تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

آخرین وضعیت اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم/ دردسرهای ارائه لیست و مشارکت مردمی

ده روز به آغاز تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده و هنوز لیست قابل اطمینانی از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا منتشر نشده است. اصولگرایان به خاطر تعدد کاندیداها به مشکل برخورده‌اند. اصلاح طلبان به خاطر کمبود کاندیدا، توان ارائه لیست را ندارند.

انتخابات مجلس یازدهم

رویداد۲۴ بیست روز به انتخابات مجلس یازدهم مانده و ده روز به آغاز تبلیغات، اما در شهر خبری نیست که نیست. دیشب خبرنگار صداوسیما به جمع کارگران یک کارخانه رفته بود. همه آن‌ها قصد داشتند در انتخابات رای بدهند. میزان مشارکت در آن کارخانه صد در صد بود، اما به نظر می‌رسد این آمار در فضای مجازی خیلی کمتر باشد و البته مشخص نیست مردمی که در اوج بی اعتمادی نسبت به دولت هستند، آمار مشارکت در انتخابات را باور خواهند کرد یا نه؟

در قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی، درباره تعداد کشته شده‌های اعتراضات آبان ماه، درباره ابعاد شیوع ایدز در یکی از روستا‌های چهارمحال و بختیاری، درباره وجود قرص در کیک، درباره تکلیف حضور دختران طرفدار فوتبال برای تماشای مسابقات، درباره اتهام فساد مالی ۹۰ نماینده ردصلاحیت شده مجلس و... هنوز سوالات فراوانی در ذهن مردم شکل گرفته که بحران بی اعتمادی را روز به روز بیشتر می‌کند و عموما پاسخ‌های ارائه شده قانع کننده نیستند و برای برخی سوالات دیگر حاکمیت البته این زحمت را به خود نداده که حتی پاسخ دهد.

در این شرایط اصلاح طلبان در بدترین شرایط برای معرفی لیست قرار دارند و صدای عدم مشارکت در انتخابات روز به روز در این جریان بلندتر می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ هفته گذشته حتی ضرغامی، باهنر و احمد توکلی به رد صلاحیت‌ها اعتراض کردند. احمد توکلی صریح‌تر از دیگران نوشته تفکر اصلاح طلبان در میان مردم طرفداران زیادی دارد و نمی‌توان و نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

توکلی در این نامه نوشته «شرط عقل و حکومت‌داری علوی به حساب آوردن آنان است. از بی‌اعتنائی و سخت‌گیری فقط دلخوری و حتی نفرت زاییده می‌شود. آن وقت اهداف سیاسی حکومت که وحدت ملی از اهم آنهاست از دسترس دور می‌شود.» البته توکلی هم از نقش نظارتی شورای نگهبان حمایت کرده است.

نگاهی به لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

اصولگرایان با وجود تعدد کاندیدا و مدعیان مختلف، در رسیدن به لیستی واحد مشکل دارند و برعکس آن‌ها اصلاح‌طلبان در نبود کاندیدا‌های شاخص خود در رسیدن به لیست ۳۰ نفره تهران هم با مشکل مواجه شده‌اند. فعلا از تعداد نمایندگان قدیمی و جدید، تکلیف سیزده نفر تا حدودی مشخص است و هنوز هفده نفر برای پر کردن لیست کم است.

مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، سید فرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش، محسن علیجانی، علیرضا محجوب، داود محمدی، علیرضا رحیمی و محمدرضا نجفی دوازده نماینده تایید شده تهران هستند که با توجه به دست خالی اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو، در لیست نهایی قرار بگیرند. به این اسامی، نام مجید انصاری را نیز باید اضافه کرد که سرلیست اصلاح طلبان تهران در انتخابات خواهد بود.

البته اینکه لیست اصلاح طلبان در تهران شود، چندان مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد این لیست با هر شرایطی منتشر خواهد شد. احزابی مثل اتحاد ملت، توسعه ملی، مجمع ایثارگران ایثارگران، احزابی که با محوریت زنان اصلاح طلب تشکیل شده‌اند و احزاب نخبگانی پزشکان و اساتید دانشگاه، خیلی جدی تمایلی برای حضور در انتخابات ندارند.

احزاب میانه رو مثل اعتماد ملی، کارگزاران، انجمن اسلامی معلمان و نزدیکان عارف نیز با احتیاط بیشتری درباره انتخابات سخن می‌گویند.

در این میان البته احزابی هستند که معتقدند در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کرد. مردمسالاری، خانه کارگر و ندای ایرانیان و گروه‌هایی که احتمالا لیست نهایی اصلاح طلبان با آنها داده می‌شود، (چه مورد حمایت شعسا باشد و چه نباشد) از میان آنان خواهد بود.


بیشتر بخوانید: لیست احتمالی اصلاح طلبان بعد از تایید صلاحیت‌ها/جا برای ۱۷ نفر خالی است!


به گزارش رویداد۲۴ جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) که همیشه به عنوان مرجعی برای وحدت اصولگرایان مطرح بودند، در این دوره خود را تقریبا کنار کشیده‌اند و قرار نیست حضور موثری در انتخابات داشته باشند. فعالیت این دو تشکل قدیمی روحانی اصولگرا به انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان محدود شده و البته جامعه روحانیت اعلام کرده در صورتی که اختلافی در شورای ائتلاف وجود داشته باشد حاضر است نقش حَکم را میان اصولگرایان ایفا کند.

الیاس نادران نیز چند روز پیش در صفحه توییتر خود نسبت به عدم وحدت میان اصولگرایان هشدار داده بود. چهره‌های دیگر همچون محمدرضا باهنر نیز از این سخن گفته‌اند که احتمال دو لیست اصولگرا وجود دارد.

در این شرایط، اما دعوا به اوج خود رسیده. دیروز بیانیه‌ای از یک انشعاب جدید منتشر شد. انشعاب عدالتخواهان! انشعابی که چند چهره مشهور، چند فعال سابق دانشجویی اصولگرا و چند نامزد بیرون مانده از لیست آن را تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مهدی نصیری، حجت‌الاسلام سیدمهدی صدرالساداتی، محمدصادق شهبازی، وحید اشتری، سیدمیعاد صالحی، سید مجید حسینی، مرتضی کیا رئیس اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، مهدی مهرپور سردبیر نود اقتصادی، سعید شعرباف تبریزی، احسان بابایی رئیس اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق، محمدحسین صبوری دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی، پویا سلیمانی مسئول سابق سیاسی بسیج دانشگاه شریف تشکیل دهندگان این ائتلاف هستند.

در بیانیه اعلام موجودیت این نهاد نه به اعتراضات آبان ماه پرداخته شده و نه درباره اعتراضات کارگری سخنی به میان آمده است بلکه اصرار روی صحبت‌های کدخدایی است که ۹۰ نماینده مجلس فساد اقتصادی دارند و بعد از نمایندگان فعلی مجلس انتقاد کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: این شصت نفر/ جریان شناسی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم +جدول


آیت الله مصباح یزدی هم گویا گفته اگر می‌خواهیم منزوی نشویم باید به وحدت برسیم. او این صحبت‌ها را در دیدار حجت الاسلام میرباقری گفته که پرسیده: «مخالفین دارند به یک لیست واحد می‌رسند و سرانشان با هم نشسته‌اند، اما این طرف بر عکس، سه چهار لیست مختلف دارد. در چنین شرایطی چه کار باید کرد؟»

مصباح یزدی پاسخ گفته «بنده به افراد دیگر نیز گفته‌ام، اگر کسی مشورت کرده است که برود، گفته ام بروید و حرف بزنید، اما سعی کنید حرف حق بزنید و برای خدا حرف بزنید.»

در سوی دیگر جریان احمدی نژادی‌ها ایستاده که مترصد ورود به مجلس است. در حلقه تصمیم‌گیر این فهرست انتخاباتی، افرادی همچون علی نیکزاد، محمد صابر شاهنوش، شمس الدین حسینی و برخی دیگر از چهره‌های اصولگرای نزدیک به دولت سابق حضور دارند و کار مصاحبه با نامزد‌های نهایی این لیست که با نام «لیست بهار خدمت» رونمایی خواهد شد روز‌های پایانی خود را می‌گذراند.

تعداد زیادی از نیرو‌های موسوم به بهار رد صلاحیت شده‌اند و امکان ارائه لیست قوی از سوی جریان نزدیک به احمدی نژاد بسیار سخت است. فعالان سیاسی نزدیک به جریان بهار در روز‌های گذشته نقد‌های تند و تیزی را خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده‌اند.

البته نقد تند جریان احمدی نژاد به جریان سنتی اصولگرا هم وجود دارد؛ این یعنی همراهی این جریان با اصولگرایان سنتی هم بسیار سخت است.

شمس الدین حسینی (وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد)، سینا کلهر (مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی) و احمد نادری (رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران) شاخص‌ترین چهره‌هایی هستند که ممکن است در لیست مدنظر محمود احمدی نژاد و دوستان قرار بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان