تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

تعادل به بازار سهام بازمی‌گردد؟

چند روزی می‌شود که بازار سرمایه به لطف حمایت‌های حقوقی‌ها و حقیقی هاسبزپوش شده است و تنها چند سهم سرخ پوش در بازار یافت می‌شود.
بازار سرمایه
رویداد۲۴ چند روزی می‌شود که بازار سرمایه به لطف حمایت‌های حقوقی‌ها و حقیقی هاسبزپوش شده است و تنها چند سهم سرخ پوش در بازار یافت می‌شود. یکی از دلایل این صعود را می‌توان افزایش اعتماد سهامداران به بازار دانست چراکه در چند روز اخیر دولت سخن خاصی راجع به بورس به میان نیاورده است و تنها سازمان بورس خود با حذف یا اجرای مصوبات جدید توانست روند اعتماد‌سازی در بازار را تسری بخشد.

در این میان برخی از سرمایه‌گذاران نیزهستند که اقدام به هیچ خرید و فروشی در بازار نمی‌کنند چراکه؛ بر این اعتقادند که انتخابات امریکا می‌تواند تاثیر مستقیمی در بورس بگذارد؛ که این نوع افکار سرمایه‌گذاران درست است و پیروزی هر یک از کاندید‌های ریاست‌جمهوری امریکا می‌توانند تاثیر متفاوتی برای روی اقتصاد و بورس بگذارند. از اولین روز هفته یعنی شنبه شاهد افزایش خرید و فروش‌های موجود در بازار بودیم اغلب نماد‌ها صف‌های طولانی برای خرید و فروش یک سهم را تشکیل داده بودند و بازار از ساعات ابتدایی تا ساعات پایانی روند خوبی را طی کرد و این روند طی روز‌های گذشته نیز رخ داده و اغلب سهم‌های موجود در بازار صف خرید را تحمل کردند. همچنین قیمت‌های موجود در بازار به سقف مجاز روزانه خود رسیدند و این مورد باعث شد سهامداران نسبت به بورس خوشبین شوند.

اغلب سهامداران حقیقی نزدیک به ۱۵ روز هیچ گونه معامله‌ای در بازار انجام نداده بودند و این مورد باعث شد که سهامداران شروع به معاملات خود کنند. این برگشت بازار را می‌توان اعتماد‌سازی و همچنین تلاش حقوقی‌ها دانست. سازمان بورس با مصوبات و اطلاعیه‌های خود باعث شد که جو روانی بازار به روند مثبت بودن پیش رود اما؛ با وجود این رشد بازار برخی سهامداران هنوز به بورس و بازار سرمایه بی‌اعتمادند و دلیل این بی‌اعتمادی را می‌توان مصوبات سازمان بورس و دخالت‌های دولت دانست. یکی دیگر از عوامل رشد بورس را می‌توان کاهش قیمت سهم‌های بنیادی و اساسی بازار دانست چراکه؛ این سهم‌ها طی ۴ ماهه ابتدای سال رشد خوب قیمتی را در کارنامه خود ثبت کرده بودند اما؛ با ریزش‌های اخیر قیمت سهام آنان کاهشی شد و در نتیجه اغلب سهامداران تصمیم گرفتند صف‌های طولانی خرید را برای این سهم‌ها تشکیل دهند تا با صعود بورس سود خوبی کسب کنند. سومین علت رشد بورس را می‌توان کاهش ارزش ریال دانست.

با کاهش ارزش ریال اغلب سهامداران سعی کردند صف‌های خرید برای شرکت‌ها صادرات محور تشکیل دهند تا با کاهش ارزش ریال میزان سرمایه‌گذاری آنان کاهشی نباشد بلکه با افزایش مواجه شود و به همین دلیل است که این روز‌ها سرمایه‌گذاران صف‌های طولانی برای خرید سهام شرکت‌های صادرات محور تشکیل داده‌اند. قیمت دلار افزایشی حدود ۳۳ درصدی طی ماه‌های اخیر تجربه کرد و بورس و فرابورس نیز پذیرای معاملات نماد‌هایی بودند که تا پایان هفته گذشته چیزی قریب به هفتاد درصد قیمت خود را در طول دو ماه از دست داده‌اند. این موارد و برخی دیگر سهامداران بازار سرمایه را یاری کرد تا صف‌های طولانی برای خرید سهام موجود در بازار تشکیل دهند و اغلب این صف‌ها بدون دخالت سازمان بورس یا دولت تشکیل یافته و مهم‌ترین دلیل آن این است سهامداران سعی دارند میزان دارایی خود را در بازار افزایش دهند. تجمع این عوامل در کنار وجود جریانی ادامه‌دار از تزریق انتظارات تورمی به جامعه نیز عامل دیگری است که اثر مضاعفی بر رویکرد سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

براساس اعلام بانک مرکزی، در شش ماهه نخست سال جاری افزایش ۱۵ و نیم درصدی حجم نقدینگی را داشته‌ایم و با افزایش بیش از ۵ درصدی پایه پولی همراه شده است. همسویی این دو متغیر در حالی رخ داده که عامل انتظارات تورمی به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیر‌های حاکم بر اقتصاد رفتاری افزایش تورم در ماه‌های پیش رو را به امری سهل تبدیل می‌کند. یکی دیگر از نکات مهم این است که دیگر که حتی به‌رغم نبود جریان مناسبی از تولید در درون شرکت‌ها می‌تواند بر رشد ریالی ارزش جایگزینی آن‌ها اثرگذار باشد. اما؛ با ریزش قیمت‌ها احتمالا شاهد حرکت صعودی بازار طی روز‌های آینده خواهیم بود.

بازار هنوز بر روی یک پاشنه می‌چرخد و صف اغلب برای نماد‌های اصلی و بنیادی در بازار تشکیل می‌شوند و پس از افت روز‌های گذشته صف‌های فروش تبدیل به صف خرید شد و این تبدیل شدن صف تنها ناشی از افزایش اعتماد در بازار و همچنین کاهش ارزش ریال در بازار است. در بازار سهام در مجموع ۳۲۸ نماد معاملاتی وجود دارد که برخی از نماد‌ها اغلب بسته هستند و پس از طی مراحل مد نظر سازمان بورس بازهم به روند معقول خود باز می‌گردند اما؛ با شروع هفته جاری تقربیا ۲۰۰ نماد در بازار مثبت خوردند و سبزپوش شدند بقیه نماد‌ها نیز با توجه به صف‌های خرید و فروش و بسته بودن تغییر چندانی نکردند. در این بین فرابورس نیز ضعیف عمل کرده است و از ۷۰ نماد منفی موجود در بازار فرابورس تنها ۶۰ نماد مثبت خورده‌اند و مثبت پوش شده‌اند. اگر به صورت دقیق‌تر به بازار نگاه کنیم متوجه می‌شویم که صف‌های فروش سهام خرد را تشکیل داده‌اند و اغلب سهم‌های بزرگ بازار صف‌های خرید را داشتند. اغلب سهامداران ترجیح می‌دهند که در سهم‌های بزرگ و صادرات محور بازار سرمایه‌گذاری کنند.

بازار در روز گذشته چه کرد؟

در روز گذشته یعنی یکشنبه ورود پول توسط حقوقی‌های بازار افزایشی بود. حقوقی‌ها در این روز حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وارد بازار کردند. ارزش معاملات خرد به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و حقوقی‌ها ۲۱ درصد یعنی دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خرید آن‌ها ۱۲ درصد از کل معاملات بود. اقبال این سهامداران حقوقی به ترتیب نسبت به گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک و موسسات اعتباری بود درحالی که برآیند معاملات گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، هتل و رستوران به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

بیشتر بخوانید: چند پیش‌بینی از بازار سهام/ چرا بورس بهترین بازار برای ۲ سال آینده است؟
همچنین نماد‌های فولاد، فملی، تاپیکو لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی‌ها را مال خود کردند. حقیقی‌ها نیز خریدار سهم ثامید، وسپهر و سمگا بودند. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان معادل ۱۶۰میلیارد تومان افزایش یافت و همچنین سهامداران حقیقی توسعه و عمران امید با برتری ۳۰میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. روز گذشته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۴۱ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۴ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۴۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۹۰۰میلیارد تومان بود.

نماد‌های پالایشگاه اصفهان، دارویی رازک، دفرا نیز متوقف شدند تا مجمع فوق‌العاده خود را برای انتخاب اعضا و همچنین افزایش سرمایه تشکیل دهند. همچنین محمدعلی بیدار معاون اقتصادی سایپا در خصوص بازارگردان این سهم خبر داد: صندوق بازارگردانی سهم آشنا به عنوان بازارگردان «خساپا» انتخاب شده است. این اطمینان را به جامعه خواهیم داد که ارزش سهم به پیک قیمتی خود برخواهد گشت.

در این بین علی ابراهیمی، مدیر دپارتمان بازار سرمایه گروه صنعتی گلرنگ در خصوص عرضه اولیه این سهم در بازار گفت: تمامی موارد برای عرضه اولیه غکورش فراهم است و منتظر موافقت شرکت بورس تهران هستیم. وی افزود: با توجه به فراهم بودن تمامی موارد برای عرضه اولیه سهام غکورش، طی هفته گذشته آمادگی کامل خود را برای برگزاری عرضه اولیه به شرکت بورس تهران اعلام کردیم و در صورت موافقت و صدور مجوز، غکورش وارد بازار سرمایه خواهد شد. حدود ۱۲ درصد سهام غکورش عرضه اولیه می‌شود و احتمال تغییر قیمت سهم در صورت چانه‌زنی وجود دارد.

منبع: تعادل
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان