تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲

جزئیات حراج بزرگ خودروهای تملیکی

تا همین پنج شش سال پیش عکسی از انبار‌های خودرو‌های قاچاقی یا لوکس ضبط شده وجود نداشت. اگر تصویری هم از خودرو‌های آفتاب سوخته پارکینگ انبار‌های تملیکی گرفته می‌شد، مخفیانه به بیرون درز می‌کرد. حالا که همه خودرو‌های‌تر و تازه فروش رفته، انبار‌ها و پارکینگ‌های سازمان تملیکی یکی یکی به روی خبرنگاران باز می‌شود.

جزئیات حراج بزرگ خودروهای تملیکی

رویداد۲۴ نگین باقری: تا همین پنج شش سال پیش عکسی از انبارهای خودروهای قاچاقی یا لوکس ضبط شده وجود نداشت. اگر تصویری هم از خودروهای آفتاب سوخته پارکینگ انبارهای تملیکی گرفته می‌شد، مخفیانه به بیرون درز می‌کرد. حالا که همه خودروهای تر و تازه فروش رفته، انبارها و پارکینگ‌های سازمان تملیکی یکی یکی به روی خبرنگاران باز می‌شود.

برای مثال هفته پیش رئیس دادگستری هرمزگان همه خبرنگاران رسانه‌ها را جمع کرد و انبار این استان را نشان آنها داد. آخرین مزایده‌ای که همه استان‌ها در آن شرکت داشتند اواخر مهرماه به پایان رسید. از این حراجی ۳۷۶ خودروی خارجی سازمان اموال تملیکی به ارزش یک هزار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش رفت که ۲۰۵ دستگاه آن سواری بوده. این خودروهای سواری به طور میانگین ۳ میلیارد تومان ارزش داشته‌اند.

پارکینگ میثاق، در خیابان امام خمینی بندرعباس از محدود پارکینگ‌های سازمان تملیکی است که دیگر هرچه خودرو داشته فروخته. در آخرین نوبت از مزایده امسال، از این پارکینگ دو گروه خودرو تاکنون فروش رفته. اول ۵۲ سوناتای هیبریدی و بعد ۱۴ تویوتا کمری که با مجوز وارد شده بودند و مالک داشتند. دیگر فقط چند خودرو سنگین و ۷۰ دستگاه سواری باقی مانده که شامل مدل‌های مختلف از پژو جی ال ایکس نقره‌ای تا بنز و ب ام و می‌شود. خودروهایی که روی برخی از آنها یک بند انگشت خاک نشسته، رنگ برخی از خودروها پوست پوست شده و وقتی دست می‌کشید لایه‌های رنگ آن روی زمین می‌ریزد.

اطلاعات مهم از گران‌ترین خودروهای آخرین مزایده
سه هزار و ۵۰۰ نفر در این مزایده وارد سامانه شدند، قیمت دادند، قیمت خود را پله پله بالا بردند تا یکی از این خودروها را بخرند:در همین دوره یک هیوندا سانتافه ۲۰۱۸ در تهران وجود داشته که از سال ساخت آن مشخص است که بعد از ممنوعیت‌ها وارد شده، چندین مرسدس بنز کوپه ۲۰۰۸ و لندکروزرهای ۴ و ۵ میلیارد تومانی در بوشهر فروش رفته اما گران‌ترین محصول چه بوده؟

ما در بین خودروهای به فروش رفته اطلاعات یک بنز کوپه را هم می‌بینیم که در انبار البرز قرار داشته و ۲۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده. این بنز کوپه قرمز رنگ موتور ۴هزار سی سی داشته و مدل سال ۲۰۱۸ است که نهایتا ۳۲ میلیارد تومان فروخته شده. البته برخلاف رویه موجود درباره فروشنده و اسم آن هیچ اطلاعاتی در سازمان تملیکی نیامده. بعد از این یک لکسوس سفید مدل ۲۰۱۷ هم در کرج وجود داشته که با وجود اینکه خط و خش داشته ۱۷میلیارد تومان فروش رفته.

از بین خودروهای فوق گران‌قیمت یک تویوتا لندکروزر ۲۰۲۰ سفید هم داریم که ۱۲ میلیارد تومان و یک لکسوس نوک مدادی متالیک هم مدل ۲۰۱۲ ، ۱۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده اما قیمت نهایی فروش آن مشخص نیست. بعد از این یک ب ام و ۷۳۰ در مازندران قرار داشته که رنگ آن سفید و مدل سال ۲۰۱۷ بوده. این خودرو ۷ میلیارد تومان فروش رفته که برخلاف بسیاری از خودروهای مستعمل دیگر پارکینگ، موتور آن خاموش بوده.

بعد از این ب ام و ۲۰۱۷ نوبت به یک لندکروزر ۲۰۱۴ مشکی رنگ می‌رسیم که ۸ میلیارد تومان فروخته شده. کجا؟ گیلان. چه کسی آن را خریده؟ باز هم اطلاعات خریدار مشخص نیست. بعد از خرید همه این خودروها باید هزینه‌های مالیات بر ارزش‌افزوده (۹ درصد)، مالیات شماره‌گذاری، مالیات رتبه‌بندی انرژی، مالیات سبز، هزینه شماره‌گذاری، انبارداری و هزینه‌های دیگر را پرداخت کرد تا خودرو را بشود تحویل گرفت.

آن ب‌.ام.و ایکس ۶ که در پارکینگ بندرعباس خوابیده بود ۷ میلیارد تومان قیمت داشته اما حتی یک پیشنهاد هم نگرفته. پارکینگ میثاق با وجود شرایطی که گفتیم این ب‌ام‌و دارد (پوسیدگی و موتور خراب و لاستیک‌های مستعمل و فرسوده) گفته خریدار باید ۲۰۰میلیون تومان بابت شماره‌گذاری و ۲۰۰ میلیون تومان دیگر هزینه مالیات شماره‌گذاری برای این خودروی مدل ۲۰۱۴ پرداخت کند.


بیشتر بخوانید: کدام یک از خودروهای وارداتی ارزش خرید بیشتری دارند؟


نکته جالب دیگر این فروش‌ها این است که یک نفر ۱۸ دستگاه بنز ای ۳۵۰ سال ۲۰۱۳ وارد کرده بوده که در این مزایده از سوی افراد مختلفی به قیمت دو میلیارد و ۵۰۰ تومان خریداری شده.

*در بین گران‌ترین کالاهای این مزایده یک هواپیما هم دیده می‌شود. یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که در پارکینگ فرودگاه کرمان پارک شده که البته هیچ پیشنهادی برای خرید هم نداشته ولی ارزش پایه آن ۱۷ میلیارد تومان بوده.

بیل مکانیکی‌ها، جرثقیل‌ها، لودرها و این خودروهای سنگین از همه محصولات دیگر گران‌تر هستند که در بالاترین رقم به ۲۰میلیارد تومان رسیده که‌ تعلق به یک دستگاه لودر کوماتسو ۲۰۱۶ در آذربایجان شرقی دارد. در این مزایده ۱۷۰ مورد از این دستگاه‌ها (به ارزش ۵۴۰میلیارد تومان) به فروش رسیده.

در خودروهای میلیاردی قیمت پیشنهادی دو برابر بیشتر از قیمت خریداری شده بوده. اما رقم بالا باعث شده که مشتری تکلیف قیمت را تعیین کند.

یک بنز اس ۵۵۰ هفت میلیارد تومانی مشکی هم در انبار ارومیه وجود داشته که فروش نرفته ولی اینطور به نظر می‌رسد که موتور آن خوابیده و لاستیک‌هایش حسابی ناکار شده است. در عوض در آذربایجان شرقی یک بنز ۵۵۰مشکی رنگ مدل ۲۰۰۷ داریم که ۷ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان قیمت دارد.

هفت خان ورود به انبارهای تملیکی
وارد شدن به انبار سازمان تملیکی کار هرکسی نیست. باید سازمان تعزیرات حکومتی یا دادگاه‌ها اجازه دهند تا نیروهای نظامی در را به روی شما باز کنند. به همین خاطر همین مدل حفاظت و نگهبانی هم هست که کارگر انبار تملیکی بندرعباس، با بادی توی غبغب می‌گوید حتی پیس (قطعه) از خودروهای آنها کم نشده؛ با این حال در برخی از خودروهای لوکس را که باز می‌کنی داخل آنها یک سپر، یا قطعه‌های مختلف ماشین می‌دیدی.

نمونه واضح و روشن آن همان ب‌ام‌و ایکس ۶ با موتور ۴۴۰۰ سی سی است که هم پوسیده و هم قطعات آن سابیده شده، در صندوق هم قابل باز کردن نیست. این مشخصات حتی در سایت رسمی سازمان تملیکی هم قابل دسترس است.برخی از خودروهای پارکینگ پلاک دار و برخی بدون پلاک هستند.

مدیر سازمان تملیکی این استان به هفت صبح می‌گوید که وقتی پلیس به خودرویی مشکوک می‌شود که موتور آن اصلی نیست آن را اینجا منتقل می‌کند تا کارشناسان راهور بررسی کنند و انطباق دهند. اگر مشخصات خودرو با موتور آن منطبق باشد آن را تحویل می‌دهیم وگرنه ضبط می‌کنیم. از بین این همه خودروی لوکس این پارکینگ ماهیت هیچ کدام قاچاقی نیست و همگی با مجوز وارد شده‌اند که قدیمی‌ترینش به سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد.

به گفته او در این دو سال ۵۰۰ دستگاه از خودروهای واگذار شده قاچاق را برای حمایت از تولید به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای فروخته‌اند که قابلیت عرضه نداشته و پلاک هم نشده. ۴۲۴ مدل هم خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی در مزایده ها فروخته‌اند که وجه آن هم برای دولت واریز شده است.

منبع: روزنامه هفت صبح

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردات خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان