تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۷ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

الزام شرکت‌های بیمه برای ساخت سریال تلویزیونی/ رئیس کل بیمه مرکزی چگونه حامی مالی صداوسیما شد؟

با دستور بیمه مرکزی و کمک مالی این شرکت به همراه سندیکای بیمه‌گران ایران، شرکت‌های بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی مبالغ هنگفتی به صداوسیما پرداخت شده تا این سازمان در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از بیمه، سریال بسازد. این در حالی است که هر شرکت تجاری بر اساس هویت برند خود و تمرکز بر خدماتی که به مشتریان می‌دهد، نحوه تبلیغات خود را انتخاب می‌کنند.

غلامرضا سلیمانی امیری ماکو بیمه مرکزی

رویداد۲۴ هما حسینی: اخیرا بیمه مرکزی با همکاری صداوسیما سرمایه‌گذاری روی ساخت یک سریال را انجام داده که قرار است در راستای گسترش استفاده از بیمه، فرهنگ‌سازی کند. این سریال که پلاک ۱۳ نام دارد که نام آن به مناسبت ۱۳ آذر روز بیمه انتخاب شده است. اگرچه این سریال با حمایت و کمک‌های مالی شرکت‌های بیمه ساخته شده، اما در حقیقت به یکی از بزرگترین چالش‌های دوران مدیریت غلامرضا سلیمانی امیری ماکو تبدیل شده است؛ چه آنکه از یکسو شرکت‌های بیمه که مجبور شده‌اند هزینه ساخت سریال را پرداخت کنند، از آن راضی نیستند و از دیگر سو کیفیت سریال آنها را متقاعد نکرده که چنین هزینه‌های کلانی با حضور بازیگران پرخرجی همچون علی صادقی در راستای فرهنگ‌سازی بیمه مناسب باشد.

البته اختلافات میان شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی جدی‌تر از این حرف‌هاست. ماجرا از این قرار است که با دستور بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه ناچار می‌شوند مقداری از هزینه‌های تبلیغات خود را به صداوسیما بدهند. خود سلیمانی هم توضیح داده که پول سریال با مشارکت «بیمه مرکزی، سندیکای بیمه‌گران ایران، شرکت‌های بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی» تامین شده است.

این در حالی است که هر شرکت تجاری بر اساس هویت برند خود و تمرکز بر خدماتی که به مشتریان می‌دهد، نحوه تبلیغات خود را انتخاب می‌کنند. برای مثال شاید یک شرکت بیمه در دوره شیوع ویروس کرونا تمام تمرکز خود را بر «بیمه درمان کرونا» بگذارد یا شاید شرکت بیمه دیگری قرار است بخش عمده هزینه‌های تبلیغاتی خود را مثلا برای طرح جدیدی که برای بیمه عمر در نظر گرفته، کنار بگذارد. بنابراین اینکه تمام شرکت‌های بیمه مجبور باشند به یک نهاد همچون صداوسیما مبالغ چشمگیری بدهند تا مثلا صداوسیما در راستای «گسترش فرهنگ بیمه» سریال بسازد، از عجایب تبلیغات اجباری در ایران است چرا که در حقیقت هزینه کردن چنین مبالغی بیش از آنکه برای یک شرکت بیمه، سود داشته باشد، زیانبار خواهد بود چراکه آنها را از برنامه‌های اصلی خود دور خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: بازی انحرافی سلیمانی امیری برای حفظ صندلی ریاست بیمه مرکزی / مدیری که تازه به فکر ملاقات مردمی افتاده است!


یکی از دلایلی که به اختلاف میان شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی منجر شد، همین مسئله بود چراکه برخی از شرکت‌های بیمه راضی به پرداخت چنین مبالغی به صداوسیما نبودند. آنهم در حالی که اولا صداوسیما بودجه کلانی دارد که اتفاقا قرار است با آن فرهنگ‌سازی کند بنابراین ابتدا باید پرسید که بودجه‌های هزاران میلیاردی این نهاد کجا هزینه می‌شود که باید از کیسه شرکت‌های بیمه هم برداشت شود.

نکته دیگر اینکه در لایحه بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده، این است که از جیب شرکت‌های بیمه مبالیغ دیگری هم به جیب صداوسیما می‌رود. خود غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه که منتقد این موضوع بوده، گفته «در بودجه سال آینده برای بودجه صدا و سیما و هلال احمر هم استفاده از بیمه شخص ثالث دیده شده است؛ به طوری که ۵٠٠ میلیارد تومان سهم این بخش‌هاست. این به معنای افزایش حق بیمه که دست در جیب مردم کردن است و از سوی دیگر با گران شدن بیمه، فرار از بیمه افزایش پیدا می‌کنند.»

موضوع پرداخت پول توسط شرکت‌های بیمه به صداوسیما در حالی اتفاق افتاده که رئیس کل بیمه مرکزی از موضوع برداشت صداوسیما از شرکت‌های بیمه آگاه بوده است، این یعنی اگر قرار به کمک بوده، که هر ساله این اتفاق رخ می‌دهد بنابراین دیگر چه نیازی داشته که بیمه مرکزی از جیب شرکت‌های دیگر حاتم‌بخشی کند؟

پیش از این نیز یکبار دیگر این سوال مطرح شد که اگر قصد گسترش فرهنگ بیمه بود، چرا این اقدام زودتر انجام نشد و درست در آستانه تغییرات مدیران پول به جیب صداوسیما ریخته شد؟ آیا قصد این کار فرهنگ‌سازی بود یا جلب حمایت صداوسیما در میانه جابجایی مدیران ارشد دولت؟

نکته قابل توجه این است در دوره استقرار دولت روحانی و زمانی که بحثی از جابجایی مدیران ارشد نبود، مبالغ این‌چنینی با دستور سلیمانی در صداوسیما هزینه نمی‌شد و در جای دیگر مصرف می‌شد. در یک نمونه رویداد۲۴ سندی منتشر کرد که نشان می‌داد با دستور بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه مکلف شده بودند که به روزنامه دنیای اقتصادی رپرتاژ آگهی بدهند.

در نمونه دیگر بیمه مرکزی قرار بود نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه با حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه را برگزار کند که در آن مورد هم نامی از صداوسیما در میان نبود. اما اکنون که بحث جابجایی مدیران مطرح شده،  رپرتاژها و کمک‌های مالی برای فرهنگ‌سازی به صداوسیما پرداخت می‌شود!

یکی از منتقدان پرداخت‌های این‌چنینی به صداوسیما شرکت بیمه میهن بود که حتی منتقد نامگذاری این سریال هم بود. کریم همتی مدیر روابط عمومی بیمه میهن گفته: «نام این مجموعه با عنوان پلاک ۱۳ مناسب این مجموعه نیست! عامه مردم از ۱۳ آذر روز بیمه که تهیه کننده محترم عنوان عدد ۱۳ و کوچه آذر را در این مجموعه به مثابه ۱۳ آذر روز بیمه گرفته‌اند، اطلاع چندانی ندارند لذا نام مجموعه باید مستقیم متناسب با بیمه انتخاب می‌شد تا بیمه را در اذهان تداعی کند.»

همتی همچنین گفته «با اینکه نیمی از مجموعه ۷۰ قسمتی این سریال پخش شده است، بازخورد مناسبی نداشته و نتوانسته اهداف متولیان صنعت بیمه و نظر مخاطبان را برآورده سازد. این در حالی است که خود نویسنده این مجموعه نیز به عدم جذابیت آن برای مخاطبان اذعان کرده است! بهتر بود با توجه به هزینه هنگفتی که صنعت بیمه برای ساخت این مجموعه اختصاص داده است، با فراخوان نویسندگان، تهیه کنندگان و کارگردان‌های مطرح فیلم و سریال، در جلسات مختلف فنی ابعاد این مساله مورد مداقه و بررسی بیشتری قرار می‌گرفت و همه جوانب آن سنجیده و سپس تصمیم به ساخت آن گرفته می‌شد.»

تمام اتفاقات در حالی رخ داده که با تغییر دولت روحانی و استقرار رئیسی، بحث تغییر رئیس کل بیمه مرکزی مطرح شده است. برخی از حضور مهدی صادقی شاهدانی استاد دانشگاه امام صادق سخن می‌گویند. برخی دیگر محمد هادی زاهدی‌وفا دیگر نیروی امام صادقی را گزینه تصدی سمت رئیس کلی بیمه مرکزی می‌دانند و برخی شایعات دیگر نیز حاکی از این است که احتمال حضور فردی از دل صنعت بیمه نیز وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی برکتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
0
مشخص نیست این وزیر اقتصاد چرا ایشان را تغییر نمیدهند؟؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان