تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

راه‌کارهایی برای رفع بوی بد پا

بسیاری از مردم در سراسر دنیا با مشکل بوی پا دست به گریبانند و به همین دلیل برخی حتی از این‌که کفش خود را در حضور دیگران درآورند واهمه دارند و این موضوع به یکی از دغدغه‌های آزاردهنده آن‌ها تبدیل شده است.

رفع بوی بد پا

رویداد۲۴ بسیاری از مردم در سراسر دنیا با مشکل بوی پا دست به گریبانند و به همین دلیل برخی حتی از این‌که کفش خود را در حضور دیگران درآورند واهمه دارند و این موضوع به یکی از دغدغه‌های آزاردهنده آن‌ها تبدیل شده است. باید بدانید برای بوی بد پا اصطلاحی پزشکی هم است که برومودوزیس نام دارد و دلیل اصلی آن تجمع عرق و باکتری روی پوست است.

بوی بد پا را نمی‌توان یک بیماری دانست و البته آن را جدی دانست، اما به‌هرروی نمی‌توان هم از کنار آن به‌آسانی عبور کرد و نادیده‌اش گرفت، اما خبر خوب این است که این مشکل راه حل‌های زیادی دارد و اندک کار‌هایی می‌تواند از شر این مشکل رها شوید. همان‌گونه‌که گفتیم راه‌های زیادی برای رفع بوی بد پا وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

دلیل بوی بد پا

بوی بد پا دلایل گوناگونی دارد که رایج‌ترین آن‌ها این مواردند:

عرق‌کردن بیش‌از اندازه

هنگامی‌که پا‌ها بیش‌از اندازه عرق می‌کنند سبب می‌شوند باکتری‌ها رشد کنند و بوی نامطبوعی از خود برجای بگذارند و سبب به‌وجودآمدن بوی بد در پا‌ها شود.

استرس و اضطراب

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید یکی از دلایلی که ممکن است سبب به‌وجودآمدن بوی بد در پاهایتان شود استرس و اضطراب است. هنگامی‌که استرس زیادی دارید و مدام تشویش دارید بیش‌تر از مواقع عادی عرق می‌کنید و همین موضوع سبب بدبوشدن پاهایتان می‌شود.

رعیات‌نکردن بهداشت

اگر بهداشت را رعایت نکنید و به اندازه کافی دوش نگیرید و یا پاهایتان را هر روز نشویید و البته جوراب‌هایتان را عوض نکنید جای شگفتی و تعجب ندارد که پاهایتان بوی خوبی از خود متصاعد نکنند. با شستن پا‌ها و حمام‌کردن می‌توان کمک زیادی به رفع بوی بد پا کرد.

پای ورزش‌کار

این مورد شاید کمی عجیب باشد، اما پای ورزش‌کار یک گونه عفونت قارچیست که معمولا درمکان‌های عمومی مانند رختکن، استخر و سونا بین افراد پخش می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید در این مکان‌ها از دمپایی یا صندل شخصی استفاده کنید. هرگز پای خود را بدون کفش و دمپایی روی زمین و کنار استخر نگذارید و مراقب بهداشت و تن‌درستی خود باشید.

نوشیدن بیش‌از اندازه قهوه

به گزارش رویداد۲۴ شاید برایتان جالب باشد که هر اندازه قهوه بیش‌تری مصرف کنید و بنوشید پاهایتان بوی بدتری می‌دهند، چون قوه ماده‌ایست که عرق بدن را زیاد می‌کند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که پاهایتان بوی بدی می‌دهند و ازسویی هم قهوه زیادی می‌نوشید باید مصرف خود را کم کنید با این شکل ممکن است بوی بد پاهایتان به کلی از بین برود.

بوی بد پا

دیابت

یکی از مشکلاتی که وجود دارد و در بوی بد پا‌ها تاثیر زیادی دارد داشتن دیابت است اگرچه ممکن است دیابت خود دلیلی برای بوی بد پا نباشد، اما برخی از عوارض آن ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشند. با گذشت زمان، قند خون بالا به اعصاب پا‌ها آسیب می‌رساند و به همین دلیل ممکن است متوجه‌ی وجود زخم، بریدگی یا تاول در آن‌ها نشوید. درنتیجه، زخم‌های درمان‌نشده به‌سرعت عفونی می‌شوند.

یائسگی

یکی دیگر از دلایلی که سبب بوی بد در پا‌ها می‌شوند یائسگیست. تغییرات هورمونی اغلب با گرگرفتگی و تعریق بیش از اندازه همراه است بنابراین عرق‌کردن زیاد سبب به‌وجودآمدن بوی بد در پا‌ها می‌شود.

پرکاری تیروئید

عرق کردن و بدبو بودن پا‌ها ممکن است علامت هشداردهنده‌ی پرکاری تیروئید باشد. اگر رعایت بهداشت در رفع بوی بد پا مؤثر نبود، برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه کنید.

رفع بوی بد پا با روش‌های خانگی

هنگامی‌که به‌دنبال درمان هستیم باید دلیل بروز مشکل را بدانیم تا بتوانیم راه درستی برای درمان پیدا کنید. برای نمونه پای ورزشکار را می‌توان با کرم‌های ضدقارچ درمان کرد، اما به‌طورکلی می‌توان با این راه‌کار‌ها بوی بد پا را از بین برد.

استفاده از جوراب

یکی از کار‌هایی که می‌توانید برای از بین‌بردن بوی پاهایتان استفاده کنید این است که همیشه جوراب بپوشید. پوشیدن جوراب سبب می‌شود پا‌ها کم‌تر عرق کنند و در نتیجه کم‌تر بو بگیرند. جوراب‌ها، به‌ویژه جوراب‌هایی که از مواد عرق‌گیر ساخته شده‌اند، عرق را جذب کرده و بو را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، به‌راحتی می‌توانید جوراب خود را عوض کنید که این کار سبب کاهش بوی داخل کفش می‌شود.


بیشتر بخوانید: عادت ها و کارهایی که پوست را نابود می‌کند


استفاده از کفش مناسب

همواره تلاش کنید از کفش‌های مناسب و استاندارد استفاده کنید. پوشیدن کفش با قابلیت گردش هوا سبب کم‌شدن تعریق و رطوبت می‌شود. به‌دنبال کفش‌هایی باشید که دارای پنل‌های مشبک هستند و امکان تنفس را برای پا‌ها فراهم می‌کنند. غالباً کفش‌های ساخته‌شده از پلاستیک به بوی بد پا منجر می‌شوند، چون قابلیت تنفس ندارند و پا در داخل آن‌ها عرق می‌کند.

عوض‌کردن مداوم کفش و جوراب

از کار‌های مهمی که باید انجام دهید تا پاهایتان بوی بد نگیرد این است که کفش و جورابتان را مدام عوض کنید. برای این کار باید دست‌کم دو جفت کفش داشته باشید تا ناچار نباشید هر روز یک کفش بپوشید. هر روز جوراب‌های خود را عوض کنید تا پاهایتان بو نگیرد.

مراقبت از پوست

لایه‌برداری پا

یکی دیگر از کار‌هایی که باید برای پاهایتان انجام دهید این است که دست‌کم یک بار و در حمام از اسکراب و یا سنگ پا استفاده کنید و این‌گونه پاهایتان و پوستش را لایه‌برداری کنید. این کار سبب می‌شود سلوب‌های مرده روی وست که مورد علاقه باکتری‌ها هستند از پا جدا شوند. اگر پاهایتان بوی ناخوشایندی دارند، دو تا سه بار در هفته از سنگ پا استفاده کنید تا از تجمع سلول‌های مرده‌ی پوست جلوگیری شود. افزون‌بر آن توصیه می‌شود هر روز پا‌های خود را با صابون ضدباکتری بشویید و به نواحی بین انگشت‌های پا توجه‌ی زیادی داشته باشید.

استفاده از نمک حمام

قرار دادن پا‌ها در مخلوط آب و نمک حمام هم به‌تن‌هایی و هم به‌عنوان بخشی از روتین لایه برداری باعث رفع بوی پا می‌شود. نمک حمام می‌تواند به جذب رطوبت و بستن غدد عرق کمک کند. نصف لیوان نمک حمام را به یک لگن یا وان حاوی آب گرم اضافه کنید. پا‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید و سپس آن‌ها را کاملاً خشک کنید.

قراردادن پا‌ها در محلول آب و سرکه

یکی دیگر از کار‌هایی که می‌توان برای رفع بوی پا انجام داد قراردادن آن‌ها در محلول آب سرکه است. آب و سرکه (سرکه‌ی سیب یا سرکه‌ی سفید) را به نسبت دو به یک با هم مخلوط کنید و پاهایتان را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. در صورت داشتن هر گونه بریدگی، زخم یا خراش نباید از سرکه استفاده کنید، چون ممکن است نواحی باز پوست را تحریک کند.

استفاده از جوش‌شیرین

روش دیگری که  برای رفع بوی بد پا توصیه می‌شود، استفاده از جوش شیرین است. برای استفاده از جوش شیرین می‌توانید شب دو قاشق چای‌خوری از آن را داخل کفش بریزید و صبح آن را از جوش شیرین پاک کنید

استفاده از ضدتعریق

برخی از افراد ترجیح می‌دهند برای کاهش بوی بد از ضدتعریق پا استفاده کنند. اگرچه ضدتعریق‌ها به‌طور سنتی برای زیر بغل استفاده می‌شوند، اما می‌توانند از تعریق بیش از حد پا هم جلوگیری کنند.

چه هنگاک باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر به‌طور ناگهانی بوی بد پا شروع شد، باید پا‌های خود را از نظر وجود عفونت‌های ناشی از زخم یا بریدگی بررسی کنید. یک آینه روی زمین بگذارید تا بتوانید کف پا‌ها را راحت‌تر ببینید. در صورت مشاهده‌ی علائم زخم در پا‌های خود حتماً به پزشک مراجعه کنید. قرمزی و تورم پا ممکن است نشانه‌ی عفونت باشد که باید به‌سرعت به آن رسیدگی شود. این موضوع به‌خصوص برای بیماران دیابتی اهمیت زیادی دارد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد ممکن است هر از گاهی به‌دلیل تعریق بیش از حد، رعایت نکردن بهداشت یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از بوی بد پا شکایت داشته باشند. بسیاری از درمان‌های خانگی از جمله قرار دادن پا‌ها در آب حاوی سرکه یا نمک حمام، استفاده از اسپری رفع بوی بد پا و موارد دیگر می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند. اگر این روش‌ها مؤثر نبودند، به پزشک مراجعه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان