تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲

با وجود افت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، نکات امیدوارکننده‌ای در دادوستد‌های دومین روز معاملاتی هفته وجود داشت. سیگنال کف‌سازی معتبر شاخص کل سیگنالی است که تالار شیشه‌ای این روز‌ها با رفتار خود سعی در رساندن آن به اهالی بازار سرمایه دارد.

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته پایانی تابستان امسال، ساعت آغازین معاملات را با قدرت تقاضای بهتری نسبت به روز یکشنبه پشت سر گذاشت. با این حال خیلی زود، الگوی تکراری هفته گذشته یعنی کاهش تدریجی تقاضا با گذر زمان پیاده شد و شاخص را به محدوده‌های منفی دامنه نوسان کشاند.

نقطه بازگشت بورس از روند نزولی فرسایشی خود، با شایعات فرموله شدن نرخ خوراک آغاز شد. با تایید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها رسمی شد و در ادامه، پمپاژ خبر مثبت افزایش نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، سنتیمنت بازار را مثبت کرد. با این حال بازار وارد فاز درجا زدن شده است و در این مقطع ورود محرکی جدید برای شارژ معاملات ضروری است.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان دومین روز معاملاتی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.11 درصدی، معادل دو هزار و 300 واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و 133 هزار واحدی کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان سهم‌های کوچک و متوسط است، عملکرد مطلوب‌تری را به ثبت رساند و  با افزایش 0.11 درصدی به ارتفاع 723 هزار واحدی رسید. واگرایی دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد جریان پول به سمت سهام متوسط و کوچکتر بازار سهام می‌رفته است.


بیشتربخوانید: منتظر سقف‌شکنی تاریخی بورس باشید


بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

روز یکشنبه، افزایش ارزش و حجم معاملات، دل سهامداران را گرم کرده بود. در جریان دادوستد‌های روز دوشنبه نیز، اگرچه افت اندکی نسبت به معاملات یکشنبه در شاخص‌های ارزیابی ارزش و حجم معاملات اتفاق افتاد، با این حال همچنان ارزش معاملات در کریدور چهار هزار و 643 میلیاردی باقی ماند. کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز معاملاتی هفته را 8.2 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز  یکشنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دوشنبه، خبر از خروج 437 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. خروج پول حقیقی‌ها طی روزهای معاملاتی اخیر، متوقف شده است که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش امیدواری نسبت به بورس تهران به شمار آید.

پیش بینی بورس سه شنبه

روز بی‌رمق بازار سرمایه به سهامداران نشان داد شاید بازار هنوز آمادگی کامل جهت استارت موج بعدی صعود را ندارد. با این حال، نیمه پر لیوان این است که بازار، منفی سنگین نمی‌خورد. از هفته گذشته تا کنون دلایل کافی از جمله افت قیمت دلار پس از اخبار توافق که از فضای دیپلماتیک کشور مخابره می‌شد، وجود داشته است؛ با این حال بازار ریزش شدیدی را تجربه نکرده است. این موضوع می‌تواند سیگنال کف‌سازی معتبر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را به اهالی بازار سهام بدهد.

با نزدیک شدن به پایان 6 ماهه ابتدایی سال، بازار منتظر انتشار گزارش‌های 6 ماهه است. با رشد سودآوری شرکت‌ها، گزارش‌های 6 ماهه می‌تواند به‌عنوان محرک مهمی برای بازار به شمار آید. کارشناسان معتقدند پس از پشت سر گذاشتن تابستانی سخت برای بازار سهام، روند بازار در سه ماهه سوم سال مثبت باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان