تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲

شرط رشد بورس از آغاز پاییز

امید‌ها برای رشد شاخص بورس در حالی بالا گرفته که به گفته «حسن حسین نیا» کارشناس بازار سرمایه، بازار از نظر بنیادی شرایط لازم برای شکل‌گیری یک رشد خوب را دارد، ولی زمان آن در گروی اعتماد فعالان بازار سرمایه خواهد بود.

شرط رشد بورس از آغاز پاییز

رویداد۲۴ بررسی بازار سرمایه نشان می‌دهد که این بازار از هفته گذشته روند مثبتی را طی کرده و امیدواری به تداوم رشد را در میان سهامداران خود زنده کرده است.  «حسن حسین‌نیا» کارشناس بورس در گفتگو با اقتصاد ۲۴ نیز وضعیت این بازار را اینگونه شرح می‌دهد: با توجه به اینکه روز‌های اخر شهریور را سپری می‌کنیم و این زمان برابر با پایان سال ملی حقوقی‌هاست، شاهد تحرکات بیشتر آن‌ها هستیم و در نتیجه هنوز نمی‌توان گفت روند با ثباتی در بازار داریم یا خیر. انتظار می‌رود که بعد پایان شهریور شاهد روند خوبی در بازار باشیم. هرچند که طی روزهای گذشته اگرچه تحرکات خوبی در بازار دیده  شد، اما ارزش معاملات در حدی نبود که روند خوب و پرقدرتی شکل گرفته باشد.

فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت؟

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که در هفته‌های گذشته به یکی از چالش‌های بازار سرمایه بدل شده، موضوعی است که به  عقیده «حسن حسین‌نیا» فرموله شدن آن اگرچه در بلند مدت به نفع بازار خواهد بود، ولی در کوتاه مدت برای برخی صنایع به خصوص صنایعی که تولید متانول دارند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد چرا که عملا حاشیه سود آن‌ها را تهدید می‌کند.  

به گفته او در عین حال این محدود کردن حاشیه سود با توجه به هزینه‌های جانبی شرکت‌های پتروشیمی در زمینه اورهال و طرح‌های توسعه و ... می‌تواند برایشان هزینه‌های زیادی داشته باشد و عملا احتمال به زیان نشستن شرکت‌های زیادی وجود دارد.

حسین نیا در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ با تاکید بر تاثیر مثبت نرخ خوراک برای شرکت‌های متانول‌ساز افزود: «با توجه به اینکه در سال‌های گذشته نرخ خوراک در محدوده کامل‌تری به خصوص برای شرکت‌های متانول ساز لحاظ می‌شد، مزیت رقابتی خوبی را نیز موجب شده بود و حاشیه سود خوبی را برای آن‌ها به همراه داشت که حتی باعث تقسیم سود‌های بازار و رشد قیمتی این نماد‌ها شده بود.»

موضوعی که به عقیده او احتمالا در سال‌های آینده قابل تصور نخواهد بود، اما این موضوع برای برخی صنایع دیگر صرفا شکلی از کاهش حاشیه سود را به دنبال خواهد داشت، چون عامل جبران کننده نسبی یعنی افزایش نرخ تسهیل ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها می‌تواند تا حدودی این مسئله را جبران کند؛ و درعین حال این شرکت‌ها با به روز شدن شرایط قیمت جهانی گاز دوباره می‌توانند به دوره اوج خود برسند، ولی برای متانول‌ساز‌ها و اوره‌ساز‌ها این مسئله سخت خواهد بود.


بیشتربخوانید: نفوذ رکود به عمق بازار سرمایه


پیش بینی بازار سرمایه با آغاز پاییز

به گفته حسین نیا احتمالا ظرف دو روز چنانچه ارزش معاملات  رشد خوبی داشته باشد، می‌توانیم روند خوبی را از ابتدای مهرماه شاهد باشیم، ولی اگر شرایط مربوط به آخر سال مالی بعضی شرکت‌های سرمایه و صندوق‌های سرمایه گذاری که به صورت سالیانه و سنتی باعث نوسانات بازار سرمایه می‌شوند، وجود داشته باشد می‌توان با چند روز تاخیر شکل‌گیری یک روند خوب را انتظار داشت چرا که بازار از نظر بنیادی شرایط لازم برای شکل‌گیری یک رشد خوب را دارد، ولی زمان آن در گروی اعتماد فعالان بازار سرمایه خواهد بود.

این فعال بازار سرمایه در پایان رشد ارزش معاملات را با شکل‌گیری مجدد خرید از طرف حقوقی‌ها با حجم بیشتر که حقیقی‌ها در ادامه به این روند خواهند پیوست محتمل می‌داند و معتقد است به طور کلی در روز‌های خاصی هستیم که ارزش معاملات می‌خواهد به سمت بالا رنج بکشد و یک حالتی از انتظار برای رشد در معاملات دیده می‌شود.  

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان