تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

موافقت مجلس با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده واحده لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای، با الحاق ایران به شانگ‌های موافقت کردند.

موافقت مجلس با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های

رویداد۲۴ در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی ماده واحده لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای در دستور کار قرار گرفته و با رای موافق ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

پیش از رای گیری ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح این لایحه گفت: موضوع لایحه رسیدگی به الحاق دولت جمهوری اسلامی به سازمان همکاری شانگهای است و بر اساس آن دولت ایران برای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای باید اسناد این سازمان را به تصویب برساند.

نماینده مردم تهران درمجلس افزود: سازمان همکاری شانگهای با محوریت پنج کشور چین روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان در سال ۲۰۰۱ در شانگهای چین برای مبارزه با تروریست ایجاد شد و جمهوری اسلامی بعد از چند سال به عنوان ناظر به این سازمان پیوست. البته در ۱۵ سال گذشته روند عضویت دائم ایران در این سازمان طی شد و در نهایت در بیست و دومین اجلاس، عضو این سازمان شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: از آن زمان ۴۹ سند اجرایی در این باره مورد تصویب قرار گرفته است و این اسناد باید از جانب جمهوری اسلامی مورد پذیرش قرار بگیرد. در واقع شرط عضویت ایران پذیرش این اسناد است.

وی ادامه داد: از این به بعد اگر سازمان شانگهای سند جدیدی به عنوان سند تحول در نظر بگیرد باید طبق قانون روند تصویب آن طی شود و مجدداً در صحن مجلس اسناد مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین موضوعات مرتبط با امنیت ملی در شورای عالی امنیت ملی کشور بررسی می‌شود. این سازمان همچنین رزمایش‌های بین نیرو‌های نظامی عضو برگزار می‌کند که آن هم در کشور ما با مجوز فرماندهی کل قوا برگزار خواهد شد.

این نماینده مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مورد بخشی از اسناد که ابهامی در مفهوم تروریسم داشته باشد، بیانیه‌های تفسیری صادر کرده است که در لایحه مورد توجه قرار گرفته است بر اساس این تفاسیر کشور جمهوری اسلامی ایران مبارزه با تروریسم و مبارزه با رژیم‌های نژاد پرست را مشروع می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان همکاری شانگهای یک پیام بین المللی مهم دارد. این سازمان یکی از مهمترین سازمان‌های همکاری منطقه شناخته می‌شود که با عضویت روسیه و چین به جهت حجم مبادلات اقتصادی دو کشور و همچنین جمعیت بزرگی که پوشش می‌دهند یکی از سازمان‌های بسیار قابل توجه منطقه‌ای است. عضویت ایران در این مقطع زمانی نمایانگر چندجانبه‌گرایی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسین اراکی جمالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
اگر درجهت تعامل سازنده باجهان وهدف منشور سازمان ملل متحد جهت صلح و امنیت جهانی وبه نفع منافع و امنیت ملی باشد پسندیده است
نظرات شما
پیشخوان