تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عادی‌سازی شرایط با زانکو! / چرا نگاه حاکمیت به برگزاری کنسرت تغییر کرده است؟

برگزاری کنسرت زانکو در تهران بازتاب زیادی داشت، رسانه‌های اصولگرا در اقدامی هماهنگ جوری اخبار کنسرت را پوشش دادند که گویی برای نخستین بار بزرگترین جشنواره یک مراسم آیینی و ارزشی در ایران برگزار شده است. اما چه شد که اصولگرایان اینگونه تغییر موضع دادند؟

کنسرت زانکو در تهران

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی روزگاری خبرگزاری فارس و تسنیم از کنسرت یک خواننده پاپ به قدری هیجان‌زده شود که آن را تبدیل به تیتر‌ اصلی خبرگزاری خود کند اما ایران سرزمین عجایب است و هر اتفاقی ممکن است در آن رخ دهد. پس عجیب نیست که خبرگزاری فارس و سایر اصولگرایانی که تا پیش از این برگزاری کنسرت را گناه کبیره می‌دانستند، امروز از برگزاری یک کنسرت پاپ این‌چنین به وجد بیایند و در مدح آن بنویسند که برگزاری کنسرت ضدانقلاب را ناامید کرد: «در حالی که رسانه‌های ضد انقلاب با فضاسازی‌های سنگین مردم را از حضور در رویداد‌های فرهنگی و هنری منع می‌کنند، دیشب کنسرت یکی از خوانندگان پاپ کشور با استقبال خوب مردم مواجه شد.»

این استاندارد دوگانه میان اصولگرایان البته مسبوق به‌سابقه است. مردم هنوز به خاطر دارند در اواخر تیرماه امسال کنسرت سیروان خسروی که مجوز وزارت ارشاد را هم داشت، به شکل عجیبی توسط شورای تامین لغو شد. گروهی با وانت جلو محل برگزاری کنسرت سیروان خسروی حاضر شوند و با پخش نوحه اجازه ندادند کنسرت این خواننده برگزار شود؛ اقدامی که حتی صدای خبرگزاری رسمی دولت را هم درآورد تا در گزارش خود بنویسد: «وقتی شورای تامین از حساسیت‌های بالای ابراهیم رئیسی در مخالفت با مجوز‌ها و قوانین وزارت ارشاد مطلع است، آن‌وقت چطور حاضر شده به شکلی تک‌بعدی به غائله‌ای ورود کرده و درحالی که تقریبا تمام کشور، این روز‌ها درگیر برگزاری کنسرت و تور‌های موسیقی است، مردم این شهر فرهنگی را از تماشای کنسرت محروم کند؟»

پخش نوحه برای برهم زدن کنسرت سیروان خسروی

اما این بدترین اقدام در لغو یک کنسرت نبود. در مرداد ۱۴۰۱ از اجرای گروه بوشهری کماکان در حالی که مجوز‌های لازم را اخذ کرده بود و مشغول برگزاری کنسرت بود، ممانعت به عمل آمد و به شکلی عجیب مامور حراست با حضور در محل برگزاری کنسرت، اجازه ادامه آن را نداد!

جلوگیری از کنسرت گروه کماکان توسط مامور حراست

این وقایع را در کنار مخالفت‌های حجت‌الاسلام علم‌الهدی امام جمعه مشهد درباره برگزاری کنسرت در مشهد و البته سراسر ایران بگذارید تا شدت مخالفت این جریان سیاسی با برگزاری کنسرت و اساسا هرگونه موسیقی را دریابید. به گزارش رویداد۲۴ سوال اصلی که برای افکار عمومی پیش می‌آید این است که چه اتفاقی باعث شد نظر این جریان سیاسی درباره برگزاری کنسرت تا این اندازه تغییر کند؟


بیشتر بخوانید: موسیقی اعتراضی چگونه در ایران شکل گرفت؟


عادی‌سازی شرایط پس از اعتراضات ۱۴۰۱ 

بعد از اعتراضات ماه‌های اخیر در ایران که عملاً فعالیت‌های هنری در ایران را به حالت تعلیق درآورد و حتی به دستگیری تعداد زیادی از هنرمندان هم ختم شد، ناگهان وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی متوجه شد که برگزاری کنسرت هیچ مانعی ندارد! آذر ماه بود که محمدمهدی اسماعیلی درباره برگزاری کنسرت گفت: «از نظر ما هیچ محدودیتی برای آغاز فعالیت‌های هنری وجود ندارد. از قضا ما خودمان در هفته گذشته اجرای ارکستر ملی را در تالار وحدت داشتیم. از عموم هنرمندان به ویژه از اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌های خود را آغاز کنند. در معاونت هنری همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. از نظر دولت و وزارت ارشاد هیچ محدودیتی برای برگزاری کنسرت وجود ندارد. کمااینکه الان سینما‌ها و تئاتر‌های ما هم فعال هستند. دوستان من در معاونت هنری و دفتر موسیقی آمادگی لازم را دارند و امیدواریم به زودی شاهد رونق فعالیت‌ها در این حوزه باشیم.»

این اظهارات با واکنش صریح اهالی موسیقی مواجه شد و اهالی این حوزه این پرسش را مطرح کردند «شما که با همه اشکال موسیقی مخالف بودید چه شده که موافق برگزاری کنسرت شدید؟» پاسخ این پرسش را البته چند روز بعد خود وزیر ارشاد داد و گفت «نهاد‌های امنیتی مدام پیگیر عادی شدن فعالیت‌های هنری در کشور هستند.»

صحبت‌های وزیر ارشاد نشان داد دولت ابراهیم رئیسی از هنر بیشتر به عنوان ابزاری برای آرام کردن اعتراضات استفاده می‌کند و به احتمال زیاد و پس از آرام شدن فضای سیاسی و اجتماعی کشور در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید، با این حال در شرایطی که عادی به نظر نمی‌رسید، دولت توانست فضا را برای برگزاری کنسرت یکی از خوانندگان جوان پاپ مهیا کند؛ زانکو خواننده‌ای که اولین کنسرت خود را برگزار می‌کرد و آثارش بیشتر خوشایند نسل جوان بود؛ همان نسلی که به گفته عمده کارشناسان محور اصلی اعتراضات اخیر بودند.

کنسرت زانکو با جمعیت قابل توجهی با قیمت نجومی  ۶۵۰ هزار تومان برای هر بلیت برگزار شد و تصاویری که از آن هم منتشر شد، نشان می‌داد ظاهرا گشت‌های ارشاد در اینجور مواقع کاری ندارند وضعیت چگونه است و اقدام آنها بسته به شرایط تغییر می‌کند. اگرچه در سالن کنسرت جمعیت زیادی حاضر بود، اما در بیرون واکنش‌ها بسیار زیاد بود؛ آنقدر زیاد که خود زانکو مجبور شد کامنت پست آخر خود درباره برگزاری کنسرت را ببندد.

چرا نگاه حاکمیت به برگزاری کنسرت تغییر کرده است؟

اعتراضات اخیر فضای کلی فرهنگ و هنر در جامعه ایران را متحول کرد. بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر یا مجبور به مهاجرت شدند یا دستگیر شدند یا ترجیح دادند در شرایط فعلی در فعالیت‌های هنری شرکت نکنند. از طرف دیگر اصول‌گرایان هم متوجه شدند برخلاف باور قبلی‌شان به اهالی هنر نیاز دارند. اما مشکل اینجا بود که شکاف عمیقی میان بسیاری از هنرمندان و سلبریتی‌ها با حاکمیت ایجاد شده است؛شکافی که خمیرمایه اصلی آن بی‌اعتمادی است. دلیل بی‌اعتمادی هم به اقدامات پیشین حاکمیت برخورد‌های سخت‌گیرانه‌ای با اهالی فرهنگ و هنر بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد تسامح و تساهل امروز حاکمیت بیشتر از سر استیصال باشد تا تغییر؛ چه آن‌که نظرات قبلی جریان سیاسی حاکم بر دولت نشان می‌دهد که نظر واقعی آنان در رابطه با برگزاری کنسرت چیست.

این‌که دولت امروز به خواننده جوانی که بدون اغراق اشعارش هم مورد تایید اقشار حامی دولت نیست مجوز می‌دهد بیشتر مربوط به بحرانی می‌شود که جامعه درگیر آن است. دولت رئیسی قصد دارد با چنین اقداماتی ضرب اعتراضات را بگیرد و نشان دهد کشور از شرایط بحرانی عبور کرده است و با توجه به برخورد‌های گذشته حاکمیت با هنرمندان و اهالی فرهنگ، این نگاه ابزاری به هنرمندان صادقانه نیست.

اگر دولت واقعاً در اعطای مجوز صداقت دارد و واقعاً دچار تحول فکری شده است مجوز برگزاری کنسرت در مشهد را بدهد. قطعاً بسیار بعید است دولت چنین اقدامی انجام دهد. همین موضوع نشان می‌دهد ذره‌ای صداقت در رفتار اخیر اصولگرایان درباره برگزاری کنسرت وجود ندارد و آدم را یاد این حکایت عبید زاکانی طنزپردازی ایرانی می‌اندازد که چنین نقل می‌کند: «بهلول را گفتند که فلانی هنگام تلاوت قرآن چنان از خود بی‌خود می‌شود که نقش بر زمین شده وغش می‌کند. بهلول گفت: او را برسر دیوار بلندی بگذارید تا تلاوت کند، اگر غش کرد در عمل خود صالح است.» حالا اصولگرایان هم اگر راست می‌گویند مجوز یک کنسرت در مشهد را بدهند تا ببینیم در عمل خود صالح هستند یا خیر!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
4
57
اینها پای منافع و بقا و دکانشان باشد ناموس خود را هم می کشن! خودشون هم میدونن دوران پسا مسها و نقطه بدون بازگشت هست ! حتی اگر دلار هم هزار تومن بشه....تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
تغییر نده رویداد . حداقل نقطه بزار ! نه اینکه دستکاری کنی نظرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
عمروعاص باید از اینها یاد بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
الان به علمالهدا بگن بیا توخود حرم هم کنسرت بزار برای سرپوش سرکوب معترضان یک ایه براش در میاره کنسرت رو تیمننا برگزار می کنه !
آزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
3
36
در واقعا با این کار سعی دارن روی اعتراضات این چند ماهه ماله کشی کنند کسانی که با موسیقی مخالفن و افرادشون‌ مانع برگزاری کنسرت میشدن حالا حامی کنسرت شدن از این تغییر رویه متوجه اهداف پشت پرده از برگزاری این برنامه ها می‌شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
درود نظر من هم همینه هدف عادی نشان دادن فضاست همون طور که بعد از مسابقه فوتبال با ولز دلقکها رو وادار به رقص باتوم کردن !
مغز معیوبی دارم.
|
Netherlands
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
1
38
برای حفظ نظام میتوان مستحبات دین و احکام دین را هم نادیده گرفت. امر به معروف و نهی از منکر را نادیده گرفت.
کنسرت زانکو که هیچ شاید دیدید نظام خوانندگی خانمها را هم ازاد کرد.
اگر مصلحت باشد بعد از هر نماز جمعه کنسرت پاپ 6/8 هم برگزار شود اجازه اش را میدهند. اگر ضرورت باشددر مناطق ازاد میشود اقداماتی دیگر را انجام داد.
مثلا خوانندگانی که در خارج اهنگهای سیاسی و با مضامین ضد نظام نخوانده اند را به کشور دعوت کرد. اصلا کجای دین گفته خوانندگی زنان جرم است! کدام عالم اعلام کرده طبق کدام فتوا. دفاتر خیلی از علما صدای زنان و خوانندگی را حرام نمیدانند.
با این اقدامات مشتی میزنند بر دهان استکبار جهانی و صهینیست بین ملل و منافقان و بدخواهان داخلی.!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
نه عزیزم اینا میگن از اوجب واجباته یعنی از واجبات هم میشه گذشت !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
1
28
کی هست این یارو
زلنسکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
2
30
اصلا زانکو کی هست .
بعد از واجبات، شلوار لی می پوشم و تی شرت بورلی می پوشم و تیغی بر ریش و ادکلنی بر آن با بلیطی هبه ای به قصد قربت و رضایت ولی نعمت در کنسرت زانکو می‌رویم که البته برای اولین بار میبینم انگار این کنسرت ها خیلی هم برای انبساط خاطر بچه ها و والده آقا مصطفی بد نیست ، خدایا شکرت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
بله در شرایطی خوردن مشروب وتهمت ودروغ و.....حلال که بالاتر از ان واجب می شود ! وقتی هدف حفظنظام باشد !
ایت الله ماکیاولی قدس سره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
1
24
اسلام سیاسی یا تزویر آفت دین هست، تفاوت اسلام سیاسی و سیاست اسلامی کامل مشهود شده و بوده
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
3
31
اصلا روایت داریم برای حفظ اسلام و بقا اگر لازم شد از بانو مدونا و کارداشیان هم میتوان در موقع لزوم استفاده کرد!!!!!
ناشناس
|
Iraq
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
2
12
زانکو در زبان کوردی به معنی دانشگاه هستش کنسرت کوردی بود هالی یاسع کاسی ماسه خاک به سرتون که همچی رو کردید سیاست اون که از عمر عاص معذرت میخواد فردا شما از ابن زیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
2
18
الان اگه اقایان هم جای جمیله برقصه باز اوضاع عادی نیست
خودم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
2
14
منافقین هستن ،،عمر عاص هستند ،شیپورچی یزید و طبال چی امام حسین هستند ،آمرین به منکر و ناهی از معروف هستند ،.اصول..گرایان ملون هستند ،،،خنجر زنندگان ،از پشت به مردم هستند ،،
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
1
14
رویداد ۲۴ ممنون که همیشع با مطالبت از حق و حقیقت دفاع میکنی.
اینا همون معلوم الحال هایی هستند تا جامعه تکون میخوره شخصیت عوض میکنن.

صالحی از اصفهان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
10
عمرعاص باید بیایید شاگردی اینها را بکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
2
باد . بادبادک . بادکنک .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
11
شیطان استعفا داده
نظرات شما
پیشخوان