تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳

ویپ بهتر است یا سیگار؟

ویپ  یک پدیده نسبتا جدید است، به این معنی که تحقیقاتی در مورد اثرات بلندمدت سیگار‌های الکترونیکی که معمولاً سیگار‌های الکترونیکی نامیده می‌شود، در مقایسه با سیگار وجود ندارد. به طور کلی، به نظر می‌رسد سیگار‌های الکترونیکی نسبت به سیگار کشیدن کمتر مضر هستند. سیگار‌های الکترونیکی برخی از نگرانی‌های سلامتی مشابه با سیگار را ایجاد می‌کنند، از جمله اعتیاد و آسیب به قلب و ریه‌ها نیز در کشیدن ویپ وجود دارد.

ویپ بهتر است یا سیگار؟

رویداد۲۴ سیما صابری: سیگار‌های الکترونیکی معمولا حاوی نیکوتین است و می‌تواند حاوی فلزات سمی (سرب، نیکل، قلع) و ترکیبات سرطان زا باشد. ویپ حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که حداقل ۲۵۰ مورد از آن‌ها می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و ۷۰ مورد از آن‌ها باعث سرطان می‌شوند. ویپ می‌تواند باعث التهاب ریه و مشکلات تنفسی شود و ممکن است به قلب و سیستم ایمنی آسیب برساند.

ویپ چیست؟

بیشتر سیگار‌های الکترونیکی با استفاده از باتری برای گرم کردن کویل‌ها استفاده می‌کنند. این سیم‌پیچ‌ها مایعات را درون یک کارتریج یا مخزن تبخیر می‌کنند. این مایع اغلب حاوی نیکوتین و سایر مواد شیمیایی است (برای کمک به ایجاد بخار استفاده می‌شود) که سپس به ریه‌ها منتقل می‌شود.

سیگار کشیدن برای سوزاندن تنباکو و تولید دود به شعله متکی است. وقتی آن را روشن می‌کنید، احتراق باعث تشکیل مواد شیمیایی مضر می‌شود - مواد شیمیایی که با هر بار پک زدن به سیگار وارد ریه می‌شوند، همراه با مواد دیگری که در طول فرآیند تولید به سیگار اضافه می‌شود، آن‌ها را استنشاق می‌کنید. عدم احتراق برای سیگار‌های الکترونیکی به این معنی است که مواد شیمیایی مضر کمتری تشکیل می‌شود. با این حال، مواد دیگری که به درون ریه می‌کشید کاملا ایمن نیستند.

مضرات سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

سیگار‌های الکترونیکی به اندازه سیگار مواد شیمیایی سمی در خود ندارند، اما بسیاری از مواد بالقوه خطرناک در سیگار در سیگار‌های الکترونیکی نیز وجود دارد. مواد مضر موجود در سیگار‌های الکترونیکی و سنتی عبارتند از: نیکوتین، فلزات سنگین، فرمالدئید، طعم دهنده‌ها و ذرات بسیار ریز.

نیکوتین موجود در سیگار‌های الکترونیکی

نیکوتین بر مراکز پاداش مغز شما تاثیر می‌گذارد که در نهایت می‌تواند منجر به اعتیاد شود و همچنین طیف وسیعی از سیستم‌های بدن از جمله قلب و ریه‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مقایسه میزان نیکوتینی که در حین استعمال دخانیات مصرف می‌کنید در مقایسه با سیگار کشیدن می‌تواند دشوار باشد، زیرا محصولات مختلف غلظت‌های متفاوتی دارند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف‌کنندگان باتجربه سیگار الکترونیکی تقریباً به اندازه سیگاری‌ها نیکوتین دریافت می‌کنند و حتی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که سیگار‌های الکترونیکی پنج تا هشت برابر بیشتر از سیگار‌های معمولی نیکوتین تولید کنند که البته تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که برخی از سیگار‌های الکترونیکی ممکن است حتی بیشتر از سیگار اعتیادآور باشند و بنابراین ترک آن به طور بالقوه سخت‌تر است.


بیشتر بخوانید: 

بهترین خوراکی برای ترک سیگار

تنباکو چطور به تک تک سلول‌های بدن آسیب می‌رساند؟


فلزات سنگین موجود در ویپ

علاوه بر مواد شیمیایی، برخی از مایعات و دستگاه‌های بخار حاوی فلزات سنگین مانند سرب و نیکل هستند که در صورت استنشاق می‌توانند سمی باشند. البته به احتمال زیاد این غلظت‌ها کمتر از چیزی است که در سیگار در معرض آن قرار می‌گیرید، مقایسه این دو نیز دشوار است. محققان گمان می‌کنند که گرم کردن کویل‌های تبخیرکننده که اغلب از فلزاتی مانند نیکل ساخته شده‌اند، می‌تواند باعث شود برخی از فلزات وارد آئروسل شوند و در نتیجه غلظت فلزات سمی بالاتری نسبت به آنچه در مایع به تنهایی پیدا می‌کنید، استنشاق می‌شود. غلظت آن می‌تواند برای هر دستگاه ویپ متفاوت باشد.

طعم دهنده‌ها در ویپ مضر است؟

مواد شیمیایی طعم دهنده بخش مهمی از سیگار‌های الکترونیکی بودند. کارتریج‌های طعم دار زیادی وجود داشت، از جمله طعم‌های شیرین که برای نوجوانان جذاب بود. با این حال، سازمان غذا و دارو آمریکا قانونی را وضع کرد که بر اساس آن شرکت‌های سیگار الکترونیکی باید تولید و فروش محصولات ویپ طعم‌دار را تا پایان ژانویه ۲۰۲۰ متوقف کنند. برخی از تولیدکنندگان سیگار تعداد محدودی طعم دهنده مانند منتول را به محصولات تنباکوی خود اضافه می‌کنند تا طعم تنباکوی سوزانده شده را بپوشانند.

ویپ با ریه‌های شما چه می‌کند؟

یک مطالعه نشان داد که کسانی که ویپ می‌کشند، تقریباً دو برابر بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) دارند، وضعیتی که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. برخی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها درباره سیگار کشیدن مربوط به بیماری‌های ریوی مانند COPD است و این تحقیق نشان می‌دهد که استعمال دخانیات نیز به شدت با آن مرتبط است. حتی در مواردی که استفاده کنندگان سیگار الکترونیکی به شرایط جدی مبتلا نمی‌شوند، همچنان می‌توانند مشکلات تنفسی را به عنوان یک عارضه جانبی سیگار کشیدن تجربه کنند. کاربران سیگار الکترونیکی نیز مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه را با نرخ‌هایی مشابه کسانی که فقط سیگار مصرف می‌کردند، گزارش کردند.

مانند سیگار، سیگار‌های الکترونیکی نیز می‌توانند حاوی قطعات کوچکی از مواد زائد باشند که در صورت استنشاق، بافت حساس ریه شما را تحریک می‌کند. سوزاندن تنباکو زباله‌های بیشتری ایجاد می‌کند، اما سیگار‌های الکترونیکی نیز آن را دارند. هرچه عمیق‌تر استنشاق کنید، این ذرات ریز آسیب بیشتری می‌توانند وارد کنند.

آیا ویپ باعث سرطان می‌شود؟

بیشتر محصولات ویپ حاوی مواد سرطان زا هستند، با این حال، تحقیقات بسیار کمی در مورد اینکه آیا بخار آن می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهد یا خیر، وجود دارد. ارتباط بین سیگار و سرطان به خوبی شناخته شده است، زیرا محصولات تنباکو مانند سیگار با سرطان مرتبط است.

اثرات بلند مدت ویپ چیست؟

سیگار‌های الکترونیکی به اندازه سیگار مضر نیستند و هنوز چیز‌های زیادی در مورد آن وجود دارد که ما نمی‌دانیم. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف سیگار ممکن است شانس ابتلا به بیماری‌هایی را که اغلب افراد سیگاری تجربه می‌کنند، افزایش دهد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

ویپ بهتر است یا سیگار؟

تاثیر ویپ بر سیستم ایمنی

تحقیقات اولیه روی نمونه‌های بافت ریه نشان می‌دهد که ویپ کشیدن، تولید مواد شیمیایی التهابی را افزایش می‌دهد و سلول‌های ایمنی حیاتی در ریه‌ها (ماکروفاژ‌های آلوئولی) را که به پاکسازی ریه‌ها از ذرات مضر کمک می‌کنند، غیرفعال می‌کند. این اثرات آزمایشگاهی مشابه افراد سیگاری و مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی است، اما برای درک بهتر خطرات احتمالی بخار برای سیستم ایمنی و ریه‌ها، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اثرات پیش التهابی میعانات بخار سیگار الکترونیکی بر ماکروفاژ‌های آلوئولی انسان قفسه سینه تاثیر دارد.

تاثیر ویپ بر مسائل قلبی عروقی

سیگار‌های الکترونیکی حاوی مواد سمی کمتری هستند؛ موادی که می‌توانند به رگ‌های خونی آسیب بزنند و منجر به بیماری قلبی یا سکته مغزی شوند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی همچنان می‌تواند منجر به بسیاری از همان نگرانی‌های قلبی عروقی شود. تجزیه و تحلیلی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد نشان داد که مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی نیز نرخ حمله قلبی بالاتری داشتند.

تاثیر ویپ بر رشد مغز

اکثر محصولات ویپ حاوی نیکوتین است که نه تنها اعتیاد آور است بلکه می‌تواند به رشد مغز در نوجوانان و جوانان آسیب برساند. این خطرات شامل کاهش در کنترل تکانه، نقص در توجه و شناخت و ایجاد اختلالات خلقی است. استفاده از نیکوتین در نوجوانان همچنین ممکن است خطر اعتیاد به مواد مخدر در آینده را نیز افزایش دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی بیشتر از افسردگی، اضطراب و مشکلات عاطفی رنج می‌برند.

چرا ویپ باعث گلودرد مزمن می‌شود؟

ویپ بخار مواد مضر از جمله نیکوتین و فلزات را در هوا منتشر می‌کند که همچنان می‌تواند مضر باشد. مدتی است که می‌دانیم دود سیگار می‌تواند افراد را در معرض بسیاری از مواد شیمیایی مضر موجود قرار دهد.

ویپ برای ترک سیگار مناسب است؟

برخی از افراد سیگاری برای کاهش آسیب‌های ناشی از سیگار به سلامتی خود به سیگار‌های الکترونیکی روی آورده اند. این دستگاه‌ها می‌توانند تا حدودی شبیه به سیگار باشند و حاوی نیکوتین اعتیادآور بدون مواد شیمیایی سمی باشند. این امر می‌تواند گذار از سیگار کشیدن را کمی آرام‌تر کند و یک مزیت محسوب شود. برای ویپ مهم است که فقط به عنوان یک جایگزین کامل استفاده شود تا مشکلات ریوی تشدید نشود، نه اینکه ویپ و سیگار با هم استفاده شود و مانند سیگار، باید در دوران بارداری به دلیل احتمال نقص مادرزادی و سایر خطرات از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

یکی دیگر از خطرات ویپ این است که ممکن است منجر به سیگار کشیدن، به ویژه در میان جوانان شود. یک مطالعه روی نوجوانان نشان داد که احتمال شروع سیگار کشیدن در آن‌هایی که سیگار می‌کشیدند در عرض ۱۶ ماه در مقایسه با کسانی که هرگز سیگار کشیدن را امتحان نکرده بودند، شش برابر بیشتر بود.

حقایقی در مورد سیگار‌های الکترونیکی

تحقیقات بیشتری در مورد ویپ مورد نیاز است. آنچه ما می‌دانیم این است که در حالی که ویپ شما را در معرض همان تعداد مواد شیمیایی خطرناکی قرار نمی‌دهد که از سیگار دریافت می‌کنید، اما همچنان می‌تواند خطرات قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد. مصرف ویپینگ می‌تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد، به خصوص اگر زیر ۲۵ سال سن دارید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان