تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۲

عوامل اثرگذار بر قیمت سهام در بورس

پیش بینی بازار بورس ایران، تا حدودی شبیه به پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ است؛ چرا که عوامل اقتصادی، مسائل سیاسی و اخبار داخلی کشور می‌توانند تاثیرات بسیار سرنوشت‌سازی روی تغییرات قیمتی سهام بگذارند.

عوامل اثرگذار بر قیمت سهام در بورس

رویداد۲۴ والکس نوشت: به یاد داشته باشید که عرضه و تقاضا تنها دلیل نوسانات قیمت سهام در بازار بورس نیستند. آن‌ها می‌توانند در کنار سایر عوامل باعث افزایش یا کاهش قیمت در بورس ایران شوند.

در حالت کلی، بعضی از اتفاقات ناگهانی می‌توانن باعث جهش یا سقوط وحشتناک قیمت سهام در بازار بورس شوند که عبارت‌اند از:

تایید اختراع یک محصول یا ارائه خدمات جدید و امیدوارکننده

ارائه یک توسعه بین‌المللی در شرکت مورد نظر

مرگ ناگهانی مدیر عاملان

از دست دادن بخش قابل توجهی از مشتریان اصلی 


بیشتر بخوانید: مزیت‌های مهم معاملات طلا در بورس


با این اوصاف، ۶ عامل اصلی که باعث تغییرات قیمتی در بازار بورس می‌شوند، عبارت‌اند از:

فعالیت شرکت: مثلاً اگر شرکت خودرو سازی سایپا با نماد «خساپا»، اطلاعات مالی محکمی را برای سه ماهه سوم سال گزارش کند، سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتری سهام آن را می‌خرند. برعکس، اگر اخبار بدی در مورد عملکرد سه ماهه سوم خساپا منتشر شود، سرمایه‌گذار اعتمادش را از دست می‌دهد و ممکن است که بخشی یا تمام سهام خود را از خارج کند.

وضعیت اقتصادی: درست شبیه به پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲، شرایط اقتصادی کشور هم می‌تواند روی بازار بورس تاثیر بگذارد. مثلاً اگر وزارت کار، آماری در مورد نرخ بیکاری و اعداد ناامیدکننده در مورد رشد شغلی منتشر کند، ممکن است بعضی از سرمایه‌گذاران تحت تاثیر قرار بگیرند و سهام خود را بفروشند. این حرکت باعث کاهش قیمت سهام مورد نظر و افت کلی قیمت در بازار بورس می‌شود.

تورم: باعث کاهش بهای تمام‌شده کالاها، خدمات و قدرت خرید مصرف‌کنندگان می‌شود. اگر نرخ تورم در حال افزایش باشد، ممکن است باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شود و آن‌ها بخشی از سهامشان را بفروشند.

نرخ بهره: یکی از عواملی محسوب می‌شود که در شاخص‌های پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ دیده نشد و مختص بازار بورس است. نرخ بهره، نقشی مهم در هزینه‌های مربوط به وام گرفتن شرکت‌ها دارد. اگر نرخ بهره بالا باشد، باعث افزایش هزینه‌های استقراض یا وام‌گیری شرکت‌ها می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث آسیب شرکت‌ها و کاهش قیمت سهام شود.

مخارج مصرف‌کنندگان (Consumer spending): طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط کنگره آمریکا، مخارج مصرف‌کنندگان از جمله محرک‌های اصلی رشد اقتصادی کوتاه‌مدت در یک کشور است. به‌همین ترتیب، این مسئله می‌تواند روی فروش، درآمد و قیمت سهام شرکت‌ها موثر واقع شود.

تغییرات جهانی: دنیای بورس از این لحاظ هم با طلا اشتراکاتی دارد. خطرات ژئوپلیتیک (مثل جنگ، بمباران و درگیری‌های داخلی) می‌تواند در کشور‌های مختلف و بازار سهام آن‌ها باعث ناآرامی شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان