تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۸ آبان ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۸۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

احضار شاه ساسانی برای مرمت پایگاه اجتماعی ترک خورده | شاپور اول، استاد بی‌رقیب پروپاگاندا و نبرد ابدی روایت‌ها

استفاده از نقش شاپور و والرین، تلاشی آشکار برای «پیکربندی مجدد فضای فرهنگی» و سازگار کردن دو روایت تاریخی متضاد است. گویا آن پروپاگاندای سنگیِ ۱۸۰۰ ساله چنان نیرومند بوده که امروز هم به ابزاری حیاتی برای مدیریت افکار عمومی در یک بحران مدرن تبدیل شده است. این، خود، گواهی است بر نبوغ مردی که می‌دانست جنگ واقعی، در نهایت، نه در میدان نبرد، که بر سر روایت‌ها و در حافظه جمعی یک ملت به پیروزی می‌رسد.

شاپور اول و نبرد ابدی روایت‌ها

رویداد۲۴ | در میدان پایتخت، نبردی در جریان است. جنگ دوازده‌روزه تمام شده، اما غریو شمشیر‌ها جای خود را به جنگی خاموش‌تر و شاید عمیق‌تر داده است: نبرد روایت‌ها. در این صحنه‌آرایی جدید، بر بیلبورد‌های عظیم شهری و میادین، کوروش و شاپور در کنار نماد‌های انقلابی نشسته‌اند. در تصویری غریب، نخست‌وزیر اسرائیل در برابر هیبت یک پادشاه ساسانی و در قیاس با والرین، امپراتور اسیر روم، به زانو درآمده است. این هم‌نشینی نامأنوس، این کلاژ تاریخی که گذشته و حال را بی‌پروا به هم می‌دوزد، بیش از آنکه قدرت را به رخ بکشد، از زخمی عمیق در روایت رسمی پرده برمی‌دارد.

حکومت، برای ترمیم پایگاه اجتماعیِ ترک‌خورده‌اش، به ناچار دست به دامن تاریخ شده است. سنگ‌بنای مشروعیت، گویی در حال جابجایی است؛ از آسمان به زمین، از ایدئولوژی محض به ناسیونالیسم باستانی. اما این تغییر مسیر، نه حاصل یک دوراندیشی راهبردی، که بیشتر زاییده استیصال به نظر می‌رسد؛ جستجویی تب‌آلود برای یافتن روایتی که مرهمی بر زخم‌های ملتی آسیب‌دیده باشد و در بحبوحه بحران، سرمایه‌ای نمادین برای بقا فراهم کند.

طنز ماجرا اینجاست که این چرخش به باستان‌گرایی، خود تکرار الگویی سابقه‌دار در تاریخ طولانی ایران است. حکومت‌ها در این سرزمین، هرگاه با بحران مشروعیت روبه‌رو شده‌اند، به این سرمایه نمادین دست یازیده‌اند. این حرکت، بیش از آنکه ابداعی تازه باشد، تکرار سنتی دیرینه برای بقاست؛ تلاشی که از سر استیصال، به همان روایتی پناه می‌برد که روزگاری آن را رقیب خود می‌دانست.

برای درک عمق این الگو، برای فهمیدن اینکه چگونه می‌توان تاریخ را بر سنگ تراشید و اذهان را برای قرن‌ها مهندسی کرد، باید به سراغ یکی از بزرگترین استادان این هنر، مردی که خود این بازی را به کمال رساند و امروز در میان میادین و بنرها جا خوش کرده، برویم: شاپور اول ساسانی.

کارآموز پدر

شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی که از ۲۴۰ تا ۲۷۰ میلادی بر ایران‌شهر حکومت کرد، صرفاً یکی از برجسته‌ترین فاتحان تاریخ ایران نبود. او استادی بی‌رقیب در هنر پیچیده تبلیغات شاهی بود. او همان شاهی است که تصویری ابدی از خود در حافظه جمعی ما به جا گذاشت: امپراتور روم را در میدان جنگ به اسارت گرفت و این پیروزی افسانه‌ای را بر سینه کوه‌ها جاودانه کرد.

اما قبل از آن همه شکوه، قبل از آنکه به نماد پیروزی شرق بر غرب بدل شود، شاپور مسیر دیگری را می‌پیمود: مسیر کارآموزی در کنار پدرش، اردشیر اول، بنیان‌گذار بی‌رحم و جاه‌طلب سلسله ساسانی.

اردشیر، که خود از خاندانی روحانی در اصطخر پارس برخاسته بود، اشکانیانِ فرسوده را سرنگون کرد و نیاز داشت تا این غصب قدرت را توجیه کند. او باید مشروعیتی برای سلسله نوپای خود می‌ساخت. ساسانیان خود استادان پروپاگاندا بودند و شاپور در دوران قدرت‌گیری پدر، ناظری منفعل نبود. او در نبرد سرنوشت‌ساز هرمزدگان جنگید و در همان نقش برجسته معروف فیروزآباد، درست پشت سر پدرش، در حال شکست دادن یک سردار اشکانی به تصویر کشیده شده است.

اردشیر او را جانشین خود اعلام کرد و شواهد نشان می‌دهد که این دو برای مدتی، احتمالاً از سال ۲۴۰ میلادی با فتح هترا، به شکل مشترک سلطنت کردند. این دوره هم‌سلطنتی، بیش از یک دوره کارآموزی نظامی بود. شاپور در این ایام، فنون پیچیده مهندسی تصویر قدرت را از پدرش می‌آموخت. او می‌دید که چگونه اردشیر، تصویر خدایان را مطابق میل خود بازطراحی می‌کند تا مشروعیت زمینی خود را آسمانی جلوه دهد. او در حال یادگیری بود که چگونه تاریخ را نه با جوهر، که با تیشه بر سنگ بنگارد.

شاپور پس از تاج‌گذاری رسمی در ۱۲ آوریل ۲۴۰ میلادی، بلافاصله با میراث‌خوار بزرگترین امپراتوری غرب، یعنی روم، روبه‌رو شد. این رویارویی، ماده خامی را فراهم کرد که شاپور برای ساختن تصویر جاودانه خود بدان نیاز داشت.

تاریخ‌نگاری رومی، که نمی‌توانست شکست از «بربرها» را بپذیرد، روایتی مغشوش و حقارت‌آمیز از جنگ‌های شاپور ارائه داده است. اما شاپور مصمم بود روایت خود را بر سینه کوه حک کند. کتیبه باشکوه او در کعبه زرتشت، که یکی از مهم‌ترین اسناد باقی‌مانده از قرن سوم میلادی است، گزارشی نظامی، خشک و کوبنده از سه کارزار بزرگ او علیه سه امپراتور روم ارائه می‌دهد.

از کارزار نخست تا تسلیم فیلیپ

«همین که ما بر تخت مستقر شدیم» شاپور می‌نویسد، «گردیانوس قیصر از سراسر امپراتوری روم... سپاهی گرد آورد و... علیه ایران‌شهر و ما، لشکر کشید.» این امپراتور جوان، گردیانوس سوم، در ابتدا پیروزی‌هایی به دست آورد و شاپور را از نصیبین عقب راند. او در نامه‌ای مغرورانه به سنای روم نوشت: «ما تا نصیبین پیش رفته‌ایم و حتی به تیسفون خواهیم رسید.».

اما هرگز به آنجا نرسید. روایت شاپور کوتاه و قاطع است: «در مرز‌های آسورستان، در مِسیخه... یک نبرد بزرگ روی داد؛ و گردیانوسِ قیصر هلاک شد، و ما سپاه روم را تارومار کردیم.» مورخان رومی، ناتوان از پذیرش مرگ امپراتوری در میدان نبرد، ادعا کردند او در حین عقب‌نشینی و به تحریک فیلیپ عرب، فرمانده گاردش، توسط سربازان خویش کشته شد. اما روایت شاپور، که با عقب‌نشینی ناگهانی رومیان و صلح خفت‌بار بعدی تأیید می‌شود، بسیار معتبرتر است. این نخستین بار در تاریخ بود که یک امپراتور روم در خاک دشمن جان می‌باخت.

پیروزی شاپور کامل بود. ارتش روم، فرمانده گارد خود را به عنوان امپراتور جدید برگزید. شاپور می‌گوید: «و رومیان، فیلیپ را قیصر کردند؛ و فیلیپِ قیصر برای صلح نزد ما آمد و برای جان خود پانصدهزار دینار به عنوان باج به ما پرداخت و تبعه ما شد.»

شکست فیلیپ و باج سنگینی که پرداخت، برای روم چیزی جز وقفه‌ای خفت‌بار نبود. برای شاپور، این تنها پیش‌غذا بود.

کارزار سوم: اسارت والرین به دست شاپور

آتش‌بس دیری نپایید. شاپور در کتیبه می‌نویسد: «قیصر دروغ گفت و به ارمنستان ستم کرد.» ارمنستان، آن شاهراه حیاتی و دولت حائل ابدی، بار دیگر به نقطه جوش تبدیل شده بود. شاپور، پس از تثبیت مرز‌های شرقی، با تمام قوا بازگشت.

این بار، استراتژی او صرفاً دفاعی نبود؛ تهاجمی همه‌جانبه بود. او ارتش خود را به دو ستون تقسیم کرد. پسرش را به ارمنستان صغیر و کاپادوکیه فرستاد و خود، ارتش اصلی را به قلب تپنده شرق روم، یعنی سوریه، هدایت کرد. در باربالیسوس، در ساحل فرات، «یک سپاه شصت هزار نفری روم را نابود کرد». این فاجعه‌ای نظامی بود که راه را باز کرد. شاپور با افتخار، نام سی و شش قلعه و شهر فتح‌شده، از جمله انطاکیه، پایتخت شرق روم، را فهرست می‌کند.

این تحقیر‌های پیاپی، امپراتوری روم را به نقطه انفجار رساند. در سال ۲۶۰ میلادی، امپراتور جدید و کهنه‌کار، والرین (والریانوس)، تصمیم گرفت شخصاً با ارتشی عظیم به این تهدید پارسی پایان دهد. شاپور استعداد این ارتش را هفتاد هزار نفر از تمام استان‌های امپراتوری ثبت کرده است.

کارزار سوم شاپور آغاز شد. او به حران و رها (ادسا) حمله کرد. والرین برای شکستن محاصره پیش آمد. «و در آن سوی حران و رها» شاپور با همان نثر خشک و کوبنده نظامی می‌نویسد، «نبردی بزرگ میان ما و والریانوسِ قیصر درگرفت؛ و ما با دستان خود، والریانوس قیصر را اسیر کردیم و مابقی فرماندهان... سناتور‌ها و افسران را نیز اسیر کردیم و به پارس بردیم.»

این لحظه، نقطه اوج تاریخ ساسانی و در عین حال، عمیق‌ترین حضیض امپراتوری روم بود. هرگز پیش از آن، یک امپراتور روم، یک «آگوستوس»، زنده به اسارت درنیامده بود. خبر اسارت او مانند غرش تندر در سراسر اروپا و آسیا پیچید.

ماشین پروپاگاندا؛ حک کردن تاریخ بر سنگ


بیشتر بخوانید:

از اسطوره تا واقعیت کوروش کبیر | معمار ایده امپراتوری

کوروش کبیر؛ اسطوره‌ای برای جعل ایدئولوژیک تاریخ

داریوش بزرگ ؛ پادشاه مقتدر هخامنشی

خشایارشا پادشاه جنگ‌طلب هخامنشی


شاپور نیک می‌دانست که پیروزی نظامی، هرچقدر هم بزرگ، در غبار زمان محو می‌شود، مگر آنکه بر حافظه جمعی حک شود. تاریخ را فاتحان می‌نویسند، اما شاپور می‌خواست تاریخ را بتراشد.

او به مؤثرترین رسانه تبلیغاتی آن عصر، یعنی سنگ‌نگاره‌های یادمانی، روی آورد تا روایت خود را ابدی کند. هشت نقش برجسته عظیم، عمدتاً در قلب پارس، در مکان‌هایی، چون نقش رستم و بیشاپور، به دستور او حجاری شد. این سنگ‌نگاره‌ها، به‌ویژه آنهایی که سه امپراتور رومی را هم‌زمان به تصویر می‌کشند (مانند نقش رستم یا دارابگرد)، یک بیانیه سیاسی فشرده و یک اینفوگرافیک سنگی هستند. در این صحنه باشکوه، شاپور سوار بر اسب، مسلط، آرام و پیروز، سه سرنوشت متفاوت را در یک قاب واحد روایت می‌کند. این یک شاهکار پروپاگانداست که سه کارزار، سه پیروزی و سه سرنوشت متفاوت را در یک تصویر واحد فشرده کرده است:

فصل اول داستان حکایت دشمنِ نابودشده، گردیانوس، با پیکری بی‌جان در زیر سم اسب شاه آغاز می‌شود. این گردیانوس سوم است که در کارزار نخست «هلاک شد». او نماد دشمنی است که به طور کامل نابود شده و اکنون، لگدمالِ قدرت شاه پیروزمند است.

پرده دوم، دشمنِ تسلیم‌شده، فیلیپ، مردی است که به زانو درآمده و دست‌هایش را به نشانه التماس گشوده است. این فیلیپ عرب است که پس از شکست، «برای صلح آمد» و با پرداخت باج، تسلیم شد. حالت زانوزدن او، یک نماد جهانی برای طلب بخشش و به رسمیت شناختن برتری طرف مقابل است؛ او شکست‌خورده‌ای است که جانش را خریده.

اما اوج این روایت سنگی، اما در سومین قیصر نهفته است: دشمنِ اسیر (والرین): او برخلاف دو تن دیگر، ایستاده است، اما شاپور مچ دست او را محکم در چنگ خود گرفته. این حالت، نه نشانه مذاکره یا تسلیم، که نماد عریان اسارت است؛ ترجمه تصویریِ همان عبارت مغرورانه شاپور در کتیبه‌اش: «با دستان خود، والریانوس قیصر را اسیر کردیم.»

با این حال، تاریخ‌نگاری مدرن لایه‌های پیچیده‌تری را آشکار کرده است. برخی محققان معتقدند این صحنه‌ها ممکن است در طول زمان «ویرایش» شده باشند. برای مثال، در نقش دارابگرد، پادشاه تاجی شبیه به تاج اردشیر بر سر دارد. نظریه‌ای معتقد است این نقش ممکن است در دوران هم‌سلطنتی کنده شده و ابتدا فقط پیروزی بر گردیانوس و فیلیپ را نشان می‌داده، اما پس از سال ۲۶۰ میلادی، پیکر ایستاده والرین به آن اضافه شده است.

نظریاتی جسورانه‌تر، نقوش عظیم بی‌شاپور را بازتفسیر می‌کنند و معتقدند که آنها اصلاً والرین یا فیلیپ را نشان نمی‌دهند، بلکه تسلیم شدن یک غاصب محلی امپراتوری در حمص امروزی و تصاحب خزانه معبد او را ثبت کرده‌اند.

فارغ از اینکه کدام نظریه دقیقا درست است، همگی یک واقعیت را تایید می‌کنند: شاپور یک استاد پروپاگاندا بود که به طور مداوم در حال به‌روزرسانی کارنامه پیروزی‌های خود بر صخره‌های پارس بود. او تاریخ را آن‌گونه که می‌خواست، می‌تراشید.

جادوی شاپور؛ مهندسی تصویرِ خدا

پیروزی‌های نظامی شاپور، هرچقدر هم باشکوه، تنها نیمی از داستان مشروعیت او بودند. او به چیزی فراتر از قدرت شمشیر نیاز داشت؛ او به تأیید آسمانی احتیاج داشت. اینجا بود که شاپور نبوغ تبلیغاتی خود را که از پدر به ارث برده بود، به اوج رساند و دست به «مهندسیِ تصویرِ خدا» زد.

این فرآیند از اردشیر آغاز شده بود. اردشیر، که از خاندانی روحانی (کاهنان معبد آناهیتا در اصطخر) برخاسته بود، در اولین سنگ‌نگاره‌های اعطای دیهیم خود (در فیروزآباد و نقش رجب)، در برابر شخصیتی ایستاده که «بَرسُم» (شاخه‌های گیاهی مقدس آیین زرتشت) در دست دارد. این صحنه، که در حضور ملازمان دربار رخ می‌دهد، به وضوح یک آیین انسانی و زمینی است: پادشاه در حال دریافت مشروعیت از موبد موبدان در یک معبد است.

اما در نقش برجسته نهایی و باشکوه اردشیر در نقش رستم، که احتمالاً شاپور در ساخت یا تکمیل آن نقش داشته، یک چرخش دراماتیک رخ می‌دهد. صحنه نمادین می‌شود: شاه و آن شخصیت، هر دو سوار بر اسب، در حال لگدمال کردن دشمنانشان (اردوان و اهریمن) هستند؛ و مهم‌تر از همه، کتیبه‌ای به سه زبان بر سینه اسب‌ها حک شده که هویت آن شخص را برای همیشه تغییر می‌دهد: «این است پیکر بغ اهورامزدا.»

با همین چند کلمه، موبدِ حاملِ برسم، به خودِ خدای متعال تبدیل شد. سلسله ساسانی دیگر مشروعیت خود را از معبد اصطخر نمی‌گرفت، بلکه مستقیماً توسط اهورامزدا بر تخت نشانده شده بود.

اما این بازتفسیر شتاب‌زده، یک مشکل نمادین ایجاد کرد: چرا اهورامزدا (که حالا جایگزین موبد شده) باید «برسم» (ابزار موبدان) در دست داشته باشد و در حضور یک «مگس‌پران» (خدمتکار شاه) ظاهر شود؟

اینجا بود که شاپور اول در نقوش اعطای دیهیم شخصی خود (در بی‌شاپور و نقش رجب) دست به «پاکسازی» هنرمندانه این تصویر زد. او این مهندسی را در سه گام ظریف، اما بنیادین به کمال رساند:

حذف بَرسُم؛ نفیِ واسطه و انحصار قدرت روحانی

اولین و حیاتی‌ترین گام، حذف نماد «بَرسُم» از دست اعطاکننده بود. بَرسُم، نماد نهاد دین، ابزارِ روحانیت و گواه بر نفوذ موبدان بود. حضور آن در دست اهورامزدا، به صورت ضمنی، این معنای خطرناک را منتقل می‌کرد که پادشاهی از طریق موبدان به سلطنت می‌رسد و موبدان، دروازه‌بانان مشروعیت الهی هستند. شاپور نمی‌توانست این وابستگی را بپذیرد. در نقوش او، اهورامزدا کاملاً از هرگونه ابزار روحانیت زمینی عاری شده است. این تفویض مستقیم قدرت از سوی خدای یگانه به شاهِ برگزیده‌اش بود. شاپور بدین ترتیب، برتری قدرت الهی سلطنت را بر نهاد روحانیت رسمی اعلام می‌کرد.

دومین تغییر، حذف کامل شاهدان و درباریان از صحنه بود. در نقوش اردشیر، حضور ملازمان و حتی یک «مگس‌پران»، کل صحنه را به یک «آیینِ عمومی» و یک «رویداد دربار» تنزل داده بود. یک آیین، انسانی است و قابل مشاهده توسط عموم. اما شاپور صحنه را به یک فضای قدسی و منزوی منتقل کرد. در نقوش اعطای دیهیم او، تنها شاه و خدا حضور دارند. این تغییر، صحنه را از یک رویداد اجتماعی به یک «وحیِ الهی» تبدیل می‌کند. این ملاقات، امری خصوصی، عرفانی و یگانه است که بر دسترسی بی‌واسطه و منحصر‌به‌فرد شاهنشاه به منبع قدسی قدرت تأکید می‌کند.

قطع تماس فیزیکی؛ تنزیل قدرت از قرارداد به فَرّه

مهم‌ترین و ظریف‌ترین تحول، قطع تماس فیزیکی میان شاه و خداست. در نقوش قدیمی‌تر، اردشیر دست دراز می‌کند تا حلقه را به صورت فیزیکی از دست اعطاکننده بگیرد. این یک «معامله» یا «قراردادِ انسانی» را تداعی می‌کند. اما شاپور دست خود را با کف باز، در حالتی از احترام و پذیرش، در برابر خدا دراز می‌کند. در این لحظه، حلقه قدرت (دیهیم) توسط روبان‌هایش در هوا معلق است و به سوی پادشاه در حرکت است. این روبان‌های در حال حرکت، نماد فَرّه (خوَرنه)، آن نیروی مستقل، پویا و روحانی هستند که بر شایسته‌ترین فرد نازل می‌شود. با قطع تماس فیزیکی، شاپور نشان می‌دهد که قدرت او از جنس قرارداد‌های مادی نیست؛ بلکه یک فیض روحانی و لطف کیهانی است که مستقیماً از آسمان و بدون واسطه‌ی مادی، بر وجود پادشاه نازل شده است.

شاپور اول با این تغییرات ظریف، اما بنیادین، مشروعیت ساسانیان را از یک آیین زمینی و انسانی، به یک پیمان مستقیم، عرفانی و غیرقابل انکار با شخص اهورامزدا ارتقا داد. او نه تنها خود را «دستکار» (ابزار) خدایان نامید، بلکه تصویر خدایان را نیز مطابق میل خود شکل داد.

غنایم جنگی؛ ساختن یک امپراتوری

«و ما مردمان سرزمین روم، یعنی از اَنیران (غیر ایران) را، همراه با غنایم کوچاندیم؛ و ما آنان را در امپراتوری ایرانی خود... اسکان دادیم.»

این بخش از کتیبه شاپور، کلید درک میراث اقتصادی اوست. جنگ‌های او صرفاً برای غارت نبود؛ برای «برداشت محصول» انسانی بود. او به جای طلا، صنعتگر، معمار، مهندس و کارگر ماهر را به اسارت گرفت و با دستان آنان، ایران را بازسازی کرد. سیاست او «سوزاندن و ویران کردن» نبود، بلکه «اسیر کردن» جمعیت بود. او بزرگترین سرمایه امپراتوری روم را گردآوری می‌کرد تا با دستان آنان امپراتوری خود را بسازد.

این سیاست، یک «دوره بی‌سابقه از شهرسازی» را رقم زد: نیشابور (به معنای شاپورِ نیک) در خراسان بنا شد، گندی‌شاپور (یا وه‌اَندییوک-شاپور) در خوزستان، برای اسکان اسیران انطاکیه ساخته شد. این شهر بعد‌ها به مرکز بزرگ پزشکی و علمی جهان باستان بدل گشت، بیشاپور در پارس، به عنوان پایتخت شخصی و یادمان پیروزی‌های شاپور بنا شد و با معماری و موزاییک‌های رومی تزیین گردید.

این ورود عظیم جمعیت غیرایرانی، ساختار امپراتوری را دگرگون کرد. شاپور اکنون حاکم سرزمینی چندملیتی و چندمذهبی بود. به همین دلیل او عنوان جدید و فراگیر «شاهنشاه ایران و اَنیران» را برای خود برگزید. این اسیران در امپراتوری نوپای او از آزادی مذهبی برخوردار شدند. مسیحیان کوچانده‌شده در خوزستان و پارس شکوفا شدند و کلیسا‌های خود را ساختند. یهودیان نیز در دوران شاپور از آزادی و رفاه برخوردار بودند.

شاپور، به عنوان یک «مزدیسن» متعصب، در عین حال یک امپراتور عمل‌گرا بود. او می‌دانست که برای اداره این جامعه متکثر، به دانشی فراتر از سنت شفاهی زرتشتی نیاز دارد. همانطور که متن پهلوی «دینکرد» شهادت می‌دهد، او دستور داد تا متون «غیردینی» در باب پزشکی، نجوم و منطق را از «هند، روم و سرزمین‌های دیگر» گردآوری کرده و آنها را «با اوستا تطبیق دهند». او در حال خلق یک دانش‌نامه سلطنتی بود.

در این میان، مانی، پیامبر آیین جدید، ظهور کرد. او تلاش کرد شاپور را به دین مانوی درآورد و کتابی به نام «شاپورگان» به او تقدیم کرد. شاپور، اگرچه هرگز دین او را نپذیرفت (زیرا خود را «دستکار» اهورامزدا می‌دانست و رقیبی را در عرصه آسمانی تحمل نمی‌کرد)، اما از نفوذ مانی برای پیشبرد اهداف امپراتوری خود استفاده کرد و به او اجازه تبلیغ داد.

میراث؛ نبرد بی‌پایان

شاپور اول در سال ۲۷۰ میلادی، پس از ۳۱ سال سلطنت پربار، در شهر محبوبش، بیشاپور، درگذشت. او امپراتوری ایران را از یک قدرت منطقه‌ای نوپا به جایگاه یک قدرت جهانی برابر با روم رساند.

با این حال، شگفت‌آور است که «تاریخ ملی» متاخر (مانند شاهنامه)، با وجود این اسناد سنگی باشکوه و در دسترس، اطلاعات بسیار کمی درباره چهره واقعی او حفظ کرده و او را در پس پرده افسانه‌های مشروعیت‌بخش پنهان کرده است. گویی تاریخ رسمی ترجیح داد به جای ثبت پیروزی‌های واقعی او بر روم، افسانه‌هایی را بازگو کند که اتحاد دو خاندان رقیب (اشکانی و ساسانی) را توجیه نماید.

ماندگارترین میراث شاپور، فراتر از گسترش مرز‌های سیاسی، خلق یک «تصویر» قدرتمند از سلطنت و پیروزی بود. تصویری که او در نقش رستم آفرید، در حافظه تاریخی ایرانیان جایگیر شده و باقی ماند؛ به حدی که هجده قرن بعد از آن، در جهانی به‌کلی متفاوت و در حکومتی که ظاهراً درنقطه‌ی مقابل ناسیونالیسم ایرانی قرار دارد، بار دیگر احضار شده است.

استفاده از نقش شاپور و والرین، که در آن نتانیاهو به جای قیصر روم به زانو درآمده، تلاشی آشکار برای «پیکربندی مجدد فضای فرهنگی» و سازگار کردن دو روایت تاریخی متضاد است. گویا آن پروپاگاندای سنگیِ ۱۸۰۰ ساله چنان نیرومند بوده که امروز هم به ابزاری حیاتی برای مدیریت افکار عمومی در یک بحران مدرن تبدیل شده است. این، خود، گواهی است بر نبوغ مردی که می‌دانست جنگ واقعی، در نهایت، نه در میدان نبرد، که بر سر روایت‌ها و در حافظه جمعی یک ملت به پیروزی می‌رسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تاریخ ایران
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
33
12
اونزمان امکانات الان وجود نداشته که میشده روایت ر دروغ رو میشده ساخت و بخورد مردم داد الان اونزمان نیست بابا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
نادان خائن به ایران
سکوت کن
خاموش باش
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
7
42
و نیز کوروش شاه شاهان، شاه صلح و آزادی.
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
17
58
چطور شد اقایان به فکر ایران قدیم افتادند مگر نمی گفتید ایران قبل از اشلام تاریخ و تمدن نداشت . حالا چه شده به فکر ایرانیت افتادید 47 سال ضدیت با تاریخ و تمدن ایران و تخریب اثار باستانی حتی به اثار بعد از اسلام که توسط سنیها سشاخته شده بود ویران کردید از جمله ارک علیشاه تبریز بسوز د پدر سیاست از جمله سیاست شما که گفتار و رفتارتان زمین تا اسمان فرق دارد . اثار باستانی با ان عظمت تخت جمشید را ویران کردید و به خاطر ویرانی ان سدی ساختید که استان خوزستان و فارس را هم نابود کردید نکند یک روزی کوروش بیدار شود و حکومت شما را تصاحب کند شما هر کاری کنید مردم دیگر به شماداعتماد ندارند چون حیله می کنید در دلتان چیزهای دیگری نهفته است شما به امت فکر می کنید نه ایران
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
متاسفانه اقتصاد و سیاست کشورمان در دست دریوزگان غرب افتاده که خدا ریشه شان را بکند که اگر زمان هرکدام از شاهان هخامنشی و ساسانی و دیگران بود پوست این فرومایگان را به جرم خیانت می‌کندند ،این باعث شده مردم هر گندی این نامردان بزنند به نام رهبری و نظام تمام شود،متاسفانه همان دموکراسی که بر اساس رای مردم است اینحا کار دست ما داده یک روز دست آدم درست دو روز دست آدم نابکار
مهدی
|
Singapore
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
40
11
معلوم شد که چسیجی و نه اصلاح طلب و نه چپی هیچ یک تاریخ نخوانده و دشمنی اشکارشان با تمدن ایران مشخص شد زیرا انکه زانو زده والرین رومی نیست و سازندگان فراموش کردهدو ندانستند انکه ایستاده است والرین رومی هست😁😁😁😁😁😁😁
شاپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
5
52
شاپور پنجاه و پنج سال زندگی کرد و چهل سال روی اسب گذشت.اگر شاپور و مانند او نبودند آیا امروز ایران بود؟کلاه خودمان را قاضی کنیم.شخصی که اولین دانشگاه جهان را ساخت.
حسین ذبیحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
11
41
طرف یک طومار برای نصب نماد قدرت باستانی ایران و محکوم نمودن آن نوشته!!کجایت سوخته؟!یادت باشد همان رومی های حرامی امروز مسابقه دو «ماراتن»بیاد پیروزی خود برای آن رابرگذارمیکنند....خودتحقیری تا کجا ای مفلوکان غرب پرست
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
خودتحقیر جماعت همینطوریه تر در زمان هرکدام از پادشاهان ایرانی بودیم غربزده های عزیز را در بهترین حالت نفی بلد میگردند
ناصر غلامحسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
31
26
ظاهراتاریخ را به خوبی تبیین وتحلیل کرده ای وهنرمندانه نیت درونی وشخصی خود را به روایت پیوند زده ای تا از این رهگذر آبی برای تفکر سیاسی خود گرم کنی ! این اقتداری که به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به منصه ظهور گذاشته شد وودلاور مردان جبهه نبرد با جان فشانی زایدالوصف، دشمن را خوار وذلیل وله کردند نبایدتحت الشعاع روایتها وتحلیلهای هدفمند قرار گیرد ودر نهایت نتیجه یک بیلبرد ودیوار نگاره را استیصال قلمداد کرد وبه ترک خوردن پایگاه اجتماعی نسبت داد ! هر کسی از ظن خود شد یار من کز درون من نجست اسرار من !
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
7
28
هر حرکتی که باعث تحقیر و خواری فرهنگ و تمدن پوشالی غرب بشه ارزش داره ، البته اگه تمدنی داشته باشند. تمام هویت و تاریخ
اونها در روم و یونان ۲۰۰۰ ساله خلاصه میشه که اون هم نصفش خیالی هست حالا هم که در سال‌های اخیرا برای کشور جدید و بی‌ریشه خودشون تاریخ سازی می‌کنن و با دروغ پردازي هویت و اصالت جعل میکنند. زمانی که ایرانیان بزرگترین تمدن و امپراطوری بشری رو بنا نهادند اونا هنوز تو جنگل‌ها زندگی می‌کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
14
16
واقعا هم استیصال کسی که این مجسمه را بنا کرد و هم استیصال نویسندگان و روزنامه نگاران و سیاسیون خذبی است چون خیلی کوته فکرانه است اینکه این همه در مورد یک مجسمه در وسط میدان سخن بگیم چون اون شخصی که به عنوان شهردار این کار انجام داده رو تخریب کنیم با این مجسمه چرا چون حزب رقیب است خاک برسر تون کنند واقعا مسائل روز دنیا رو ول کردن به مجسمه وسط میدان گیر دادن
من جای رهبر بودم بفران فتوا میدادم همه شماها رو مردم تیک پاره کنند.از پول یامفت ملت خوردید هار شدید افتادید به جان خودتون وملت رو بازیچه ی خودتون ساختید آخه این همه مشکلات ول کردید چسبید به دوتا مجسمه وسط میدان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
13
38
دیگه واسه این شوها خیلی دیر شده و به قول ملت ماجرا داره تموم میشه!
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
13
13
انشاء الله. که ملت دوستان درپناه خدادر جنگ خاموش درمقابل دشمنان قدعلم کرده ومی کنند. دشمنان همه طوره باکشورایران ومردم ایران درجنگ هستن. که خاک راتیکه پاره کنند مثل تن ايرانيان ووو
سردار بابک خرمدین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
1
32
شاپور شکوهمند بود و نماد سرافرازی و غرور یک ملت بود و هست؛
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
27
18
البته این براآورد شماهست نه واقعیت میدانی واقعیت میدانی این است که ما مردم ایران از هر نژاد ومذهبی پای کشورمون ایستادیم گیریم که این حکومت بدیهایی هم داشته باشه که نسبت به قبلیا و کشورای دیگه ونیزآمریکای شما که شهروندانش را طبقاتی محسوب کردن و شهروند سیاه پوست رو تو روز روشن جلوزن وبچه های خردسالش میکشن خیلی بهتره گیریم که حرف شما درست واینا بد ولی ما ایرانیا مشخصا بین بد وبدتر بد روانتخاب میکنیم و میدونیم که اینا برن ایران تجزیه تخریب واز سوریه پافغانستان ولیبی خیلی بدتر خواهد شد ما مردم سفت پای حکومت وکشورمون وایسادیم در حمله آمریکا واسراییل هم دیدید وشنیدید پس لطف خفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
از طرف خودت صحبت کن و تجزیه تحلیل های آبکی امثال سایبری هایی مثل تو، فقط برای خودت و امثال خودت مورد قبوله
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
جمع نبند ، تو یک نفری!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
14
33
قریب به پنجاه سال گذشته که به خاطر دارم نظام و حکومت ایرانی بودن ملت ما را نفی میکرد و ملت ایران را اول مسلمانان می‌پنداشت و دیگر هیچ.. حال چه شده است که تاریخ ملت ایران را به نمایش گذاشته اند ؟
دلیل چیست ؟
مگر نظام و حاکمیت نمیگفتن پادشاهان کل تاریخ ما خونخوار و دیکتاتور بودند ؟
حال چه شده است که رهبری درخواست ای ایران میکند ؟
ملت ایران کاملا شما را رصد میکند و رفتارتان زیر ذره بین است.
گویا حاکمیت به این فهم رسیده است که باید گفتمان جدیدی در صحنه حضور یابد و ان هم تاریخ ایران است.
بعید میدانم که ملت ایران بگذارد به مانند دین شان با تاریخشان بازی کنید.
پاسخ ها
علی خانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
تاریخ مان را خواستند فراموش کنیم و مارا با دین زده کردند
در این نیم قرن ...
سریال یوسف پیامبر را ساختند و شکوه مصر باستان را نشان داد ولی از فتح مصر به دست فرزند کوروش چیزی نگفتند و نه از شکوه و عظمت امپراطوری هخامنشیان...

فیلم اصحاب کهف را ساختند و شکوه روم باستان را نشان داد ولی از فتح روم به دست شاپور اول چیزی نگفتند و اکنون هم این توهین به شاهان اسطوره ای ایران مانند شاپور است که فقط از قدرت و جنگ طلبی اش گفت ولی از انصاف و مردانگی آنها چیزی نگفتند از منشور حقوق بشر کورش چیزی نگفتند

و بقیه آثار مذهبی که پر از دشمنی های مذهبی بین شیعه و سنی است و نتیجه ای جز جدایی قسمت های سنی از ایران نخواهد داشت

جوان ایرانی این نسل را ساختند هویت ندارد نه ایرانی است و نه مسلمان ! آیا او مصری است یا رومی یا اهل کوفه !
ایران وقتی نجات می یابد که به تاریخ و هویت مان توجه کنیم
کوروش شاپور جزو هویت ماست باید از انها به خوبی یاد شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
جالبه همین جماعت، روز هفتم آبان ، مقبره کوروش رو می بمدن
ایران زمین
| United States of America |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
حکومت بعنوان رهبری این کار رو نکرده تهمت نزن بیسواد بلکه دولت های منتخب شما مثل پزشکیان ها جدام تاریخ ایران رو مورد اسیب قرار دادن از بازرگان بنی صدر میرحسین شیطان پرست هاشمی خاتمی روحانی پزشکیان مدام ایران و تاریخ لیران و مذهب گذشته و الان رو ایران رو تخریب کردن خب چرا چون یه عده برای لخت شدن ۴۰ سال به لابی صهیونیییسم رای دادن
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
10
9
از نظر ژورنالیستی قشنگ بود ولی اطلاعات تاریخی نویسنده افتضاح است . اصلا والرین را شاپور دوم به اسارت گرفت نه شاپور اول و آن نقاشی سنگی والرین را زانو زده در مقابل شاپور دوم نشان می دهد .
تاران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
1
12
یعنی 2500سال تاریخ شاهنشاهی یک کار درست و قابل تقدیر نداره مثل شهدای چالدوران
پاسخ ها
ایران زمین
| United States of America |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
اگه باز پزشکیان ها رو انتخاب کنی چیزی نمی بینی مگر رهبری در سخنرانی ها از مردم ایران و تاریخ ایران یاد کنه وگرنه پزشکیان ها مملکت رو ویرانه میکنن خواهی دید
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
3
2
همش دروغ. دروغ ممنوع.تور وخدا گیر انسانی اینو دیگه ولکنید .هنوز گیر قبلیاهستیم.بشین پاشو چرا نشستی چرا پاشودی.
دادا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
7
21
الان پی پی هم تناول بفرمایید دیگه فایده نداره مگر اینکه شاپور جان قیمت گوشت و مرغ رو بیاره روی قیمت 20 سال پیش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
14
13
عجب تحلیلی بیخودی
آخه دنبال مشروعیت از باستان نبودیم و نیستیم .
صرفا روایت قرون قبلی را می‌گوییم تا یاد آور هم عظمت و بزرگی باشیم البته عیبهای آنها را تکرار نکنیم.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
17
10
یکی از مقاله های عالی چند سال اخیر
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
14
19
نویسنده این متن قطعآ جیره خوار انگیس و همون اروپایی هاست
آبلیمو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
4
19
احساس کردم نویسنده ناراحته... خیلی
پاسخ ها
ایران زمین
| United States of America |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
نویسنده از اسیب دیدن اصراعیل و آمریکا در جنگ ۱۲ روزه ناراحته
افشین ارجمندنیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
8
19
من متوجه نشدم که دولت مردان ایران قبل از اسلام را قبول ندارند چه شده که حالا مجسمه شاهپور نوک علم گذاشتن حالا میخواهند با این کار ها بگویند که عوض شدن فکر کنم که خیلی دیر شده
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
19
15
این چرندیات ب سفارش کیه؟؟ آمریکا یا اسراییل.فکر کردم این قلم فرسایی واسه bbcفارسی یا عنترانشال نه رسانه حتی زرد داخلی ک هر با اتفاق تلخی تو ایران میوفته کلی کیف می‌کنه.چرا هرچیزی ک بوی استقلال ملی یا شجاعت و مقاومت میده ،باعث فشاری شدن شماها میشه؟ الان سعی کردی با الفاظ شیک ادبی ضد منافع ملی ب کجا برسی؟ ایران در جنگ ۱۲ روزه جلوی چندین کشور وایساده ،برای همین ناراحتید و عصبانی .مشکل مجسمه نیست،شماها دنبال چیز دیگه ی هستید ولی هیچ وقت بهش نمی‌رسید.سلام ب ارباب برسونید
پاسخ ها
یاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
فقط بگوایران مقابل چه کشورهایی قرارگرفت جمع کنیداسراعیل بوکرده دوازده روزبه تنهایی کاری باهامون کردکه اسکندرباتخت جمشیدنکرددلتون خوش کنیدبه حرفهاوچرندهای مفتتون دنبال ضعف خودتون نیستیدپرایدکه حتی گاری دستی افغانهاحساب نمیشه قیمت لانکروزمیدن ملت وهنوزسرصف مایستن حرف ازقدرت پوشالی میزنیدجنگی که نتونستیم یک جنگنده بلندکنیم کدام یک ازجنگنده های کشورهای دیگه شرکت کردن فقط یک شب امریکااومدیک طرف دیگه راشخم زدبعدیک ساعت که امریکاگفت هنوزنفهمیدیم که زدن ورفتن توراخداکم خانواده باماشین های مصخرتون عزادارنکردیدجمع کنیدبگذاریدمردم فکری بکنن بخداخون این جوونهاگردن شماهاهستیدکه به اسم تولیدداخل که فقط یک عده دلال دارن باخون ملت جیب خودشون پرمیکنن نمیدونن خدای هم هست
جوادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
9
20
شما اگر راست میگید نام خیابان شاهپور رو بهش برگردانید .
پاسخ ها
متین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
اون شاهپور پهلوی بوده عوض کردن

نه شاپور ساسانی کم سواد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
حالا هر شاپوری که باشه ای باسواد، با نام شاپور مشکل داری؟ چرا شهرآرا را به پاتریس لومومبا نغییر دادند؟ به ما چه!
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
17
13
حتی اگر پایگاه اجتماعی نظام به دلیل جنگ ترکیبی ناجوانمردانه غرب ترک خورده باشد حتما ترمیم شده دشمن آرزوی شکستن آن را مثل بسیاری از کسانی که به گور بردند به گور می برد .
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
9
4
عجب عنوانی👌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
5
25
یه مثال هست که میگه خودش و بیار ولی اسمشو نیار، حالا برعکس شده اسمشو بیار اما خودش و نه ، دیدیم دیگه جاده پاسارگاد هم‌چنان ۷ آبان بسته بود!
مرتضی امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
3
15
تا بسوزد هر آنکه نتواند دید...
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
2
15
شما ایرانی بزارید حتما شاپور و کوروشی پیدا خواهند شد به شرطی که ایرانی بجا بماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
7
12
حالا چرا شما فشاری شدید ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
14
13
بسیار متن زیبایی بود
احمد میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
23
13
لبیک یا خامنه ای
،،،
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
11
9
جالب بود و خواندنی
ایران زمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
4
24
بنازم به ایران به ایران قدرت مند به ایران عزیز به ایران باستانی که بعداز ۲۰۰۰ سال باز شاه شاه هان ایران زمان به کمک مردم و خاک پاک ایران می توانند حفظ کنند و باز افراد مدعی کم آورده و دست به دامان هزاران سال تمدن و فرهنگ غنی ایران شده ایران تو همیشه پاینده هستی و خواهی بود
پاسخ ها
ایران زمین
| United States of America |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
ببین احمق تاریخ ما براجون افتخاره الان جهان بخاطر چی پرچم ما رو بلند کردن در جنگ ۱۲ روزه؟؟؟!!! بخاطر این مجسمه بود یا مبارزه با ظلم و ستم دولت های غربی حرااام زاده..... کسی کم نیاورده فقط جوانان انقلابی وطن پرست دارن قویتر میشن و لابی غربی ها یعنی باند چپ و راست هم کم اوردن..... در جنگ جهانی اول و دوم تاریخ ما کجا بود؟؟؟!!! تاریخ زمانی بدرد میخورد که یه حکومت وابسته غرب سرکار نباشد بیسواد
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
4
4
این نوشته با بغض نوشته شده
بخاطر همین از دایره حق و انصاف خارج شده


انگار این حکومت هر کاری کنه بالاخره باید یک ایرادی گرفت

اگه مملکت دست امثال شما بود که الان تکه پاره شده بود
پس همین اشکالات فعلی (که البته باید رفع بشه)

بهتر از وضعیتی هست که شما غربزده های مفلوک و مغشوش دنبال اون هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
8
0
بازهم ایرانشهری فاشیست و نژاد پرست بازی شروع کرده
خلخالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
3
2
زر مفت زدی!!!!! امثال شماها فقط زر زدن رو بلدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
3
7
اگه اسراییل دو دفعه دیگه حمله کنه احتمالا مجسمه رضا شاه هم در میدون تجربش نصب میشه!!
پرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
2
4
اتفاقا نظر من اینه که بازگشت رمانتیک حکومت به قهرمانان ملی ایرانی و نصب مجسمه های آرش و شاهپور یکم در تهران و خواندن نوحه به سبک ای ایران،نه نشانه استیصال و شکاف اجتماعی که بیانگر این واقعیت هست که در جنگ اخیر تمام نیروهای غیر ایرانی مقاومت نابود و تسلیم شدند و میدان را خالی کردند ولی ملت ایرانی مثل رسم همیشه تاریخ از دشمن نهراسید و عقب ننشست و با اتحاد مثال زدنی در مقابل دشمن ایستاد و دشمن را وادار به عقب نشینی کرد.این جنگ نشان داد غیرت ایرانی بالاتر از غیرت عرب و مقاومت اسلامی هست و حکومت این حقیقت را از ملت ایران دریافت کرد
ایران جاویدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
8
ایران سرزمین جاویدان است ، ما برای برگشت ایران به فراز قله ها باید ایران را دوباره ایرانی کنیم آن روز به امید یزدان پاک دوباره می‌سازمت وطن
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
2
7
همیشه تاریخ پر افتخار ایرانی اینگونه خائنین وطن فروشی داشته که چشم دیدن صلابت و اقتدار ایران جان ما را نداشته و سر در آخور غرب وحشی داشته اند
محمد نبی اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
1
اگر این واقعه برای یک نفر مثل قذافی هم اتفاق می‌افتاد جا داشت گرانی داشته شود، چه برسد به شاپور که هموطن ما بوده.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
3
4
بوی سوختگی از این سایت و نویسنده داره میاد
مهدی جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
3
3
یک لحظه فکر کردم نویسنده مقاله شخص نتانیاهو بوده
ماهرخان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
8
1
ای مسئولین عزیز، امر بر شما مشتبه نشود.به خدا قسم این باستان گرایی نبود که ملت رو توی جنگ ۱۲ روزه متحد کرد بلکه این مظلومیت و مورد تجاوز قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران بود که اتحاد به وجود آورد.لطفا بفهمین!
M
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
6
این مجسمه قدرت ایران رو درمقابل روم نشون میده میخاد بگه تاریخ دوباره تکرار میشه وقدرتهای غربی که الان دشمن ایران وایرانی هستن درمقابل ایران زانو میزنن. نمی‌فهمم شما براي چی سوختید؟!
نظام آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
5
اسکول میدان نبرد تعیین کننده دیگر مولفه های قدرت هست ، بی سواد جک نگو(.....نبوغ مردی که می‌دانست جنگ واقعی، در نهایت، نه در میدان نبرد، که بر سر روایت‌ها و در حافظه جمعی یک ملت به پیروزی می‌رسد!!!) آخورت رو عوض کن شاید اونجا بهت گفتم آنچه که صاحب این تندیس رو امروز به یک نماد قدرت تبدیل کرده در ابتدا میدان نبرد بوده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
3
3
درود و احسنت به رویداد24 ، بسیار به همراه خانواده لذت بردیم، سپاس بیکران......
کامرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
2
خیلی سوختین شما از این قضیه؟
بیشتر بسوزین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
2
عزیز شما هم استاد به چوخ دادن زبان فارسی هستی حالا پرو پاگاندا یعنی چی پس خودتم جز همونا هستی
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
3
به نام خداوند جان و خرد قبلاً که گفتین جمهوری اسلامی به نمادهای قبل از اسلام ‌احترامی می‌کند و برای نمادهای ملی ارزش قائل نیست ال نمی‌دانم چرا الان که اقدام به نصب مجسمه شاپور ساسانی نموده باز هم از مخالف می‌زنید بالاخره شما حرف حسابتان چیست
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
4
ایرانی باید بیدار شود و به ریشه خود برگردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
0
یه مشت احمق
مملکت امروز آب نداره تو کثافات انواع بحران های خارجی و داخلی گیر کردیم مردم نون شب ندارن دنبال پروپاگاندا هارو میگیرین این خانه از پی خراب است
رزمنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
2
فکر نمی کنید برای احیای تاریخ کهن ایران بعد از ۴۷ سال سعی و تلاش بی وقفه برای اسلامیزه ناموفق خیلی دیر شده است.

اما جای شکر دارد تا همین اندازه که به باورهای غلط خودتان اعتراف میکنید شهامت میخواهد.

اسلام ایرانیان با ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی عجین شده است. اسطوره‌های ایران همت و باکری و ... نیستند و به یکباره طی نیم قرن قابل جایگزین شدن با رستم و سهراب و افراسیاب ۱۰۰۰ ساله نیستند.
آقایان بدانند اسلام ما با تاریخ کهن ما ادغام شده است. دو عضو لاینفک یدیگر هستند.
بعضی‌ها سعی داشتند آب و روغن را با هم ترکیب کنند اما این رویداد اتفاق نیافتاد و فقط هزینه هنگفت برای مردم و کشور داشت.
اسلام و تاریخ کهن ایران مثل آب و شکر در هم محلول شده اند.
خدا کند این روند از تفهیم ادامه داشته باشد
شهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
0
بسیارکارخوبی کردند تاکور شود هرآنکه نتواند دید
په چیزی از!نظر شما ترک خورده؟روستاهای دورافتاده ای که سرعت اینترنت و روال زندگی درآنها هیچ فرقی باشهرندارد؟
ترک را جوامع ترک انداز به این جانعه انداختند و همون رفقای اصلاحطب شما که اول انقلاب ترک دوز بودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
3
در اینکه ایرانی هستیم و آریایی و تمام شاهان ما و گذشته کهن متعلق به ماست شکی نیست اما سو استفاده از آن هیچ وقت به باور مردم و اعتقاد و جزم آنان تاثیری ندارد .با آن مجسمه به.تاثیر شاهان و خدمات آنان اقرار می شود و نشان می دهد ایران دیروز متعلق به ساخت آنها بود و ایران امروز متعلق به پیشرفت زباله گردی امر به معروف و ووو
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
1
نویسنده این متن ، در واقع نماینده قشر قابل توجهی از مردم است که از درد خود کم بینی مزمن رنج می برند. این قشر به هیچ وجهی دفاع از حیثیت ملی و فرهنگی کشور خود در برابر غرب را برنمی‌تابد. از اینکه به اربابشان کمترین توهینی شود ، چهار ستون بدن و روحشان به لرزه در می آید. این قشر تحقیر شده ی ذهنی حتی اگر وقایع تاریخی به نفع غرور ملی و علیه غرب باشد ، شروع به زیر و رو کردن تاریخ می کنند تا ارباب و کدخدای غرب ، تحقیر نشود !!. حقیر را هر کاری کنی حقیر است.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
1
البته تاج پادشاهی شاهپور رو با کلاه ایلخانی تعویض کردند یعنی اونقدر مهم بود که این تغییر رو میبایست انجام میدادند؟!(رجوع شود به تصویر نقش برجسته)
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
3
جمهوری اسلامی 46 سال نسبت به تاریخ ایران بی اعتنا بود چطور یهو وطن پرست شده ... اینو باید از یه عده ای وطن فروش دوازده روزه پرسید ...
هرمز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
3
بعد از ۴۵ سال سرکوب تاریخ ایران و ملت ایران یادتون از تاریخ گرانبهای ما اومده؟ به کجا رسیدید ؟
وطنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
1
0
سلام بدجور به شما فشار اومده یا بدجور بهت فشار میارند تا این چرت و پرت ها رو سر هم کنی
در حال حاضر از این تحلیل های آب دوغی کم نداریم تحلیل شما هم روش
به هر حال وقتی این مطلب رو خوندم فهمیدم اون طرح میدان انقلاب و اون تریلی روایت گر تاریخ ایده درستی بوده
چون به خوب جایی از شما فشار آورده
یا علی خوش باش
عماد ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
0
آنچه ترک خورده مغزبست که تراوشاتش نشان از بیگانه بودن با فرهنگ .تاریخ چند هزار ساله این کشور دارد واین مغز ترک خورده ترک را در جایی میبیند که حداقل ۴۷ سال است هر ساله مردم این کشور هم راهی با نظام وحاکمیت را حداقل یک بار در بیست و دوم بهمن سالگرد پیروزی انقلاب نشان داده وبه رخ جهانیان کشیده وله اعتراف وا داشته لذا از نویسنده
تقاضا داریم که به ترمیم ترک مغز خود بپردازند نه اینکه نسخه ای طولانی برای حکومت بنویسند که سر وتهش دشمن پرستی وبیگانه خواهی ووطن ستیزی وضدیت با کشور است که میشود مزدوری .
روحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
0
نویسنده تمام زورش رو زده دم خروسش بیرون نزنه!!
اما یادش رفته وقتی زور میزنه، رنگ چهرش عوض میشه
کافی بود این حرکت رو جناح اصلاحات میزد تا این نویسنده با تمام قوا درخواست جایزه ی صلح نوبل می‌کرد برای این اقدام شکوهمندانه!!!!
متاسفم براتون
میثم
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
1
یک عده نمیداننده انقلاب فرانسه ۷۰سال راه غلط رفت ته اصلاح شد ، یک عده نون به نرخ روز خور رو هر کاری بکنی یک ایراد میزارن ، از تاریخ نمیگی میگن بدشون میاد از تاریخ میگی میگن پروپاگاندا باحجاب میاد بر علیه دشمن میگن از خودشونه بی حجاب میاد میگن از خودشونه دقیقا کجای تاریخ ایستادی که حاضری بخاطر سوزش بگی پروپاگاندای شاپور اول بوده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
0
0
شما۷ابان..تخت جمشیدرونبندید...مجسمه نمیخوایم...این دلقک بازیاروجمع کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
1
0
چطور شده که از کوروش و شاه اسماعیل صفوی حرف نمی زنند ولی شاهان ساسانی و نادرشاه و زندیه معتبر شدند!
اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
0
1
آفرین به این اثر هنری واقعا گوبای شکست غرب و غربزده در مقابل تحریمای ملت ایران عزیز است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۳
0
0
برام مهم نیست از سر کدوم عقده این مقاله سراسر دروغ و چرند رو نوشتی .چیزی که واضح و روشنه اینه که ما در پیچ نهایی تاریخ و در پر افتخارترین نقطه تاریخ ایران و در یک قدمی شکست کامل دشمن جان دنیا ایستاده ایم و شما چون همدست دشمنید زورتون گرفته .این اتفاق خواهد افتاد .چه شما بخواهید چه نخواهید .الگوی شما امثال زیبا کلام متوهم و خیالبافه در حالی که توقف پیشرفت ایران غیر ممکنه و نبرد نهایی نزدیکه و شما نمیتونید جلوشو بگیرید .این سرنوشت ماست که نقطه نهایی تاریخ رو رقم بزنیم .همون طور که اغاز جهان با خلقت کشور ما ایران بوده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۴
0
0
درود بر خامنه ای کبیر شاپور سوم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۰
0
0
بایدشاپوری باشه که والرینی درمقابلش زانوبزنه ، وقتی شاپوروجودنداره کسی هم زانونمیزنه
نظرات شما