تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

جزئیات پیشنهاد عمان به ایران برای توافق با آمریکا

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تشریح جزئیات پیشنهاد عمان به ایران پرداخت.

جزییات پیشنهاد عمان به ایران برای توافق با آمریکا| تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای و توقف ۶ ماهه غنی‌سازی

رویداد۲۴| دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا روز جمعه (دوم خرداد) در حالی برگزار شد که اختلاف دو طرف بر سر مساله غنی‌سازی بر گفت‌وگوهای غیرمستقیم سایه انداخته بود. با این حال بلافاصله بعد از پایان جلسه، سید عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان به میان خبرنگاران آمد و اگرچه مانند دورهای قبلی مذاکرات، آن را خوب و سازنده توصیف نکرد، اما گفت که یکی از حرفه‌ای‌ترین دورهای مذاکرات انجام شده است. او همچنین خاطرنشان کرد که وزیر خارجه عمان به عنوان میانجی گفت‌وگوها، راهکارهایی را پیشنهاد داده که بتواند موانع احتمالی را برطرف کند و قرار شده است دو طرف این راه‌حل‌ها را در پایتخت‌های خود بررسی و سپس درباره آن اعلام نظر کنند. وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که دو طرف برای برگزاری دور ششم مذاکرات با یکدیگر قرار گذاشته‌اند، اما زمان آن هنوز مشخص نیست. 

عراقچی همچنین روز یکشنبه (چهارم خرداد) به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت و براساس روایت ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون، در جلسه‌ای غیرعلنی در جمع نمایندگان مجلس تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران روشن است و تحت فشار، تهدید یا تطمیع قرار نمی‌گیرد. او همچنین به مخالفت اسرائیل با غنی‌سازی اورانیوم در داخل ایران اشاره کرد و گفت که در صورت وقوع جنگ در منطقه، تمام کشورها آسیب خواهند دید. وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، به پیشنهادات مطرح‌شده در مذاکرات توسط طرف عمانی نیز اشاره کرد و گفت که ایران از راه‌اندازی مرکز غنی‌سازی منطقه‌ای استقبال می‌کند، اما غنی‌سازی باید در داخل کشور ادامه یابد. عراقچی همچنین در واکنش به تهدیدات اروپایی‌ها درباره فعال‌سازی مکانسیم ماشه تاکید کرد که اگر «اسنپ بک» فعال شود، واکنش ایران سخت خواهد بود. 

طولانی شدن روند مذاکرات الزاما نشانه بدی نیست

در همین راستا، ارزیابی وضعیت کنونی مذاکرات میان ایران و آمریکا و مباحث مطرح‌شده در جلسه اخیر وزیر امور خارجه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جویا شدیم و او توضیح داد: با وجود دشواری‌هایی که بر سر راه رسیدن ایران و آمریکا به توافق وجود دارد، ارزیابی کلی از روند مذاکرات مثبت است و به نظر می‌رسد که این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. هرچقدر هم مذاکرات بیشتر طول بکشد، نشان می‌دهد که دو طرف بیشتر تمایل دارند که بر سر اختلافات موجود به تفاهم برسند و طولانی شدن روند گفت‌وگوها الزاما نشانه بد پیش رفتن آن نیست. 

نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما از ۴۷ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، حدود ۳۶ سال با غربی‌ها درباره موضوع هسته‌ای مشکل داشتیم. البته ایران در طول دهه‌های گذشته توانسته است با ابتکار دانشمندان خود، صنعت هسته‌ای خود را بومی کند و برنامه غنی‌سازی، حاصل دسترنج نخبگان ما است. ایران هیچ مشکلی ندارد که کشورهای دیگر منطقه نیز صنعت هسته‌ای خود را فعال کنند، اما نکته این است که اگر کشورهای عربی بخواهند برنامه هسته‌ای داشته باشند، باید زیرساخت‌های آن را از کشورهای دیگر بخرند، ولی خوشبختانه ما خودمان توانسته‌ایم تمام زیرساخت‌های لازم را در کشور خودمان بسازیم.

آمریکایی‌ها در نهایت مواضع خود را تعدیل می‌کنند، نه ایران

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هرچقدر مذاکرات طولانی‌تر شود، یعنی دو طرف علاقمند هستند که به یک راه‌حل برسند، البته شکی نیست که مشکلات مهمی بر سر راه رسیدن به توافق احتمالی وجود دارد. به هر حال، برجام همچنان پایه مذاکرات کنونی است و با توجه به این که در این توافق، اجازه غنی‌سازی تا ۳.۶۷ درصد به ایران داده شده بود، اکنون جمهوری اسلامی علاقه دارد که حداقل یک پله از برجام بالاتر بیاید. همچنین ترامپ هم می‌خواهد به اوباما نشان دهد که می‌تواند دیپلماسی قوی‌تری نسبت به او داشته باشد، بنابراین نمی‌خواهد تداوم غنی‌سازی توسط ایران را بپذیرد.

وی در ادامه بیان کرد: تا اینجای کار، ایران و آمریکا روی خطوط قرمز خود محکم ایستاده‌اند، ولی با توجه به این که ترامپ و ویتکاف پیش از این که دو مذاکره‌کننده باشند، دو دلال هستند که هر دو سابقه فعالیت در معاملات املاک داشته‌اند، علی‌الحساب فشار را بیشتر می‌کنند تا شاید ایران راضی شود که از خطوط قرمز خود پایین بیاید، ولی اگر ایران این کار را نکرد، بعید است که طرف مقابل از پشت میز مذاکرات خارج شود، چون به توافق با ایران به عنوان دستاورد دیپلماسی خود احتیاج دارد؛ بنابراین در نهایت این آمریکایی‌ها هستند که مواضع خود را تعدیل خواهند کرد. 

بخشایش اردستانی به نقش مهم کشورهای قطر و عمان در مذاکرات میان ایران و آمریکا اشاره کرد و به دیده بان ایران گفت: در حال حاضر هم عمان و هم قطر باید کمک کند و راه‌حل‌های میانی پیشنهاد دهند که مورد قبول دو طرف قرار گیرد. یکی از این راهکارها تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای از کشورهای منطقه با محوریت ایران است، البته به این شرط که غنی‌سازی در داخل خاک ایران انجام شود، اما نهادهای بین‌المللی بر فعالیت‌های این کنسرسیوم نظارت کنند تا مشخص شود ایران قصد ندارد از اورانیوم غنی‌شده خود برای ساخت بمب اتم استفاده کند. 

 کشورهای عربی فکر کنند که اگر جنگی بین ایران و آمریکا شکل بگیرد، این جنگ طی دو یا سه هفته تمام خواهد شد

وی همچنین یادآور شد: شاید برخی کشورهای عربی فکر کنند که اگر جنگی بین ایران و آمریکا شکل بگیرد، این جنگ طی دو یا سه هفته تمام خواهد شد، اما ایران قوی‌تر از این صحبت‌ها است، ایران، کشوری است که هشت سال با عراق جنگید و آمریکا نیز همین اواخر بیش از یک ماه علیه حوثی های یمن حمله بی‌وقفه کرد، ولی نتوانست آن‌ها را شکست دهد؛ بنابراین اگر بین ایران و آمریکا جنگ شود، حتما منطقه تا مدت‌ها درگیر تنش خواهد بود؛ به همین دلیل، ترامپ از جنگ فاصله می‌گیرد و نهایتا اگر به توافق نرسد، به سمت فشار حداکثری خواهد رفت.

تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای و توقف ۶ ماهه غنی‌سازی؛ پیشنهادات عمان به ایران

بخشایش اردستانی با بیان این که تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای از کشورهای منطقه، پیشنهاد طرف‌های عمانی به عنوان میانجی مذاکرات بوده است، اظهار داشت: عمانی‌ها در نوبت اخیر مذاکرات، دو پیشنهاد به ایران دادند که به گفته وزیر امور خارجه، کشورمان فعلا در حال بررسی این پیشنهادها است. یکی از آن‌ها تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای با حضور کشورهای عربی است که می‌تواند نظارت بر فعالیت‌های ایران را تشدید کند تا برای آمریکا ثابت شود که ایران، سطح غنی‌سازی خود را از حد مشخص‌شده در توافق احتمالی آینده بالاتر نخواهد برد. این پیشنهاد مورد استقبال ایران نیز قرار گرفته است، چون ما به صنعت بومی هسته‌ای خودمان مطمئن هستیم و حاضریم در قبال دریافت هزینه مناسب، دستاوردهای خودمان را در اختیار کشورهای عربی بگذاریم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیشنهاد دوم عمانی‌ها به طرف ایرانی به دیده بان ایران  گفت: عمانی‌ها به ما گفته‌اند که شما فعلا برای شش ماه غنی‌سازی را متوقف کنید و بعد مجددا این کار را انجام دهید. البته ایران هنوز پیشنهاد دوم طرف‌های عمانی را قبول نکرده است، چون براساس تجربه‌های قبلی، احتمال زیاده‌خواهی‌های بیشتر از سوی طرف مقابل وجود دارد. به طور مثال، ما یک‌بار در برجام قبول کردیم که نظارت‌های استثنایی بر تاسیسات هسته‌ای ایران اعمال شود، ولی بعد از آن آمریکایی‌ها بازهم فشارهای خود را افزایش دادند. بنابراین بعید است ایران این پیشنهاد را قبول کند، اما هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود، حتما راه‌حل‌های میانی بیشتری از سوی میانجی‌ها پیشنهاد خواهد شد.

وی با بیان این که ایران، ترسی از تشدید نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای خود ندارد، گفت: همه دنیا می‌دانند که ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، اما چون قصدی برای انجام این کار در کشورمان وجود ندارد، به سمت تولید بمب اتم نمی‌رویم. ما یک صنعت هسته‌ای بومی داریم و مشکلی هم با نظارت سازمان‌های بین‌المللی نداریم، به شرطی که در صورت تشدید نظارت‌ها، امتیازات لازم را به دست بیاوریم، یعنی تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران رفع شود و پول‌های بلوکه‌شده کشورمان نیز برگردد. بنابراین ما حتی نظارت فراتر از NPT را می‌پذیریم، به این شرط که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و بتوانیم تا سقف مشخصی در داخل کشور غنی‌سازی کنیم.

بخشایش اردستانی با اشاره به تداوم تهدیدات مقامات رژیم اسرائیل درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، گفت: اولا رژیم صهیونیستی نمی‌تواند چنین حمله‌ای را بدون اجازه آمریکا انجام دهد و در شرایطی که مذاکرات در جریان است، ایالات متحده چنین اجازه‌ای به رژیم صهیونیستی نخواهد داد. ثانیا اگر احیانا اسرائیل به ایران حمله کند، تاسیسات هسته‌ای دیمونا در سرزمین‌های اشغالی در معرض تهدید قرار می‌گیرد. ثالثا عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ به اسرائیل ثابت کرد که ایران مانند کشورهای عربی نیست، بلکه کشوری پراقتدار است که نمی‌توان بدون تبعات به آن حمله کرد.

نماینده اردستان در مجلس ادامه داد: همین حالا حوثی‌ها می‌توانند به‌راحتی موشک‌های خود را از سپر دفاعی اسرائیل عبور دهند و طی هفته‌های اخیر، بارها فرودگاه بن‌گوریون را هدف قرار داده‌اند، بنابراین اسرائیلی‌ها می‌دانند که در سرزمینی کوچک قرار گرفته‌اند و توانایی ایستادن در برابر صدها یا هزاران موشک ایرانی را که در صورت حمله به تاسیسات هسته‌ای ما، روانه سرزمین‌های اشغالی خواهند شد، ندارند. در مجموع به نفع اسرائیل است که ایران و آمریکا باهم به توافق و سپس به تفاهم برسند، تا ایران و اسرائیل نیز رابطه آرام‌تری را با یکدیگر تجربه کنند. 

غنی‌سازی صفر در ایران، از ذهن نتانیاهو بر زبان ترامپ جاری شد

عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به دیده بان ایران: با وجود این که رابطه خصمانه‌ای بین ایران و رژیم صهیونیستی وجود دارد، اما حمله کردن این رژیم به خاک کشورمان بعید است، ولی طبیعت صهیونیست‌ها، ترور و خرابکاری است. در همین موضوع هسته‌ای، ترورها و خرابکاری‌های انجام‌شده توسط اسرائیل باعث تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران شد، اما به هر حال ما پیشرفت خودمان را متوقف نکردیم و اکنون به جایی رسیده‌ایم که همین حالا به اندازه ساخت چند بمب اتم، اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد داریم. ۳۰۰ کیلو اورانیوم ذخیره شده ایران به اندازه ۱۰ بمب اتم است و در صورت ادامه تهدید اسرائیل می‌توانیم سطح غنی‌سازی را بالاتر هم ببریم. 

وی در پایان تصریح کرد: فشار لابی‌های اسرائیلی بر سیاستمداران آمریکایی نیز از دیگر اقداماتی است که اسرائیلی‌ها همواره علیه ایران انجام داده‌اند و اکنون هم برای سنگ انداختن بر سر راه توافق احتمالی دنبال می‌کنند. در همین مذاکرات کنونی شاهد آن بودیم که تا پایان دور سوم گفت‌وگوها، ترامپ حاضر بود غنی‌سازی توسط ایران را بپذیرد، اما بعد از آن، واژه‌های ذهن نتانیاهو بر زبان ترامپ جاری شد و او تاکید کرد که غنی‌سازی باید صفر باشد. البته در نهایت، این آمریکا است که از خواسته خود کوتاه خواهد آمد و ایران خطوط قرمزش را کنار نمی‌گذارد. 

منبع: دیدبان ایران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
1
0
هوش مصنوعی، راهی برای عبور از تنش‌های دیرینه: پیشنهادی علمی برای حل پایدار اختلافات ایران و آمریکا
در روزهایی که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی قرار گرفته، مرور علمی و داده‌محور تحولات چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که مسئله اصلی در روابط دو کشور، موضوع هسته‌ای نیست، بلکه فقدان ساختار پایدار ارتباط و بی‌اعتمادی عمیق تاریخی است.
واقعیت آن است که اختلافات میان ایران و آمریکا ریشه در رویدادهای پس از انقلاب ۱۳۵۷ و قطع روابط رسمی دارد؛ در آن زمان، هنوز برنامه هسته‌ای مطرح نبود، اما تنش‌ها به سرعت گسترش یافت. از جمله نقاط عطف این مسیر می‌توان به تنها ماندن ایران در جریان جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه، و تداوم عدم شناسایی دیپلماتیک متقابل اشاره کرد. در چنین فضایی، برنامه هسته‌ای ایران به‌تدریج به یک نماد برای بیان بی‌اعتمادی‌ها تبدیل شد.
تجربه توافق برجام نیز این واقعیت را برجسته ساخت. ایران به تعهدات فنی خود پایبند بود، اما خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ بدون سازوکار جایگزین، تردیدهای عمیقی نسبت به کارآمدی توافقات موضوع‌محور در فقدان چارچوب سیاسی پایدار ایجاد کرد. این وضعیت موجب شده در افکار عمومی چنین پرسشی شکل گیرد: آیا اساساً توافق هسته‌ای می‌تواند راهگشای رفع تحریم‌ها و تنش‌های گسترده‌تر باشد؟
بر این اساس، تحلیل علمی مبتنی بر داده‌ها و مدل‌های موفق در مدیریت منازعات، راهکاری چندمرحله‌ای و تدریجی پیشنهاد می‌کند که می‌تواند پایه‌گذار یک صلح پایدار و منافع متقابل باشد:
---
پیشنهاد عملی برای حل پایدار اختلافات و رفع تحریم‌ها (با اولویت‌بندی مرحله‌ای)
مرحله اول: اعتمادسازی از مسیر علم، بهداشت و محیط‌زیست
از سرگیری تعاملات دانشگاهی و علمی با مشارکت دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان دو کشور از طریق پروژه‌های مشترک، کنفرانس‌ها و برنامه‌های تبادل علمی.
گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه بهداشت عمومی، مقابله با پاندمی‌ها، فناوری‌های کشاورزی و مدیریت منابع آب و محیط‌زیست، با نظارت نهادهای بی‌طرف بین‌المللی.
مرحله دوم: گفت‌وگوی هدفمند برای رفع تدریجی تحریم‌های انسانی و اقتصادی
آغاز مذاکره چندلایه و تخصصی با مشارکت بازیگران مستقل و نهادهای بین‌المللی با تمرکز بر رفع تحریم‌های حوزه دارو، غذا، انرژی و تراکنش‌های بانکی اساسی.
طراحی سازوکارهای گام‌به‌گام برای اقدامات قابل راستی‌آزمایی متقابل، به جای رویکردهای یک‌باره و پرریسک.
مرحله سوم: بازتعریف تدریجی روابط و آغاز بازگشایی رسمی دیپلماتیک
ارتقاء دفاتر حافظ منافع به سطح دفاتر دیپلماتیک فعال با اختیارات ارتباطی مستقیم، در جهت کاهش تنش‌های لحظه‌ای و جلوگیری از سوءتفاهم‌های مزمن.
طراحی نقشه‌راه برای بازگشایی رسمی سفارت‌خانه‌ها به‌عنوان نماد بازگشت به احترام متقابل، شناسایی دیپلماتیک و نهادینه‌سازی روابط متوازن.

مرحله چهارم: امضای توافق چندجانبه منطقه‌ای و پایدار
تدوین توافقی جامع با محوریت احترام به استقلال و حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی، و تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، علمی، انرژی و امنیت منطقه‌ای.

مشارکت سازمان‌های بین‌المللی برای نظارت بر اجرای تعهدات و ارائه ضمانت‌های اجرایی پایدار برای جلوگیری از تکرار تجربه شکست برجام.
---
فرصتی برای بازاندیشی و آینده‌سازی

امروزه، در عصر هوش مصنوعی و تحلیل‌های بی‌طرف داده‌محور، این امکان فراهم است که با فاصله گرفتن از رویکردهای ایدئولوژیک و ابزارگرایانه، مسیرهایی نو برای حل ریشه‌ای اختلافات گشوده شود. پیشنهاد حاضر بر اساس اعتمادسازی تدریجی، گفت‌وگوهای فراگیر، و همکاری‌های غیرسیاسی آغاز می‌شود و در مسیر به توافق پایدار و احترام متقابل منتهی می‌گردد.
ایران و آمریکا، به‌عنوان دو بازیگر با ظرفیت‌های علمی، اقتصادی و تأثیرگذار در سطح جهانی، می‌توانند از این فرصت برای بازتعریف روابط بهره‌مند شوند—نه فقط برای منافع دوجانبه، بلکه برای ثبات منطقه‌ای و الگوسازی در عصر جدید دیپلماسی هوشمند.
ناشناس
|
Austria
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
1
0
شايد شما بگوييد هر کسی خدايی دارد
و به کسی چه ربطی دارد که خدا چه کسی است ؟

در 3 کشور ايران ، چين و روسيه با حکومت های فعلی آنها
تبليغ هر آيينی غير از آيين حکومت = مبارزه با حکومت

راه مبارزه با حکومت در اين 3 کشور ، تبليغ آيين نيست

کسانی که تبليغ آيين ميکنند در اروپا و آمريکا ، آيا ساکن اين 3 کشور هستند

چرا خودشان به اين 3 کشور نميروند برای تبليغ آيين ؟

مگر پيروان آيين صليب نميگويند ما نجات پيدا کرده ايم و بخشيده شده ايم ؟

پس چرا به ايران نميرويد و تبليغ آيين نميکنيد

از نجات پيدا کرده گان و بخشيده شدگان ميپرسيم
اگر هيتلر چند دقيقه قبل از مرگ به آيين صليب وارد ميشد
آيا بخشيده ميشد و نجات پيدا ميکرد

آيا نبايد ميليونها نفری هم که کشته شدند در جنگ ، زنده بشوند
و به زندگی برگردند
تا بشود گفت که هيلتر باعث مرگ کسی نبوده ؟
پس هيتلر چطور بخشيده ميشود اگر چند دقيقه قبل از مرگ به آيين صليب وارد ميشد

وقتی گذشته درست نشد و اصلاح نشد ، حال و آينده چطور درست شود ؟
آيين صليب هيچ جوابی ندارد
بلکه پيروان آيين صليب ، گذشته خود را خوب به ياد مياورند
و ميدانند که هرکاری کرده اند اثر آن باقی است
و هرگز نميتوانند بگويند ما آن کار را نکرده ايم

مبارزه با حکومت فعلی ايران , فقط تبليغ آيين صليب نيست
شما در ايران اگر آيين هندو ، آيين ، سرخپوستی ، آيين بودايی ،..
را هم تبليغ کنيد ، از نظر حکومت اين مبارزه با حکومت است
و معلوم نيست چه اتفاقی برای شما ميفتد

در چين و روسيه هم وضع دقيقا به همين منوال است

آيا شما کارشناس مهاجرتی ميشناسيد در دنيا
که توصيه کنند متقاضيان مهاجرت به 3 کشور ايران و چين و روسيه بروند برای زندگی ؟

حتی فلسطينی ها حاضر نيستند در ايران زندگی کنند
و به ايران مهاجرت کنند

اين 3 کشور که در آنها تبليغ آيين آزاد نيست
و مبارزه با حکومت محسوب ميشود
کشورهای ازاد نيستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
0
0
هر حکومتی بر پایه آیینی بنا شده مثلا غرب بر اساس اومانیسم بنا شده که در آن شالوده حکومت بر اساس فردگرایی و لذت مادی انسان است و کسانی شایستگی حکومت بر مردم هستند که به این اصول پایبند باشند. و نهایت زندگی فرد برخورداری از این مزایا تا زمان مرگ است. در این جهان‌بینی امور احساسی و متافیزیکی تا زمانیکه در خدمت لذت مادی انسان نباشد ارزشی ندارد و ضدعلم محسوب میشود.
نظرات شما