تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

طرز پخت لبو با طعم لبو‌های بازار

لبو از میان وعده های گرم و خوشمزه زمستانی است که ضمن خواص بیشماری که دارد، تجربه لذت بخشی در فصل سرماست.

لبو چیست

رویداد۲۴ الهام دریابندری: لبو همان چغندر قرمز پخته است که چون قرمز رنگ و به رنگ لب است، به این نام خوانده می شود؛ لب + و

مواد لازم برای تهیه لبو پخته

چغندر قرمز یا لبو 

نبات یا شکر به میزان دلخواه

فصل لبو

روش پخت لبو

چغندرها را خوب بشویید و بدون اینکه آن را پوست بگیرید یا سر و ته آن را بزنید( اگر این کارها را بکیند، آب داخل لبو می شود و کیفیت مزه آن پایین می آید) داخل قابلمه یا زودپز قرار دهید و آن قدری که آب روی لبوها را بگیرد، رویش آب بریزید.

قابلمه یا زودپز را رو ی حرارات زیاد بگذارید تا آب به جوش بیاید، سپس به میزان دلخواه شکر یا نبات به آن افزوده و وقتی آب به جوش آمد، زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید دو ساعت بپزد.

به گزارش رویداد ۲۴ پیشنهاد ما برای پخت لبو به خاطر دیر پز بودن لبو این است که لبو را داخل زودپز بپزید.

وقتی لبو پخت و آب آن کشیده شد، لبو ها را پوست گرفته و قاچ می کنیم و گرماگرم سرو می کنیم.

پخت لبو

خواص لبو

لبو منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی است و می‌تواند پوست را نرم‌تر و سفیدتر بکند. خواص لبو قرمز و چغندر برای پوست نا محدود است.

چغندر  قرمز غنی از کلسیم است کلسیم یکی از مواد معدنی است که وجود آن برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکم ضروری است.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه شور نخود بازاری


نیترات موجود در چغندر در بدن به نیتریک اسید تبدیل می‌شود. یکی از بیماری‌هایی که نیتریک اسید از آن جلوگیری می‌کند، پوکی استخوان است.

همچنین لبو به علت داشتن فیبر بسیار بالا می‌تواند به هضم کمک کند.

از دیگر خواص لبو قرمز کنترل میزان کلسترول است اگر به‌طور منظم چغندر مصرف کنید، فیبر محلول در آن می‌تواند به کاهش و کنترل کلسترول بد که دلیل اصلی بیماری‌های قلبی شناخته شده اند، کمک کند.مضرات لبو

مضرات لبو

۱-افراد مبتلا به هموکروماتوز و یا بیماری ویلسون باید از مصرف لبو پرهیز کنند، زیرا آهن و مس موجود در خون را بالا می‌برد. بیماری هموکروماتوز در واقع تجمع زیاد آهن در بدن است که وجود آهن زیاد باعث آسیب بافت‌ها و بیماری می‌شود. در بیماری ویلسون فرد قادر به دفع مس به اندازه کافی از بدن نیست و مس اضافی می‌تواند در کبد یا مغز جمع شده و منجر به اختلالات کبدی یا مغزی شود.

۲- مصرف لبو در بعضی از افراد منجر به ناراحتی‌های معده، تهوع و اسهال می‌شود که همه این‌ها ناشی از وجود بتائین موجود در آن می‌باشد.

۳- افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید ازخوردن لبو پرهیز کنند، این سبزی به دلیل داشتن بتائین باعث افزایش سطح کلسترول کلی در بدن می‌شود. افرادی که ناراحتی‌های کلیوی دارند قبل از مصرف هر ماده‌ای که بتائین دارد باید برای جلوگیری از عوارض آن با پزشک خود مشورت کنند.

۴- مصرف لبو باعث کاهش محسوس فشار خون می‌شود و برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می‌شود. اما باید به یاد داشته باشید که مصرف همزمان دارو‌های کاهش فشار خون و لبو همزمان با هم باعث پایین آمدن بیش از حد فشار خون شده و خطرناک است؛ بنابراین اگر دارو‌های مربوط به فشار خون مصرف می‌کنید باید در مصرف لبواحتیاط کنید.

۵- مقدار بالای اگزالات در لبو امکان تشکیل سنگ کلیه را در بدن افزایش می‌دهد. اگر شما سابقه داشتن سنگ کلیه دارید از مصرف بیش از حد چغندر بپرهیزید.

۶- نوشیدن آب لبو باعث گرفتگی تار‌های صوتی و اشکال در صحبت کردن می‌شود. این مشکل در صورت زیاده روی در مصرف آب چغندر روی می‌دهد.  

بهترین زمان مصرف لبو

بهترین وقت خوردن لبو، شب است البته چند ساعت قبل از خواب. زیرا اگر به محض خوردن آن بخوابید، محتوای قند ممکن است باعث افزایش چربی بدن شود. چغندر حاوی منیزیم، کلسیم، آهن و لیکوپن است که برای خواب بهتر ایده آل هستند.

بهترین زمان مصرف لبو

لبو برای سرماخوردگی

کارشناسان تغذیه معتقدند که لبو بیشتر از شلغم در بهبود سرماخوردگی  موثر است. لبو خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و  بر بهبود سرماخوردگی موثر است.

لبو همچنین دارای بتینین و ویتامین C است که دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده بوده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است.

خواص لبو برای زنان باردار

خواص لبو برای زنان باردار

لبو سرشار از فولات است که برای رشد جنین در هنگام بارداری بسیار مفید است. زنان باردار معمولا در دوران بارداری دچار اضافه وزن می‌شوند که این موضوع می‌تواند باعث بالا رفتن چربی آن‌ها و آسیب به کبد شود. همان‌طور که قبلا هم گفته شد لبو دارای رنگدانه‌ای مغذی و آنتی‌اکسیدان است که باعث از بین بردن مواد سمی و چربی اضافه در کبد می‌شوند.

چغندر یا لبو باعث بالا بردن استقامت بدن مادران می‌شود که این موضوع در زمان زایمان بسیار حائز اهمیت است. لبو حاوی مقدار زیادی نیترات است. این ماده می‌تواند باعث تعدیل فشار خون و از بین بردن مسمومیت بارداری شود. ولی زیاد شدن نیترات در بدن زنان باردار ضرر‌هایی نظیر ایجاد اختلال در کارکرد غده تیروئید، ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین و سرطان دارد. پس زنان باردار قبل از مصرف لبو حتما با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
1
قند ، شکر ، نبات خاصیت لبو را از بین میبرد .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان