تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

از عوارض بوتاکس چه می‌دانید؟

حتما درباره بوتاکس و کاربرد آن شنیده‌اید و یا شاید خودتان و یا اطرافیان نزدیکتان از آن استفاده کرده باشد اما باید بدانید بوتاکس به جز کاربرد زیبایی دارای کاربردهای درمانی هم نیز است و البته عوارضی هم دارد.

از عوارض بوتاکس چه می‌دانید؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: حتما درباره بوتاکس و کاربرد آن شنیده‌اید و یا شاید خودتان و یا اطرافیان نزدیکتان از آن استفاده کرده باشد، اما باید بدانید بوتاکس به جز کاربرد زیبایی دارای کاربرد‌های درمانی هم نیز است و البته عوارضی هم دارد.
امروزه شاید کم‌تر کسی باشد که از بوتاکس استفاده نکرده باشد و یا چیزی درباره آن نشنیده باشد. بسیاری تنها گمان می‌کنند تنها کاربرد بوتاکس مصرف زیباییست، اما باید بدانید بوتاکس کاربرد‌های درمانی متفاوتی دارد و تنها یکی از جنبه‌های آن برای زیبایی و از بین‌بردن چروک‌های صورت است.

اما آیا بوتاکس به‌راستی خوب است؟ درباره عوارض آن تاکنون چیزی شنیده‌اید؟ آیا بوتاکس برای پوست و صورت سودمندی‌ها و فوایدی هم دارد؟ آیا افتادگی پوست یکی از عوارض بوتاکس است؟

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که می‌دانید تزریق بوتاکس یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی ایمن، غیر تهاجمی و سرپایی است که در رفع چین و چروک‌های پیشانی، خط اخم و لبخند، چروک دور چشم موثر است.

بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم است. این سم را باکتری به نام کلستریدیوم تولید می‌کند. جالب است بدانید سم بوتولینوم را در کنسرو برای ماندگاری بیش‌تر آن به کار می‌برند. طی فرآیند‌های آزمایشگاهی این سم را بسیار رقیق می‌کنند تا ضرری برای انسان نداشته باشد. تزریق این سم به زیر پوست سبب فلجی موقت عضلات آن بخش از بدن شده و منجر به رفع چین و چروک در آن ناحیه می‌شود.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس ضمن کاربرد‌های درمانی برای افراد مبتلا به فلج مغزی یکی از روش‌های کم‌تهاجمی و موثر برای جوانسازی پوست و رفع خطوط صورت و گردن است. حدود ۵۰ سال است که در علم پزشکی از بوتاکس و سم بوتولونیوم برای درمان اختلالات مختلف استفاده می‌شود و در ۱۵ سال اخیر، کاربرد‌های زیبایی هم به استفاده‌های بوتاکس اضافه شده‌اند. پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده بر روی بوتاکس نشان می‌دهند که این روش بسیار ایمن و کم عارضه است. با این حال تمامی روش‌های درمانی و زیباسازی عوارض محتملی دارند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی عوارض بوتاکس بپردازیم.

عوارض بوتاکس

عوارض بوتاکس چیست؟

در کل تزریق بوتاکس عوارض بسیار کمی دارد و بیش‌تر این عوارض ممکن است به دلیل ناآشنایی شخص تزریق کننده بوتاکس و تزریق این ماده ازسوی افراد غیر متخصص ایجاد شود بنابراین نخستین و مهم‌ترین توصیه ما به شما انجام تزریق بوتاکس در کلینیک‌های معتبر پوست و مو و مطب پزشک متخصص است.

عوارض عمومی بوتاکس

تزریق بوتاکس در بخش‌های مختلف بدن مانند صورت (پیشانی، دورچشم، دور بینی و دهان یا زیر بغل و...) انجام می‌شود. اما اگر تزریق بوتاکس به درستی انجام نگیرد چه عوارض احتمالی خواهد داشت؟

قرمزی و تورم

یکی از طبیعی‌ترین واکنش بدن به هرگونه روش درمانی قرمزی و تورم است و بوتاکس هم از این قاعده مستثنا نیست. هنگامی‌که بوتاکس تزریق می‌کنید معمولا دچار قرمزی و تورم روی نقطه تزریق خواهید شد که کم و یا متوسط است و در عرض چند ساعت از بین می‌رود و نیازی هم به درمان ندارند. شدت قرمزی و ادم به میزان بوتاکس تزریق شده و همچنین ضخامت سوزن تزریق بستگی دارد. پیشگیری از این عوارض تا حد زیادی به تجربه‌ی پزشک وابسته است.

استفاده از سوزن‌های باکیفیت، تزریق آهسته و مقادیر کم بوتاکس و همچنین استفاده از کمپرس سرد پس از اتمام تزریق، از جمله مواردی هستند که می‌توانند از شدت قرمزی و تورم بکاهند.

درد

میزان درد در طی تزریق بوتاکس به آستانه‌ی تحمل درد شما بستگی دارد. معمولاً بیشتر مراجعین به خوبی درد ناشی از تزریق را تحمل می‌کنند. برای کاهش درد می‌توانید پس از مشورت با پزشک، حدود ۱ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک، استامینوفن مصرف کنید. در برخی موارد قبل از درمان، از کرم‌های بی‌حسی موضعی یا کمپرس سرد استفاده می‌شود تا درد محل تزریق کاهش یابد. درد ممکن تا ۳۰ دقیقه بعد از اتمام تزریق هم کمی باعث رنجش شما شود.


بیشتر بخوانید: آیا شما هم آلرژی فصلی دارید؟


سردرد و تهوع

یکی از رایج‌ترین عوارض بوتاکس سردرد و تهوع هستند. این دو عارضه در ۲ تا ۱۵ درصد از مراجعین دیده می‌شوند. البته سردرد و تهوع معمولاً کم بوده و بیش‌تر برای کسانی رخ می‌دهد که برای بار نخست بوتاکس تزریق می‌کنند.

ماندگاری این عوارض بین چند ساعت تا حداکثر سه چهار روز متغیر است. بطور خلاصه عواملی مانند آسیب‌های ایجاد شده در محل تزریق، استرس و سابقه‌ی سردرد‌های میگرنی در ایجاد آن‌ها موثرند. برای درمان سردرد، مصرف دارو‌های مسکن یا قرص‌های ضد میگرن معمولی کفایت می‌کند

عوارض بوتاکس

کبودی

کبودی به دلیل سوراخ شدن عروق خونی موجود در محل تزریق رخ می‌دهد. این رخداد معمولاً ناشی از این است که محل عروق خونی، پیش از تزریق بوتاکس به خوبی شناسایی نشده‌اند. توجه داشته باشید که پزشکان غیرمتخصص و افراد غیر پزشک با آناتومی صورت و گردن آشنایی کافی ندارند. به همین علت ممکن است در طی فرآیند تزریق به عروق خونی آسیب بزنند. کبودی بیشتر زمانی مشاهده می‌شود که پزشک مهارت و تجربه‌ی کافی در تزریق بوتاکس نداشته باشد.

برای پیش‌گیری از این عارضه، باید از مصرف آسپیرین و دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ژلوفن) تا دست‌کم ۷ روز پیش از تزریق خودداری کنید. استفاده از کرم‌های ویتامین K یا کرم‌هایی که حاوی عصاره‌ی گیاه ارنیکا هستند، در رفع کبودی موثرند.

پیش‌گیری از کبودی پوست

برای این‌که بتوانید از کبودی پوستتان پس از زدن بوتاکس جلوگیری کنید می‌توانید این کار‌ها را انجام دهید.

هنگام تزریق بوتاکس باید در حالت نشسته قرار داشته باشید.

عروق خونی باید پیش از تزریق شناسایی شوند؛ به ویژه در مورد نواحی اطراف چشم و سایر بخش‌های مستعد.

پزشک با فشار دادن انگشت خود بر محل تزریق (بدون ماساژ دادن) می‌تواند احتمال کبودی را کاهش دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان