تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

گرانی شدید بنزین در راه است؟

دولت جدید باید هوشمندانه وارد عرصه اجرا شود و ابتدا مشکلات و چالش‌های حوزه سوخت را شناسایی کند و سپس در صدد عملی کردن گام بردارد. افزایش قیمت بنزین قطعا دردی از مردم را دوا نخواهد کرد و باید دید دولت سیزدهم برای آینده چه برنامه‌ای دارد.

 بنزین گران می‌شود؟

رویداد۲۴ برنامه‌ها و تصمیمات اشتباه در دولت‌ها همیشه آسیب‌های جدی را به اقتصاد کشور وارد کرده است که مردم بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر فشارهای آن قرار گرفته‌اند. لغو استفاده از کارت‌های سوخت در دو دوره پیشین دولت یکی از این اقدامات بود که در ادامه آن شاهد افزایش قیمت سوخت بودیم.

سلمان اسحاقی در گفت‌وگویی اظهار داشت: تا به امروز موضوعی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در مجلس مطرح نبوده است و امیدوار هستیم دولت جدید از بنزین به عنوان یک جبران کننده کمبودهای بودجه یاد نکند. اشتباهی که دولت پیشین در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مرتکب شد و متاسفانه با این عمل آسیب زیادی را به بطن اقتصاد کشور وارد کرد، موضوع لغو استفاده از کارت سوخت بود که این موضوع موجب افزایش قاچاق سوخت شد و همچنین عدم توازن در بهره‌برداری از بنزین را به دنبال داشت.

وی افزود: چیزی که برای مجلس مهم بوده و باید دولت جدید به آن توجه کند این است که باید قیمت سوخت را به صورت متوازن و ثابت نگه دارد و بخش سواستفاده‌گری از بنزین را باید تحت کنترل و مدیریت خود درآورد. به عنوان مثال در بعضی از مناطق کوچک جایگاه‌های بنزین برای استفاده خودروها و نسبت به جمعیت و مساحت شهر کم است و میزان تعلق گرفته سهیمه بنزین به افراد آن شهر با افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند مساوی است. سوال اینجاست اشخاص با میزان بنزین اضافی خود چه کار می‌کنند؟

دولت به افزایش قیمت سوخت فکر نکند

این نماینده مجلس ادامه داد: دغدغه دولت جدید نباید افزایش قیمت سوخت باشد، بلکه باید به دو نکته توجه لازم و کافی را داشته باشد. اولین مورد توازن در سهمیه‌های بنزین بوده و این سهمیه‌بندی باید بر مبنای موقعیت جغرافیایی و امکانات موجود استان‌ها و جغرافیای کشور در نظر گرفته شود. نکته دوم در خصوص نوع خودروها است، به عنوان مثال خودرویی که با قیمت گزافی و از طریق واردات تهیه می‌شود نیز از سهمیه بنزین برخوردار است و همچنین شخصی که از خودرو به عنوان وسیله تامین امرار معاش نیز استفاده می‌کند به همان اندازه از سهمیه بنزین بهره‌مند می‌شود.


بیشتر بخوانید: بنزین در ۱۴۰۰ گران می‌شود؟


اسحاقی تصریح کرد: این در صورتی است که بین افرادی که اتومبیل میلیاردی سوار می‌ شوند با افرادی که از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند در میزان سهمیه‌ بندی متفاوت باشند. یکی از کارهایی که در آینده مجلس به آن ورود خواهد کرد عدالت در سهمیه افراد و عدالت در سهمیه جغرافیای کشور است و باید میزان سهمیه سوخت تفکیک شود. به طور کلی افزایش قیمت بنزین دردی از مردم را دوا نخواهد کرد اما قطعا یک اهرم کمکی برای دولت جدید خواهد بود اما از این دولت توقع می‌رود به جای اینکه دردی از خود را دوا کند به فکر وضعیت اقتصادی مردم باشد و زمانی این مهم محقق می‌شود که عدالت در سهمیه‌بندی بنزین در پیش گیرد.

سهمیه بندی گازوئیل عادلانه نیست!

وی در پایان خاطرنشان کرد: گازوئیل نیز همانند بنزین است. متاسفانه توازن سهمیه‌بندی آن در بین شهرهای مختلف کشور وجود ندارد و گازوئیل سوخت اصلی خودروهای سنگین بوده اما این در حالی است که از نظر جغرافیایی امکانات مطلوبی در پمپ‌های سوختگیری گازوئیل وجود ندارد و در تقسیم‌بندی خدمات دهی و پمپ‌های بنزین عدالتی مشاهده نمی‌شود.

آن چیزی که برای مجلس مهم است و قطعا آن را پیگیری خواهد کرد در ابتدا اصلاح وضعیت موجود در خصوص سهمیه‌بندی و عدالت‌ها است. ما زمانی می‌توایم به سراغ تک نرخی شدن قیمت‌های سوخت حرکت کنیم که عدالت در سهیمه‌بندی سوخت اصلاح شود. زمانی که این مهم محقق شد گام بعدی اقدام برای تک نرخی شدن قیمت گازوئیل خواهد بود.

منبع: گسترش نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان