تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

ویروس کرونا با اقتصاد کشور‌های اروپایی چه کرده است؟

محدودیت‌های مقابله با همه‌گیری کرونا در کشور‌های اروپایی موجب‌شده رکود اقتصادی در این کشور‌ها به کمترین‌میزان در سه دهه اخیر برسد.
اقتصاد کشور‌های اروپایی
رویداد۲۴ اداره آمار کشور‌های اروپایی حوزه یورو جمعه در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که رکود اقتصادی در این کشور‌ها و در سه ماهه دوم امسال به کمترین میزان در ربع قرن اخیر سقوط کرده است.

بنابر این گزارش تولید ناخالص ملی، محصولات و خدمات ۱۹ کشور حوزه یورو در سه ماه اخیر به نسبت دوره مشابه در سال قبل گاهش چشمگیری داشته و به بیش از ۱۲ درصد رسیده است. با این حال کوچک شدن اقتصاد کشور‌های حوزه یورو به خاطر شیوع کرونا به یک میزان نیست.

شبکه دویچه وله در گزارشی نوشت:به این ترتیب رکود اقتصادی در این کشور‌ها به نسبت سه ماهه نخست سال که ۳.۶ درصد بود به شدت عمیق‌تر شده است. محدودیت‌هایی که از ماه مارس برای مقابله با همه‌گیری کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی اعمال شده علت اصلی این وضعیت به شمار می‌رود.

کوچک شدن ۱۰ درصدی اقتصاد آلمان

آمار و اطلاعات منتشر شده درباره اوضاع اقتصادی آلمان حکایت از کاهش شدید آهنگ رشد اقتصادی این کشور دارد. روز گذشته اعلام شد که میزان کوچک شدن اقتصاد در آلمان طی سه ماهه دوم سال اندکی بیش از ۱۰ درصد بوده است.

چنین کاهشی در تاریخ آلمان پس از جنگ و به‌ویژه در آلمان متحد بیسابقه است. علت اصلی کاهش نرخ رشد اقتصادی آلمان ناشی از کاهش صادرات این کشور است.

بیشتر بخوانید: رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ منفی می‌شود
وضعیت وخیم فرانسه

وضعیت فرانسه، به عنوان دومین قدرت اقتصادی حوزه اروپا از آلمان به مراتب وخیم‌تر است. کاهش تولید ناخالص ملی در فرانسه و در سه ماهه دوم سال ۸/ ۱۳ درصد بود.

با توجه به محدودیت‌های شدید اعمال شده در فرانسه در ماه‌های آوریل تا ژوئن، کارشناسان برآورد می‌کردند رکود اقتصادی در این کشور بسیار عمیق‌تر باشد.

رکود بی مانند در ایتالیا

در ایتالیا، به عنوان سومین قدرت اقتصادی حوزه یورو نیز بحران کرونا شدیدتر از کشور‌های دیگر بوده است. تولید ناخالص ملی در ایتالیا در سه ماهه دوم سال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۴/ ۱۲ درصد کاهش یافته است. گرچه مرکز آمار ایتالیا از یک "رکود اقتصادی بی‌مانند" سخن می‌گوید کوچک شدن اقتصاد این کشور کمتر از پیش‌بینی کارشناسان است که میزان ان را ۱۵ درصد برآورد کرده بودند.

کاهش شدید تولید ناخالص ملی در پرتغال

بحران کرونا اقتصاد پرتغال را شدیدتر از بسیاری کشور‌های حوزه یورو با چالش روبرو کرده و میزان کاهش تولید ناخالص ملی در این کشور در سه ماهه دوم سال ۲ درصد از میانگین ۱۹ کشور حوزه بیشتر بوده است.

آسیب جدی به موتور اقتصادی اسپانیا

اقتصاد اسپانیا شدیدتر از تمام کشور‌های حوزه یورو از بحران کرونا ضربه خورده است و میزان کاهش تولید ناخالص ملی آن در سه ماهه دوم سال به نسبت دوره مشابه سال قبل ۵/ ۱۸ درصد است. بیشترین زیان اسپانیا مربوط به بخش گردشگری است که موتور اقتصادی آن محسوب می‌شود.

کمترین رکود در لیتوانی

اما کمترین میزان رکود اقتصادی در حوزه یورو با اندکی بیش از پنج درصد در لیتوانی رخ داده و پس از آن لتونی، یکی دیگر از کشور‌های حوزه دریای بالتیک قرار دارد که رکود اقتصادی آن در این دوره هفت و نیم درصد گزارش می‌شود.

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به تازگی و پس از مذاکرات و چالش‌های فراوان بر سر یک بسته حمایتی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای کمک به احیای اقتصاد این کشور‌ها توافق کردند. کارشناسان احتمال می‌دهند در صورت بروز موج دوم شیوع کرونا این مبلغ کافی نباشد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان