تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

بورس تا کجا سقوط خواهد کرد؟

دیروز هم بازار سرمایه یک روز خونین دیگری را پشت سر گذاشت. بازاری که از لحاظ ارزندگی در بهترین شرایط است و در بین بازار‌های رقیب ارزان‌ترین بازار به حساب می‌آید، اما این روز‌ها بیشتر فعالان تصمیم گرفته اند نظاره گر باشند و خبری از ورود نقدینگی تازه نفس به بازار نیست. شاخص کل تا کجا اُفت خواهد کرد؟

بورس تا کجا سقوط خواهد کرد؟

رویداد۲۴ دیروز هم بازار سرمایه یک روز خونین دیگری را پشت سر گذاشت. بازاری که از لحاظ ارزندگی در بهترین شرایط است و در بین بازار‌های رقیب ارزان‌ترین بازار به حساب می‌آید، اما این روز‌ها بیشتر فعالان تصمیم گرفته اند نظاره گر باشند و خبری از ورود نقدینگی تازه نفس به بازار نیست و همچنان شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم. ابهامات در بودجه و اجرایی نشدن ۱۰ بند مصوبه وزارت اقتصاد از بزرگترین چالش‌های این روز‌های بازار سرمایه است.

کشور به دلیل شرایط تحریمی به مرحله ایی رسیده که دولت مجبور به کاهش یارانه انرژی است بخصوص در زمینه گاز؛ و از این نظر صنایع پتروشیمی پالایشگاه و مجتمع‌های احیای فولاد بیشترین تاثیر منفی را خواهند گرفت. طبق تحلیل‌ها قیمت گاز بالاتر از ۳۵۰۰ تومان برای متانول ساز‌ها و اوره ساز‌ها توجیه اقتصادی ندارد و این واحد‌های تولیدی زیان ده خواهند شد.

گران شدن نرخ انرژی از یک طرف، وضع مالیات بر صادرات قیر متانول اوره و پلی اتیلن از طرف دیگر همگی خبر‌های بسیار بد و تاثیر گذار بر صنایع مادر و هلدینگ‌های بزرگ بورسی است و طبیعی است که در شرایط شاهد چنین روز‌های قرمز باشیم.

    یکی از پیشنهاد‌هایی که برای بازار سرمایه ما می توان داشت ایجاد معاملات short sell یا فروش استقراضی است. یعنی بازار دو طرفه شود. با این کار در شرایط مثبت بازار کمتر شاهد سهم‌های overvalued هستیم و سهم‌ها به ارزش ذاتی شان نزدیک‌تر میشوند یعنی امکان معاملات دو طرفه مانع از حبابی شدن بازار میشود. از طرفی در بازار نزولی مثل شرایط فعلی فعالین بازار میتوانند از روند نزولی هم کسب سود کنند و مثل الان مجبور نیستند فقط نظاره گر باشند یا به سمت سایر بازار‌ها مانند رمز ارز‌ها بروند. در واقع با این تمهید بازار کارا‌تر می شود و هر کس بر اساس دانش تجربه و تحلیل خود می تواند کسب کند.

    به لحاظ تکنیکالی شاخص کل حمایت مهم ۱۳۰۰ تا ۱۲۷۰ هزار واحد را از دست داد و انتظار میرود که فعلا تا کف کانال نزولی یعنی محدوده ۱۲۰۰ تا ۱۲۲۰ هزار واحد نزول ادامه دار باشد و در آن ناحیه انتظار مکثی را داریم. اما بطور کلی تازمانی که قله قبل یعنی محدوده ۱۴۰۰ هزار واحد روبه بالا شکسته نشود، روند غالب نزولی است. برای فردا هم انتظار داریم که بازار منفی باشد، ولی امیدوار هستیم که در نیمه دوم شرایط بهتر شده و کمی از فشار فروش کاسته شود.

    منبع: نبض بورس
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان