تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

سقوط آزاد طلای سیاه رقم خورد/ تحریم‌ها علیه روسیه شکست خورد؟

کاهش قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی امروز نیز ادامه یافت و این کاهش قیمت در نتیجه تقویت دلار اتفاق افتاد.

قیمت نفت

رویداد۲۴  تقویت دلار به کاهش قیمت‌ها در بازار نفت کمک کرد؛ تقویت دلار در نتیجه گزارش‌های اقتصادی جدید ایالات متحده که حاکی از آن است که فدرال رزرو مجبور است نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد افزایش دهد، اتفاق افتاد.

افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده نیز در کاهش قیمت‌ها در بازار نفت بی‌تاثیر نبوده و فروشندگان ممکن است تحت تاثیر افزایش شدید ذخایر نفت خام ایالات متحده قرار گرفته باشند که در روز چهارشنبه گزارش شد، اگرچه چشم انداز بهبود تقاضای چین احتمالا این خبر را خنثی می کند.

معامله‌گران گزارش های اقتصادی ایالات متحده را از نزدیک دنبال می کنند و نوسانات قیمت در بازار این هفته به شدت حاکی از آن است که بازار نفت خام به داده ها وابسته شده است. نه تنها اعداد سنتی عرضه/تقاضا، بلکه داده های اقتصادی ایالات متحده نیز که تاثیر زیادی بر سیاست فدرال رزرو دارد.

در طول هفته، از جمله گزارش قوی‌تر از حد انتظار شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در روز پنجشنبه، به معامله‌گران این سیگنال را می‌دهد که فدرال رزرو باید به افزایش نرخ‌های بهره ادامه دهد یا خطر از دست دادن کنترل بر تورم را داشته باشد.

این باعث افزایش بازدهی خزانه داری می شود و در عین حال دلار آمریکا را تقویت می کند. از آنجایی که نفت خام دارایی دلاری است، تقاضای خارجی برای این دارایی ضعیف می‌شود. علاوه بر اخبار اقتصادی قوی، شاخص تولید در منطقه میانه آتلانتیک به طور غیرمنتظره ای سقوط کرد. این منجر به افزایش نگرانی ها در مورد رکود شد که همچنین تقاضا را کاهش می دهد.

در حال حاضر هر بشکه نفت خام وست تگزاس در بازارهای جهانی ۷۶ دلار و ۳۴ سنت قیمت خورده‌است و هر بشکه نفت خام برنت نیز ۸۳ دلار قیمت دارد.

تحریم روسیه شکست خورد؟

تحریم محصولات نفتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا در ۵ فوریه اعمال شد که بر اساس سقف ۶۰ دلاری قیمت نفت که توسط اقتصادهای بزرگ G-۷ (گروه هفت) در ۵ دسامبر اعمال شد، اجرا شد.

بر اساس گزارش بازار نفت آژانس بین المللی انرژی که روز چهارشنبه منتشر شد، چین، هند و ترکیه به ویژه خرید خود را افزایش دادند تا تا حدی کاهش ۴۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت خام روسیه به اروپا در ژانویه را جبران کنند. بخشی از نفت روسیه نیز همچنان از طریق خط لوله دروژبا و بلغارستان به اروپا راه پیدا می کند که هر دو از تحریم اتحادیه اروپا معاف هستند.


بیشتر بخوانید:  ذخایر استراتژیک نفت آمریکا رو به اتمام است؟


به این ترتیب، تولید خالص نفت روسیه تنها ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح قبل از جنگ در ژانویه کاهش یافت و ۸.۲ میلیون بشکه نفت به بازارهای سراسر جهان ارسال شد. این آژانس اضافه کرد که محدودیت‌های قیمتی G-۷ نیز ممکن است تا حدی به تقویت صادرات روسیه کمک کند، زیرا مسکو مجبور است نفت اورال خود را با قیمت پایین‌تری به کشورهایی که از سقف‌ها پیروی می‌کنند بفروشد که به طور بالقوه آن را جذاب‌تر از سایر کشورها می‌کند.

با وجود حجم قابل توجه صادرات روسیه، بوسونی از آژانس بین‌المللی انرژی استدلال کرد که این به معنای شکست تحریم ها نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت نفت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان