تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳

قیمت دلار مهار می‌شود؟

قیمت دلار در حالی نخستین روز معاملاتی بعد از نوروز را آغاز کرد که بازار معاملات نقدی متاثر از حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، رشد قابل توجهی داشت. اسکناس دلار روز سه‌شنبه بیش از هزار تومان گران شد.

قیمت دلار مهار می‌شود؟

رویداد۲۴ قیمت دلار در حالی روز سه‌شنبه بازگشایی شد که معاملات نقدی بازار ارز تحت تاثیر اخبار نامساعد سیاسی در روند صعودی قرار گرفت.  دلار بیش از هزار تومان گران شد و سایر ارزهای مهم نیز از این افزایش قیمت جا نماندند، به گونه‌ای که تتر از میانه کانال ۶۳ هزار تومانی گذشت و درهم وارد کانال ۱۷ هزار تومانی شد.

پیش از این، انتظار می‌رفت در روزهای باقیمانده از هفته دوم فروردین قیمت دلار و سایر ارزها در ثبات نسبتی معامله شوند، اما رخدادهای نامساعد سیاسی و حمله هوایی روز دوشنبه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق باعث تشدید انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار شد. در این تجاوز، چندین نفر از نیروهای سپاه پاسداران و کارمندان کنسولگری به شهادت رسیدند و آسیب جدی به ساختمان و خودروها وارد شد.

علاوه بر آن اخبار تکمیلی این حادثه حکایت از اقدام تلافی‌جویانه در این خصوص دارد که از سوی ایران مخابره می‌شود. همین موضوع فنر رشد قیمت دلار را رها کرد و سایر ارزهای مهم نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کردند.

خواب ناآرام اخبار نامساعد سیاسی برای دلار تعبیر شد

کارشناسان اقتصادی پیش از این بارها هشدار داده بودند که قیمت دلار با وجود تلاش و ارزپاشی سیاست‌گذار در صورتی در کوتاه‌مدت تثبیت می‌شود که اوضاع سیاسی در شرایط آرامی قرار داشته باشد. آنها تاکید می‌کنند، آنچه مهم است، رابطه بین تورم و دلار است و معتقدند در کوتاه‌مدت دولت‌ها همیشه سوار بر نرخ دلار هستند و در میان‌مدت و بلندمدت، تورم است که افسار دلار را به دست می‌گیرد. این مساله باعث افزایش قدرت دلار نسبت به ریال و افت محتمل ریال در آینده خواهد شد.

پیش از این اعتقاد فعالان بازار ارز مبنی بر این بود که اگر شوکی در بازار رخ ندهد، انتظارات تورمی تغییر چندانی نخواهد کرد و در کل شرایط اقتصادی نسبتا مشابه سال ۱۴۰۲ خواهد شد. اما به نظر می‌رسد اخبار نامساعد سیاسی اهرم رشد دلار شده است.

پوند به کانال ۸۰ هزار تومانی نزدیک شد

روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین قیمت ارزهای مهم در بازار با روند افزایشی بازگشایی شد. قیمت درهم  در لحظه بازگشایی بازار ارز وارد کانال ۱۷ هزار تومانی شد و با قیمت ۱۷ هزار و ۷۰ تومان معامله شد.

علاوه بر آن، قیمت تتر روی رقم ۶۳ هزار و ۵۵۰ تومانی قرار گرفت. پوند انگلیس با رقم ۷۹ هزار و ۲۲۰ تومان معامله شد. یورو  به قیمت ۶۷ هزار و ۷۱۰ تومان رسید و لیر ترکیه ۱۹۶۰ تومان شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان