تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

طرح مجلس برای اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه موضوع فروش بنزین به قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج فارس در مجلس مطرح نشده است، گفت: یکی از طرح‌ها برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین این است که بنزین را به کد ملی افراد اختصاص دهیم.
اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی
رویداد۲۴ «فریدون عباسی» امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم امضای ۱۳ قرارداد برای نگهداشت تولید نفت در جمع خبرنگاران، افزود: امضای این قرارداد‌ها به معنای گشایش بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه اینکار باعث می‌شود توان مدیریتی کشور در حوزه نفت و گاز تقویت شود، ادامه داد: اجرای این قرارداد‌ها به رونق ساخت داخل تجهیزات کمک می‌کند و استفاده از نیرو‌های ایرانی در پروژه‌های داخلی را تقویت کرده و زمینه را برای صدور خدمات تخصصی در حوزه نفت و گاز هموار می‌کند.

عباسی به توجه به مسوولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: هر کار صنعتی که صورت می‌گیرد جمعیت را متمرکزتر از گذشته می‌کند و تمدن جدید صنعتی ایجاد می‌شود. این جمعیت نیازمند اقدامات خاصی است که مسولیت‌های اجتماعی آن را محقق خواهد کرد.

وی در خصوص مطرح شدن بحث تغییر سهمیه‌بندی بنزین در مجلس تاکید کرد: شدت مصرف انرژی در ایران بالا است، زیرا حمل و نقل شهری و حمل ونقل عمومی توسعه مطلوب نداشته است؛ بنابراین در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت باید بین سه وزارتخانه صنعت، کشور و نفت هماهنگی ایجاد شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: مصرف سوخت در بنزین و گازوئیل منطقی نیست و هر زمان که تصمیمی برای کنترل این مصرف گرفته می‌شود، با افزایش قیمت ارز، دوباره تصمیمات بی‌اثر خواهد شد. در کنار آن همواره میل به قاچاق وجود دارد، زیرا به مناطق مرزی برای اشتغال توجه نشده و از تفاوت قیمت در سوخت استفاده می‌کنند.

به گفته عباسی تا زمانی که نرخ ارز کنترل نشده، ارزش پول ملی حفظ نشود و قیمت بنزین را واقعی نکنیم، مصرف بی رویه خواهیم داشت و بهره‌وری هم ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای این منظور، درباره طرح‌های مختلفی بحث می‌شود که یکی از آن‌ها این است که بنزین را به کد ملی اختصاص دهیم و این سهمیه قابل فروش باشد. طرح دیگر که جامع‌تر است اینکه واحد جامع انرژی تعریف کنیم که این کار مدیریت را در مصرف انرژی ممکن خواهد کرد.

عباسی افزود: سعی می‌کنیم با همفکری با وزارت نفت طرحی را ارائه کنیم که قابل اجرا باشد و دولت آن را قبول کند.

بیشتر بخوانید: کدام کارت‌های سوخت سهمیه بنزین آن‌ها باطل می‌شود؟
وی با تاکید بر اینکه از کار‌های شتاب‌زده نتیجه نمی‌گیریم، گفت: مجلس درک می‌کند که دولت مشکلات مالی دارد و می‌خواهد به هر نحوی نقدینگی جامعه را کنترل کند. در کنار آن کسری بودجه نیز وجود دارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: تا زمانی که قیمت بنزین واقعی نشود، قاچاق آن ادامه خواهد یافت.

به گفته عباسی، موضوع فروش بنزین به قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج فارس در مجلس مطرح نشده و ممکن است تنها نظر شخصی یکی از نمایندگان باشد.

وی رابطه مجلس و وزارت نفت را مطلوب دانست و افزود: تا کنون جلسات متعددی با وزیر نفت و معاونان وزارت نفت داشتیم. البته ممکن است نمایندگانی وابسته به جناح خاصی باشند و حرکات مورد نظر خود را انجام دهند، اما جو قالب، جو همدلی و همراهی است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سهمیه بنزین ، بنزین
نظرات شما
پیشخوان