تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی کرد؛

از درآمد‌های دلاری تا حق کمیسیون ۲ برابری/ ماجرای پرداخت اجاره به دلار و سکه چیست؟

برخی از واحد‌های مبله در مناطق شمالی تهران به صورت دلاری اجاره داده می‌شوند و اجاره آن‌ها معمولا ۳۰ درصد بیشتر از مبلغ اجاره خانه‌های تخلیه مشابه همان منطقه است. البته این خانه‌های دلاری مشتریان ثابت خود را دارند، از کارمندان شرکت‌های خارجی تا جوانان بسیار پولدار. رویداد‌۲۴ در این گزارش به جزئیات بیشتری درباره نحوه اجاره و مشتریان این خانه‌ها می‌پردازد.

اجاره دلار

رویداد۲۴ موضوع پرداخت اجاره بها با دلار یا سکه هرچند وقت یک بار در رسانه ها مطرح می شود و واکنش های مختلفی را به دنبال دارد. عمدتا این اخبار زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که وضعیت بازار مسکن اوضاع نابسامانی را تجربه می کند. بر همین اساس افرادی که در این خانه ها زندگی می کنند یا اساسی رواج این پدیده خوشایند بسیاری نیست و بسیاری از آن با عنوان لاکچری نشینی یاد می‌کنند. اما پیگیری‌های خبرنگار رویداد24 نشان می‌دهد عمده مشتریان این خانه‌ها افرادی هستند با درآمدهای دلاری که به صورت موقت در کشور حضور دارند.

این روز‌ها که دولت در میانه بحران کرونا از طرح ارائه وام کمک ودیعه اجاره بها ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیونی رونمایی کرده است، اخباری از پرداخت اجاره بها به صورت دلار و یا سکه در برخی از مناطق تهران به گوش می‌رسد. اخباری که از سوی فعالان بازار مسکن نیز تایید می‌شود.

این بار، اما پرداخت اجاره بها به دلار و یا سکه از آنجایی مورد توجه و عمدتا تعجب قرار گرفته است که وضعیت بازار ارز، طلا و سکه تحت تاثیر شرایط سخت اقتصادی کشور دست به رکوردشکنی زده اند. قیمت دلار روز گذشته ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد و قیمت هر سکه بهار آزادی نیز به قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

 

ماجرای پرداخت اجاره بها به دلار و سکه

 

چندسالی است که در برخی از مناطق تهران، خانه‌های مبله و با امکانات ویژه در شرایط متفاوتی به مشتریان متفاوتی اجاره داده می شود. عمدتا اجاره بهای این منازل فارغ از نرخ برابری دلار با ریال از چند صد دلار شروع و تا چند هزار دلار را در بر می گیرد و به مالکان پرداخت می شود.

متقاضیان این منازل البته مشکلی هم از این بابت ندارند، زیرا این افراد عمدتا درآمد دلاری دارند و به راحتی می‌توانند خانه دلخواه با امکانات مناسب را به اجاره خود دربیاورند و در مقابل دلار یا یورو پرداخت کنند.در واقع این خانه ها جامعه هدف خاص خود را دارند و اینطور نیست که این سبک اجاره بها عمومیت داشته باشد.

البته آمار خانه‌هایی که به صورت دلاری اجاره می‌شوند به مراتب بسیار کمتر از خانه‌هایی هستند که به صورت ریالی اجاره می‌شوند و فقط در برخی از مناطق و به صورت محدود هستند.

 

چه کسانی اجاره بهای دلاری پرداخت می‌کنند؟

 

افرادی که اقدام به اجاره منازل دلاری می کنند، افرادی هستند که درآمد دلاری دارند. به این معنا که این افراد اغلب کسانی هستند که در مشاغلی فعالیت می کنند که ماهانه حقوق خود را به دلار دریافت می کنند. کارمندان سفارت های خارجی در کشور، کارمندان نهادهای خارجی فعال در کشور مانند سازمان های زیر نظر سازمان ملل و نمایندگان شرکت های خارجی از جمله افرادی هستند که درآمد دلاری  یا یورویی دارند.


بیشتر بخوانید:ده پرسش درباره وام اجاره مسکن/ چگونه برای ودیعه اجاره خانه وام بگیریم؟


از سوی دیگر، عده ای از مستاجران این خانه ها نیز افرادی هستند که به صورت اقامت‌های کاری کوتاه مدت در ایران حضور دارند و به همین خاطر نیازمند خانه هایی مبله هستند و مشتری خاص این خانه ها به حساب می آیند.

 

منطقه یک تهران، میزبان خانه های دلاری

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ یکی از مشاورین املاک منطقه ۱ تهران رفتیم تا در جریان جزئیات این خانه ها قرار بگیریم.

یکی از کارشناسان حاضر در مشاور املاک این منطقه در این باره به رویداد ۲۴ می‌گوید: از زمانی که به خاطر دارم و مشغول به کار هستم، این خانه‌های دلاری وجود داشته است، اما به صورت محدود و صرفا در برخی از مناطق تهران مانند مناطق ۱، ۲ و ۳ و بیشتر در همان منطقه ۱ یعنی شمیران.

 

مجردهای بسیار پولدار، مستاجران دلاری خانه های لوکس

 

وی ادامه داد: این خانه‌ها مشخصه خاصی ندارند و ممکن است نوساز یا مثلا خانه‌های ۴۰ سال ساخت باشند، اما ویژگی همه آن‌ها این است که فرنیش کامل «مبله» هستند و اکثر متقاضیان این خانه‌ها یا کارکنان شرکت‌های خارجی یا خارجیانی که در ایران حضور دارند یا مجرد‌های بسیار پولدار هستند. این خانه‌ها ودیعه یا همان پول پیش ندارند و اجاره آن‌ها به صورت ماهانه با دلار پرداخت می‌شود.

 

حق کمیسیون دوبرابری اجاره خانه های دلاری

 

وی درباره حق کمیسیون این خانه ها نیز گفت: حق کمیسیونی که این خانه‌ها دارند عمدتا دو برابر حد عرف است و مبلغ یک ماه اجاره از هر یک از طرفین برای حق کمیسیون مشاور املاک پرداخت می‌شود.

این مشاور املاک با بیان اینکه میزان اجاره این خانه‌ها به دلیل مبله بودن ۳۰ درصد بیشتر از خانه‌های تخلیه مشابه در همان منطقه است، تصریح کرد: هر متراژی که بخواهید می‌توانید چنین خانه‌هایی را پیدا کنید که عمدتا با وسایل بسیار شیک و لوکس مبله شده‌اند.

برچسب ها: قیمت دلار ، قیمت مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان