تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

مهم‌ترین آثار سینمای ایران با موضوع دانشجویی

از اوایل دهه هفتاد شمسی سینما ایران فیلم هایی، با موضوع دانشگاه، زندگی و تفکر، مبارزات دانشجویی ساخته است. در برهه‌ای از زمان بخصوص در دهه‌های هفتاد و هشتاد، تعداد فیلم‌هایی با موضوع تفکرات دانشجویان بسیار افزایش یافت. بعضی از این فیلم‌ها سیاسی بودند و با تمرکز روی فضای دانشگاه‌ها قصد داشتند شمایی از فضای سیاسی کشور را به نمایش گذارند.

نگاه سینمای ایران به اعتراضات دانشجویی

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: تعداد فیلم‌هایی که در سینما ایران با موضوع و محوریت سبک زندگی، تفکر و عقیده، روابط دوستانه و عاشقانه دانشجویان ساخته شده اند، بسیار است، اما در این مقاله قصد داریم تا بهترین فیلم‌هایی که این با این موضوع تهیه شده اند را به شما معرفی کنیم.

فیلم سینمایی دیگه چه خبر

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: تهمینه میلانی
  • سال ساخت: ۱۳۷۰

به گزارش رویداد۲۴ «دیگه چه خبر؟» اولین فیلمی است که در آن تهمینه میلانی دست روی زندگی یک دختر دانشجو گذاشت. دختری با نام فرشته با بازی ماهایا پطروسیان دانشجوی پر شور و هیجان رشته ادبیات است که به علت شوخی طبعی و تخیل قوی اش به طور موقت از دانشگاه اخراج می‌شود. از اینجا به بعد داستان ربط چندانی به دانشگاه ندارد، اما به عنوان یک دانشجوی ادبیات که تخیل زیادی برای نوشتن داستان دارد، ماجرا‌ها را به سمت و سوی جذابی می‌برد. فیلم سینمایی دیگه چه خبر در اوایل دهه هفتاد عرضه شد و در نگاه مخاطبان جذاب بود و توانست در بخش گیشه موفقیت‌های بسیاری کسب کند.

فیلم سینمایی دو زن

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: تهمینه میلانی
  • سال ساخت: ۱۳۷۷

فیلم سینمایی دو زن به کارگردانی تهمینه میلانی، اثری با محوریت محدودیت‌هایی است که بر زنان در جامعه‌ای مرد سالار پیش می‌آید، از طرفی داستانش در ارتباط مستقیم با دانشگاه قرار دارد. دختری به نام فرشته با بازی نیکی کریمی در هیاهو انلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه مجبور می‌شود تا به شهر خودش برگردد ودر این میان یکی از هم کلاسی‌هایش مزاحم فرشته می‌شود. این مزاحمت منجر به قتلی ناخواسته می‌شود و شرایط را به سمتی می‌برد که فرشته مجبور می‌شود با مردی سال‌ها بزرگتر از خودش ازدواج کند. فرشته بسیار به ادامه تحصیل علاقه دارد، اما باتوجه به شرایط پیش آمده، مجبور می‌شود تا خانه نشین شود و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها همسرش اجازه شرکت در کلاس‌ها را به او نمی‌دهد. «دوزن» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تهمینه میلانی است. فیلمی که سیمرغ بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: رضا درمیشیان
  • سال ساخت: ۱۳۹۲

فیلم سینمایی عصبانی نیستم، زندگی یک دانشجو معترض را به نام نوید با بازی نوید محمد زاده را روایت می‌کند، که در اعتراضات دستگیر شده و از دانشگاه اخراج شده است، دانشجویی ستاره‌دار که برای تهیه مخارج زندگی‌اش هم به مشکل برخورده است. نوید تنها امیدش در زندگی، ازدواج با دختری به نام ستاره است که او از هم کلاسی‌های دانشگاهش هم است، اما پدر ستاره بنا به شرایط نوید و وضعیت بد مالی او به شدت با این رابطه مخالف است. این فیلم در جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر در شش رشته نامزد سیمرغ بود، اما به دلایل حواشی که برایش پیش آمد، جایزه‌ای نگرفت. البته رضا عطاران بعد از گرفتن سیمرغ برای فیلم «طبقه حساس» اعلام کرد این سیمرغ متعلق به نوید محمدزاده بوده است.

فیلم سینمایی متولد ماه مهر

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: احمدرضا درویش
  • سال ساخت: ۱۳۷۸

فیلم سینمایی «متولد ماه مهر» براساس اعتراضات دانشجویی در دهه هفتاد ساخته شده است. ماجرای جنجالی جدایی کلاس‌های دانشجویان دختر از پسر که با بیانیه‌ای، که تنی چند از دانشجویان در دیوار سالن دانشگاه نصب می‌کردند، به بحران می‌رسید ودر این بین عاشقانه‌ای میان دانشجویان شکل می‌گیرد که مسیر این اعتراض‌ها را به سمت دیگری می‌برد. فیلم سینمایی متولد ماه مهر یک فیلم با مضمون کاملا سیاسی است که پایبند به ارزش‌های دفاع مقدس است. این فیلم از این جهت اهمیت داشت که سعی می‌کرد تا پایان بی‌طرفی‌اش را حفظ کند.


بیشتر بخوانید: فیلم سینمایی تفریق با بازی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی


فیلم سینمایی اعتراض

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: مسعود کیمیایی
  • سال ساخت: ۱۳۷۸

فیلم سینمایی اعتراض از جمله کار‌های مسعود کیمیایی است که محوریت فیلم نامه آن، اعتراض دانشجویان در محیط دانشگاه است. بخشی مهمی از فیلم به ماجرای اعتراضات و سرکوب دانشجویان در کوی دانشگاه پرداخته است. دو شخصیت رضا و لادن با بازی محمدرضا فروتن و میترا حجار، دانشجویانی معترض بودند و شخصیت یوسف هم با بازی پولاد کیمیایی به خاطر شرکت در اعتراض‌های دانشجویی، به مشکلاتی روانی دچار شده بود. اکثر منتقدان این فیلم را اثری گل‌درشت در تبیین مسائل سیاسی روز معرفی کردند و به طور کلی «اعتراض» در میان فیلم‌های مهم کیمیایی جایی به دست نیاورد.

فیلم سینمایی شام آخر

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: فریدون جیرانی
  • سال ساخت: ۱۳۸۰

فیلم سینمایی شام آخر، یکی از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین فیلم‌های سینمایی در اوایل دهه هشتاد بود، فیلمی ساختارشکن که برای اولین بار یک مادر و دختر را به عنوان اضلاع یک مثلث عشقی معرفی می‌کرد. فیلم نامه این اثر در دانشگاه هنر روایت می‌شود. زنی که سال‌ها به خاطر محدودیت‌های همسرش اجازه فعالیت‌های اجتماعی را نداتش، اما حالا پس از آنکه به عنوان استاد دانشگاه برگذیده شده، این فرصت را پیدا کرده اس و دخترش هم شاگرد خودش بود. دختر با پسر همکلاسی‌اش در یک رابطه بود، اما پسر دانشجو بعد از نشستن سر کلاس مادر، به او علاقه‌مند می‌شد و حتی از او خواستگاری می‌کرد. ازدواج مادر با معشوق دخترش، اتفاقی عجیب و در عین حال مهمی در سینمای آن دوره رقم زد. این فیلم هنوز هم جزو آثار مهم سینمای ایران است.

فیلم سینمایی نفس عمیق

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: پرویز شهبازی
  • سال ساخت: ۱۳۸۱

فیلم سینمایی نفس عمیق، به کارگردانی پرویز شهبازی، یکی از مهم‌ترین عنوان‌ها در اوایل دهه هشتاد بود که به زندگی و عقاید دانشجویان پرداخت. این اولین فیلمی بود که باعث شد نسل جوان آن دوره زندگی واقعی خودش را روی پرده سینما ببیند. فیلم نامه این فیلم سینمایی، زندگی دانشجویان و مشکلات ناشی از این سبک زندگی را و سرخوردگی‌هایی که برای دانشجویان پیش می‌آید به ساده‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده است. پسری که دانشجوی ممتاز بود، اما به نا امیدی مطلق دچار شده بود و نه می‌توانست بخوابد و نه لب به غذا می‌زد. از طرف دیگر با دختری دانشجو مواجه بودیم که با وجود اینکه سرحال به نظر می‌رسید، به خاطر مشکلات خانوادگی حاضر نمی‌شد به خانه‌اش برود و در خوابگاه زندگی می‌کرد. «نفس عمیق» در جشنواره فجر بیست‌ویکم سیمرغ بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد و نامزد بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین اثر هنر و تجربه و بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

فیلم سینمایی دل‌شکسته

مهم‌ترین آثار سینمایی ایران با موضوع اعتراضات و مشکلات دانشجویی

  • کارگردان: علی روئین‌تن
  • سال ساخت: ۱۳۸۶

به گزارش رویداد۲۴ فیلم سینمایی دل شکسته عنوان چندان مهم و موفقی در سینمای ایران نیست، اما موضوعش به صورت مستقیم به دانشگاه ربط پیدا می‌کند. فیلم نامه عنوان، داستان دختر و پسری است که عقاید به شدت متفاوتی دارند، که به اصرار استاد دانشگاه مجبور می‌شوند تحقیق دانشگاه‌شان را به همراه هم انجام دهند. این دو دانشجو از نظر فکری هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند و حتی در محیط دانشگاه مدام باهم لج‌ولجبازی می‌کنند. دست تقدیر باعث می‌شود تا این دو دانشجو در تظاهرات دانشجویی در مقابل یکدیگر بایستند، با این‌حال نهایتا بهم علاقه‌مند می‌شوند و دختر به سمت و سوی تفکرات پسر کشیده می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
0
1
تاکتیک نبرد مپندار سبک
محکم کوبید قشنگ پتک
....................
گرگ زخمی گرگ دوپا
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
1
1
دانشگاه علوم
علم نعمت خداست
پلیدی ممنوعه بود
ورود ممنوع
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان