تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

جهش‌ عجیب ویروس کرونا؛ انتقال از سگ به انسان

دانشمندان آمریکایی دریافتند یک نوع از ویروس کرونا از طریق سگ، انسان را آلوده کرده است.

راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا

رویداد۲۴ به نقل از ان پی آر، در اوایل سال ۲۰۱۷ یک تیم پزشکی شامل پرستاران، پزشکان و افراد داوطلب پس از سفر به هائیتی به خانه خود در فلوریدا بازگشتند. پس از مدت کوتاهی از بازگشت این افراد به خانه، ۲۰ نفر از آن‌ها شاهد بروز احساس ناخوشی بودند.

جان لیدنیکی، استاد ویروس شناسی دانشگاه فلوریدا در این باره می‌گوید: آن‌ها کمی تب داشتند اما شدت بیماری در آن‌ها زیاد نبود. در آن زمان ویروس زیکا در هائیتی وجود داشت و مقامات بهداشتی نگران بودند که این افراد به این ویروس مبتلا شده باشند.

از این افراد تست ادرار گرفته شد و آزمایش‌های لازم برای تشخیص ابتلا به زیکا بر روی آن‌ها انجام شد. جواب تست این افراد منفی بود اما آزمایش‌ها نشان داد ویروسی دیگر به غیر از زیکا در ادرار آن‌ها وجود دارد. محققان اقدام به استخراج این ویروس و تزریق آن به سلول‌های میمون کردند. با آلوده شدن سلول میمون به این ویروس و استخراج ماده ژنتیکی آن محققان می‌توانستند به ماهیت بیماری پی ببرند.


بیشتر بخوانید: اومیکرون در راه است/ سویه جدید کرونا چقدر خطرناک است؟


یافته‌های محققان تعجب انگیز بود. این ویروس نوعی از انواع ویروس کرونا بود. در همان زمان محققان در مالزی شاهد ابتلای کودکان به ذات‌الریه ناشی از آلودگی به همان نوع ویروس کرونا بودند. دانشمندان مشاهده کردند که ۳ درصد از ۳۰۱ بیماری که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به بیمارستان مراجعه کرده بودند دارای ویروس کرونا در بخش بالایی سیستم تنفسی شان هستند.

تحقیقات دانشمندان در آن زمان نشان داد این ویروس به احتمال فراوان از سگ به انسان منتقل شده است. با این حال، دانشمندان مشاهده نکردند که آن مدل ویروس کرونا بتواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

متخصصان دریافتند که ویروس کرونای مشاهده شده در هائیتی ۹۹ درصد با موردی که در مالزی مشاهده شده بود شباهت ژنتیکی است. اما سوالی که همچنان باقی ماند این است که چگونه ویروس منتقل شده از یک سگ به انسان در مالزی باعث آلوده شدن پزشکان آمریکایی در هائیتی شده است؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان