تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱

غذا‌های مفید و مضر برای افسردگی چیست؟

غذا های ذکر شده در این مطلب به تقویت خلق و خوی شما کمک می کند و شما را از کسلی بعد از ظهر عبور می دهد. پس در ادامه این مطلب مروری بر غذاهای شاد خواهیم داشت.

غذا‌های مفید و مضر برای افسردگی چیست؟

رویداد۲۴ انتخاب غذای خوب بخش مهمی از مراقبت از بدن است. البته همه ما غذا ها و تنقلات خوشمزه را دوست داریم، اما چند عدد چیپس، پفک، دونات و ... می توانیم در روز بخوریم و با حفظ سلامت بدن، معده خود را سیر نگه داریم؟

شما باهوش هستید و باید بدانید که تغذیه چیزی فراتر از سیر کردن شکم و طعم غذاست. وقتی هر روز صبح از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر به سر کار می روید، علاوه بر نیاز به داشتن انرژی پایدار، قطعا احساس می کنید که باید روحیه خود را تقویت کنید و تنقلاتی مانند دونات و چیپس این حس خوب را در شما ایجاد نخواهد کرد پس راه حل چیست؟

ساده است! به علم روی می آوریم. علم می گوید غذا های ذکر شده در این مطلب به تقویت خلق و خوی شما کمک می کند و شما را از کسلی بعد از ظهر عبور می دهد. پس در ادامه این مطلب مروری بر غذاهای شاد خواهیم داشت.

منظور از غذاهای شادی آور چیست؟

به طور خلاصه می توان غذا هایی را که توسط طبیعت، آفتاب، آب سالم و خاک غنی تغذیه و تامین شده است در دسته غذاهای شادی آور طبقه بندی کرد. تشخیص این غذا ها کار سختی نیست! غذا های شادی آور به راحتی هضم می شوند و از سیستم ما حذف می شوند.

با نگاهی به رابطه بین آنچه می خورید و آنچه در بدن شما اتفاق می افتد، احتمالاً متوجه خواهید شد که گیاهان بهترین پاسخ برای این تعریف هستند. اما فقط بدن شما می تواند آن را تایید کند.

پس کنجکاو باشید! با غذاهایی که بدن شما را شاد می کنند آشنا شوید و از غذاهایی که شما را بدخلق می کنند اجتناب کنید! در ادامه به برخی از این مواد غذایی نشاط آور اشاره می کنیم:

1 - لوبیا سیاه

لوبیا سیاه دارای منیزیم است که هورمون شادی را در مغز افزایش می دهد. البته اگر زیاد مصرف کنید ممکن است احساس نفخ کنید. این غذا های ریز همچنین حاوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند و می توانند مواد مغذی مانند آهن، فیبر، مس، روی و پتاسیم را برای بدن شما فراهم کنند.

2 - ماهی هالیبوت

یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید برای ماهی انجام دهید، ماهی هالیبوت است. این ماهی می تواند به کاهش وزن کمک کند و همچنین پروتئین بالای موجود در این غذا می تواند سروتونین فرد را که هورمون شادی در بدن است افزایش دهد.

3 - نان سبوس دار

وقتی هورمون‌ های شما بالا می‌ رود، مهم نیست که چه هستند، ممکن است هوس خوردن غذا های کربوهیدراتی کنید. کوکی ها به این امر کمک می کنند زیرا کربوهیدرات های پیچیده ای مانند غلات کامل دارند.

و نان نیز بخشی از این دسته است. این مواد می توانند باکتری های مفیدی را که خلق و خوی شما را نیز بهبود می بخشند، افزایش دهند.

4 - چغندر

چغندر دارای بتائین است که می تواند تولید سروتونین در مغز را مدیریت نماید. همچنین می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. چغندر همچنین سرشار از اسید فولیک است که سلامت روانی و عاطفی فرد را کنترل می کند و شانس شادی را افزایش می دهد.

5 - چای بابونه

حالا که هوا رو به سردی است، می توانید به چای روی بیاورید. بهتر است از چای مفید استفاده کنید. چای بابونه یکی از نوشیدنی های گرم می باشد که در طول روز می تواند به شما آرامش دهد و احساس شادی را در شما ایجاد کند و همچنین می تواند کارکرد ذهنی شما را در طول روز بهبود بخشد.

6 - آب تمشک

آب تمشک تیره برای کاهش وزن بسیار مفید است و می تواند سلول های چربی را تا 73 درصد کاهش دهد و به تنهایی خلق و خوی شما را بهبود بخشد، اما تمشک خواص دیگری نیز دارد.

آن ها سرشار از ویتامین C هستند و همچنین می توانند از خستگی مفرط، افسردگی، کاهش انگیزه و سایر احساسات منفی در فرد جلوگیری کنند.

7 - تخم مرغ

تخم مرغ حاوی اسیدهای چرب امگا 3، روی، ویتامین B و D است و به همین دلیل در شادی فرد موثر است و از طرفی می تواند زمان طولانی احساس سیری به شما بدهد و انرژی زیادی را برای شما حفظ کند.

8 - فلفل قرمز

چرا قرمزی همه فلفل ها یکسان نیستند؟ فلفل قرمز به دلیل رنگی که دارد خوشحال کننده است و همچنین منبع غنی از مواد مغذی است که در فلفل های دیگر یافت نمی شود. آنها ویتامین C بسیار بالایی دارند و ویتامین آنها 8 برابر فلفل های دیگر است.

9 - نارگیل

نارگیل حاوی تری گلیسیرید و چربی است که خلق و خوی فرد را تقویت می کند. بررسی ها نشان می دهد که نارگیل را می توان جایگزین یک دسر پرکالری کرد و البته خود نارگیل نیز کم کالری نیست و می توانید از کرم نارگیل در قهوه خود استفاده کنید.

10 - تخمه کدو تنبل

تخمه کدو بسیار خوشمزه است و احساس شادی و نشاط را به انسان منتقل می کند. آن ها یکی از بهترین منابع غذایی هستند و حاوی آمینو اسید هایی هستند که در تولید سروتونین در مغز که هورمون شادی است، بسیار موثر هستند.

11 - شکلات تلخ

شکلات های کاکائویی در مدت کوتاهی به شما احساس گرما و شادی می دهد. کاکائو موجود در آنها می تواند به سرعت تمرکز فرد را بهبود بخشد و همچنین جریان خون به مغز را افزایش می دهد، بنابراین به شما کمک می کند تا احساس انرژی بیشتری داشته باشید.

12 - مارچوبه

مارچوبه یکی از بهترین منابع تریپتوفان است که یک ماده اساسی برای تولید سروتونین، هورمون شادی است. مارچوبه همچنین دارای سطوح بالایی از فولات است که یک ماده مغذی برای مبارزه با افسردگی محسوب می شود.

13 - عسل

عسل حاوی قند طبیعی است که سرشار از خواص مختلف بوده و نیز می تواند مغز شما را سالم نگه داشته و با افسردگی مبارزه کند. عسل همچنین بر قند خون انسان اثر مفیدی دارد و آن را تنظیم می کند.

14 - سیب زمینی

هر زمان که احساس ناراحتی کردید، می توانید مقداری سیب زمینی بخرید. سیب زمینی علاوه بر احساس شادی، حافظه کوتاه مدت شما را به طرز عجیبی بهبود می بخشد. سیب زمینی همچنین حاوی ید است و تیروئید را تنظیم می کند. این ماده مغذی با بیماری افسردگی نیز مبارزه می کند.

15 - گوشت گاو

گوشت گاو حاوی اسید لینولئیک است. این یک چربی شادی آور است که با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند. گوشت گاو حاوی اسید های چرب امگا 3 و سرشار از آهن است و آهن بالا نیز باعث خوشحالی افراد به خصوص خانم ها می شود.

16 - اسفناج

کمبود آهن مسئله ای است که اکثر خانم ها با آن درگیرهستند و انرژی بدن آن ها را کاهش می دهد. کمبود آهن نیز باعث خستگی، ضعف و بی حوصلگی خواهد شد. اگر فکر می کنید رژیم غذایی شما آهن کافی ندارد، روی خوردن اسفناج تمرکز کنید.

اسفناج سرشار از پروبیوتیک است و آهن را در بدن شما تنظیم می کند و در نتیجه خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

17 - ماهی قزل آلا

اگر عاشق ماهی هستید، حتما سالمون بخورید. ماهی سالمون سرشار از اسید های چرب امگا 3 است و می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

18 - موز

موز معمولاً شاخص گلیسمی پایینی دارد و انسولین موجود در آن باعث می شود بدن شما قند کافی و سالم را دریافت کند که یکی از منابع شادی است و همچنین حاوی پتاسیم است که در شادی نیز موثر است.

19 - نخود فرنگی

شاید خیلی از شما نخود فرنگی دوست نداشته باشید، اما نخود فرنگی یخ زده در یخچال در شادی شما بسیار موثر است. افرادی که گیاهخوار هستند از آهن موجود در این ماده و همچنین کسانی که از کم خونی و کمبود آهن رنج می برند بسیار سود می برند.

20 - مرغ

وقتی صحبت از غذا های نشاط آور به میان می آید، حتما باید مرغ را در نظر بگیرید. مرغ منبع غنی از مواد مغذی انرژی زا و تقویت کننده خلق و خو مانند پتاسیم، روی و ویتامین B6 است. و این ماده می تواند اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد و با افسردگی زنان مبارزه کند.

21 - آووکادو

آووکادو طعم و بوی بسیار خوبی دارد و در شادی افراد موثر است. آووکادو سرشار از چربی های اشباع نشده است که حس رضایت را در فرد بیدار می کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان