تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳

کارشناس بین الملل: در شرایط حساسی هستیم/ برخلاف آمریکا، کشور‌های منطقه تمایل دارند که ایران درگیر جنگ با اسرائیل شود

رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی از واکنش قریب الوقوع ایران به حمله اخیر اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه خبر می‌دهند. همزمان برخی در داخل می‌گویند در واکنش به اسرائیل نباید تعجیل کرد.

کارشناس بین الملل: در شرایط حساسی هستیم/ برخلاف آمریکا، کشور‌های منطقه تمایل دارند که ایران درگیر جنگ با اسرائیل شود

رویداد۲۴ رحمان قهرمان پور، کارشناس بین الملل، درباره رفتار رسانه‌ای غرب و اسراییل نسبت به واکنش ایران به «انتخاب» گفت: فضای رسانه‌ای طبیعتا با فضای تصمیم‌گیری سیاسی فاصله دارد. الزاماً فضای رسانه‌ای و سیاسی یکسان نیستند. باید دید که کدام رسانه، چه خبری را منتشر می‌کند. در دنیای رسانه‌ها می‌گویند که برخی رسانه‌ها ارتباطات خاص با تصمیم‌گیران سیاسی دارند و در برخی موارد تصمیمات را به رسانه اعلام می‌کنند. مثلاً نیویورک تایمز ارتباطات نزدیک با تصمیم‌گیران دارد و کاخ سفید برای اعلام موضع خود اطلاعاتی را به رسانه‌ها درز می‌دهد. در این مورد خاص باید هر رسانه را جدا بررسی کرد. گاهی اوقات یک جو رسانه‌ای پیش می‌آید، اما گاهی اوقات برخی رسانه‌ها با توجه به شرایط خاصی که دارند خبرشان مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی درباره نظر آمریکا نسبت به واکنش نظامی متقابل ایران بیان کرد: در عالم سیاست بین‌الملل، آمریکا فعلا تمایلی به آغاز جنگ در خاورمیانه ندارد، چون جنگ فعلی اسراییل و غزه به نوعی سیاست خارجی آمریکا را درگیر کرده است و از آمریکا انرژی زیادی گرفته است. دولت بایدن نگران تغییر اولویت هاست. اولویت اول آمریکا چین و بعد روسیه است. این جنگ عملاً باعث شده آمریکا انرژی زیادی را صرف خاورمیانه کند.

وی ادامه داد: آمریکا طبیعتا خواهان هیچ جنگ جدیدی نیست، ضمن اینکه در داخل آمریکا هم دولت بایدن با انتخابات مواجه است و نمی‌خواهد آرا مسلمان‌های آمریکا را از دست بدهد. در داخل اسرائیل و منطقه، دو گرایش وجود دارد. گروه‌هایی که طبیعتا علاقه‌مند به جنگ ایران هستند، منتهی این خواسته در اسراییل علنا اعلام می‌شود. خارج از اسرائیل در برخی از کشور‌های منطقه هم علاقه‌مند هستند که ایران درگیر جنگ شود تا قدرت ایران کم شود، ممکن است این کشور‌های منطقه به طور مشخص از جنگ حمایت نکنند، اما این اخبار نشان می‌دهد که از بروز درگیری میان ایران و اسراییل بدشان نمی‌آید، چون این درگیری را به نفع خودشان می‌دانند.


بیشتربخوانید: شبح یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه | احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران چقدر قوی است؟


این کارشناس بین الملل درباره نوع خاص اقدام اخیر اسراییل و واکنش متفاوت ایران اظهار داشت: مسأله‌ای که این بار اتفاق افتاده این است که اسرائیل از خط قرمز ایران که ترور فرماندهان ارشد بوده عبور کرده است. در گذشته هم این اتفاق افتاده است، اما تل آویو افراد عادی نظامی را ترور می‌کرد، اما این بار در یک مکان دیپلماتیک، تعدادی از فرماندهان ارشد نیروی قدس را هدف قرار داده است؛ هم از جهت اینکه کنسولگری را زده است و هم از جهت اینکه یک فرمانده ارشد نظامی را ترور کرده است، شرایط متفاوت است. رویکرد ایران نیز متفاوت خواهد بود. در گذشته رویه این بود که ایران از طریق نیرو‌های خود در منطقه واکنش نشان می‌داد، اما آنچه الان پیش‌بینی را سخت‌تر کرده این است که اقدامی اتفاق افتاده که نمونه‌ای از آن نداشتیم و شاید بتوان آن را با ترور مرحوم فخری‌زاده مقایسه کرد. به همین خاطر فضایی شکل گرفته که ایران احتمالاً واکنشی نشان خواهد داد و حدس و گمان درباره ایران مهم شده است. این بار واکنش‌های قبلی ایران، این کشور را به هدف نمی‌رساند، اما باید منتظر باشیم تا ببینیم در پاسخ به اقدام خاص اسراییل چه واکنشی نشان خواهد داد.

قهرمانپور درباره علت تحریک ایران برای پاسخ نظامی گفت: آن چیزیکه مشخص است کمبود قدرت است. در هر منطقه‌ای دولت‌ها می‌خواهند رقبایشان ضعیف‌تر شود، حتی اگر این خواسته را به زبان نیاورند. در نتیجه دغدغه اول قدرت‌ها افزایش قدرت خودشان است. ما در شرایط حساسی که قرار داریم باید مراقب باشیم که خیلی از کشور‌های منطقه حتی اگر اعلام نکنند، خواهان این هستند که قدرت ایران ضعیف‌تر شود و ضعیف‌تر شدن ایران را به نفع خود می‌دانند؛ بنابراین سیاست مداران باید در بلند مدت به این مسأله فکر کنند که چگونه می‌توان از کاهش قدرت ایران جلوگیری کرد و در این فضا قدرت ایران را افزایش داد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان