تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۸ تير ۱۴۰۱

معرفی برترین برندهای لوله api

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین برندهای لوله api از میان برندهای متعدد بپردازیم تا در هنگام خرید بتوانید انتخابی مطمئن را داشته باشید.

برندهای لوله api

رویداد۲۴ یکی از چالش‌هایی که در بخش اجرای صنعت نفت و گاز در اغلب پروژه‌های این روزها قابل ملاحظه می‌باشد، سردرگمی مالکان و مجریان محترم پروژه‌های در انتخاب متریال و لوازم لوله api اعم از انتخاب بهترین نوع برند لوله API و … می‌باشد. به همین دلیل در این نوشته قصد داریم تا به معرفی بهترین برندهای لوله api از میان برندهای متعدد بپردازیم تا در هنگام خرید بتوانید انتخابی مطمئن را داشته باشید.

لوله های API چیست

همانطور که از نام این محصول می‌توان حدس زد، لوله api نوعی لوله فولادی درز دار می‌باشد که بر اساس استاندارد‌های استیتوی آمریکا یا همان American Petroleum Institute تولید می‌شود. مخفف نام این موسسه یعنی api به عنوان نام این نوع لوله‌ها انتخاب شده است.

استاندارد‌های api در بسیاری از کشورها و از جمله ایران، برای تولید لوله‌هایی جهت انتقال گاز، نفت و آب به کار می‌رود. لوله api از آلیاژ خاصی از فولاد ساخته می‌شود که میزان کربن آن نسب به فولاد آن کمتر بوده و دارای منگنز و مقدار کمی از عناصر دیگر می‌باشد که وجود این عناصر در ساختار لوله API موجب می‌شود که استحکام و مقاومت آن افزایش پیدا کند.

مهم ترین مسئله ای که باید در نظر گرفت این است که لوله های API قطور تر و قابلیت تحمل فشار های بالاتر را دارا می‌باشند به همین منظور در صنعت کاربرد بیشتری دارند. همچنین از ویژگی های بارز این لوله می توان به ازدیاد طول نسبی، مقاومت بالا و دمای انتقال شکست نرم به شکست ترد اشاره کرد.

استاندارد های لوله api

لوله API هم به صورت درزدار و هم به صورت بدون درز یا مانیسمان تولید می‌شود. گاهی مقصود از لوله api، در حقیقت لوله API 5L است که این نوع لوله، به صورت اختصاصی برای خطوط انتقال گاز تولید می‌شود. به همین علت به لوله api یا api 5L، لوله گازی نیز می‌گویند. استاندارد لوله API 5L با استاندارد بین‌المللی ISO 3183 نیز مطابقت دارد که در این استاندارد، لوله API در 2 کلاس PSL1 و PSL2 دسته‌بندی می‌شود، که هر یک از این استانداردها ویژگی‌ها خاص و همچنین تفاوت‌هایی را دارا می‌باشند که در ادامه هر یک را نام خواهیم برد.

تفاوت لوله PSL1 و PSL2

تفاوت در ساخت لوله

تفاوت در ساختار و خواص شیمیایی

تفاوت در ساختار مکانیکی

تفاوت در بازرسی

تفاوت در تعمیر نقص

تفاوت در قابلیت ردیابی

تفاوت در صدور گواهینامه

ویژگی های استاندارد PSL1 برای لوله های API

به لحاظ ترکیبات شیمیایی لوله‌های API با استاندارد PSL1 خواص کششی، ضربه پذیری کمتری دارد، مواد به کار رفته مانند کربن، فسفر و گوگرد در استاندارد PSL1 به ترتیب 0.28%، 0.03% و 0.03% است. جوش الکتریکی فرکانس لوله با استاندارد PSL1 نیازی به حداقل جوش یعنی 100 هرتز ندارد. در این نوع استاندارد تنها زمانی که خریدار SR4 مشخص کرده باشد، بازرسی غیر مخرب بدون درز انجام خواهد شد. قابلیت ردیابی در این استاندارد نیز فقط تا زمانی که کلیه آزمایشات انجام شود. امکان‌پذیر است.

ویژگی های استاندارد PSL2 برای لوله های API

ترکیبات شیمیایی، مانند ضربه پذیری و خواص کشش استاندارد PSL2 از استاندارد PSL1 بهتر است. حداکثر کربن به کار رفته برای این استاندارد 0.24% ، حداکثر فسفر 0.02 و حداکثر گوگرد 0.02% است. برای لوله‌هایی با استاندارد PSL2 به‌جز روش‌های جوشکاری لیزری، سایر روش‌های دیگر جوشکاری نیز قابل استفاده است. بازرسی غیر مخرب در استاندارد PSL2 اجباری بوده و صدور گواهینامه (SR15.1) الزامی است. به صورت کلی به لحاظ کیفیت استاندارد PSL2 بهتر از PSL1 می‌باشد.

کاربرد لوله API

همانطور که اشاره کردیم لوله های گازی API با توجه به نوع و جنسی که دارند می توانند در صنایع مختلف و به منظور اهداف متفاوتی به کار بروند. در واقع کاربرد لوله های API به آلیاژهای فولادی که در ترکیب آنها به کار رفته است و اندازه آن بستگی دارد از کاربرد‌های api میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبدل های حرارتی و گرمایی
  • آبرسانی صنعتی
  • خط های انتقال نفت و گاز
  • عایق کردن کابل های فشار قوی برق
  • امکان استفاده طولانی در انتقال نفت و گاز طبیعی با مسافت گسترده
  • امکان استفاده در سیستم های ترش
  • انتقال مواد شیمیایی دارای فشار بالا

لوله های API  از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند که این موضوع را می توان یکی دیگر از مزیت های لوله های API  دانست.

برند های لوله API

لوله های API  به دلیل مقاومت بالا و همچنین کاربردهای متنوع خریدارن زیادی را در بازار به خود اختصاص داده است. لوله های  api در کارخانجات مختلف: کارخانه لوله گاز سپاهان، کارخانه لوله api سپنتا، كارخانجات نورد و پروفیل ساوه و کارخانه لوله api کچو تولید و روانه بازار می‌شود، که هر یک وِیژگی‌های خاص خود را دارند، اما از میان چهار تولید کننده نام برده محصولات تولید شده توسط سه برند لوله api سپنتا، لوله api سپاهان و لوله api ساوه از کیفت بالاتری برخوردار می‌باشند و خریداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند در ادامه به برسی کامل این سه محصول خواهیم پرداخت.

لوله API سپاهان

بدون شک برترین و بهترین لوله های  APIتولید شده در ایران توسط گروه صنعتی سپاهان تهیه و تولید شده‌اند. کارخانه گروه صنعتی سپاهان از سال 1352 با 5 دهه سابقه و تجربه موفق در تولید انواع لوله‌ در سایز و ضخامت متعدد توانسته است اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. این لوله‌ها در اکثر پروژه‌های لوله کشی گازی از نوع توکار در سراسر ایران قابل استفاده می‌باشد. لوله های API سپاهان در دو سطح آلیاژی تهیه و تولید می‌شوند که هرکدام از این لوله‌ها به دلیل تغییرات در ترکیبات شیمیایی و مقاومتشان کاربردهای مختلفی دارند، یکی از سطوح این لوله‌ها به صورت روکار و برای فشار و خوردگی‌های کمتر و سطح دوم به صورت توکار و برای محیط‌هایی با فشار بالا در نظر گرفته شده است.

برای خرید لوله API سپاهان حتما به شرکت ها و فروشگاه های معتبر از جمله سپندارلوله مراجعه کنید.

لوله API سپنتا

یکی دیگر از از برندهای معتبر که در بازار لوله و اتصالات جوشی ایران خوشنام بوده و طرفداران زیادی دارد، لوله سپنتا می باشد. حتی در بسیاری اوقات برخی کارشناسان و ناظران گاز، لوله سپنتا را به لوله های سپاهان نیز ترجیح می دهند.

لوله های API ساوه

شرکت کارخانجات ساوه باهدف تولید انواع پروفیل و لوله در سال 1354 تأسیس شد. این کارخانه یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدی انواع لوله در خاورمیانه به شمار می‌رود. تولیدات این کارخانه به سایر نقاط کشور نیز صادر می‌شود. لوله api ساوه در سایزهای 1,2 الی 8 اینچ تولید و روانه بازار می‌شود.

برای مشاهده قیمت لوله های API ساوه حتما به شرکت ها و فروشگاه های معتبر از جمله سپندارلوله مراجعه کنید.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان