تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

چگونه سریع فکر کنیم و حرف‌های سنجیده بزنیم؟

تا به حال پیش آمده حرفی بزنید و از گفته خود عمیقا پشیمان شوید؟ مدام با خودتان بگویید، کاشکی پیش از حرف زدن، کمی فکر کرده بودید. این اتفاق بار‌ها و بار‌ها برای همه رخ می‌دهد و باید برای پیشگیری از آن یاد بگیریم قبل از سخن گفتن، کمی فکر کنیم.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ نادیا زکالوند: فکر کردن پیش از حرف زدن مهارتی است که باید آن را بیاموزیم، اما چرا گاهی‌ اوقات بدون فکر، سخن می‌گوییم؟ یکی از دلایل این موضوع احساساتی شدن در خصوص موضوعی است که باعث می‌شود بدون فکر، درباره آن حرفی بزنیم.

چرا باید پیش از حرف زدن، فکر کنیم؟

ما انسان‌ها، موجوداتی اجتماعی هستیم و باید هر روز با اطرافیان‌مان ارتباط موثری داشته باشیم؛ بنابراین باید یاد بگیریم که قبل از حرف زدن، سخنان خود را سبک و سنگین کنیم.

اما چند دلیل اصلی برای فکر کردن پیش از حرف زدن وجود دارد:

۱. احترام و اعتبار

سنجیده سخن گفتن باعث می‌شود دیگران به شما احترام گذاشته و به سخنان‌تان توجه کنند. افرادی که در خصوص هر موضوعی، بدون فکر اظهار نظر می‌کنند، پر از خطا و اشتباه هستند؛ بنابراین دیگر کسی اعتمادی به حرف‌های آن‌ها نخواهد داشت.

۲. رنجاندن دیگران

اگر بی‌فکر صحبت کنید، احتمال اینکه باعث ناراحتی و رنجش دیگران شوید، بسیار بالاست. وقتی در گفتگویی احساساتی شوید، احتمال اینکه در برابر صبحت‌های طرف مقابل‌تان واکنش منفی نشان دهید و حرف‌های نسنجیده بزنید، زیاد است.

در اینگونه مواقع باعث ناراحتی طرف گفتگویتان می‌شوید؛ بنابراین داشتن مهارت فکر کردن پیش از حرف زدن در هر شرایطی، بسیار به‌کارتان خواهد آمد.

۳. دور ماندن از دردسر

بیراه نیست که قدیمی‌ها گفته‌اند، «زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد!». گاهی‌ اوقات فکر نکرده حرف زدن، ما را به دردسر می‌اندازد. فرض کنید، در محل کار، رئیس‌تان به شما انجام دادن کاری را پیشنهاد می‌دهد که سخت و ملال‌آور است و شما بدون اینکه فکر کنید، فقط به دلیل خوشامد او، پاسخ مثبت می‌دهید. با این کار خودتان را به دردسر و ناراحتی می‌اندازید.

چه چیزی باعث می‌شود که سنجیده صحبت نکنیم؟

پاسخ این سوال در ویژگی «کنترل رفتار‌های آنی» نهفته است. در واقع توانایی کنترل اصرار به انجام دادن کاری یا واکنش ناگهانی در برابر هر موضوعی که پیش می‌آید را «کنترل رفتار‌های آنی» می‌گویند. اگر این مهارت را نداشته باشید، احتمال اینکه در موقعیت‌های مختلف نسنجیده صحبت کنید، زیاد است.

گاهی‌ اوقات ممکن است از خودتان بپرسید، چرا وقتی با مردم صحبت می‌کنید، نمی‌توانید درست فکر کنید و حرف بزنید؟ یا چرا همیشه حرف‌های اشتباه می‌زنید؟

علت این وضعیت به طور کل در صبور نبودن، نداشتن مهارت‌های شنیدن یا رفتار‌های آنی نهفته است؛ بنابراین برای اینکه بتوانید پیش از حرف زدن، درست فکر کنید، باید هیچ یک از مشکلات فوق را نداشته باشید.


بیشتربخوانید: اسکیزوفرنی یا جنون جوانی چیست؟


چگونه پیش از حرف زدن، فکر کنیم؟

پیش از سخن گفتن، به چند مورد زیر توجه کنید:

۱. ابتدا با خود بگویید، حرفی که می‌خواهید بزنید، درست است یا خیر

هر حرفی را که می‌خواهید بزنید، باید از صحت و سقم آن مطمئن باشید. اگر می‌خواهید به سخن و گفته‌ای واکنش نشان دهید باید مطمئن باشید حرفی که می‌زنید درست است.

۲. حرفی بزنید که برای دیگران مفید و یاری‌رسان باشد

اگر حرف و سخن‌تان مفید است و به دیگران کمک می‌کند، آن را بگویید. اما اگر فکر می‌کنید، ارزش خاصی ندارد، بهتر است سکوت کنید.

مثلا، فرض کنید دوست‌تان در تلاش است کار سختی را انجام دهد. اگر می‌توانید به او پیشنهادی دهید که کار را برایش راحت‌تر می‌کند، سخن‌تان مفید خواهد بود. در غیر اینصورت نیازی نیست درباره تلاش او نظری بی‌فایده بدهید. در ضمن مراقب باشید چیزی نگویید که باعث رنجش او شوید.

۳. مراقب باشید نظرات‌تان الهام‌بخش باشد

موقع صحبت کردن با دیگران حرف‌هایی بزنید که الهام‌بخش دیگران باشد و آن‌ها را تشویق کند و روحیه‌شان را برای زندگی بهتر بالا ببرید.

۴. اگر ضروری است، نظر بدهید

هر زمان که واقعا لازم است صحبت کنید و نظرتان را بگویید. مجبور نیستید همیشه و در هر شرایطی سخنی بر زبان برانید.

۵. حرف‌های مثبت بزنید

اگر حرف مثبتی ندارید بزنید، بهتر است سکوت کنید. انسان موجودی عاطفی است و هرازگاهی نیاز به تایید دارد؛ بنابراین موقع صحبت با دیگران، سخنان تند بر زبان نرانید و دیگران را آزار ندهید و برعکس جملاتی مثبت و مهربان به‌کار برید.

چگونه سریع فکر کنیم و حرف‌های سنجیده بزنیم؟

یکی از روش‌های سریع فکر کردن، تمرین آن با دوستان یا همسالان‌تان است. موضوعات مختلفی را مطرح کنید و فی البداهه به آن‌ها واکنش نشان دهید. زمان واکنش‌ها و پاسخگویی‌هایتان را اندازه بگیرید.

با انجام این نوع تمرین‌ها، مهارت تفکر سریع را می‌آموزید و می‌توانید در برابر سخنان دیگران و موقعیت‌های شخصی و حرفه‌ای خودتان، واکنش‌های مناسب داشته و سخنان سنجیده بر زبان برانید.

چند راهنمایی زیر هم موقع تمرین مهارت‌های تفکر پیش از حرف زدن به کمک‌تان می‌آید:

* موقعیت‌های مختلفی را در ذهن‌تان ترسیم کنید و برخی از واکنش‌هایی را که ممکن است در برابر آن‌ها داشته باشید، یادداشت کنید.

* یکسری جملات و سخنان مثبت و الهام‌بخش بیاموزید و آن‌ها را تمرین کنید. با این کار در موقعیت‌های واقعی می‌توانید بدون اینکه مجبور باشید خیلی فکر کنید، سخنان مثبت بگویید.

* یاد بگیرید با چه جملاتی می‌توانید موضوعات بحث بین خود و دیگران را تغییر دهید. این کار برای زمانی‌که احساس می‌کنید، گفتگوهایتان ممکن است به نتیجه‌ای تلخ ختم شود، عالی است.

با توجه به این مقاله می‌توانید بدون دردسر با دیگران صحبت کنید و آن‌ها از سخنان‌تان لذت ببرند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان