تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

تقسیم وظایف در زندگی مشترک

زندگی مشترک زیباست اگر آن را به‌راستی مشترک بدانیم و در آن تقسیم وظایف را درنظر بگیریم و رعایت کنیم.

تقسیم وظایف در زندگی مشترک

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: زندگی مشترک زیباست اگر آن را به‌راستی مشترک بدانیم و در آن تقسیم وظایف را درنظر بگیریم و رعایت کنیم.

در دنیای امروز معمولا زن و مرد هر دو باهم کار می‌کنند بنابراین این‌گونه نیست که بگوییم تمام کار‌های خانه را زنان باید انجام دهند و مردان سهمی در آن ندارند اگر این‌گونه باشد زنان به مرور افسرده و از زندگی خسته می‌شوند و شادابی گذشته خود را از دست می‌دهند.

هنگامی‌که زن و مرد تصمیم می‌گیرند با هم زندگی کنند هر دو در زندگی مشترکی که با هم درست می‌کنند مسئولیت‌هایی دارند این‌گونه نیست که یکی تمام بار زندگی و کار‌های آن را به دوش کشد و دیگر به هر بهانه از زیربار آن شانه خالی کند.
این موضوع به‌ویژه در کشور ما زیاد دیده می‌شود که زن و مرد هر دو کار می‌کنند، اما مرد‌ها پس از پایان کار و رسیدن به خانه به خود حق نی‌دهند بنشینند و استراحت کنند، اما زنان تازه پس از رسیدن به خانه باید به کار‌های خانه و اگر بچه‌ای باشد کار‌های او رسیدگی کنند و این موضوع زن را به شدت خسته و آزرده می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ پژوهش‌ها نشان می‌دهند اگر یکی از زوجین در زندگی مسئولیت پذیر نباشد و وظایف مربوط به خود را انجام ندهد، همسرش را به سمت فرسودگی روانی و ذهنی یا خستگی بیش از اندازه پیش می‌برد. همان‌گونه‌که اشاره کردیم زندگی مشترک باید همه چیزش مشترک باشد و این‌گونه نیست که تنها یک واژه باشد.

در زندگی مشترک خوشی و ناخوشی و خوبی و بدی همه با هم است و برای هر دو تن نه فقط برای زن یا مرد.

در گذشته وظایف زن و شوهر به صورت جنسیتی تفکیک می‌شد و مردان کار‌های بیرون از خانه را انجام میدادند و زنان کار‌هایی داخل خانه را و تقسیم وظایف معنای خاصی نداشت، ولی امروزه با گسترش حضور زنان در اجتماع در صورتی که خانواده‌ها به مسئله تقسیم وظایف نگاه سنتی داشته باشند و مردان توقع داشته باشند همسرشان افزون‌بر انجام کار‌های بیرون از خانه تمام وظایف خانه داری و بچه داری را به تنهایی به دوش بکشد با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد. در اندیشه سنتی کار خانه تنها وظیفه زن است و در خارج از خانه کارکردن و درآوردن پول ظیفه مرد.

شوربختانه این اندیشه هم‌چنان در افراد زیادی وجود دارد که زندگی را به تلخی می‌گرایاند دراقع اگربخواهیم در زندگی مشترک وظیفه را سرلوحه قرار دهیم و به جای خوبی و دوشت‌داشتن و انجام کار بر سر عشق برحسب وظیفه کار کنیم زندگی پر از آرامشی در انتظارمان نخواهد بود.

بهتر است پیش از این‌که زیریک سقف بروید و زندگی مشترکتان را آغاز کنید با همسرتان در مورد این مسائل به توافق برسید.

مردان باید خانه داری بدانند

زندگی در خوابگاه دانشجویی، داشتن خانه مستقل یا سربازی می‌تواند به مردان کمک کند تا اندازه‌ای از مسئولیت‌های خانه داری آگاه شوند. البته نقش مادران در این میان بسیار اهمیت دارد.

بزرگ‌ترین اشتباه مردان این است که کار خانه را وظیفه زن می‌دانند و از کار خانه فراری‌اند که علت اصلی آن تربیت خانوادگی و ایجاد تفکیک وظایف مادر بین دختر و پسر است. مادران باید گاهی از دختر خرید کردن و از پسر شستن ظروف یا کار‌های خانه را بخواهند تا فرزندانشان در این زمینه با تبعیض جنسیتی رشد نکنند. ازسویی کار خانه چیزی نیست که مرد‌ها به آسانی نتوانند آن را بیاموزند بنابراین در خانه پدر و مادر خود با شستن ظرف و هر کاری که وجود دارد می‌توانند آمادگی لازم برای کمک به همسر آینده خود را پیدا کنند و این‌گونه صمیمیت بیش‌تری میان خود و همسرشان به‌وجود آورند.

تقسیم وظایف در زندگی مشترک

به همسرتان احساس ارزش‌مندی دهید

شاید تصور کنید که کار خانه وظیفه یک زن خانه دار است، ولی اشتباه می‌کنید. بر اساس منطق زمانی که مرد ۸ ساعت بیرون از منزل کار می‌کند و تامین هزینه‌های زندگی بر دوش اوست به همان اندازه و شاید هم بیشتر همسرش در خانه کار می‌کند و هزینه‌های زیادی از این راه صرفه‌جویی می‌شود. از جمله نظافت خانه، شستن ظروف، پخت و پز، نگهداری از بچه‌ها و ... که تقریبا یک کار ۲۴ ساعته بدون مرخصی، حقوق و پاداش است.

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در رابطه زن و شوهری این است که به دلیل مهری که ب هم می‌کنند هاز یک‌دیگر سپاس‌گزاری کنند. مردان و زنان نیاز دارند که زحمات و کارهایشان دیده شود به این ترتیب مرد از تلاش بیرو از خانه رضایت پیدا می‌کند و زن خانه دار از کارش در منزل لذت می‌برد و هر دو تن برای پیشرفت زندگی و رابطه شان تلاش می‌کنند.

هنگامی‌که زن و شوهر احساس خوبی در مورد کارهایشان داشته باشند، اعتماد به نفس و حس ارزشم‌ندیشان افزایش پیدا کرده و ارتباط بهتری با همسرشان خواهند داشت.

زن و شوهر باید به هم کمک کنند

به گزارش رویداد۲۴ هنگامی‌که زن هم در بیرون از خانه کار می‌کند و در تامین هزینه‌های مالی به همسرش کمک می‌کند مرد هم باید در کار‌های خانه کمک کند.

ازدواج باید براساس مشارکت و همدلی و صمیمیت باشد و اگر قرار باشد زن و شوهر در انجام امور زندگی حد و مرز‌های دقیق مشخص کند باید صمیمیت و رسیدن به آن را فراموش کنند.

زن و شوهر باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سختی کار‌ها بر دوش یکی از آن‌ها سنگینی نکند و همراهی همسرشان را در همه امور زندگی به روشنی ببینند.

اگر یکی از زوجین احساس کند تمام کار‌های خانه بر دوش اوست و او در بیش‌تر کار‌های خانه تنها و بار همه چیز بردوش اوست احساس بی‌ارزش‌بودن در او بیش‌ازپیش شکل می‌گیرد و کم‌کم در نهادش خشمی فروخورده به‌وجود می‌آید که زندگی مشترک را با خطر روبه‌رو می‌کند.

اگر زنی هستید که همیشه کار‌های خانه را انجام می‌دهید هفته‌ای یک روز به خودتان استراحت بدهید و همه کار‌ها را به شوهرتان بسپارید بدون این که خودتان را در خرابکاری هایش دخیل کنید مسلما ممکن است شوهرتان کار‌ها را به سرعت و تمیزی شما انجام ندهد، اما به مرور بهتر خواهد شد.

تقسیم وظایف در زندگی مشترک

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

زن و شوهر باید بپذیرند که کار‌های منزل برای هر دو آن‌ها است و فهرستی از کار‌های منزل تهیه کنند سپس هر کدام کاری را که بیش‌تر نسبت به آن تمایل دارند یا در انجام آن کار بهتر هستند را مشخص کنند.

برای‌نمونه ممکن است مردی آشپزی را دوست نداشته باشد، ولی استاد پختن کباب و جوجه باشد یا به کار با باربیکیو علاقه داشته باشد در این صورت می‌توانید روز‌های جمعه یا تعطیلات از دستپخت آقا لذت ببرید و سایر روز‌ها خانم آشپزی کند و یا وارونه آن یا اگر مردی شستن ظرف را دوست ندارد یا به درستی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، خانم این وظیفه را بر عهده می‌گیرد. یا اگر زنی شستن حمام و سرویس بهداشتی برایش سخت است می‌تواند این وظیفه را به شوهرش بسپارد. در مورد کار‌های باقیمانده هم بر اساس رعایت انصاف و رفاقتی به توافق برسید.

برای انجام وظایف خانه داری بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

• سر قول و قرارتان بمانید و در صورت سستی همسرتان با احترام از او بخواهید وظایفش را انجام دهد.

• از کار همسر و فرزندتان ایراد نگیرید و در کارش دخالت نکنید و اجازه دهید وظیفه اش را انجام دهد، ولی اگر از اشتباه بودن کارش مطمئن بودید به او کمک کنید تا کارش را با موفقیت به پایان برساند.

• به دلیل تنبلی یا ترس از نتوانستن از زیر وظایف در نروید همه می‌توانند هر کاری را به مرور به خوبی یاد بگیرند و انجام دهند.


بیشتر بخوانید:  برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم؟


۵ ترفند موثر برای تقسیم وظایف خانه

با شریک زندگیتان صحبت کنید: گفت‌وگوی روشن و صریح درباره تقسیم کار، روش خوبی برای شروع تغییرات است. هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. این صحبت‌ها در حالت ایده آل باید قبل از تصمیم برای فرزندآوری انجام شود و در این موارد توافق کید.

فهرست تهیه کنید: شاید نوشتن فهرست وظایف خانه برایتان مهم نباشد، اما اگر می‌خواهید هر کسی نقشش را به درستی ایفا کند باید یک فهرست مرتب داشته باشید تا زمان انجام کار‌ها و شخصی که قرار است آن کار را انجام دهد مشخص باشند و این لیست را در آخر هر ماه یا آخر هر هفته مورد بازبینی و اصلاح قرار دهید.

زمان انجام وظایف را بر اساس خواسته فرد و به گونه‌ای که برایش راحت‌تر باشد تنظیم کنید. مثلا اگر همسرتان بعد از ورود به منزل تا یک ساعت استراحت میکند نمیتوانید اصرار کنید که بلافاصله بعد از ورود به منزل دوباره برای خرید به بیرون برود.

تقسیم وظایف در زندگی مشترک

برای پیش‌گیری از بروز اختلافات زناشویی هنگام تقسیم وظایف باید فهرست تهیه شده و زمان انجام آن‌ها را بر اساس ویژگی‌ها و خواسته‌های طرفین تنظیم کنید.

برون سپاری کار‌ها: اگر زن و شوهر هر دو شاغلند می‌توانند برای کاهش کار‌های خانه از برون سپاری برخی از کار‌ها استفاده کنند. برای‌نمونه اگر بودجه تان اجازه میدهد هفته‌ای یک بار نظافت‌چی استخدام کنید یا فرزندتان را برای مدتی کوتاه به یکی از اعضای خانواده بسپارید. یا برای رساندن بچه به کلاس با همسایه هماهنگ کنید و نوبتی بچه‌ها را به کلاسشان ببرید یا حتی هفته‌ای یک شب از بچه‌های هم مراقبت کنید.

کنترل و محدود سازی را کنار بگذارید: اگر به بهانه این که همسرتان کارش را به درستی انجام نمی‌دهد انجام برخی از کار‌های را برای او محدود کرده‌اید، دست از این کار بردارید. برای نمونه اگر نمی‌گذارید شوهرتان به ماشین لباس‌شویی دست بزند یا اجازه نمی‌دهید لباس تن بچه‌ها کند، کاملا در اشتباهید و صرفا کار شما باعث افزایش فشار کاری و روانی روی خودتان خواهد شد.

اولویت‌هایتان را مشخص کند: اگر اولویت‌های مهم زندگی را برای همسرتان توضیح ندهید، نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید که باب میل شما رفتار کند و تغییرات مثبتی داشته باشد مثلا اگر از بی نظمی و بی مسئولیتی همسرتان ناراحتید به جای این که روی تغییر شخصیتش تمرکز کنید، اولویت‌ها و خواسته‌هایتان را به صورت گام به گام به او گوشزد کنید تا احتمال اجرایی شدنشان افزایش پیدا کند و به مرور تغییرات پایداری به‌وجود آید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان