تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

سام رجبی کیست؟

سام رجبی عضو سابق تیم ملی جودوی ایران بوده که اکنون به عنوان اپوزیسیون جمهوری اسلامی در آمریکا فعالیت می‌کند.

سام رجبی

رویداد۲۴ احسان رجبی معروف به سام رجبی عضو سابق تیم ملی جودوی ایران بوده که بعد از مهاجرت از ایران و پناهندگی به آمریکا، به اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی پیوست. او هماکنون از رضا پهلوی حمایت می‌کند.

زندگینامه سام رجبی

سام رجبی متولد ۱۱ فروردین ۱۳۶۴ در تهران است. او در سال ۱۳۸۸ در مسابقات قهرمانی آسیا موفق شد مدال برنز و مقام سوم را کسب کند. رجبی در این مسابقات توانست عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد و در همان سال بود که تصمیم به ایران نیاید و به آمریکا پناهنده شود. 

دوپینگ سام رجبی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ رامین طباطبایی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به ایسنا گفت: رجبی، اسداللهی و فخرآبادی به ترتیب ۶ ماه و دو سال از حضور در میادین ورزشی محروم شدند. با برگزاری جلسه‌ی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ احسان رجبی، جودوکار به علت استفاده از ماده ممنوعه خاص از ۶ اسفند ۸۸ تا ۶ شهریور ۸۹ به مدت شش ماه از حضور در میادین ورزشی محروم شد. 

سام رجبی اما دوپینگ خود نپذیرفته و گفته برایش پاپوش درست کرده‌اند: «در آخرین روز مسابقات انتخابی تیم ملی من حریف خود را در کمتر از ۱۰ ثانیه ضربه فنی کردم، فردای آن روز تماس گرفتند و گفتند تست دوپینگ مثبت است! شوک بزرگی که ضربه مهلکی برای من بود. از آن موضوع ۱۸ ماه می‌گذرد، ولی من هنوز نتوانستم دلیل آن را بفهمم. گفتند تست دوپینگ من مثبت بوده ولی نگفتند که ماده‌ای که در تست من بوده چیست؟ آن‌ها برایم پاپوش درست کردند و در مصاحبه‌ها نیز از آن به عنوان ماده خاص نام برده شد، ولی هیچگاه نام آن ماده اعلام نشد.‌ای کاش حداقل می‌گفتند با کدام دارو یا ماده دوپینگ کردم. دلم برای تیم ملی و کشورم تنگ شده، ولی کم لطفی آقایان باعث شد تصمیم به مهاجرت بگیرم.»

پیوستن سام رجبی به اپوزیسیون

سام رجبی بعد از مهاجرتش به آمریکا، وارد گعده اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی شد. او در انتخابات ریاست جمهوری واکنش‌های تندی نسبت به کسانی‌که رای می‌دادند، داشت. او با فیلم گرفتن از افرادی که رای می‌دادند یا از نشست‌هایی که به هر شکلی به جمهوری اسلامی مربوط می‌شدند، جنجالی و مشهور شد که مهمترین نمونه آن فیلمبرداری از پرویز پرستویی بود.

سام رجبی کیست

سام رجبی و پرویز پرستویی

اردیبهشت ۱۴۰۱ قرار بود فیلم ایرانی «هزار و یک روز» با پیام صلح در لس‌آنجلس اکران شود. «پرویز پرستویی» و «گوهر خیراندیش» از بازیگران این فیلم، در اکران لس‌آنجلس حضور داشتند. در روز اکران فیلم؛ سام رجبی به همراه افرادی دیگر مقابل سینما تجمع کردند و شعار‌هایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند؛ در این بین سام رجبی چندین بار با دوربین به سمت گوهر خیراندیش و پرویز پرستویی رفت و از آن‌ها خواست که رابطه پرستویی را با «سردار سلیمانی» شفاف کنند. با تکرار این پرسش توسط سام رجبی، درگیری میان او و پرویز پرستویی رخ داد.


بیشتر بخوانید: حامد اسماعیلیون؛ رمان‌نویسی که برانداز شد!


سام رجبی و پژمان درستکار

آذرماه ۱۴۰۱ سام رجبی بار دیگر در رفتار مشابهی، با حضور در هتل محل اقامت تیم ملی کشتی آزاد ایران؛ اینبار به سراغ «پژمان درستکار» رفت. او ضمن فیلمبرداری از این اقدام خود از درستکار می‌خواهد که بگوید چه زمانی صدای مردم می‌شوید؟ نکته جالب این بود که درستکار در پاسخ به سوال رجبی می‌گوید که «اصلا شما کی هستی؟ من نمی‌شناسمت!» فیلم واکنش درستکار به سام رجبی با چهره متعجب که می‌گوید شما را نمی‌شناسم، تبدیل به «میم» در شبکه‌های اجتماعی شد.

بستری شدن سام رجبی در بیمارستان روانی

اسفند ۱۴۰۱ سام رجبی مقابل دوربین نشست و درباره غیبت دو هفته‌ای خود گفت: « از دو هفته پیش، شب‌ها حمله عصبی به من دست می‌داد. به‌خاطر فشار‌های بیش از حد در این مدت. در نهایت در روز چهارشنبه ۸ فوریه حدود ساعت ۲ و ۳ صبح من راهی بیمارستان شدم. ۱۴ روز برای من بستری زدند و ۱۰ روز کامل بدون اینترنت و تلفن بودم.»

در شبکه‌های اجتماعی برخی از کاربران نوشته بودند که بستری شدن رجبی در بیمارستان روانی اجباری و به دلیل اقدامات او بوده است. امیرعلی صفا وکیل و کارشناس حقوقی در گفتگو با ایران‌اکونومیست گفته«پلیس کالیفرنیا واحدی به نام واحد علمیات روانی یا بهداشت روانی دارد. این واحد اختیاراتی قانونی دارد. قانونی مشهور به قانون ۵۱۵۰ دارد. این قانون به واحد سلامت روان پلیس اجازه می‌دهد که از افراد مشکوک تست سلامت روان بگیرد. در صورتی که واحد عملیات روانی تشخیص دهد این افراد اختلال روانی دارند و این اختلال روانی ممکن است به خود فرد و یا دیگران ضربه بزند؛ براساس این قانون  پلیس می‌تواند این افراد را ۷۲ ساعت دستگیر کند.»

صفا می‌گوید: «در این ۷۲ ساعتی که فرد بازداشت می‌شود، متخصصان پزشکی سه شرط را برای دستور بستری اجباری ۱۴ روزه در بیمارستان روانی پیش فرض می‌گیرند. این سه شرط عبارتند از: خطر برای خود، خطر برای دیگران یا ناتوانی شدید. خطر برای دیگران حتما باید مستند به یک حرکت باشد. یعنی صرف داشتن بیماری یا اختلال روانی، موجب بازداشت نمی‌شود. پس از ۷۲ ساعت بازداشت، وقتی تحت بررسی پزشکی روانی قرار می‌گیرد و اگر تشخیص دهند که فرد برای دیگران خطر دارد، دستور بستری‌اش برای ۱۴ روز صادر می‌شود.» برخی افراد هم گفته‌اند سام رجبی در پرونده‌ای به مشکل برخورده و برای اینکه به زندان نرود، کاری کرده که به بیمارستان روانی منتقل شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهاجر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
1
2
چقدر ملت بیچاره اند که یک بیمار ، اپوزیسیون شده.

سام نه سواد کافی دارد، نه سلامت روانی.

اون توهم دشمن بودن ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با یک ورزشکار که حتی یک مدال برنز جهانی و المپیک نداره خودش صحه میذاره بر بیماری ایشون

همون بادیگارد مصی باشه و کمتر سخن بگه موفقیت بیشتری کسب میکنه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان