تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ مطرح شد:

تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اجرا نمی‌شود/ اجرای مکانیزم ماشه چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

شنبه و یکشنبه چه بر سر بازار می‌آید؟ یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با رویداد‌۲۴ می‌گوید سازمان ملل با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کند به همین خاطر بازار ارز، سکه و طلا در کشور به روند گذشته خود ادامه می‌دهند و شاهد افزایش قیمت در این باره نخواهیم بود.

مکانیزم ماشه

رویداد۲۴ رئیس جمهور هفته پیش گفت: ملت ما کاملا حواس‌شان جمع باشد روز شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکاست. روزهای شنبه و یکشنبه چه خبر است و قرار است چه اتفاقی در بازارهای ارز، سکه و طلا در ایران رخ دهد؟

اظهارات رئیس جمهور کشورمان درباره روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، با واکنش گسترده کاربران در شبکه های اجتماعی مواجه شد و بسیاری به طنز به این موضوع پرداخته و گفتند احتمالا قرار است بار دیگر شاهد افزایش قیمت ها باشیم. روزهای شنبه و یکشنبه، زمان بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران به خواست آمریکا است. اما هنوز مشخص نیست این تحریم ها علیه ایران بازخواهند گشت یا نه؟ و در صورت بازگشت، ایران چه سازوکاری را در پیش خواهد گرفت. آیا گزینه خروج  از برجام روی میز ایران جدی تر خواهد شد؟ همه این گمانه زنی ها و احتمالات بر بازار ملتهب ارز و سکه در ایران بی تاثیر نخواهد بود. از همین رو بسیاری از مردم نگران کاهش بیشتر ارزش دارایی خود هستند و این سوال را مطرح می کنند که آیا دلار قرار است گران تر شود؟ یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با رویداد24 به این سوال پاسخ داده است.


بیشتر بخوانید:جدال بر سر اجرای مکانیزم ماشه در دقیقه ۹۰/ شنبه و یکشنبه چه خبر است؟


احمد حاتمی یزد کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو در این باره با رویداد ۲۴ گفت: تحریم‌های سازمان ملل برنمی‌گردند، زیرا کشور‌های عضو شورای امنیت با برگشتن تحریم‌ها علیه ایران موافق نیستند.

وی معتقد است که چون این تحریم‌ها، تحریم‌های سازمان ملل نیستند، کشور‌ها برای رعایت نکردن آن‌ها مورد شماتت سایرین قرار نمی‌گیرند، اما کشور‌هایی که از قدرت آمریکا ترس دارند، این تحریم‌ها را هماهنگ با آمریکا علیه ایران اعمال می‌کنند. اما مثلا چین یا روسیه چنین ترسی را ندارند. اکنون بحث سر فروش تسلیحات است، روسیه و چین تمایل دارند که بازار تسلیحات ایران را برای خودشان نگاه دارند. از همین رو از فروش هواپیما، تانک و سایر تسلیحات به ایران ابایی ندارند و بعید است که ترسی هم از آمریکا داشته باشند، آمریکا هم نمی‌توانند این دو قدرت را تحریم کنند.

اجرا شدن مکانیزم ماشه تاثیری بر بازار ارز و سکه ندارد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اجرا شدن مکانیزم ماشه هیچ تاثیری در بازار اقتصادی ارز و سکه و طلای ایران ندارد و مردم همان کاری که قصد داشتند برای سرمایه خودشان انجام دهند را انجام دهند و توجه‌ای به فعال شدن مکانیزم ماشه نداشته باشند. انتظار ندارم تحولی صورت بگیرد، البته قیمت طلا، سکه و دلار و سایر کالا‌ها روبه افزایش است و تورم نیز همچنان درحال افزایش است، اما نه به دلیل فعال شدن مکانیزم ماشه.

اتفاقات اقتصادی ارتباطی به مکانیزم ماشه ندارند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هر اتفاقی که در هفته و هفته‌های آتی در اقتصاد ایران رخ دهد هیچ ارتباطی با مکانیزم ماشه ندارد و این را به صراحت اعلام می‌کنم، گفت: این یک نظر اقتصادی است نه سیاسی! هیچ یک از کشور‌هایی که در شورای امنیت حق رای دارند موافق برگشت تحریم‌ها نیستند و با آمریکا موافق نیستند و آمریکا در این زمینه منزوی است. از زمانی که ترامپ روی کار آمده همکاری با سایر کشور‌ها را کاهش داده و شعار آمریکا در اولیت را سر می‌دهد و بر همین اساس منافع و مسائل سایر کشور‌ها هیچ اهمیتی ندارد و این منافع آمریکا است که در اولویت قرار دارد. آمریکا نه از جانب اقتصادی، بلکه از منظر سیاسی و اخلاقی در انزوا به سر می‌برد.

رفتار خوبی با کشورهای عربی همسایه نداشتیم

حاتمی یزد ادامه داد: تحریم های امریکا همچنان پا برجاست و بنگاه های اقتصادی دیگر کشور ها ار ترس مجازات های اقتصادی امریکا وارد معامله با ایران نمی‌شوند، تحریم امریکا را شرکت ها علیه ما اعمال می‌کنند نه دولت ها و نه سازمان ملل. ما نیز در رفتار با کشور‌های همسایه رویه خوبی در پیش نگرفتیم و کار‌هایی مانند آتش زدن سفارت عربستان و حمله به سفارت انگلیس خارج از عرف رفتار‌های دیپلماتیک بود، اقداماتی که موجب شد همسایگان عربی از ایران بترسند و از کشور ما فاصله بگیرند و به سمت غرب بروند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان