تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

بازار تعطیل شد، قیمت طلا بالا رفت!/ کرونا چگونه قیمت‌ها را تغییر داد؟

قیمت جهانی طلا این روزها علاوه بر تاثیر پذیری از نرخ ارز، تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف هم قرار گرفته و رشد قیمت طلا در سطح بین المللی را نشان می‌دهد. شیوع کرونا و سقوط سنگین قیمت‌های نفت پس از نشست اوپک باعث شد بازارهای سهام فرو بریزند و سرمایه‌گذاران نیز سراسیمه به سوی سرمایه‌های امن و به خصوص طلا هجوم ببرند و همین امر بر قیمت جهانی طلا اثر گذاشت.

قیمت طلا

رویداد۲۴ طی روزهای گذشته و همزمان با افزایش شیوع کرونا بازار طلا، نوسان‌های زیادی داشت و بحران ویروس کرونا در سطح جهانی باعث شد تا کشور‌ها به فکر افزایش سرمایه‌های امن خود از طریق خرید طلا باشند.

به گفته کارشناسان بازار‌های مالی، قیمت طلا به عنوان یکی از اصلی‌ترین فلزات گرانبها و کالای سرمایه‌ای در زمان سایه انداختن بی‌ثباتی بر بازار یا هنگام بحران‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران هم‌اکنون به دنبال محلی امن برای سرمایه‌های خود هستند.

سقوط سنگین قیمت‌های نفت پس از نشست اوپک پلاس باعث شد بازار‌های سهام فرو بریزند، سرمایه‌گذاران نیز سراسیمه به سوی سرمایه‌های امن هجوم آورده‌اند و قیمت طلا برای اولین بار از ۲۰۱۲ تا کنون مرز از ۱۷۰۰ دلار را هم رد کرده است.

عدم توافق اوپک و روسیه باعث شد قیمت‌های نفت ۳۰ درصد سقوط کنند و بازار‌های سهام تا ۶ درصد از ارزش خود را از دست بدهند.

پس از نشست اوپک قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۱.۵ درصد جهش کرد و به ۱۶۹۹.۲۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا ۱۷۰۴.۳۰ دلار جهش کرد، اما نهایتا در کانال ۱۶۹۹.۷۰ دلار تثبیت شد.


بیشتر بخوانید: مسیر صعودی قیمت طلا متوقف می‌شود؟


افزایش تقاضا برای خرید فلز زرد با فراگیر شدن کرونا

همچنین نگرانی از ویروس کرونا به جز تقاضا برای خرید طلا تقاضا را برای اوراق قرضه آمریکا نیز بالا برده است تا سود این اوراق برای چندمین بار رکورد پایین جدیدی ثبت کرده و به سقوط تاریخی خود ادامه دهد.

ایسنا رو گذشته به نقل از  گفته جفری هالی تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA نوشته قیمت طلا در معاملات روز جمعه به دلیل هجوم سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های امن ۱.۷ درصد صعود کرده بود و اخبار نشان داد که آمار تجارت چین وخیم‌تر از حد انتظار بود و ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا یک چهارم از جمعیت خود را قرنطینه کرده است.

ایران نیز این روز‌ها با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کند و همزمان به استقبال سال نو می‌رود و از نگاه ایرانیان بازار طلا و سکه یکی از بازار‌های امن سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ حال باید دید که این بازار پرطرفدار در آستانه عید نوروز چگونه است.

احمد وفادار رئیس پیشین اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: انتشار ویروس کرونا باعث شده بورس‌های آمریکا و انگلیس از این اتفاق ضربه ببینند و اقدام به افزایش ذخایر امن خود کنند.

او ادامه می‌دهد: افزایش بهای اونس جهانی طی مدت کوتاهی تا ۲۰ دلار بالا رفت و مرز ۱۷۰۰ دلار را هم رد کرد و به نظر می‌رسد با توجه به سقوط بهای نفت جهش قیمت طلا ادامه‌دار باشد و یقینا این موضوع بر قیمت‌های طلای داخلی ما نیز تاثیرگذار است.

وفادار با اشاره به شرایط این روز‌های بازار طلا می‌گوید: اکثر طلا فروشی‌ها بازار در سبزه میدان به دلیل انتقال ویروس کرونا تعطیل هستند و خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود. اما در سطح شهر برخی از طلا فروشی‌ها همچنان فعال هستند و با توجه به نزدیک شدن به شب عید آن‌ها همچنان فعالیت دارند.

رئیس پیشین اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به افزایش ۴ درصدی بهای طلا می‌گوید: در بازار امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۱۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۹۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم با ۱۰ هزار تومان تفاوت ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

وفادار ادامه می‌دهد: همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۱۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان تعیین شده و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان تعیین شده است.

او ادامه می دهد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و از آنجایی که وزارت بهداشت به صورت مداوم تاکید کرده است، برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و قطع شدن زنجیره انتقال باید نکات بهداشتی را رعایت کرد مردم از خرید طلای دست دوم صرف نظر کنند.

وفادار با اشاره به ممنوعیت فروش طلای دست دوم می گوید: واحد صنفی که اقدام به فروش طلای دست دوم کند به عنوان واحد متخلف شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه، ارز و دلار در روزهای گذشته


به گزارش رویداد۲۴ طبق نرخ‌های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت سکه تمام طرح قدیم پنج میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ۶ میلیون و ۲۴ هزار تومان در بازار طلا و سکه است که قیمت انواع سکه تمام نسبت به دیروز افزایش یافته است.

در بازار طلای امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۶۰۵ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد. نیم‌سکه، ۳ میلیون و ۷۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع‌سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۹۷۰ هزار تومان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان