تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

شرط کاهش قیمت دلار در بازار

سیدکمال سیدعلی گفت:کاهش بیشتر قیمت ارز و خروج بازاراز حالت انجماد نیاز به محرک سیاسی دارد که در شرایط کنونی در بازار ارز وجود ندارد .

شرط کاهش قیمت دلار

رویداد۲۴  بیش از یک ماه است که بازار ارز شاهد نوسان محدود قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان است.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که انتظار برای کاهش قیمت ارز در اقتصاد ایران شکل گرفته بود اما بازار ارز شاهد نوسان محدود در کانال ۲۵ هزار تومان است و قیمت دلار مقاومت سختی را برای خروج از این کانال از خود نشان می‌دهد.
 بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند چسبندگی قیمت‌ها در بازار ارز ناشی از تلاش صرافان و دلالان بازار ارز از یک سو و همچنین نبود شرایط مناسب برای پیش بینی آینده بازار از سوی دیگر است.

بازار ارز در اولین دور عقب نشینی کاهش قیمت ا محدوده ۳۲ هزار تومان را کلید زد و تا محدوده ۲۲ هزار تومان نیز عقب نشست اما به تدریج روند افزایشی قیمت ها از سر رگفته شد . در دومین دو قیمت دلار تا مرز ۲۸ هزار تومان پیشروی کرد و سپس بار دیگر تا محدوده ۲۵ هزار تومان کاهش را تجربه نمود . در شرایط کنونی اما بیش از یک ماه است که بازار ارز در کانال ۲۵ هزار تومان منجمد شده است.

 سیدکمال سیدعلی معاون اسبق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه چرا پیش بینی‌ها در خصوص کاهش قیمت ارز از سوی کارشناسان و مسئولان تحقق نیافت؟ گفت:تحرکات اخیر ترامپ را نباید از نظر دور داشت در عین حال  به نظر می‌رسد بازار ارز به محرکی جدی تر در عرصه سیاسی نیاز دارد و تا زمانی که چنین محرکی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار خروج دلار از محدوده سخت مقاومتی یعنی کانال ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی را داشت.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی کاهش قیمت دلار / چرا دلار ارزان می‌شود؟


وی تاکید کرد: بازار ارز ایران در سال‌های اخیر واکنشهای هیجانی و سریعی به اخبار منفی نشان می‌دهد اما در برابر اخبار مثبت واکنش چندان سریعی ندارد به عبارت دیگر تلاش بازار بر هضم زودهنگام اخبار مثبت و واکنش‌های آنی به اخبار منفی متمرکز شده است.

وی چشم انداز تورمی و همچنین دلالان و سرمایه‌گذاران بازار ارز را در شکل‌گیری این روند خیلی دانست و گفت: موج سواری بر اخبار منفی در بازار به سرعت خود را نشان می‌دهد اما در مواقعی که انتظار ریزش قیمت‌ها در بازار شکل می‌گیرد بخشی از معامله‌گران دست از خرید و فروش می کشند و تمام ترفندهای خود برای فریز کردن قیمت را به کار می‌بندند.

سیدعلی تاکید کرد:تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار داشت چراکه بازار ارز بر اقدامات ناگهانی و مقطعی ترامپ هم حساب باز می‌کند اما با استقرار بایدن در کاخ سفید و آغاز مذاکرات بازگشت این کشور به برجام بی‌تردید شرایط در بازار تغییر خواهد کرد و روند ریزشی دوباره بر نرخ حاکم خواهد شد.

او گفت: قیمت ارز به نظر من در بهترین شرایط نمی‌تواند کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد و محدوده عقب نشینی نیز بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خواهد بود.وی پیش بینی کرد با استقرار بادین بازار ارز روند کاهشی قیمت‌ها را از سربگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان