تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

بهترین درمان خانگی دندان درد

یکی از درمان‌های مؤثری که می‌توانید برای تسکین درد خود انجام دهید، شستشو دادن دهان با آب نمک است. آب نمک یکی از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی به شمار می‌رود و سبب می‌شود، ذرات غذا و باقی‌مانده‌هایی که بین دندان‌های شما وجود دارند، پاک‌سازی شود.

درمان خانگی درد دندان

رویداد۲۴ مریم آیتی: دندان درد یک درد خفیف تا شدید است که در اطراف یا درون دندان‌ها و فک ایجاد می‌شود. این درد ممکن است به دلیل خراب‌شدن دندان یا عفونت لثه به وجود آید. شما باید در ابتدا ریشه درد خود را تشخیص دهید و سپس برای درمان آن اقدامات مناسبی به کار ببرید. روش‌های بسیار مختلفی برای تسکین درد در افراد وجود دارد. مسکن، اسپری و حتی درمان‌های خانگی تا حدودی می‌توانند درد شما را کاهش دهند.

شستشوی دهان با آب‌نمک برای کاهش درد ندان

یکی از درمان‌های مؤثری که می‌توانید برای تسکین درد خود انجام دهید، شستشو دادن دهان با آب نمک است. آب نمک یکی از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی به شمار می‌رود و سبب می‌شود، ذرات غذا و باقی‌مانده‌هایی که بین دندان‌های شما وجود دارند، پاک‌سازی شود. درمان دندان درد به‌وسیله آب نمک موجب می‌شود، التهاب شما کاهش یابد. همچنین در صورتی که زخمی در دهان شما وجود داشته باشد، التیام پیدا کند. 

برای انجام‌دادن این روش کافیست نصف قاشق‌چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و آن را خوب هم بزنید تا نمک‌ها در آب حل شود. سپس آن را به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن 

 پراکسید هیدروژن نیز برای درمان خانگی دندان درد جواب می‌دهد. برای تسکین درد و التهاب ناشی از دندان درد، معمولاً از پراکسید هیدروژن نیز استفاده می‌کنند. این محلول سبب می‌شود، باکتری‌های موجود در دهان شما کشته شوند. از طرفی، پراکسید هیدروژن این قابلیت را دارد که پلاک‌های دندان را کاهش دهد و خونریزی لثه‌های شما را نیز التیام بخشد.

البته باید هنگام تهیه این محلول مطمئن شوید که آن را به‌خوبی رقیق کردید. شما باید پراید هیدروژن ۳ درصد را با مقدار برابر آب میکس کرده و سپس آن را به‌عنوان دهان‌شویه در دهان خود بریزید. هرگز هنگام استفاده از این محلول آن را قورت ندهید. 

کمپرس سرد روی دندان

 یکی از روش‌هایی که برای درمان دندان درد استفاده می‌شود، کمپرس سرد است. البته کمپرس سرد برای درمان همه درد‌ها مفید است. چنانچه دندان شما به دلیل ضربه خوردن آسیب‌دیده است یا هرگونه مشکل دیگری دارد، کمپرس سرد می‌تواند به‌خوبی درد را کاهش دهد. استفاده از این روش درمانی سبب می‌شود، رگ‌های خونی نواحی آسیب‌دیده منقبض شوند. به همین دلیل شدت درد کاهش می‌یابد. از طرفی، سرما نیز می‌تواند التهاب و تورم را تا حدود زیادی کم کند.

جهت انجام این روش کافیست مقداری یخ را در حوله بپیچید، سپس آن را هر ۲۰ دقیقه یک بار روی نواحی آسیب‌دیده قرار دهید. البته این موضوع به میزان درد شما بستگی دارد. می‌توانید آن را هرچند ساعت یکبار نیز انجام دهید.

استفاده از پماد‌های دهانی یا ژل های بی حسی برای دندان درد

در داروخانه‌ها، ژل‌های بی حس کننده بدون نسخه مانند بنزوکائین وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها به منظور کاهش درد خود استفاده کنید.

توجه: از این پماد‌ها و ژل‌های بدون نسخه برای کودکان استفاده نکنید.

این ژل‌ها که معمولا بدون داشتن نسخه پزشک خریداری می‌شود، برای کاهش درد مورد استفاده قرار میگیرند. کافی است کمی از ژل را بر روی دندانی که درد می‌کند، بمالید و اثر معجزه‌آسای آن را پس از چند ساعت ببینید. مواظب باشید ژل را قورت ندهید یا آب دهان و بزاق را بر روی دندانی که ژل زده‌اید، نزنید تا اثرش از بین نرود.

موم و عسل

موم بهترین مسکن دندان درد خانگی است. با حل کردن چند قطره بره موم که شبیه عسل و موم است در آب، یک ماده جادویی پدید می‌آید که برای شستشوی دهان مناسب است. برای نتیجه بهتر می‌توان دو بار در روز این کار را تکرار کنید، حتی اگر دیگر دندان دردی ندارید.

جوش شیرین

این ماده به دلیل ویژگی ضد باکتری و ضد التهاب به کاهش تورم و درد کمک زیادی می‌کند و برای فروکش‌کردن عفونت نافع است. کافی است پنبه خیس را به جوش شیرین آغشته کنید و بر روی ناحیه درد بگذارید. راه دیگر استفاده، حل کردن این ماده در آب ولرم است تا بتوانید از آن به عنوان دهان‌شویه کمک بگیرید. تکرار این کار کمک بیشتری می‌کند.

ادویه مُر

مُر یک قابض است که باکتری‌ها و عفونت را از دهان می‌زداید. این ادویه در بیشتر بازار‌های بین‌المللی مواد غذایی و مغازه‌هایی که خوراکی‌های سالم و طبیعی می‌فروشند موجود می‌باشد. یک قاشق چایخوری پودر مُر را با دو فنجان آب گرم مخلوط کنید با استفاده از این محلول دهانتان را شستشو دهید. برای کسب بهترین نتیجه، این محلول را ۶ بار در روز استفاده کنید.

بالا نگه داشتن سر

همونطور که گفتیم، یکی از علل دندان درد شبانه پمپاژ خون زیاد به سر حین خوابیدن هست. سعی کنید سرتون رو بالا نگه دارید و یا به صورت شیب دار دارز بکشید. با اینکار به کاهش شدت درد کمک زیادی می‌کنید.

درمان درد دندان

خوراکی‌های مناسب برای دندان درد

آنقوزه

انقوزه یا آنغوزه نوعی گیاه دارویی است که به جز خواص درمانی که دارد، به دلیل طعم، بو و مزه آن در آشپزی نیز کاربرد‌های زیادی دارد. ترکیب آنغوزه با اب لیمو می‌توان به تسکین و درمان دندان درد کمک زیادی کند. برای این منظور ادویه آنقوزه را با نصف قاشق چایخوری آب لیمو گرم یا روغن لیمو مخلوط کنید و هر ۲۰ دقیقه یکبار به مدت ۱ ساعت روی دندان آسیب دیده بمالید تا درد از بین برود.

زنجبیل تازه

مقدار کمی از زنجبیل تازه را بشویید و پوست بگیرید. پس از تمیز شدن آن، به آرامی زنجبیل را در اطراف دندانی که درد می‌کند بجوید. با جویدن، آب آن خارج شده و شروع به تسکین درد می‌کند. زنجبیل می‌تواند بین ۱ تا ۲ ساعت به خوبی دندان درد را از بین ببرد.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص درمانی آن شناخته شده است. این ماده ضد التهاب و ضد باکتری است. سعی کنید با مقداری آب، خمیری از پودر زردچوبه درست کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده و یا جایی که درد می‌کشید بمالید. همچنین می‌توان آن را با آب ولرم و مقداری عسل مخلوط کرد و روی دندانی که درد می‌کند قرار داد.

لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C است که برای دندان‌ها عالی است. به سادگی یک تکه از آهک را برش دهید و آن را بین دندان‌های خود نزدیک ناحیه مشکل قرار دهید. آب میوه را خوب بمکید. در صورت لزوم با یک گوه جدید جایگزین کنید.

بره موم 

بَره موم یکی از محصولات یا مواد تولید شده توسط زنبور عسل است که خاصیت درمانی دارد. این محصولا رزینی شبیه به موم است که حالتی تقریبا خمیری و چسپناک دارد و بوی مطبوعی از آن ساطع می‌شود.

گفته می‌شود که بره موم به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند و همچنین می‌تواند برای کاهش درد دندان استفاده شود. برای این منظور یک کپسول بره موم را باز کرده وپودر آن را با مقداری آب گرم مخلوط کنید. از آب به عنوان دهانشویه استفاده کنید تا علاوه بر تسکین دندان درد، به درمان مشکلات لثه نیز به شما کمک کند.

روغن زیتون

اگر روغن زیتون طبیعی دارید، می‌توانید مقداری از آن را به پنبه کوچکی آغشته کنید و آن را روی دندان خود قرار دهید.

پیاز

پیاز یکی از خوراکی‌های بسیار مفید با داشتن خاصیت ضد درد و التهاب و همچنین خاصیت ضد عفونی کننده، می‌باشد. استفاده از پیاز تند می‌تواند سریع‌تر احساس درد را کاهش دهد. تکه‌ای پیاز را روی دندان خود بگذارید.

دارچین و عسل

یک قاشق چای‌خوری دارچین را با ۵ قاشق عسل ترکیب کنید و سپس آن را به شکل مستقیم روی دندان خود بگذارید. (دو الی سه بار در روز)

خیار

خیار دارای خاصیت هموستاتیک بوده که می‌تواند با کاهش خونرسانی در دندان آسیب دیده، سبب کاهش درد آن شود. برای استفاده از آن، خیار را برش بزنید و کمی نمک دریا روی آن بریزید و در نهایت روی دندانی که درد می‌کند، قرار دهید.

اسپند

اثر اسپند نیز در کاهش درد دندان ثابت شده است. اسپند می‌تواند برای درمان خونریزی و التهابات لثه نیز مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از آن:

روش اول: ترکیبی از مقداری از پودر اسپند با حدود دو برابر آب لیمو به دست آورده و آن را گرم نمایید. سپس تکه‌ای پنبه را به آن آغشته کنید و روی دندان خود بگذارید.

روش دوم: مقداری اسپند را گرم نمایید و به طور مستقیم روی دندانی که دچار درد شده است، قرار دهید.

آلوئورا

این ماده با داشتن خاصیت آنتی باکتریالی برای تمیز کردن لثه‌ها و کمتر کردن درد دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از آن، میزانی از ژل آلوئورا را روی دندانی که دچار درد شده است، ماساژ دهید.

دارو‌ها و مسکن قوی درمان دندان درد خانگی

ایبوپروفن

یکی از موثرترین دارو‌هایی که برای کاهش درد دندان وجود دارد، ایبوپروفن می‌باشد. این دارو در بازار دارویی ایران، در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم وجود دارد و در اکثر کشورها، بدون نسخه می‌توان ایبوپروفن را تهیه کرد. فرم ژلاتینی این دارو به نام ژلوفن معروف می‌باشد که جذب گوارشی آن نیز راحت‌تر است.

کتو پروفن، کتورولاک و پیروکسیکام نیز از خانواده این دارو برای درمان دندان درد موجود هستند که کتورولاک دارای فرم تزریقی نیز می‌باشد.

منع مصرف: مشکلات قلبی، خونریزی گوارشی، حساسیت‌های دارویی، انجام جراحی بای پس معده، آسم

دارو‌های ترکیبی ضد درد

در اکثر موارد این دارو‌ها حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می‌باشند. این دارو‌ها معمولا به نام‌های نوافن، مگافن و آسیفن شناخته شده هستند.

آسپرین

در موارد معمول از آسپرین نیز می‌توان به عنوان داروی مسکن استفاده نمود، اما این دارو مسکن قوی نمی‌باشد. آسپرین می‌تواند خاصیت ضدالتهابی خوبی نیز داشته باشد.

توجه: این دارو نباید برای کاهش درد دندان کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.

منع مصرف: خونریزی یا زخم‌های گوارشی

برخی از دارو‌ها اثری بر کاهش درد دندان ندارند، اما بعضی از داروخانه‌ها آن‌ها را به این عنوان به فروش می‌رسانند. این موارد عبارت‌اند از:

آنتی بیوتیک‌ها: این دارو‌ها نمی‌توانند مسکن قوی برای دندان درد محسوب شوند. بعضی از افرادی که دچار دندان درد می‌شوند، خیال می‌کنند که دندانشان دچار عفونت شده و به طور خودسرانه به مصرف دارو‌های آنتی بیوتیک می‌پردازند. اما این افراد باید بدانند آنتی بیوتیک در مواقع تب و تورم موثر است و خاصیت ضددرد به همراه ندارد.

دارو‌های مخدر: این دارو‌ها مانند مخدر‌های صناعی و یا ترامادول‌ها، در بازار ایران به حالت‌های ترکیبی به فروش می‌رسند. اما باید بدانید که عوارض جانبی آن‌ها به قدری زیاد است که به هیچ عنوان برای یک دندان درد تجویز نمی‌شوند.

مفنامیک اسید: این دارو‌ها به عنوان دارو‌های مسکن شناخته شده‌اند، اما با وجود اینکه مفنامیک اسید‌ها از خانواده ایبوپروفن‌ها هستند، اما برای تسکین درد دندان مناسب نبوده و بیشترین کاربرد آن‌ها برای درد‌های میگرنی و یا قائدگی است.

کورتون‌ها: برخی از دارو‌های کورتونی مانند دگزامتازون‌ها و بتامتازون‌ها، بیش از حد در کشور ما مصرف می‌شوند، اما مصرف بی رویه آن‌ها به شدت خطر دارد. به همین دلیل نباید بدون تجویز دندانپزشک مصرف شوند. معمولا اکثر دندانپزشکان این دارو‌ها را برای مراحل اولیه توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه بدانند تاثیر این دارو برای بیمار لازم است.

چای کیسه ای نعنا فلفلی 

چای کیسه‌ای نعنا فلفلی نیز به‌عنوان یک داروی بی‌حس‌کننده به کار می‌رود. شما می‌توانید از این روش درمانی برای تسکین دادن لثه‌های خود استفاده نمایید. افرادی که لثه‌های حساسی دارند، می‌توانند با استفاده از چای کیسه‌ای نعنا فلفلی میزان التهاب را تا حد زیادی کاهش دهند. البته حواستان باشد که پیش از استفاده از چای کیسه‌ای بر روی نواحی آسیب‌دیده، اجازه دهید تا مقداری خنک‌تر شود.

هنگام استفاده چای کیسه‌ای باید دمای ملایمی داشته باشد. چای کیسه‌ای را می‌توانید به روش دیگری نیز روی موضع خود قرار دهید. برای انجام این روش باید آن را چند دقیقه در یخچال نگه دارید و اجازه دهید خنک شود، سپس آن را روی دندان خود بمالید.

سیر

هزاران سال است که اغلب پزشکان سیر را به‌عنوان دارویی که خواص فراوانی دارد و می‌توان آن را برای بهبود درد استفاده کرد، می‌شناسند. سیر در درمان خانگی دندان درد به‌وفور استفاده می‌شود. سیر خواص ضدباکتریایی دارد. به همین دلیل می‌تواند باکتری‌های مضری که در دهان شما وجود دارد را خیلی سریع از بین ببرد. از طرفی این دارو به‌عنوان یک مسکن قوی نیز شناخته می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ اگر قصد دارید برای تسکین دندان درد خود از سیر استفاده کنید، باید یک حبه از آن را له کرده و خمیر کنید. سپس خمیر را روی نواحی دردناک و آسیب‌دیده بمالید. چنانچه مایل باشید، می‌توانید مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. در صورتی که لثه‌های شما دچار عفونت و یا زخم باشند، افزودن نمک سبب سوزش دهان می‌شود. همچنین می‌توانید یک حبه سیر تازه را به‌آرامی بجوید. از سیر می‌توانید برای درمان خانگی دندان درد کودکان نیز استفاده کنید.

عصاره وانیل

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید عصاره وانیل مقداری الکل در خود دارد که کمک زیادی به تسکین درد می‌نماید. همچنین به دلیل وجود خواص آنتی‌اکسیدانی، عصاره وانیل به‌عنوان یک داروی مؤثر و شفابخش شناخته می‌شود. برای استفاده از این ماده باید دقت داشته باشید که وانیل خالص باشد؛ بنابراین آن را از محل معتبری تهیه کنید. عصاره وانیل در درمان خانگی دندان درد استفاده زیادی دارد.

برای استفاده از وانیل باید مقداری از آن را روی یک گلوله پنبه یا انگشت خود بریزید. سپس آن را به‌صورت مستقیم روی نواحی آسیب‌دیده مالش دهید. برای کسب نتیجه موردنظر بهتر است این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.

چای کیسه ای

چاه سیاه دارای ماده‌ای به نام تانین می‌باشد که خواص ضدالتهاب و ضد درد دارد. می‌توانید چای کیسه‌ای را درون مقداری آب قرار دهید تا مرطوب شود. اگر دندان شما به آب سرد حساسیت نشان نمی‌دهد، بهتر است تا از آب یخ استفاده کنید. شما می‌توانید یک و یا دو بار در روز چای کیسه را روی دندان خود بگذارید.

میخک

میخک یکی از دارو‌هایی به شمار می‌رود که از زمان‌های قدیم برای درمان دندان درد مورداستفاده قرار می‌گرفته است. روغن آن می‌تواند به‌صورت مؤثری موضوع درد را بی حس کند و التهاب ناشی از آن را نیز کاهش دهد. میخک ماده اوژنول را درون خود دارد. این ماده به‌عنوان یکی از مواد ضدعفونی‌کننده مطمئن شناخته می‌شود. برای استفاده از این روش در درمان خانگی دندان درد باید روغن میخک را با یک روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا آفتاب‌گردان میکس کنید.

به‌ازای هر ۱۵ قطره روغن میخک به‌اندازه یک قطره روغن حامل بریزید. مقداری از روغن رقیق شده را روی یک پنبه بمالید و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. برای کسب نتیجه دلخواه باید این کار را در طول روز چندین بار انجام دهید. 

روش دیگری که برای استفاده از روغن میخک وجود دارد، این است که یک قطره از آن را به یک لیوان کوچک اضافه نمایید و از آن یک دهان‌شویه بسازید. 

برگ گواوا

یکی از میوه‌هایی که خاصیت ضدالتهابی فراوانی دارد، برگ گواوا است. این گیاه می‌تواند در بهبود زخم‌ها به شما کمک کند. خاصیت ضدمیکروبی برگ گواوا سبب می‌شود، آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود در دهان از بین بروند. روش استفاده از آن نیز به این صورت است که برگ‌های گیاه را بجوید. همچنین می‌توانید آن را له کرده و به آب جوش اضافه کنید و یک دهان‌شویه بسازید.

علف گندم

برای درمان خانگی دندان درد می‌توانید از علف گندم نیز استفاده کنید. از خواص درمانی بی‌شمار سبزه گندم می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و ضد آب بودن آن اشاره نمود. این گیاه مواد مغذی بسیار زیادی در خود دارد. از آنجایی که کلروفیل موجود در سبزه بسیار زیاد است، می‌تواند با باکتری‌های موجود در دهان مبارزه کند. این ماده را هم می‌توانید به‌صورت نوشیدنی استفاده کنید و هم با آن یک دهان‌شویه تهیه کرده و سپس دهان خود را شستشو دهید.

آویشن

از آویشن به‌عنوان گیاهی یاد می‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی بسیار قوی دارد. به همین دلیل می‌تواند در درمان دندان درد مؤثر واقع شود. همچنین این گیاه می‌تواند به مبارزه با باکتری‌هایی بپردازد که سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. جهت استفاده از این گیاه باید اسانس آن را با روغن حامل ترکیب کنید و سپس آن را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید. روش دیگر تهیه این محصول این است که روغن آویشن گرفته شده را در یک لیوان آب بریزید و آن را قرقره کنید.

گیاه دندان درد

گیاه دندان درد با نام گیاه گلدار نیز شناخته می‌شود. این گیاه در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری می‌روید. البته برای درمان خانگی دندان درد همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند. ترکیب فعال موجود در این ماده، یعنی اسپیلانتون خاصیت ضدالتهابی دارد. در هنگام جویدن این ماده احساس بی‌حسی در شما به وجود می‌آید. از این گیاه به‌عنوان یکی از گیاهان بی‌خطر شناخته می‌شود، اما اگر در هر یک از شرایط زیر قرار دارید، نباید از آن استفاده کنید:

• حساسیت شدید نسبت به گیاهان
• مصرف الکل
• استفاده از دیورتیک‌ها
• ابتلا به سرطان پروستات
• دوران بارداری

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان