تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
دیاکو حسینی، کارشناس سیاست خارجی:

حتی چین هم ایران تحریم‌زده را پس می‌زند/ چینی‌ها کاری انجام می‌دهند که طبق منافع ملی آن‌هاست

تا زمانی که ما تحت این تحریم‌ها باشیم، چینی‌ها در برخورد با ایران بسیار محتاط خواهند بود و حاضر نیستند که ریسک تحریم‌ها را در ازای کمک به ایران به جان بخرند و حتی برای به خاطر منافع خودشان، روی منابع انرژی ایران تمرکز کنند.

حتی چین هم ایران تحریم‌زده را پس می‌زند
رویداد۲۴ «دیاکو حسینی» با اشاره به این‌که حمایت اقتصادی چین از ایران شکل پیچیده‌ای داشته گفت: «برای مثال، در زمان تحریم‌ها چینی‌ها آمادگی داشتند تا برای فروش نفت به ایران کمک کنند. یا حمایت‌هایی از این جنس که اطمینان پیدا کنند ایران در برابر تحریم‌های آمریکا به زانو نمی‌افتد. اما در رابطه با راهبرد اقتصادی چین در منطقه باید گفت که چینی‌ها همواره با کشور‌های مختلف، حتی با متحدان آمریکا بدون هیچ محدودیتی در منطقه همکاری اقتصادی داشته‌اند و ما نتیجه این همکاری‌ها را امروز می‌بینیم. اتکاپذیری آمریکا در منطقه ما، حداقل در بعد اقتصادی در قیاس با گذشته کاهش پیدا کرده و همه کشور‌های این منطقه در قیاس با دهه‌های گذشته به چین گرایش بیشتری پیدا کرد‌ه‌اند».

به گزارش فراز، این پژوهشگر در ادامه گفت: «تا وقتی که ما تحریم هستیم طبیعی است که امکان بهره‌برداری از فرصت‌های اقتصادی به مراتب کمتر می‌شود. چینی‌ها مثل هر کشور دیگری که مصرف‌کننده انرژی هستند، این نیاز را احساس می‌کنند که باید به منابع انرژی خودشان تنوع ببخشند. روابط انرژی کشور‌های خلیج فارس امروز با چین گسترش یافته و تلاش‌هایی نیز وجود دارد تا دامنه این کوشش‌ها حتی به استحقاق منابع قطب شمال برای چین نیز برسد؛ بنابراین چینی‌ها کاری را انجام می‌دهند که طبق منافع ملی آن‌ها است».

حسینی در ادامه اضافه کرد: «تا زمانی که ما تحت این تحریم‌ها باشیم، چینی‌ها در برخورد با ایران بسیار محتاط خواهند بود و حاضر نیستند که ریسک تحریم‌ها را در ازای کمک به ایران به جان بخرند و حتی برای به خاطر منافع خودشان، روی منابع انرژی ایران تمرکز کنند. از این جهت، چین در حال تلاش است تا با کشور‌های دیگر صاحب منابع انرژی همکاری کنند. تجربه نشان داده که تا وقتی که ایران تحریم باشد، حتی نزدیک‌ترین کشور‌هایی که در رابطه با غرب و آمریکا با ایران همفکری دارند نیز احتیاط بسیاری به خرج می‌دهند. همین موضوع، به خودی خود می‌تواند موجب عقب‌افتادگی ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و پیشرفت در سهیم شدن در نقشه اقتصادی جدید جهان شود».

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
0
همه می‌بینند و میدانند،اما...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان