه که مهم است این است که در بین رای دهندگان مستقل شاهد افزایش ۱۲ درصدی هستیم. هرچه زمان می‌گذرد و افشاگری‌ها بیشتر می‌شود و اطلاعات بیشتری منتشر می‌شود رای دهندگان مردد بیشتر قانع می‌شوند که نیاز است رئیس جمهور استیضاح یا احیانا برکنار شود. آنچه که برای ترامپ خطرناک است این پایگاه آراء است. وگرنه جمهوری خواهان حتی اگر رئیس جمهورشان خطا‌های بزرگتری هم مرتکب شده بود حمایت می‌کردند و دموکرات‌ها هم بدون سند و مدرک علیه ترامپ هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر ترامپ از خطر برکناری در سنا هم بگذرد در روز انتخابات برای اینکه بتواند موقیعت خود را حفظ کند دچار مشکل می‌شود. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم در سال ۲۰۱۶ ترامپ ۳ میلیون رای مردمی کمتر داشت و به پشت گرمی آرای الکترل پیروز شد. ممکن است این اتفاقات در سال ۲۰۲۰ تکرار نشود و این ریزش آرای مرددین باعث کاهش آرای مردمی و کاهش آرای الکترال شود و احتمال شکست او در انتخابات را افزایش دهد.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان