تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

وضعیت بازار سکه و طلا بعد از برگزاری انتخابات

محمدولی با تاکید بر اینکه رشد بهای طلا در بازار‌های جهانی افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخل بسیار اثر بزرگ بوده است، ادامه داد: در حال حاضر قیمت جهانی طلا حدود ۱۷۷۰ دلار است، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد به اعتقاد بنده طلا در ماه‌های آینده در محدوده ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ دلاری قرار خواهد گرفت.

وضعیت بازار سکه و طلا بعد از برگزاری انتخابات

رویداد۲۴ این روز‌ها بازار سکه، طلا و ارز روز‌های آرامی را پشت را سر می‌گذراند، این درحالی است که بازار در رکود به سر می‌برد، حال بسیاری از معامله گران منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هستند، تا ببینند، بازار به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.

بازار سکه و طلا در بازار داخل این روز‌ها از سه عامل تاثیر می‌پذیرد، اول قیمت دلار، دوم قیمت جهانی طلا وسوم، مسائل سیاسی که در کشور در جریان است، این روز‌ها به نظر می‌رسد، عامل سوم قدرت بیشتری دارد، چراکه به صورت مستقیم بر روی نرخ ارز نیز تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تعیین تکلیف برجام، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که باید وضعیتشان مشخص شود، تا سمت و سوی بازار مشخص شود. در این رابطه اگر برجام به هر دلیلی احیا نشود، قدر مسلم در بازار‌های مختلف تلاطمات وجود خواهد داشت و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

عباد محمد‌ولی کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری سایه سنگینی بر روی بازار انداخته است، اظهارداشت: با توجه به اینکه طی یک ماه اخیر کشور درگیر انتخابات ریاست جمهوری بوده، رکود در بازار سکه طلا و ارز نیز بیشتر بوده و به دلیل اینکه بسیاری از خریداران و فروشندگان دست نگه داشته و معامله‌ای انجام ندادند و منتظر هستند تا ببینند نتیجه انتخابات چه خواهد شد.

وی افزود: اگر پیش‌پینی‌هایی که از قبل انجام شده به وقوع بپیوندد و قوای سه گانه به نوعی دست شوند در چنین صورتی به نظر می‌رسد میزان اصطکاک در سطح اقتصاد و سیاست کاهش خواهد یافت و آرامش بیشتری را کشور حکمفرما می‌شود، هرچند که این موضوع به تنهایی نمی‌تواند بازار‌ها را در ثبات نگه دارد، زیرا مولفه‌های دیگری نیز در این موضوع اثرگذار هستند.


بیشتر بخوانید: استقبال بازار بورس از ابراهیم رئیسی/ دلار روی خوش به رئیس جمهور منتخب نشان می‌دهد؟


محمدولی با بیان اینکه احیای برجام نیز در ثبات بازار سکه، طلا و ارز از اهمیت بسزایی برخورداراست، یادآور شد: اگر برجام دوباره زنده شود و منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر بازگردد، این موضوع دست بانک مرکزی را برای کنترل نرخ ارز و مدیریت آن بسیار باز خواهد گذاشت، اما اگر قرارباشد مذاکرات همچنان فرسایشی ادامه یابد این موضوع در کوتاه مدت می‌تواند قیمت دلار، سکه و طلا را با تلاطم همراه سازد.

این کارشناس بازار سکه و طلا اضافه کرد: در حال حاضر درآمد ارزی کشور به شدت پایین است و در این زمینه معمولاً صادراتی نداریم و اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد، در شرایطی طبعاً نرخ ارز به عنوان یک متغیر کلیدی در اقتصاد نمی‌تواند در آرامش قرار داشته باشد، بنابراین اگر اقتصاد کشور به سمت رونق حرکت کند، در چنین صورتی با افزایش درآمد ارزی کشور نرخ ارز می‌تواند مدیریت شود، اما در شرایط حاضر بسیار سخت است که بازار‌های سرمایه‌ای در میان مدت و بلند مدت ثبات داشته باشند.

محمدولی با تاکید بر اینکه رشد بهای طلا در بازار‌های جهانی افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخل بسیار اثر بزرگ بوده است، ادامه داد: در حال حاضر قیمت جهانی طلا حدود ۱۷۷۰ دلار است، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد به اعتقاد بنده طلا در ماه‌های آینده در محدوده ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ دلاری قرار خواهد گرفت، زیرا که طلا به عنوان گرانبهاترین فلز دنیا در شرایط خاصی قرار دارد و افزایش قیمت آن جبران ناپذیر خواهد بود، در حال حاضر میزان ذخایر طلا در کل دنیا رو به کاهش است و ما در آینده با نایاب شدن این فلز گرانبها روبرو خواهیم بود.

این کارشناس بازار جهانی طلا گفت: اگر کل ذخایر طلای دنیا را ۱۰۰ واحد در نظر بگیریم تا به امروز بیش از ۹۰ واحد از آن استخراج شده، بنابراین ذخایر کل طلای دنیا تنها ۱۰ واحد می‌تواند در نظر گرفته شود و در چنین شرایطی هزینه استخراج طلا نیز به دلیل اینکه در عمق بیشتری در زمین قرار دارد، طبعاً بیشتر خواهد شد و همین موضوع به قیمت طلا نیز اضافه می‌کند، از سوی دیگر بسیاری از کشور‌های دنیا و موسسات معتبر جهانی از طلا به عنوان پشتوانه و ارزش پول و دارایی‌های خود استفاده می‌کنند و همین موضوع تقاضا برای طلا را با افزایش بسیار بیشتری روبرو ساخته، طبعاً اگر بازهم تقاضا بیشتر از این شود، طلا به زودی به کانال ۲۲۰۰ دلاری صعود خواهد داشت.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت سکه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان