تاریخ انتشار: ۰۱:۲۲ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تظاهرات خودجوش هواداران بختیار در رقابت با انقلابیون!

حکومت پهلوی برای نشان دادن قدرت خود به انقلابیون، تجمعاتی برگزار می‌کرد و آنها را «خودجوش» می‌خواند. مهمترین تجمعات خودش! در استادیوم امجدیه و اصفهان برگزار شد!

تظاهرات هواداران بختیار

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در تاریخ ۱۸ دی سال ۱۳۵۷ در نزدیکی استادیوم امجدیه. هواداران شاپور بختیار و محمدرضا شاه پهلوی برای تجمع و حضور در میتینگ سیاسی به استادیوم امجدیه می‌روند تا نشان دهند که هواداران حکومت پهلوی هم کم نیستند. این راهپیمایی‌ها، توسط حکومت راه‌اندازی می‌شد اما آن را به عنوان راهپیمایی خودجوش به مردم معرفی می‌کردند. مهمترین نمونه این نوع راهپیمایی‌ها در استادیوم امجدیه تهران و اصفهان انجام شد.

شرایط در روز‌های پایانی حکومت پهلوی

روز‌های پایانی حکومت پهلوی عمدتا با نزاع میان شاپور بختیار و دولت انقلابی طی شد. آیت‌الله خمینی پنج روز پس از بازگشت به ایران، در حالی که دولت بختیار هنوز سر کار بود، مهندس مهدی بازرگان را مسئول تشکیل دولت موقت کرد و همزمان با این اتفاق، ژنرال هایرز فرستاده ویژه ایالات متحده که برای اتحاد ارتش و حفظ دولت بختیار به ایران آمده بود، از کشور خارج شد.

دولت‌های غربی در دی‌ماه و بهمن‌ماه سال ۵۷ مصمم شده بودند دست از حمایت از رژیم شاه بردارند چرا که موازنه قوا هر روز بیشتر به سمت انقلابیون سنگینی می‌کرد و سقوط نظام سلطنت قریب‌الوقوع به نظر می‌رسید.

رابرت اوئن وزیرخارجه وقت بریتانیا، تنها سفیر دولت‌های قدرتمند غربی بود که نسبت به پیروزی انقلاب دیدی منفی داشت و مدام به دولت بریتانیا درباره پیروزی انقلابیون هشدار می‌داد.

در چنین شرایطی بود که بختیار عاجز از کنترل وضعیت کشور، با دوست دیرینه خود مهندس بازرگان تماس گرفت تا وی را برای استعفا از مقام نخست‌وزیری قانع کند. طبعا بازرگان راضی به چنین چیزی نمی‌شد و بختیار با دیدن گرایش هرچه بیشتر افسران ارتش به آیت‌الله خمینی، دولت خود را در خطر سقوط می‌دید.

تظاهرات هواداران بختیار

تظاهرات میلیونی هواداران انقلاب نیز سقوط بختیار را تشدیدی می‌کرد، از این‌رو بختیار و دولتمردانش تصمیم گرفتند روز هجدهم بهمن‌ماه هواداران خود را در ورزشگاه آزادی جمع کنند. این تظاهرات در روز مذکور برپا شد و هواداران بختیار آن را تظاهرات «پشتیبانی از قانون اساسی مشروطه و نهاد‌های آن» نامیدند.


بیشتر بخوانید: ریشه‌های انقلاب ایران و سقوط پهلوی/ «معترضین اندک» چگونه شاه را سرنگون کردند؟


رادیو تهران تظاهرات مذکور را چنین وصف کرد: «حدود ده‌ها هزار نفر از گروه‌های مختلف مردم تهران و اعضای جبهه وحدت ملی در ورزشگاه امجدیه گرد آمدند. این گروه که به طرفداری از قانون اساسی و پشتیبانی از دولت دکتر شاپور بختیار شعار می‌دادند. دولت از کلیه حاضران و وطن‌پرستان دعوت می‌کرد در هفته آینده نیز در میتینگ پرشکوهی که با همکاری کلیه ارگان‌های سیاسی جبهه وحدت ملی ایران انجام خواهد شد، یکبار دیگر پیمان و پیوستگی خود را با تاریخ پرعظمت ایران تجدید نمایند.»

در ادامه بیانیه چنین آمده است: «به گزارش فرانس‌پرس گروهی از مخالفان نزدیک ظهر امروز به گروهی از تظاهرکنندگان طرفدار قانون اساسی با اسلحه سرد حمله کردند و گروهی را مجروح کردند. خبرگزاری‌های جهان تعداد تظاهرکنندگان طرفداران قانون اساسی را بین ٣٠ تا ۵٠ هزار نفر برآورد کرده‌اند.»

ادعای رادیو تهران مبنی بر درگیری انقلابیون با هواداران بختیار را تعدادی از انقلابیون از جمله آقای ناطق نوری تایید کرده‌اند. مسعود بهنود که ظاهرا شاهد ماجرا بود اینگونه می‌نویسد: «جمعی از طرفداران قانون اساسی با اجتماع در امجدیه اعلام داشتند فردا در تهران تظاهرات آرامی برپا می‌کنند. یک روحانی، دو نماینده مجلس در این مراسم سخنرانی کردند. از مردم خواسته شده بود شعار طرفداری از سلطنت ندهند، ولی یکی دو تن از بانوان به نفع شاه و بختیار شعار دادند.»

بختیار از این تظاهرات و میتینگ هوادارانش خوشحال شده بود. او تصور می‌کرد این تظاهرات باعث محبوبیتش خواهد شد و به مرور خیل عظیمی از مردم از جمله هوادارانش خواهند شد. در مقابل، مهندس بازرگان نیز که در پی شکست متحد دیرینه خود برآمده بود، درست در همان روز به دانشگاه تهران رفت و علیه دولت پهلوی سخنرانی کرد.

با وجود اینکه رسانه‌های هوادار انقلاب سخنرانی بازرگان را پوشش دادند، تظاهرات جبهه بختیار بیش از سخنرانی بازرگان در رسانه‌ها بازتاب یافت و این مساله به خوشبینی بختیار دامن زد. به صورتی که اعلام کرد: «هواداران من که روز اول پنج هزار نفر بودند، هفته گذشته به پانزده هزار نفر و سپس چهل هزار نفر رسیدند، امروز هم صد و پنجاه هزار نفریم و تا آدم که راه بیفتد، خیلی زود به سیصد چهارصد هزار نفر خواهد رسید.» اما نهایتا تظاهرات حکومتی دردی از بختیار دوا نکرد و دولت وی سه روز پس از تظاهرات حکومتی سقوط کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
7
20
وجه مشترک دیکتاتورها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
2
36
کسانیکه اون دوره بودن خودشون فکر کنن حق با طرفداران بختیار بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
3
18
متاسفانه عده کمی فقط توان آینده را داشتند.اران هم به دلیل اینکه عده کمی چنین توانایی دارند این جنبش ها به نتیجه نمی رسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
3
10
حکومتی که مردمانش در آن راحت باشند وعدل عدالت در آن برقرار وحکم حکم خدا باشد وبر پایه دموکراسی برقرار است دیر یا زود به تاریخ میپیوندیم وایندگان برای ما به قضاوت مینشینند و مثال ما به گذشته برای آنهاست چه بهتر یاد وخاطره نیک در اذهان آیندگان باشیم
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
7
40
جیمی کارتر در سرنگونی شاه نقش کلیدی داشت. امریکا به خاطر تاسیس OPEC از شاه متنفر بود و شاه را سرنگون کرد.
پاسخ ها
گنگ خواب زده.
| United States of America |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بنظر ميرسه فقط به قسمت كوچكي از يك برنامه بزرگ اشاره كرديد:
١- كشور ايران نفت داشت، اوپك را داشت ،اواكس خريده بود، زير دريايي اتمي از ايتاليا و نيروگاههاي اتمي از المان و فرانسه، اف ١٤ و اف١٦ از امريكا، يك مليارد دلار وام به فرانسه ، صنايع كروپ المان و خط هوايي پان امريكن،حضور در پيمانهاي منطقه اي و جهاني، ارتشي كه تجربه جنگ خارج از كشور (ظفار)، را داشت، در تشكيل سازمان ملل نقش داشت، و ….
٢- چنين كشوري منتظر سال ١٣٦٤ بود تا اذربايجان و گنجه و باكو و …. ترتيبات بازگشت به ميهن را بدهد و برنامه نفت قفقاز را در سر داشت،
٣-در داخل فكر ميكردند همه ي اينها قابل دسترسي است،
٤- اما مديريت بين الملل ميدانست كه چنين قدرتي نشدني است و ايران بايد به دامن شرق برگردد، بنابراين پيمانهاي تجاري زياد و اخذ وام هاي كلان از ايران را اجرا كردند و هرانچه را بخاطر افزايش نفت داده بودند پس گرفتند،
٥-برگشت ايران به شرق كمي دير شد و شوروي به نشانه تهديد افغانستان را اشغال كرد و غرب با بازپس گيري افغانستان، به تعهد خود عمل كرد، هايدر نقشه را براي ژنرالهاي شاه توضيح داد و انهاراقانع كرد كه چاره اي نيست، شرق كمونيست ها را تارومار كرد و غرب منافقين را به خانه خود برد.
٦- بنظر ميرسد تا ٦٠ سال اينده ما در بلوك شرق خواهيم ماند و سه قطب شدن كشورهاي جهان در طي بيست سال اينده كامل خواهد شد.
٦- ايران فردا بهمين صورت بلقي خواهد ماند. گاه ارام و گاه پرتنش. هيچ شورشي به سرانجام نخواهد رسيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
دستش دردنکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تجهیزاتی که بحرین ۹ برابر جزیره کیش را حفظ نکند مفت نمی ارزند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
۲۳:۱۱ بمیر بابا از دوره قاجار ایران و بین انگلیس و روسیه تقسیم کردن و بیشتر ایران دست انگلیس بود لالمونی داری این و بگی لالمونی داری بگی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی رو گرفت ، اونهمه آدم و قاجار کشت اینم نمیگی فقط پیله کردی به بحرین اره بحرین میبود که ت ورزشگاه امام تبریز همونطور که علیه عربهای خوزستان شعار عرب حیوان دادید شعار میدادید دورویی شما که برای دشمنی با فارسها میگید خلیج عربی و از اونطرف عربا رو هم تحقیر میکنید و میگید عربِ حیوان و به خلیج میگید خلیج کنگر که مال طورکهاست نشون میده چی تو سرتون میگذره خدا جوابتون و بده
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
اره این ...خان راست میگه وثوق الدوله قرارداد 1919 بست با انگلیس. فقط اجراشو به عهده نوکر جدیدشون گذاشتن.
تو این چند سالی که خواننده این وبسایت بودم. نشده جواب شما مبلغین خاندان نکبت پهلوی رو بدم. اما تصمیم گرفتیم.هر جا که باشه جواب شما رو بدم. چه در فضای حقیقی چه مجازی!
اینم بگم من ترک نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
۰۰:۱۸ اگه واقعا ترک نبودی و بختیاری بودی یه بار جواب فحاشیها به زندیان و میدادی جمع کن دیگه هر سری با یه آی پی میای من ترک نیستم راه میندازی عینا کلمات و جملاتی که تو کانالهای پانترکی میگن تکرار میکنی
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
ای کاش میدونستم شما چند سالته!زیر سی سالی قطعا یا همین حول حوش!
خیلی هیجان داری در دفاع از پهلوی این دفاع شما حاصل عقده ها و سرکوفتها و سرخودگی های شماست!که این وضعیت 40ساله به اون دامن میزنه. شما رو هیجانی تر میکنه.فرد هیجانی هم نگاه صحیح و تصمیم درست نمیتونه بگیره!
تاریخ رو نمیتونید با جعل روایت و دروغ نویسی تغییر بدید چه از طرف شما کله خشکان پهلوی چی چه اسلامی چه قاجاری و...
حالا چطور شده شما از زندیه در مقابل قاجار دفاع میکنی.حالا اینکه بماند زندیه نمک بختیاری رو خورد نمکدان شکست. و بختیاری رو پله برای رسیدن به سلطنت قرارداد.
در مقابل جنایات و نامردی پهلوی در حق بختیاری لال مونی میگیرید. اقدامات و سیاستهای انها را توجیه میکنید!
در مورد جنگ سفید دشت چیزی میدونی! ارتش شاه بر سر ایل و چادرهای عشایر رو مورد بمباران قرار داد میدانی چند زن و کودک بی گناه در مقابل بمبارانهای هوایی ارتش شاهشاهی کشته شد. مردمی که اصلا در جنگ دخالت نداشتند.تا حالا شدی تو که میفرمایید بختیاری هستی اینو محکوم کنی!
چند تن از خوانین بختیاری رو شاه روباه صفت که تو سنگشو به سینه میزنی قسم خورد به کلام الله مجید به انها ازار نمیرسونه بعد از دستگیری حکم قتل انها رو صادر کرد.میخواهید با ذکر نام بنویسم!
قسم به قران و نان نمک بالاترین ارزش رو بین مردم بختیاری داشت و داره. کسی که قسم بشکنه پست ترین انسانه مثل رضاشاه نامرد روباه صفت!
در جنگ سفید قشون بختیاری وقتی قشون ارتش رو محاصره کرده بودند و انها که از فرط قحطی از گرسنگی تلف میشدند. و قصد داشتند برای رفع نیاز اسبهای خود را بکشند. زنده یاد علیمردان دستور داد تعدادی گوسفند به قشون ارتش داده شود تا از کشتن اسبهای خود صرف نظر کنند.بعد رضاشاه چه کرد قسم جلاله خورد و پشت کتاب قران نوشت که شما در امانید بعد از چند سال قسم شکوند و اون رو که در زندان بود اعدام کرد!!
شما اگه اینها رو میدونی باز طرفداری این شاه روباه صفت انگلیسی میکنی که قاعدتا بختیاری نیستی!یا میدانم در وصف شما چه واژه ای بکار ببرم!
و اما در مورد زندیه! ترکهای ماله کش قاجار! غلط کردند که میگویند خیلی از مناطق جدا شده در زمان زندیه اتفاق افتاد. اون مناطق زمان اضمحلال افشاریه مستقل شدند. ربطی به زندیه ندارد. زندیه با هزاران مشکلی که داشت توانست بصره رو از عثمانی ضمیمه کشور کنه. و چند سالی در زمره خاک ایران بود تا با تهدید شاه عثمانی و در مقابل یک جلد کلام الله مجید طلاکوب شده ب عثمانی بازگردانده شد.
بختیاری ها اتفاقا نقش موثری در فتح بصره داشتند.بختیاری ها در بازپس گیری دوباره بحرین در زمان صفوی که 5 طایفه انها با ذکر نام میتونم اشاه کنم نقش اساسی داشتند. هنوز هم بسیاری از مردم بحرین اصالت از بختیاری دارند. حتی طوایف خودشون هم به یاد دارند
در مورد اتهام ترک زدن رو چند بار منتسب کردید.احتمالا با کس دیگه ای اشتباه گرفته اید.چون بنده کامنتهامو با ذکر عدد در قسمت نام مینوسم.
هر کاربری که اقدام به درج کامنت در هر سایتی کند غیر از ای پی اون کاربر نوع مرورگر نسخه سیستم عامل
رزولوشن صفحه و نشانگر ماوسی که در صفحه حرکت میده رو ادمین هر سایت میتونه تشخیص بده.مثلا میتونه بفهمه این کامنتها از گوشی همراه نوشته شده یا لپ تاپ یا پی سی و...
مثلا ترکها به کوروش فحاشی میکنند من چند بار انچه که لایق علیرضا نجفی بوده در زیر مطلب کورش به اون نوشتم. شما نمیتوانید هر کسی نطری مخالف نظر شما داشته باشه تهمت و برچیب پانترک . سایبری بزنید.
نه قاعدتا این استدلالت باور پذیر نیست.
امیدوارم تایید کنید. این همه فرصت گذاشتیم نوشتیم
کاربران با درج کامنت فقط به افزایش بازدید شما و اعتبار یافتن مطالب شما کمک میکنند. و این رو فراموش نفرمایید فضاهای بسیاری در اختیار کاربران قرار دارد که نظرات خودشونو منتشر کنن.
موفق باشید!
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
رویداد لطفا بدون سانسور منتشر کنید دوست عزیز من طرفدار پهلوی نیستم بین پهلوی و قاجار طرف پهلوی هستم همینطور بین زند و قاجار طرفدار زند هستم . در مورد جنایات رضاشاه در حق بختیاریها هم اطلاعات کامل دارم فکر نکن تاریخ نخوندم پهلوی اول در حق بختیاریها و لرها خیلی ظلم کرد عده زیادیشون و کشت و تبعید کرد ، اما شاه از دهه ۴۰ سعی کرد با بختیاریها رابطه دوستانه برقرار کنه که در نهایت هم شاهپور پختیار نخست وزیرش شد میدونی بختیار زمانی که میخواست نخست وزیر بشه به شاه چی گفت ؟ گفت پدر تو پدر من و کشت اما الان که نیاز به کمک داری بهت کمک میکنم بخاطر ایران ، هر پیش بینی هم که در مورد عاقبت ایران بعد از انقلاب کرد درست از آب دراومد .
من طرفدار پهلوی نیستم در برابر قاجار ازش حمایت میکنم اگر پهلوی لرها و بختیاریها رو نسل کشی کرد قاجار هم نسل کشیشون کرد اگر پهلوی بختیاریها رو تبعید کرد قاجار و صفوی هم همین کار و کردن که الان از صفوی حمایت میکنی ازت میخوام فیلمی جعلی که در مورد مهاجرت بختیاری و لرها به ایران در کانال پانترکی چهل میلیون طورک منتشر شده ببینی ببین و خودت قضاوت کنی که به بهانه گرفتن مناطق بختیاری نشین چه خزعبلاتی رو ساختن من نه فارسم نه طرفدار پهلوی اگر از پهلوی دفاع میکنم در برابر قاجاره که هیچی برای دفاع نداشت جز حرمسرا و بچه پس انداختن که الان تا مناطق بختیاری و حتی عرب نشین خوزستان و در نقشه هاشون میارن .
در مورد بازگشت پهلوی هم اگر چه محمد رضاشاه از پدرش بهتر بود و پسر شاه از خود شاه هم لایق تره ولی مطمئن باش آمریکا نمیذاره برگرده .
ترکیه و باکو هم که بابک قاجار و پیشنهاد دادن که میخواد ایران و آذرباییجان کنه ، اگر واقعا بختیاری هستی از این موضوع احساس خطر نمیکنی حداقل الان که از خزر تا خلیج و میخوان ؟
دوست خوبم شما کینه نسل کشی بختیاریها رو از پهلوی به دل داری و حق هم داری تاکید میکنم طرفدار پهلوی نیستم ولی شما راضی میشی یکبار دیگه لرهای تبعیدی به قزوین توسط صفوی و قاجار و پهلوی زیر سلطه آذرباییجان برن ؟ خود قزوین و ترکها به زور گرفتن مردم بومی قزوین به کنار شما راضی میشی یکبار دیگه لرهای تبعیدی به قزوین برن زیر سلطه آذرباییجان و حکام ترک ؟
اگه شما راضی هستی من نیستم ؟
این مساله فقط در مورد قزوین نیست در مورد همدان و گیلان و اراک هم هست که
در تمام نقشه های فدرالیشون اینجاها رو چون ترکها مهاجرت کردن بهشون ، جزو آذرباییجان آوردن ، وجدانت راضی میشه مردم قزوین و گیلان و همدان و اراک دوباره برن تحت سلطه اتراک ؟
شما همش به گذشته فکر میکنی در حالیکه آینده رو داری از دست میدی ، شما رو به هرکی میپرستی قسم نخواه و نذار یکبار دیگه قزوینیا و همدانیا و گیلانیا و اراکیا و ..‌ و جدای از اونا لرها و بختیاریهایی که تبعید شدن اینجاها بازم برن زیر سلطه ترکهایی که الان تندتر از قبل شدن به پشتیبانی ترکیه و باکو .
شما نقشه های فدرالی آذربایبجان و دیدی ؟ به نظرت حق و انصافه که قزوین و همدان و گیلان و اراک آذرباییجان بشن ؟
همین الان تو نت بزن آذرباییجان فدرالی ببین چی میاد نمیشه یه طرفه با پهلوی مبارزه کنی و بگی فدرالیسم میخوام اما با قاجار و فدرالیسم جعلی آذرباییجان مبارزه نکنی حق و انصاف نیست .

رویداد لطفا منتشر کنید منم مثل بختیاری وقت گذاشتم هرچی هم نوشتم حق بود منتشر کنید لطفا
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
- ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
خدمت دوست بختیاری عرض کنم.
در مورد فرمایشات شما که فرمودید از پهلوی طرفداری نمیکنید و دفاعتون از پهلوی صرفا در مقابله با قاجارها ترکهاست .طبق کامنتهای متعددی که در همن صفحات تاریخی این سایت وجود داشته من این ادعای شما رو نمیتونم قبول کنم.حداقل در چند مورد با خود بنده به بحث و به دفاع تهاجمی از پهلوی پرداختید.البته این متعلق به گذشته بوده شاید امروز کمی منطقی تر و تعدیل شده باشید.
پس قاعدتا نمیتونید بفرمایید تنها در مقابل قاجارها از پهلوی دفاع کردید.
متاسفانه شما خواسته یا ناخواسته نقش جاده صاف کن این خاندان رو با کامنتهاتون و افکارتون دارید بازی می کنید.میدونید اگه به فرض محال ایران دوباره بدست پهلوی بیفته از انجایی که فرد بی مسئولیت و خوشگذرران و بی اختیاری و نه قدرت دژخیمی و کاریزمای پدر بزگش رو داره. نه حتی افرادی رو داره که به اون مشاوره درست بدهند و همچون پدرش و دور بر اون پر است از افراد فاسد و متملق و هست. این اختمال رو نمیدید ایران در این گرداب بلا دفن نشه تا ارزوی روزی رو کنیم روحانی یا رئیسی و.... صدر امور بودند
در مورد استدلالهای که شما بکار میبرید در دفاع از پهلوی ها بسیار سطحی و پیش پا افتاده هست. بماند سیاستهای جهانی! ارامش در خاورمیانه بعد از جنگ جهانی اول بوده !که این ارامش نیاز به رفاه داشته تا ارامش نسبی در خاورمیانه بوجود بیاد. لزوم این ارامش چی بوده رفاه نسبی بوده !ایجاد طبقه متوسط و ساخت جاده راه اهن بیمارستان و درمانگاه و و....که بدست رضاشاه انجام داده شد.
خود پهلوی هیچکدام مبدا ساخت جاده و پل راه اهن نبوده و این جاده و راه اهنها توسط مهندسی ایرانی ساخته شده. تنها حمالی اون متعلق به ایرانی بوده. تماما بدست خارجی ساخته شده.که این هم افتخاری نداره! اگر میفرمایید ان زمان ایرانی ها بیسواد بودند که عذر بدتر از گناهه.چون با چیزی ساخته دست خارجی هست ما داریم پز میدیم. که ارزشی نداره!
پز دادنش برای پهلوی مونده که در فیلمهای تبلیغاتی از پلی که المانها در ورسک ساختن استفاده کنن!
اگر بخواهید در مقابله و ابزاری در مقابله با طرفداران جمهوری اسلامی به انها استناد کنید. شکست میخورید چرا که حمهوری اسلامی صد برابر ساخته . به فرض مثال زمان شاه ما26 دانشگاه سراسری داشتیم.18 دانشگاه ازاد ایران(پیام نور فعلی)
در همین حالا شاید بیش از 2000 هزار دانشگاه و مدرسه عالی در ایران فعتال میشه . زمان شاه ایران 10سد بزرگ داشت که اتفاقا اکثر انها در منطقه بختیاری بود.حالا حداقل سد داره. این چیزا به نظر من اعتبار و سطح ارزش چندانی نداره. مهمه ازادی بیان و رسانه بوده که وجود نداشته.!
به مساله پانترکها اشاره کردیدکه در حال تبلیغات و خزش پیش رونده هستند و قزوین و همدان و مرکزی رو به تسخیر خود در اورند و مردم انجا را اسیمله کرده اند.
این مساله مختص به پانترکها نیست دوست عزیز این از زمان رضاشاه شروع با یکپارچه سازی فرهنگی و فارسی سازی همه چیز در ایران! شاید باورتون نشه در زمان سابق توسط عده ای از مبلغین پهلوی در بین بختیاری ها اشاره میشد که بختیاری ها طایفه ای از فارسها بودند و کوروش بزرگ بختیاری بوده!. که البته کوروش در بین نیاکان بختیاری ها یعنی مردم کاسی و ایلامی پرورش یافته و مادرش هم دختر ازدی دهاک بوده!
اما قاعدتا اصالت از سمت پدر به بختیاری و لرها نداره! به علت اینکه خیل عظیم از انها مردم حماسه دوست و جوانمرد هستند به کوروش بابت ازادی اسرا و منشور ازادی بردگان علاقه دارند.. تبلیغاتی که در دوره شاهان پهلوی برای جذب بختیاری و منشعب کردن انها از لرها که اتفاقا خود بختیاری ها از شاخه لر بزرگ محسوب میشوند و اسیمله سازی بختیاری انجام شده با دلایل امنیتی و سیاسی. و با هدف خاص بوده!یکی از انها منطقه استراتژیکی که انها ساکنند و دیگری نفت و گاز زاگرس بوده!
در ادامه پرداختن به مساله پانها در ایران. شما همانقدرکه به رفتار ترکها توجیه میکنید باید رفتار گروههای نژاد پرست پان فارسی و پان کردی هم توجه داشته باشید. همین رفتاری که ترکها در مورد مناطق لرنشین که شما اشاره کردید دارند مثل جنوب قزوین و همدان و اراک دارند.!عینا همین رفتار در اصفهان و خوانسار و گلپایگان و فریدن ما شاهدیم.که این منطقه جزو اصفهان قلمداد میکنند تا گروههای پان کردی در ایلام و کرمانشاه هستند. متاسفانه در تبعید کردها از عراق در سال 50و 55 خیلی از انها در منطقه ایلام و کرمانشاه سکنا داده شدند. و کردهای تبعیدی زمان جنگ !. بدلیل تبلیغات دل فریبانه و با هدفهای سو الان شاهدیم منطقه ایلام که در زمان شاه نام اون پشتکوه بوده تبدیل به اکثریتی مردم کرد زبان شده. در حالیکه اصالت از مردم لر لک دارند.
تمام اهداف این گروههای پانترک با تبلیغات در فکر انجام ان هستند از طرف گروههای پانترک با هدایت ترکیه انجام میشه.که فعالیت انها چند سالی هم به قشقایی ها تسری پیدا کرده
جریان نئو عثمانی برای تشکیل امپراطوری جدید و مانند هر کشوری که ادعای امپراطوری در سر خود میپروراند احتیاج به ابهای گرم سرزمینی دارد.لذا از طریق پکپارچه سازی ترکها و اسیمله سازی مردم همدان و در صورت لزوم جنگ و تسخیر به بقیه اقوام میخواهند به خلیج فارس دسترسی پیدا کنند.
اگر خاطرتان باشد در حدود اواخر دوره ریاست جمهوری اخمدی نژاد طرح الاق منطقه لاری نشین گاوبندی به استان فارس و منفک کردن از استان بوشهر راه افتاده بود به دلیل انکه استان فارس به دریا راه پیدا کند. اما شاید دلیل دیگری پشت این درخواست پنهان شده بود.!
در مورد مساله فدرالیسم. اشاره کردید
در سیستم فدرال امکان تجزیه و جدا ساختن منطقه ای از کشور وجود نداره!
فدرال برای کشورهای مثل ایران با جمعیت متکثر از لخاظ قومیت و فرهنگ و مذهب و زبان اما از لحاظ تاریخی که سابقه تاریخی زیادی در کنار هم داشته اند میتونه استفاده شود. معنی فارسی میشه خودمختاری یا خود گردانی در چارچوب تمامیت ارضی کشور!
ایران در زمان مشروطه و تا قبل به قدرت رسیدن رضاشاه که قدرت ایالات کاسته شد ایالتی اداره میشد. در سال16 قدرت ایالت بسیار کاسته شد .و نام ایالات تبدیل به استان شد و از قدرت انها بسیار کاسته شد و همه چیز از مرکز صورت میگرفت.
نوع اداره خودگردانی ریشه در تاریخ ایران باستان داره. در دوره ایلامی شروع شده تا دوره هخامنشی که ساتراپا نوعی ایالت یا کنفدارسیون بودند و توسط شاهنشاه اداره میشدند.
فدرالیسم نه تنها جلوگیری از جدایی طلبی میکنه بلکه باعث توسعه و ضامن رفاه بیشتر مردم کشور میشه. الان کشوهای دنیا من سالها اروپا زندگی کردم در دهه 70تا 90 میلادی اکثر کشورهای اروپایی رو به سیستم غیر متمرکز و به نوعی فدرال اورده اند.
چرا که بیشتر به رفاه و توسعه و توزیع عادلانه ثروت و قدرت در کشور کمک کنند! این کجاش خطرناکه
خطر ناک موقعی هست یک عده بفرمایند همه ایران متعلق به ماست و بقیه باید فراموش کنند که هویت قومی و منطقه ای رو نادیده بکیرند. ان موقع گرایشات رادیکالانه بوجود میاد.وهده ای از خارجی ها با دیدن این و پی بردن به بحثا سناریو جدایی سازی و تکه تکه کشور رو میچینن.
الان هم وجود دارند از احزاب دست راست مذهبی اسرائیل. تا بعضی طرحهای جمهوری خواهان و دموکراتهای امریکایی وانگلیسی و ....
در اخر هم خدمت شما عرض کنم. عده ای از احساسات پاک شما و ... در جهت رسیدن به امیال پلید خودشون استفاده کنن.
بختیاری ها نه در دوره شاه دخالتی در سیاست و قدرت داشتند نه حالا چندان قدرتی دارند!
امیدوارم شما که به نظز میرسه فرد تاریخ خوانده و اگاهی در زمینه تاریخ هستید. بجای از سیاستهای پهلوی. مطالبه حقوق مردم بختیاری رو انجام بدید که با این همه ثروت گرفتار این همه مشکلات نباشند.و از حداقلترین امکانات زندگی بی بهره باشند.
در اخر هم ارزوی سلامتی میکنم برا شما
و این نکته در متذکر میشوم که کامنتهای با نام اسپرم همایونی در مقاله چرا رضا پهلوی فرد شایسته ای برای اداره کشور نیست. در مقاله ثابتی ساواکی با نام S.S و و بعضا با حروف در قسمت نام نوشته شده متعلق بنده بوده . امیدوارم شما دچار سو تفاهم این نشوید که وقتی من در مقابله با بعضی مبلغین این خاندان طرف حق و واقعیت رو میگیرم منو منسب به ترکها کنید.
ارزوی سلامتی برای شما دارم . اگر جایی بی احترامی از طرف من صورت گرفته من عدرخواهی میکنم.
و تشکر از ادمین این سایت که وقت میگذارد کامنت را مطالعه میکند امیدوارم تایید کنید.!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
لطفا بی سانسور منتشر کنید
دوست عزیز هرکس کامنت میذاره که من نیستم که میگی جاده صاف کن پهلوی بودم کامنت من کوتاهتر از کامنت شما بود کاش بیشتر دقت میکردی
رضاشاه و پسرش ترک و مازندرانی بودن ، من در بین خود فارسها انقدر تکرار و تاکید بر فارس بودن ندیدم که از رضاشاه و پسرش دیدم شما اگر مازندران بری می بینی ریشه تمام جوکهای قومیتی و تحقیرهای قومی از مازندرانه چون قاجار ترک مازندران بود پهلوی هم که ترک و مازنی بود ، تو مازندران تمسخر قومیتها زیاده مخصوصا لرها حتی به همسایه شمالیشون رشتیا یا به همسایه غیرشمالیشون قزوینیا هم در تمسخر رحم نمیکنن نمیگم همه مازنیها اینجورین ولی جو غالب مازندران همینه کل بدبختی و مصیبت تاریخ معاصر ما هم اول از صفویان شروع شد که اهل آذرباییجان بودن بعد هم قاجار و پهلوی که اهل مازندران بودن شما در مورد بازگشت پهلوی نگرانی در مورد پهلوی نوشتم قبلا آمریکا اجازه بازگشتش و نمیده اخبار و پیگیر باشی میبینی آمریکا روی مریم عضدانلو قجر( رجوی) تاکید داره
در مورد پانکردها هم با شما موافقم نمیدونم چرا پانکردها لرها رو شاخه ای از کردها میدونن در صورتیکه همه میدونن لر کرد نیست و این ادعا مثل همون ادعای پانترکها که از خزر تا خلیج و آذرباییجان میدونن و همه اقوام غیرترک و مهاجر میدونن اشتباهست اگر من نگرانی بیشتری برای پانترکها دارم دلیلم اینه که دو کشور پشتشونن ترکیه و آذرباییجان اما از پانکردها هیچ کشوری حمایت جدی نمیکنه
در مورد فدرالیسم وقتی سر تعیین مرزهای استانی انقدر دعواست بخواد فدرالی بشه چی میشه ؟ جنگ داخلی ،کردها میگن لرستان و مناطق لرنشین مال ماست، فارسها محدوده اصفهان و بزرگتر میدونن ، ترکها که نقشه اولیه شون از شمال تا استان مرکزیه که با حمایت ترکیه به آرزوی خزر تا خلیج برسن .
وقتی همین الان انقدر دعواست سر محدوده استانها بخواد فدرالی بشه چه خونهایی باید ریخته بشه فدرالیسم و در صورتی قبول میکنم که مهاجران ترک برگردن تبریز و اردبیل و زنجان و ارومیه (همونجاهایی که دو سال پیش سر جنگ قره باغ به فتوای باکو تظاهرات کردن باکو فراخوان واسه همین ۴تا داد چون میدونست جمعیت ترکا جاهای دیگه زیاد نیست و بقیه جاها قزوین و اراک و ... آذرباییجان نیستن)مهاجران کرد هم برگردن کردستان و کرمانشاه نه که تا دزفول و کردستان بدونن در صورتیکه دزفولیها بختیارین نه کرد که دزفول بخواد کردستان بشه ولی شما بهتر از من میدونی اینا برنمیگردن و فدرالی بشه کار و به جنگ داخلی میکشونن.
ترکها و کردها تو سوریه و ترکیه هم باهم درگیرن اینجا هم بخواد فدرالی بشه کار و به جنگ داخلی میکشونن و در جنگ داخلی چون آمریکا فقط مقطعی از کردها حمایت میکنه از اونور ترکیه و آذرباییجان از ترکها حمایت میکنن ،و از بقیه اقوام هم هیچ کشوری حمایت نمیکنه دوباره کشور می افته دست ترکها که با اونهمه جنایات صفوی و قاجار این دفعه به مراتب بدتر از قبلن .
پهلوی دیگه برنمیگرده اما احتمال رویکار اومدن یه حکومت ترک دیگه با حمایت آمریکا ، و ترکیه عضو ناتو هست ، تا ترکها و کردها برنگردن شهرهای خودشون نمیشه به فدرالیسم فکر کرد این واقعیت ایرانه ، بقیه اقوام هرچقدرم با هم اختلاف داشته باشن دنبال نابودی هم و زدن ریشه هم نیستن ، البته پهلوی نشون داد مازندران هم خوی و خصلت قاجار و صفوی رو داره ولی بقیه اینطورم نیستن ، خواننده ترک از مهاجر زادگان ترک خوزستان و دعوت کردن تلویزیون گفت تو خوزستان به زبان ترکی بها داده نمیشه ! بخاطر چند هزار مهاجر ترک ساکن هفتکل که نباید زبان خوزستان ترکی بشه ، دزفول هم همینطور مگه چقدر کرد داره که کردستان بشه با اکثریت بختیاری ، بخاطر این داستانها میگم اول بازگشت ترکها و کردها به استانهای اصلیشون بعد فدرالیسم
ناشناس
| Sweden |
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
بنده جواب به کامنتتون دادم. جواب رو تایید نکردن.
ناشناس
|
Denmark
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
29
2
بختیار بختیار تریاکی بی اختیار!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
یکی دیگم تریاکی بوده ها عکسش هست بگم رویداد نمیذاره حتما دیدی تا حالا خخخخخخخخخخ
محمد ترک قزلباش افشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
23
6
شاه دست نشانده بود و از خود اختیاری نداشت ورداشتنش ,وگرنه قدیمیا میگفتن بیشتر مردم طرفدار شاه بودن اما انقلاب پیروز شد چون شاه رو ورداشتن..شاه غرازه و بزدل و ترسو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
سرتو بکن زیر برف کر وکور باش دیگه مشکل خودته!! پیشرفت و ارامش وراحتی ویک کشور قوی که غربیها به عظمت وتمدن وپیشرفت چشمگیرش غبطه میخوردند ...یه عده کور وخل وضعن از بزرگی اون مرد چیزی کم نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
حتما فقط ارتش جانی قزلباش خوب بود چقدر شما نژادپرستید من هیچ قومی رو ندیدم اندازه شما عقده و نژادپرستی داشته باشه منم از قومیتهام اما اینجوری نگاه نمیکنم همه چیز و از دریچه تنگ نظرانه نژادیتون می بینید رویداد کامنتها فاشیستهای ترک و منتشر نکن ، میگن آتشی از آذربایبجان برمیخیزد راسته واقعا آتش اصلا تو وجود شماست که باعث نابودیتون میشه با اینهمه عقده
78565
|
Netherlands
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
5
7
بختیار رو که از نمیتونید جزو حکومت پهلوی قرار بدهید. نجفی نوچه رئیس دانا!
سیاستهای بختیار در تضاد با سیاستهای شاه بوده.و اگر شاه یکسال قبل از انقلاب 57 بختیار رو بجای چند تا نخست وزیر بی کفایت ترک! به نخست وزیری انتخاب میکرد و دست از قد بازی و دیکتاتوری برمیداشت انقلاب یا نمیشد یا اگر انقلاب میشد وضع متفاوت داشتیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
2
14
واقعا برام مهم نیست تقصیر کی و چی بود تنها چیزی که در حال حاضر برایم اهمیت دارد این است در جهان متمدن در حال نزدیکی به تکینگی فناوری و عبور کاوشگر وویجر از لبه منظومه شمسی به فضای میان ستاره ای توسط انسان خردمند در موقعیت مکانی زاده شده و زیست میکنم که واتس آپ فیلتره !!!
آیا کسی معنی عمیق متن بالا رو درک کرد ؟؟؟
پاسخ ها
میثم بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
بلی درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
توخودت هم فضایی هستی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
9
1
فرح از شاه راضی نبود و
بختیار را آدم حساب نمیکرد
نظر شاه را در باره نوع آفرینش زن
قبول نداشت
وقتی بالای سر خود را نگاه کرد و
خندید
بالای سر چه میدید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
شهبانو از شاه راضی بود وگرنه رنج ودرد رفتن از ایران را در کنار همسر تحمل نمیکرد چرندیات نگویید
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
فرح از خانواده سلطنتی
ناراضی بود
وقتی یک سرباز محافظ
ادعایی را مطرح میکند
بدون آنکه خطری
برای او وجود داشته باشد
حتی پول دریافت میکند
مثلا حق سکوت ؟!
ادعایی که زیر سوال بود
روش شاه در برخورد
با این موضوع سوال بود
فرح برای شاه همسر بود
اما
شاه برای او همسر نبود
مانند
شیخ اسد که برای زن
همسر دانایی نبود
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
فرح برای شاه همسر بود
شاه برای او همسر نبود
مانند
شیخ اسد که برای زن
همسر دانایی نبود
وای بحال ضد عشق
...... .........
گرگ زخمی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
3
0
آیا نیت فرح
در ازدواج با شاه
تغییر در راه و روش پهلوی بود ؟
کانون پرورش فکری ......
آنچه که در آن میگذشت
پنهان و آشکار
اختلاف شاه و ملکه ؟
مخالفت با ملکه
در خانواده سلطنتی ؟
جوسازی راست و دروغ ؟
سکوت و خنده تلخ
مصاحبه شاه و خبرنگار غربی
آیا نگران بود ؟
خصومت و بدخواهی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
7
7
متولد۴۴ هستم بخوبی یاد دارم که خیلی از کارمندان دولتی
که آن زمان معروف به شاهدوستها بودن از شهرهای دیگه حتی مثل شیراز با خانوادشون برای این تظاهرات به تهران رفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
اونوقت بعد از انقلاب که مردم تظاهرات کردن دیگه نه بختیار بود نه ساواک بود و ....دختر تهرانی خطاب به خبرنگار که ازش از شرایط میپرسه میگه شاه برگرده چی ؟ حتما اون دختر و هم با اونهمه جمعیت از شهرستان آوردن تهران !
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
اون تو گمرگ بودی همراه با خانواده سرویس میدادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
من اونموقع اصلا به دنیا نیومده بودم توام یه کم تربیت داشته باش من فیلمش و دیدم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
1
5
درودبرایران یکپارچه وسروقامتانی ازلر و کردو ترک و عرب و...
خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
3
1
یاکریم.به‌کوری‌چشم‌‌اجانب‌وداعشیون‌وطنی‌ازهرطیف‌‌خداوند‌منان‌‌بابرافراشته‌شدن‌پرچم‌زیبای‌جمهوری‌اسلامی‌ایران‌‌دهان‌همه‌یاوه‌گویان‌رابرای‌همیشه‌بست.درودخداوندبرروان‌پاک‌‌حضرت‌‌امام‌خمینی‌وشهیدان‌‌‌انقلاب‌اسلامی.یاحق.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
1
0
مرگ برفارس
محسن دلیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
0
0
بختیار اصلا تو باغ نبوده تو مملکت چه خبره! فقط مثل دلقک‌ها می‌خواسته مثلا هوش و ذکاوت سیاسی خودشو نشون بده. حتی کسایی که رفتن تظاهرات شعار اصلی‌شون دفاع از قانون ‌بوده تا اینطوری به زعم خودشون از هرج و مرج جلوگیری کنن، نه اینکه از بختیار منگل دفاع کنن.
نظرات شما
پیشخوان